Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Tour de Slovaquie

Optakt: 3. etape af Tour de Slovaquie

18. september 2021 15:25Foto: Deceuninck - Quick-Step Cycling Team/Getty Images

Jannik Steimle sørgede for, at det blev 2-0 i kampen mellem Deceuninck og Peter Sagan, der fortsat desperat jagter sin store hjemmebanesejr. Han får heldigvis chancen igen lørdag, men denne gang bliver betingelserne vanskeligere, når en lettere rute lægger op til en mere klassisk massespurt.

Annonce

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

Årets løbet er designet, så etaperne har aftagende sværhedsgrad, og derfor venter der om lørdagen den hidtil letteste etape. Det betyder bestemt ikke, at det er fladt, da der er hele fem kategoriserede stigninger på programmet, men selvom de er ganske stejle, er de også korte og langt fra mål. Derfor peger meget på, at sprinterne skal i aktion igen på en dag, hvor vi formentlig vil se et større felt end på de foregående etaper.

 

I alt skal der tilbagelægges 193,2 km, der fører feltet fra Dolny Kubin til Povazska Bystrica. Fra start går det fladt mod sydvest, inden man kører mod nordvest ad en let stigende vej. Den leder frem til dagens første udfordring, når man kører mod vest op ad kategori 2-stigningen Zazriva (3,6 km, 4,4%), der slutter med 600 m med 7,1%, men eller er let og har top efter 20,8 km. En nedkørsel leder mod vest og nord, inden det går mod nordøst op ad kategori 2-stigningen Lutise (1,8 km, 7,6%), der er en jævn og stejl stigning med top efter 36,9 km.

 

Derfra falder det let mod nordvest, inden det begynder at stige let frem til dagens første spurt, som kommer efter 64,7 km. Det fortsætter med at stige let, når man kører mod vest og sydvest, inden det går mod sydvest op ad kategori 2-stigningen Semetes (1,4 km, 7,7%), der er endnu en jævn og stejl stigning med top efter 86,9 km. Herfra falder det mod syd ned til en dal, hvor man kører fladt mod sydvest hen langs Vah-floden. Herfra slår man en lille afstikker, når man kører mod sydøst op ad kategori 2-stigningen Maninska Tiesnava (2,2 km, 7,6%), der efter 1 km med 4-5% stiger med hele 10-11% frem mod toppen, der rundes efter 119,8 km. Herfra går det via en let nedkørsel mod syd og vest tilbage til floden og målbyen, hvor man kører fladt mod sydvest frem til målstregen, hvor dagens anden spurt kommer efter 130,1 km.

 

Nu afsluttes etapen med en 63,1 km lang rundstrækning i området syd for byen. Fra start kører man mod sydøst ad en let stigende vej ind i bakkerne, inden man kører mod vest op over kategori 2-stigningen Celkova Lehota-Sedlo (900 m, 6,8%), der slutter med 400 m med 8,5%. Toppen rundes efter 151,4 km, hvorefter de sidste 41,8 km indledes med et let faldende stykke, der leder mod nordvest tilbage til floden. Her kører man fladt mod nord hen langs floden frem til dagens sidste spurt, som er placeret efter 170,9 km, inden man følger den snoede og flade søbred mod nordøst og sydøst tilbage til målbyen. Her venter nok engang en meget teknisk finale, hvor man med 3,3 km drejer over en bro, der leder hen over floden, hvorefter der med 2,6 og 2,3 km igen er et dobbeltsving. Slutteligt er der skarpe sving med 1100 og 700 m igen. De sidste 5 km er stort set helt flade.

 

Etapen byder på i alt 1859 højdemeter.

 

Povazska Bystrica har kun én gang tidligere i dette årtusinde været mål for et større cykelløb. Det var i 2014 i det polske Carpathia Couriers Tour, hvor Jochem Hoekstra kørte hjem til en solosejr foran Eduard Grosu og Gregor Mühlberger.

