Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Volta ao Algarve

Optakt: 3. etape af Volta ao Algarve

17. februar 2023 14:54Foto: Soudal Quick-Step / Getty Images

Magnus Cort overraskede stort ved at blive en uventet vinder af en historisk let udgave af Foia-etapen, og dermed kan danskeren nu øjne et godt samlet resultat. Inden det gælder de afgørende slag i weekenden, skal sprinterne dog have deres sidste chance, når det atter går løs med den velkendte stigende spurt i Tavira, hvor man kommer langt med god positionering.

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Før 2016 lå kongeetapen til Alto do Malhao altid på næstsidste dag, mens sprinterne fik det sidste ord. Det år blev der byttet rundt på de to etaper, og det format valgte man at gentage i det følgende år, men sådan er det ikke længere. For fjerde år i træk er hele weekenden nemlig reserveret til klassementskampen, og det betyder, at de hurtige afsluttere får deres anden og sidste chance om fredagen. Efter sidste års lille eksperiment med en ny finale i Faro vender løbet i år tilbage til Tavira, der også var fast mål seks år i træk mellem 2016 og 2021, og her venter den velkendte stigende spurt med et skarpt sving lige i bunden af den 300 m lange bakke som afslutning på en etape, der er en tro kopi af 2021-udgaven af samme etape.

 

3. etape er typisk den længste, og det gør sig også gældende denne gang, hvor der skal tilbagelægges 203,1 km. Igen skal der køres fra Faro til Tavira, og fra starten kører man mod nordøst igennem let stigende terræn frem til Sao Bas de Alportel, hvor man efter 20 km drejer mod øst for at køre ad en faldende vej mod øst tilbage mod vandet, som man når i målbyen Tavira efter 38,6 km.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

I stedet for at køre over stregen tager man hul på en stor rundstrækning i området nord for byen. Man kører mod nordvest op ad en lang, let stigende vej, inden det går mod nord og vest op ad kategori 3-stigningen Portela da Corcha (7,4 km, 3,2%), som er en lidt ujævn, men let stigning med stigningsprocenter på under 5, og som har top efter 63,4 km. Samlet set stiger det dog over 17,0 km med 2,7% i snit, inden man når toppen. Herfra går det mod nordvest ned til bunden af kategori 3-stigningen Cachopo (4,0 km, 5,7%), der efter en let første kilometer stiger med 6-9% over de næste 2 km, inden det flader ud med 4,8% på den sidste kilometer frem mod toppen, som rundes efter 78,3 km.

 

Herefter bliver det meget lettere. En nedkørsel fører mod nord, hvorefter det går mod øst igennem terræn, der stort set konstant er let faldende. Senere drejer man mod nordvest op over en lille bakke, inden det falder mod nordøst og sydvest ned langs grænsen til Spanien. Herfra kører man mod syd ned langs grænsen, hvor det først er fladt og siden let kuperet, inden man når kysten, hvor dagens spurt køres efter 178,5 km. Her drejer man mod sydvest for at køre ad den lige og helt flade kystvej direkte ind til Tavira. Finalen byder på passage af en rundkørsel med 2500 m til mål, et venstresving i en anden rundkørsel 1300 m fra stregen samt en rundkørsel med bare 700 m til mål. Med 300 m igen drejer man ind på opløbsstrækningen, der stiger med ca. 2% i gennemsnit.

 

Etapen byder på i alt 2345 højdemeter, hvilket naturligvis er det samme som den identiske etape i 2021 og ca. 100 færre end i 2020.

 

Sidste år var Tavira højst usædvanligt vært for enkeltstarten, der i overlegen stil blev vundet af en suveræn Remco Evenepoel foran Stefan Küng og Ethan Hayter. Den stigende spurt blev senest benyttet i 2021, hvor Quick-Step dominerede totalt med sejr til Sam Bennett foran Danny van Poppel og Bennetts egen lead-out man, Michael Mørkøv. I 2020 leverede Sunweb et fabelagtigt lead-out, hvor Casper Pedersen afleverede Cees Bol til en stor sejr, der blev sikret foran Sacha Modolo og Fabio Jakobsen. I 2019 fik Dylan Groenewegen revanche for et styrt på 1. etape ved at sejre foran Arnaud Demare og Jasper Philipsen. I 2018 fortsatte samme Groenewegen sin dominans af spurterne ved at sikre sig sin anden etapesejr, denne gang foran Matteo Pelucchi og John Degenkolb. I 2017 var det André Greipel, der i en ufatteligt tæt spurt akkurat slog John Degenkolb og Groenewegen, mens Marcel Kittel i 2016 slog Wouter Wippert og Jens Debusschere i samme opløb. I 2013 vandt Tony Martin en enkeltstart i Tavira, mens Gerald Ciolek og André Greipel tog spurtsejre i henholdsvis 2012 og 2011. Sebastien Rosseler vandt fra et udbrud i 2010, og Alberto Contador og Stijn Devolder vandt i 2009 og 2008 enkeltstarter. Forud for det vandt Marco Zanotti massespurter i både 2007 og 2006, og Bernhard Eisel var hurtigst i 2005. Lance Armstrong vandt en enkeltstart i 2004, men byen var også vært for løbet hvert år forud for Armstrongs sejr.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

 

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Efter en rolig dag bliver det igen meget blæsende. Fredagen vil være mest skyet med kun lidt sol, og en temperatur, der vil starte på 17 grader og toppe på 19 grader. Vigtigst er den meget kraftige østenvind, der vil starte med en styrke på 29-31 km/t, men derefter konstant aftage til en styrke på 18 km/t. Det giver sidemod- og modvind frem til Tavira, hvorefter man på rundstrækningen får først sidemedvind, siden modvind og dernæst sidevind frem til spurten, inden der bliver sidemedvind ind til Tavira. Det varer ved hele vejen, også på opløbsstrækningen, hvor der dog vil være med side- end medvind.

 

Favoritterne

Det lå i kortene, at mange holds interesse i at beskytte nogle tunge tempospecialister kunne give en meget let udgave af Foia-etapen, men det var alligevel uventet, at vi i et medvindsår skulle få den letteste og mindst selektive udgave nogensinde. Det var imidlertid godt nyt for Magnus Cort, der nu kan kalde sig den ”tungeste” vinder nogensinde på Algarves højeste bjerg. Samtidig er hans chancer med 10 uventede bonussekunder - i stedet for et tidstab - blevet markant større. Den store test kommer dog først lørdag, hvor han skal forsøge at begrænse tabet på Malhao, der er noget helt andet end Foia.

 

Inden vi kommer så langt, skal sprinterne dog have en sidste chance, og der er igen tale om en klassiker. Den stigende spurt i Tavira var ikke med sidste år, men derudover har den været med hver eneste gang siden 2016. Dermed ved vi også, hvad vi skal forvente. Det er en spurt, hvor det sene sving betyder alt, og hvor man har en meget god chance for at vinde, hvis man går igennem sidste sving først med to mand, som Casper Pedersen og Cees Bol eksempelvis gjorde det i 2019, og Michael Mørkøv og Sam Bennett gjorde det i 2021. Den korte distance betyder til stregen betyder, at den førende lead-out man ofte ender helt fremme selv, som det skete for Mørkøv, der endte som nr. 3 for to år siden.

 

Opløbet er stigende, og det kan bestemt mærkes, men det er ikke noget, der skræmmer de tunge drenge. Således har både Dylan Groenewegen og Marcel Kittel vundet her - endda i alt tre gange - og selvom det ændrer styrkeforholdet en anelse, er det mere et spørgsmål om god position i svinget, end om evner til at spurte på en bakke.

 

Får vi så en spurt? Det bør vi gøre, men igen bliver det meget blæsende. Der er kraftig sidevind straks fra start, så jeg tror, at vi får en rasende urolig begyndelse, men hurtigt drejer man ind i modvind. Her vil etapen formentlig falde til ro, hvorefter vi vil få dannet et udbrud - måske efter lidt kamp, nu hvor forskellene er større - og derefter vil EF tage kontrol. Hurtigt må man forvente, at Soudal og Bora tager over, og vi skal vel nu også forvente, at Uno-X hjælper til.

 

Der kommer to lange sidevindsstykker på rundstrækningen, men jeg tror ikke på drama. Erfaringerne med sidevindskørsel i løbet er elendige - jeg kan ikke huske, at vi har oplevet det - og mod slutningen, hvor det ville være farligst, da det så er slut med modvindsstykker, har vinden også lagt sig en del. Derfor tror jeg, at vi får en ganske klassisk sprinteretape, hvor vinden kun skaber nervøsitet. Det vil den formentlig særligt gøre, når de rammer kysten til sidst. Der er næsten ren medvind, men den står en lille smule i siden, og det er sikkert nok til lidt urolighed. Det betyder også, at det med den kraftige medvind vil gå meget stærkt til sidst. Så må vi håbe, at vi undgår flere af de styrt, løbet er kendt for.

 

Efter det overraskende udfald af 1. etape er det nu pludselig en meget åben spurt, hvor der er flere mulige vindere. Det er derfor heller ikke så indlysende at pege på Fabio Jakobsen, som det burde være. Hollænderen kørte endnu en skuffende spurt, som han har gjort flere gange, og han virker slet ikke så overbevisende som sidste år. I går var det dog Boras tempo på den sidste bakke, der kostede ham positioner og formentlig de kræfter, han skulle bruge i spurten. Til gengæld lykkedes det toget med Casper Pedersen og Michael Mørkøv alligevel at aflevere ham fra spids, og det vidner om togets klasse. I morgen er det helt fladt frem til svinget, og selvom Jakobsen altid er sårbar i forhold til at holde et hjul, taler meget for, at Mørkøv og Jakobsen kan gå først igennem svinget, hvis de kan slå rivalerne fra Uno-X. Uanset hvad bør de sikre, at Jakobsen sidder godt, og så vil jeg tro, at en friskere Jakobsen stadig er hurtigst, selvom det er en ulempe, at det stiger, når den ganske bløde bakke forleden kunne svække den lige nu ret tunge hollænder så meget. Derfor tror jeg, at han får sin revanche, og dominerer de, kan Mørkøv ende godt, som han gjorde med 3. pladsen i 2021 - og taber Jakobsen hjulet, kan han køre med om sejren i en finale, der handler meget om positionering.

 

Læs også
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare

 

Netop fordi så meget handler om positionering, er det Uno-X, der er rivalen, men hvem kører de for? Logikken siger Alexander Kristoff , men han åbnede efter sejren for, at de i den stigende spurt i stedet kunne finde på at køre for Søren Wærenskjold, der foretrækker den slags finaler, som vi så med sejren i Saudi Tour. Faktisk sagde han, at Wærenskjold endda er den hurtigste til træning, og det er derfor muligt, at de bytter rundt. Jeg vil stadig tro, at de vælger at bruge løbet som vigtig træning af toget frem mod større mål, og at de satser på Kristoff, men det kan bestemt godt blive omvendt. Uanset hvad har de en god chance for begge at ende langt fremme igen. Wærenskjold har været suveræn som lead-out man to ud af to gange, og vi så i sin tid, at Kristoff nærmest var endnu bedre, da han af og til kørte for Fernando Gaviria. Soudal skal stå tidligt op, hvis ikke de to nordmænd går først igennem svinget, og denne let stigende spurt passer fremragende til dem begge. Wærenskjold kan sagtens vise sig at være den allerhurtigste i denne spurt, og kører de for ham, tror jeg, at han vinder, men mest sandsynligt er det, at de kører for Kristoff, og med den fornemme spurt, han kørte i går, er han et meget godt vinderbud.

 

Den stigende spurt er også perfekt for Jordi Meeus. Han blev slået af Kristoff i går, men han mente selv, at det var hans egen skyld, og at han havde den tilstrækkelige fart. Det burde han skam også have, og særligt i denne stigende spurt kan han slå både Kristoff og Jakobsen. Problemet er, at toget med Nils Politt, Jonas Koch og Marco Haller ikke er så stærkt som de to supertog, og han er derfor et usikkert kort i en finale, hvor positionering betyder alt. Det gik dog ganske godt i går, og toget er også så stærkt, at jeg tror på, at han vil sidde godt. Gør han det, har han farten til at vinde.

 

Det er også en stor chance for Paul Penhoët. I går manglede han en lille smule fart, men han foretrækker stigende spurter. Vigtigst er det, at toget med Lewis Askey, Jake Stewart og Miles Scotson var dominerende, indtil Mørkøv og Wærenskjold gik forbi til sidst. Det undrer mig lidt, at Scotson skal være sidste mand, for han har ikke farten til at gå først igennem svinget, men bytter de rundt med Stewart foran Penhoët, virker det ikke umuligt, at de kan komme først ind på opløbet. Lykkes det er det så god en spurt for Penhoët, at han har en ganske fin chance.

 

Betydningen af lead-out gør det også til en god chance for Madis Mihkels. I går gik det galt, fordi den unge ester fik defekt i spurten, men hans tog med Roel van Sintmaartensdijk, Dries De Pooter og ikke mindst Mike Teunissen er meget overbevisende. Særligt Teunissen kan være guld værd i denne finale, for han har farten og evnerne til at true de to supertog. Lykkes det at komme først igennem, burde Mihkels være særligt god i en stigende spurt som denne. Hans sejr over Kaden Groves er i hvert fald lovende, selvom han har skuffet lidt i de spurter, han har kørt indtil nu.

 

Et andet tog med potentiale til at dominere er DSM. I går styrtede Casper van Uden¸ men han skulle heldigvis have det fint. Vi har set, at det ofte går i stykker for holdet, men et tog med John Degenkolb, Nils Eekhoff og Pavel Bittner ser altså meget stærkt ud, særligt nu hvor Bittner er tilbage i form efter styrtet i Saudi Tour. Her viste Van Uden en skuffende fart, men han virkede i søndags i meget bedre form nu, og i denne finale handler det mest om positionering. Hans fart er stadig meget lovende, så med et godt lead-out kan han endelig vise talentet. Er han for forslået, kører de formentlig for Bittner, der særligt i en stigende finale med så stærkt et tog kan gøre det godt.

 

Vi ved også, at Edward Theuns elsker stigende spurter, og han vil være som en fisk i vandet i denne finale. Desværre er han ikke så hurtig som tidligere, men han plejer at være hæderlig i positionskampen. Han mangler en rigtig lead-out man, men han har god støtte af Mathias Vacek, Filippo Baroncini og Natnael Tesfatsion, der endda selv endte i top 10 i går. Hans tog gør ham til et usikkert kort, men han bør stadig være en af de hurtigste i dette felt.

 

Det har været en skuffelse at se Hugo Hofstetter i år. Franskmanden plejer at positionere sig godt, men det har ikke fungeret, hverken her eller i Australien. Han har heller ikke farten til at vinde, men han har i Matis Louvel en meget kapabel lead-out man. Genfinder han sine vanlige positioneringsevner, er denne tekniske og stigende spurt perfekt for ham, men hans kørsel hidtil giver ikke den store optimisme.

 

Det gik ikke for UAE i går, men deres tog med Ivo Oliveira, Rui Oliveira og Matteo Trentin har altså potentiale. Formentlig kører de for Trentin igen, men i Portugal kan de måske bytte rundt. Ingen af dem har farten til at vinde, men de har i hvert fald en bedre chance i en stigende spurt. I et opløb, hvor positionering er så vigtig, bør de derfor ende godt, selvom det ikke bliver til sejr.

 

Det gik også ganske fint for Timo Kielich forleden. Belgieren beviste, at han godt kan være med på dette niveau, men vi skal stadig lære ham lidt bedre at kende. Hans tog er ikke stærkt, og derfor er det svært for alvor at tro på ham i en finale med så sent et sving. Uden støtte er han dog ikke, når han omgives af Kristian Sbaragli og Tobias Bayer, og han synes at have en fart, der fører ham et stykke.

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Endelig er der Tom Pidcock. Det var overraskende at se ham spurte i går, og selvom han endte med en deklassering, gik det jo ganske godt. Det er svært for alvor at tro på ham, når han kører spurten uden den store støtte, hvorfor det sene sving ikke hjælper, men han sad jo meget fint i går. Har han det rette held, bør han gøre det bedre i en stigende end i gårsdagens flade spurt.

 

Hos EF vil de sikkert igen køre for Stefan Bissegger, men måske vil de gå efter bonussekunder med Magnus Cort, nu hvor han kører mere målrettet efter klassementet. I en spurt med et sent sving er det dog ret umuligt at tro, at han vil sidde rigtigt. Hos Jumbo er Tim van Dijke lidt for alene til en finale med et sent sving, og det sene sving gør det også svært at tro på Caja Rural med Tomas Babor og Iuri Leitao, på Human Powered Health med Sasha Weemaes eller Matthew Gibson eller på Tudor, for hvem Tom Bohli og Petr Kelemen forsøgte at spurte. Blandt kontinentalsprinterne var det Luis Mendonca og Joao Matias , der gjorde det bedste, men andre bud er Cesar Martingel, Leangel Linarez, Luis Gomes, Carlos Salgeiro og Santiago Mesa.

 

Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen

Øvrige vinderkandidater: Alexander Kristoff, Søren Wærenskjold

Outsidere: Jordi Meeus, Paul Penhoët, Madis Mihkels, Casper van Uden, Michael Mørkøv

Jokers: Edward Theuns, Mike Teunissen, Hugo Hofstetter, Matteo Trentin, Timo Kielich, Tom Pidcock, Pavel Bittner, Rui Oliveira, Magnus Cort

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Sam Bennetts sejr fra 2021, Cees Bols sejr fra 2020, Dylan Groenewegens sejre fra 2019 og 2018, André Greipels sejr fra 2017 samt Marcel Kittels sejr fra 2016.

 

STREAM VUELTA A ANDALUCIA, VOLTA AO ALGARVE OG TOUR DU VAR UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Fabio Jakobsen
Alexander Kristoff, Søren Wærenskjold
Jordi Meeus, Paul Penhoët, Madis Mihkels, Casper van Uden, Michael Mørkøv
Mike Teunissen, Hugo Hofstetter, Matteo Trentin, Timo Kielich, Tom Pidcock, Pavel Bittner, Rui Oliveira, Magnus Cort
Tim van Dijke, Stefan Bissegger, Nils Eekhoff, Sasha Weemaes, Iuri Leitao, Tomas Babor, Matthew Gibson, Cesar Martingil, Joao Matias, Jake Stewart, Marco Haller, Matis Louvel, Tobias Bayer, John Degenkolb, Natnael Tesfatsion, Tom Bohli, Petr Kelemen, Cesar Martingel, Leangel Linarez, Luis Gomes, Carlos Salgeiro, Santiago Mesa
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Volta ao Algarve
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?