 

 

 

 

 

 

 

 

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Dagens etape startede i en syndflod, og i morgen risikerer rytterne også noget regn. Temperaturen vil være beskedne 17 grader på en skuet dag, hvor bygerisikoen vil være 50% gennem næsten hele etapen, dog aftagende til 35% i finalen. Vinden vil bare være let (9-12 km/t) og komme fra nordvest. Det giver modvind frem til første spurt og derefter skiftevis side- og sidemedvind ned til rundstrækningen. Her vil der først være medvind, siden modvind, dernæst sidevind og slutteligt medvind ind mod byen, indtil man får sidevind over den sidste kilometer.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

 

Man skulle næsten tro, at Peter Sagan er forbandet, når han kan brænde det straffespark, han i dag fik serveret. Dermed er der nu kun to skud i bøssen, hvis han vil have sin hjemmebanesejr, og uheldet vil ingen grænser tage, når et styrt til Cees Bol og Kristoffer Halvorsen pludselig giver Alvaro Hodeg de fire bonussekunder, der nu pludselig får det hele til at se temmelig svært ud, hvis Sagan skal vinde samlet.

 

Det var nemlig på de første to etaper, at han skulle have sat colombianeren til vægs. Det bliver meget vanskeligere i weekenden, hvor ruterne er betydeligt lettere. Morgendagens tredje etape er skam ikke flad - faktisk er stigningerne betydeligt stejlere end hidtil - men bakkerne er alle korte og kommer langt fra mål. Som vi fik set igen i dag, har Bora ikke holdet til at lægge et pres, og de måtte i stedet ty til et Sagan-angreb. I morgen kan de sagtens prøve at trykke til på bakkerne og sikkert igen med hjælp fra Kern Pharma, Deceuninck er for stærke til at blive knækket på stigninger, der ligger så langt fra mål.

 

Jeg regner derfor med, at vi skal have massespurt nr. 3 og i et større felt end hidtil. Deceuninck kan - afhængig af udbruddets sammensætning - egentlig lade en gruppe køre hjem og dermed ikke risikere Hodegs trøje, men Bora vil utvivlsomt gøre alt for at få en spurt og den forløsende hjemmebanesejr for Sagan. Det er sandsynligt, at de kan finde hjælp fra DSM, hvis Deceuninck kan tillade sig at lade bonussekunderne sejle, og det vil derfor undre mig meget, hvis ikke vi får en klassisk sprinteretape.

 

Igen er finalen næsten urimeligt kringlet. I løbet af de sidste 3 km er der hele fire sving, og det bliver svært at ændre position i denne fase. Forskellen til i dag er dog, at sidste sving denne gang kommer hele 700 m fra mål, og derfor bliver der tale om en reel spurt og ikke bare ren positionskamp. Positioneringen betyder dog alt frem mod sidste sving, og det gør toget uhyre vigtigt.

 

Da etaperne er ret ens og finalerne alle kringlede, bliver optakten meget en gentagelse af pointerne fra de seneste dage. Gårsdagens etape bekræftede, at Deceunincks tog er i særklasse, og dermed er det naturligt at gøre Alvaro Hodeg til favorit. I denne kringlede finale betyder positionering alt, og Deceuninck er ganske enkelt i særklasse. Samtidig har Hodeg i år spurtet så godt, at han må regnes som feltets hurtigste, og hvis Deceuninck lever på samme måde som i går, bliver han meget svær at slå.

 

Truslen kommer selvfølgelig igen fra Peter Sagan. Slovakken er måske ikke en sprinter i stil med Hodeg, men han har faktisk virket ganske overbevisende i de spurter, han har kørt i år. I går fik vi aldrig lejlighed til at se ham i opgør med colombianeren, da han mistede så mange positioner i svinget, at han var ude af billedet allerede inden selve spurten. Den tekniske finale vil altid være god for Sagan, der både er eksplosiv og positioneringsstærk. Sidder han på Hodegs hjul, er det ikke udelukket, at han kan gå forbi, og fejler Deceuninck, vil han være manden, der skal slås.

 

I dag missede Cees Bol en stor chance, da han sad ganske perfekt i hjulet på Sagan. Igen lykkedes det Casper Pedersen at køre ham godt frem, som han også gjorde på 1. etape, og DSM har umiddelbart det næstbedste tog. Man må antage, at Bol igen vil sidde fornuftigt, men farten har haltet i år. Omvendt var det også en fejl, at han i går startede spurten for tidligt, og han bør med bedre timing gøre det bedre. Fejler Deceuninck, er det også DSM, der kan ventes at dominere dei den tekniske finale.

 

Det var godt at se, at Kristoffer Halvorsen i dag endelig sad rigtigt. Dermed er der håb om, at nordmanden kan gøre det samme igen i morgen med god støtte fra Daniel Hoelgaard. Han har været igennem en svær tid, men med den fart, han havde først på året, må han være manden, der kan true de tre store WorldTour-sprintere.

 

Det er også en god chance for Itamar Einhorn. Han har vist ganske god fart i både Vueltaen og på 1. etape, og denne lettere etape burde give ham en bedre chance. Samtidig afleverede Norman Vahtra ham ganske godt forleden, og i morgen kan han håbe også at have Taj Jones til sin rådighed. Den tekniske finale er et problem, men farten synes at føre ham langt.

 

Det er også naturligt at have Reinardt van Rensburg som næste mand. I dag blev han tilsyneladende sat på bakken, hvilket må regnes som overraskende, men i morgen vil han utvivlsomt sidde med til sidst. Han har slet ikke samme fejl som de fire favoritter, men han kørte en god spurt på 1. etape, hvor han klarede positionskampen fremragende med hjælp fra et ungt tog, der ligner et af de bedste.

 

Det var også overraskende at se Kaden Groves blive sat af i dag. Australieren er ellers klatrestærk, men i morgen sidder han der utvivlsomt. I går skyldtes hans dårlige position en tabt kæde i finalen, men desværre er hans tog ikke det bedste, efter at de har tabt Amund Grøndahl Jansen, der udgik med dårlig ryg. I forvejen er han ikke den mest positioneringsstærke, ligesom han mangler fart, og jeg frygter derfor, at det ender med en sekundær placering.

 

Måske er det også nu, vi skal se Damiano Cima . De seneste to dage er han blevet sat af, men han burde være med i morgen. Han kom til løbet med god fart efter en sejr i sidste uge, men han lider under et relativt svagt hold.

 

Umiddelbart kan holdet være den store chance for Giovanni Lonardi. Hans opblomstring fra Tyrkiet gik i sig selv igen, men Bardiani har et hav af hurtige folk i form af Nicolas Dalla Valle, Enrico Zanoncello og Umberto Marengo. I et løb uden mange stærke hold kan det være Lonardis chance for at vinde i den vigtige positionskamp.

 

Endelig vil jeg pege på Dominik Neuman. Tjekken har i år ofte vist, at han er en af de bedre kontinetal sprintere, og han kom også godt fra 1. etape. Samtidig burde han i Adam Toupalik have en af løbets bedre lead-out men i en teknisk finale som denne.

 

Også Gleb Brussenskiy, Davide Martinelli, Fabio Felline, Lukas Kubis, Andrea Peron, Francisco Galvan, David Per, Riccardo Carretta, Adrian Banaszek og Tomas Barta kan ventes måske at deltage i spurten.

 

Feltet.dks vinderbud: Alvaro Hodeg

Øvrige vinderkandidater: Peter Sagan, Cees Bol

Outsidere: Kristoffer Halvorsen, Itamar Einhorn, Reinardt van Rensburg, Kaden Groves

Jokers: Damiano Cima, Giovanni Lonardi, Dominik Neuman, Tomas Barta

 

SE TOUR DE SLOVAQUIE PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

Alvaro Hodeg
Peter Sagan, Cees Bol
Kristoffer Halvorsen, Itamar Einhorn, Reinardt van Rensburg, Kaden Groves
Damiano Cima, Giovanni Lonardi, Dominik Neuman, Tomas Barta
Gleb Brussenskiy, Davide Martinelli, Fabio Felline, Lukas Kubis, Andrea Peron, Francisco Galvan, David Per, Riccardo Carretta, Adrian Banaszek, Michael Mørkøv, Jannik Steimle, Casper Pedersen, Adam Toupalik

Annonce

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Slovakiet Rundt
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Women's WorldTour Ronde v...(1.WWT) 23/10

Ronde van Drenthe(1.1) 24/10

Saudi Tour(2.1) 19/10-23/10

Ronde van Drenthe(1.1) 24/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Qhubeka NextHash

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger