Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 4. etape af Dubai Tour
09. februar 2018 10:33 af Emil Axelgaard

En tidsstraf til Dylan Groenewegen for ulovlig pace og en skidt spurt af Elia Viviani betød, at bonussekunder atter blev spredt ud på nye ryttere, og det gør årets Dubai Tour historisk åben inden fredagens kongeetape. Her venter den ikoniske og yderst eksplosive finale på den korte, stejle stigning til Hatta Dam, hvor de tunge sprintere skal forsøge at begrænse tidstabet og de kraftfulde puncheurs gå efter en prestigiøs sejr i det, der vanligvis er et brutalt syrebad,

Ruten

Efter tre dage for sprinterne er det endelig tid til kongeetapen. For fjerde år i træk skal rytterne på næstsidste dag slutte på toppen af den 200 m stejle rampe op mod Hatta Dam på en etape, der tilbyder den største mulighed for at skabe forskelle. Samtidig er der undervejs et par stigninger på programmet, og de har før vist sig at kunne udfordre sprinterne.

 

Den 172 km lange etape, der går under navnet Dubai Municipality Stage, er en tro kopi af den, der også var på programmet i både 2016 og 2017 - selvom den grundet dårligt vejr blev aflyst for 12 måneder siden. Fra starten foran Skydive Dubai bevæger rytterne sig straks mod nordøst ud af byen og ud i ørkenen, hvor de som på den foregående dag begiver sig mod øst. I starten er terrænet helt fladt og vejene lige, og det ændrer sig ikke af, at man hurtigt sætter kursen mod sydøst. Undervejs kommer den første indlagte spurt i Al Madam efter 87,3 km, hvorefter man sætter kursen mod nord op til Al Malahia, hvor den sidste spurt er placeret efter 109,9 km. Vejene er brede og i fremragende tilstand, indtil rytterne nærmer sig Hajar-bjergene.

 

Efter den anden indlagte spurt drejer man mod sydøst og rammer en lang, jævn stigning og dernæst en lang nedkørsel, der leder til byen Huwaylat med 18,3 km igen. Her starter finalen, når rytterne over 6,6 km bevæger sig mod syd op ad en lang stigning, der stiger med 2,7% i gennemsnit, men når op på 7% mod toppen. Efter en lille nedkørsel venter en lille kontrabakke, der har top med 10 km til mål, men herefter returnerer feltet til en lang vej, der kun stiger meget svagt. Den leder efter adskillige sving i byen Hatta frem til den stejle finalerampe, der er 200 m lang, stiger med mellem 12 og 17% og fører op til Hatta Dam. Det sidste, meget skarpe sving kommer med 150 m igen og leder ind på den 5 m brede opløbstrækning.

 

Finalen har været benyttet to gange tidligere. I 2015 var der betydeligt flere stigninger inden den afsluttende rampe, og her havde Mark Cavendish allerede været i vanskeligheder. Han kom imidlertid tilbage i tide, og selvom han ikke kunne forhindre John Degenkolb i at slå Juan Jose Lobato og Alejandro Valverde i den hårde spurt, begrænsede han tidstabet tilstrækkeligt til at vinde samlet. I 2016 var etapen betydeligt lettere og en kopi af årets udgave, og det hele blev afgjort på den sidste bakke, hvor Lobato slog Giacomo Nizzolo med 2 sekunder og Silvan Dillier med 4 sekunder. Marcel Kittel gravede dybt og begrænsede med sin sjetteplads tidstabet nok til at vinde sammenlagt. Sidste år var nøjagtigt samme etape på programmet, men her betød meget kraftig vind desværre, at man efter i første omgang at have ændret løbet til et rundstrækningsløb helt måtte aflyse etapen.

 

 

 

 

Vejret

I år er der ingen risiko for en gentagelse af sidste års aflysning, da rytterne kan se frem til at have perfekte betingelser til årets etape, men for første gang i år kan vinden blive en faktor. Der vil være skyfri himmel og en temperatur på 26 grader i målområdet, men der vil samtidig være en frisk til hård vind fra veste. Det giver primært med- og sidemedvind på første del af etapen, indtil man kort efter den første spurt drejer ind i et farligt sidevindsstykke. Herefter bliver der igen sidemedvind, der gradvist bliver til direkte sidevind i finalen. På de sidste 10 km vil der være en kombination af side- og modvind. Der vil være sidevind frem til sidste sving og modvind på rampen op til mål.

 

Favoritterne

Årets Dubai Tour er kendetegnet ved et langt mere åbent sprinterfelt end tidligere. De første fire udgaver har alle haft en dominerende sprinter - i tre tilfælde Marcel Kittel, i et tilfælde Mark Cavendish - men det har ikke været tilfældet i år. Det jævnbyrdige sprinterfelt har givet nogle meget kaotiske sprinterfelter, og da feltets hurtigste rytter modsat tidligere år ikke også har det bedste to, har det betydet, at bonussekunderne i år er spredt ud på et hav af forskellige sprintere. I de seneste udgaver har enten Cavendish eller Kittel haft et solid forspring inden kongeetapen, og det har gjort det muligt for dem at forsvare deres forspring, selvom de er kommet til kort på Hatta Dam-etapen.

 

I år betyder den mere lige fordeling af bonussekunderne samt den - i øvrigt helt berettigede - tidsstraf til løbets dominerende sprinter, Dylan Groenewegen, at kongeetapen bliver endnu vigtigere end tidligere. I de to første udgaver er det ellers lykkedes hhv. John Degenkolb og Giacomo Nizzolo at tage så meget tid, at de har kunnet tage førertrøjen forud for sidste etape. Her har Kittel og Cavendish dog i kraft af en god afsluttende spurt kunnet generobre føringen og tage sejren.

 

Denne gang er der langt bedre chancer for, at vinderen af kongeetapen også vil være den samlede vinder. Der er nemlig som bekendt også 10 bonussekunder til vinderen af 4. etape, og dermed vil han med stor sandsynlighed være i trøjen efter fredagens slag på rampen til Hatta Dam. Blandt sprinterne er det Elia Viviani, der har taget mest for sig af retterne, og da han samtidig er en klatrestærk type, er han umiddelbart den af de absolutte topsprintere, der står med de bedste kort på hånden sammen med favoritterne til kongeetapen.

 

Finalen er som sagt blevet benyttet to gange tidligere. I 2015 var etapen betydeligt hårdere, da der var nogle ganske hårde stigninger inden selve rampen, men denne gang bruges samme model som i 2016, hvor det først er til allersidst, at udfordringerne venter. Historien viser, at det kun er de allertungeste sprintere, der får problemer på bakkerne inden spurten, og det vil derfor i høj grad være den eksplosive bakke op mod mål, der vil afgøre slaget.

 

Etapen vil formentlig blive indledte mere aggressivt end de foregående, men vi vil alligevel næppe skulle langt frem, inden et udbrud er etableret. Herefter vil Quick-Step tage kontrol, og denne gang vil det nok være op til Trek og måske Bahrain-Merida at give dem en hånd. Det kan dog meget vel tænkes, at man ikke behøver at jagte længe. Der er nemlig ganske hård sidevind undervejs, og med tanke på at feltet allerede splittede i dag, kan man sagtens forestille sig, at der vil blive skabt ravage. Både midtvejs og mod slutningen vil rytterne have sidevind, og vi tror, at det er nok til at skabe en eller anden form for splittelse undervejs. Samtidig vil det skabe stor nervøsitet og bidrage til at gøre etapen hurtigere og hårdere.

 

Bakkerne mod slutningen vil kunne bruges til angreb, men indløbet mod målbakken favoriserer feltet. Der er så store interesser i at holde det samlet, at det bør ende i en klassisk powerspurt på den stejle rampe op til mål. Kombinationen af bakker og specielt sidevind vil dog betyde, at det formentlig er et temmelig decimeret felt, der når frem til stregen.

 

Selve bakken er yderst kort, og historien viser, at den passer bedre til holdbare sprintere end til lettere typer. Allervigtigst er dog positioneringen i bunden, da bakken er kort og vejen smal. Er man ikke blandt de første gennem sidste sving, har man med andre ord ikke en chance. Derfor er det allervigtigste på hele etapen positionskampen frem mod selve rampen.

 

John Degenkolb er den eneste tidligere vinder, der er til start i år, og han må også betragtes som etapens klare favorit. Der er ikke mange i verden, der har samme punch som tyskeren på en kort, stejl stigning, og i dette felt er han formentlig den mest kraftfulde på en bakke som denne. Han havde ikke sin bedste sæson i 2017 efter sit grimme styrt et år tidligere, men han synes langsomt at komme sig. I hvert fald har han allerede vundet to gange i år, og selvom det ikke er blevet til noget i dette løb, er formen helt klart god. Det har ikke overraskende knebet med positioneringen i de meget hektiske finaler, men på 2. etape viste han stor styrke ved at kunne genstarte sin spurt og i modvinden holde sig fremme til en 5. plads, selvom han havde ramt fronten for tidligt. Efterfølgende udtalte han da også, at den præstation havde vist ham, at han havde den nødvendige power.

 

Degenkolbs store problem er positionskampen frem mod bakken, men han har et glimrende hold til at støtte sig. Samtidig er han en slidstærk type, der kun drager fordel af evt. udskilning i sidevinden. Det vil også gøre positionskampen mindre hektisk og yderligere være til gunst for Degenkolb. Er han først i position i bunden af bakken, er det svært at se, hvem der skal kunne slå ham. Derfor er han vores favorit.

 

Den anden virkelige specialist i at spurte op ad bakke er Sonny Colbrelli. Italienerens form er lidt ukendt, da han ikke kan begå sig i de flade massespurter i dette løb, og derfor skal man ikke lægge for meget i hans pauvre resultater. Han har dog været i top 10 på samtlige etaper, så formen synes bestemt ikke at være helt elendig. Han er den klart mest holdbare sprinter i dette felt og er sammen med Degenkolb den mest eksplosive på så stejle bakker. Meget afhænger af hans positionering, men også her ser det lovende ud. Bahrain-Merida kørte nemlig et fremragende lead-out i dag, hvor Colbrelli blev afleveret helt perfekt. Han er også selv god i positionskampen. Er han i form, bliver han svær at slå.

 

Løbets bedste ardennerspecialist er Dylan Teuns, der med 3. pladsen i sidste års Fleche Wallonne viste, at han er en af verdens allerbedste på stejle stigninger. Problemet er, at opkørslen til Hatta Dam er for kort, og han har derfor klart en ulempe i forhold til de mere kraftfulde ryttere. Samtidig er hans form ukendt, da dette er hans sæsondebut, men han har dog givet udtryk for, at han vil teste sig selv. Alejandro Valverde har vist, at også lettere folk kan blande sig på Hatta Dam-stigningen, og Teuns bliver bare ved med at overraske. Starter han stigningen i en god position, er hans muligheder gode.

 

Forud for løbet havde vi totalt afskrevet Magnus Cort, der netop er kommet tilbage efter et brækket kraveben. Han har imidlertid overgået alle forventninger, ikke mindst med hans dybt imponerende spurt på 1. etape. Dermed må han være opsat på at gå efter sejren på en etape, de på papiret passer ham glimrende. Han har tidligere i Danmark Rundt vist, at han er stærk i spurter op ad bakke, selvom vi ikke har mange referencepunkter på en meget stejl stigning som denne. Hans problem er et relativt svagt hold til at støtte ham i positionskampen samt den usikkerhed om formen, som stadig lurer, men da han selv er god til at finde position, må Cort være en af favoritterne.

 

Det samme er Filippo Ganna. Italieneren skuffede stort i sin første sæson som professionel, men i år er han i den grad kommet efter det. Han overgik alle forventninger med 3. pladsen i Vuelta a San Juan, og det er hans præstation i den eksplosive finale på 2. etape i det løb, der giver håb for denne etape. Her vandt han nemlig spurten bag de tre forreste ryttere og var ufatteligt tæt på at tage karrierens største sejr. Det viser, hvor god han er i disse finaler, og at formen forud for bane-VM er fremragende. Det gør ham farlig i denne finale.

 

BMC har ud over Teuns mange gode kort. Et af dem er Loic Vliegen, der også er ardennerspecialist. Han har ikke haft samme resultater som sin jævnaldrende landsmand, men også han er lovende. Han klatrer ikke så godt som Teuns, men er til gengæld hurtigere i en flad spurt. Derfor passer denne mere kraftfulde finale formentlig også bedre til ham end til sin holdkammerat. Han har allerede scoret bonussekunder og vist god form, så han burde få sin chance.

 

Vi er meget spændte på at se Elia Viviani i denne finale. I gamle dage ville han ikke have haft en chance, men han er blevet en helt anden rytter. Sejren i Bretagne Classic og 2. pladsen i Cadel Evans Great Ocean Road Race viser, hvor god en klatrer han er blevet, og sidste år overraskede han alle med en fremragende top 10 i Coppa Sabatini, der slutter på en endnu hårdere stigning. Det vidner om, at han kan komme langt også i denne type finaler, specielt fordi formen også er god. Hans største fordel er samtidig, at han har det bedste hold til at positionere sig i bunden af bakken, og det kan gøre det muligt at overraske.

 

En anden puncheur er Michel Kreder. Efter flere år med skuffelser nåede han nye højder sidste sommer, hvor han kørte fremragende i august. Dette er en finale, der burde passe ham, da han er spurtstærk på korte bakker. Der er tvivl om hans form, men han virker topmotiveret og har holdt sig fremme i finalerne. Problemet kan være, at bakken er lidt for kort, men sammen med Teuns og Vliegen er han den af de lette folk med de bedste muligheder.

 

Også Alexander Kristoff burde være god i en finale som denne. Nordmanden er brølstærk og har i de flamske klassikere vist evnerne på korte, stejle stigninger. Hans problem er, at denne stigning måske er en anelse for eksplosiv og stejl for ham, da han foretrækker finaler, der kræver mere udholdenhed og mindre punch. Til gengæld er han god til at positionere, og sidevinden vil kun bidrage til at trætte rivalerne og dermed øge hans chancer.

 

Hvad skal man mene om Nacer Bouhanni? Er han i topform, er dette en glimrende finale for ham, da han mange gange, ikke mindst i Vueltaen, har vist, at han faktisk har et fremragende punch på stigninger som disse. Det store spørgsmål er, hvad formen rækker til. Han har ikke virket til at være på toppen, selvom han blev nr. 2 på dagens etape. Han skal formentlig være tæt på 100% for at begå sig, og det tvivler vi på, at han er. Er han i form, kan han imidlertid overraske.

 

BMC er det hold, der har flest kort. Finalen er også god for Nicolas Roche, der har et godt punch på korte stigninger. Han er dog næppe i topform og kan ende med at køre for holdet. Også holdets sprinter Jempy Drucker har gode muligheder, da han er en af de mest holdbare sprintere. Spørgsmålet er blot, om hans punch rækker til at udfordre de bedste på så stejl en stigning.

 

Endelig vil vi pege på Robert Stannard og Amund Grøndahl Jansen. Stannard er et stortalent, der næste år bliver professionel på Mitchelton-Scott. Han er fremragende på korte stigningen og er efter andenpladsen på kongeetapen i New Zealand Cycle Classic i god form. Han mangler holdstøtte, men bliver spændende at følge. Jansen kørte nogle flotte endagsløb i Belgien sidste efterår og bliver bare bedre og bedre. Med Groenewegens tidsstraf kan han nu få sin chance, og også han bliver interessant at følge i en finale som denne.

 

Feltet.dks vinderbud: John Degenkolb

Øvrige vinderkandidater: Sonny Colbrelli, Dylan Teuns

Outsidere: Magnus Cort, Filippo Ganna, Loic Vliegen, Elia Viviani

Jokers: Michel Kreder, Alexander Kristoff, Nacer Bouhanni, Nicolas Roche, Jempy Drucker, Robert Stannard, Amund Grøndahl Jansen

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Juan Jose Lobatos sejr fra 2016 samt John Degenkolbs triumf fra 2015.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 17/08-19/08

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 19/08

Colorado Classic(2.HC) 16/08-19/08

Omloop der Vlaamse Gewesten(1.1) 19/08

Tour de Hongrie(2.1) 14/08-19/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 17/08-26/08

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 19/08

Omloop der Vlaamse Gewesten(1.1) 19/08

GP Stad Zottegem(1.1) 21/08

Tour du Poitou Charentes(2.1) 21/08-24/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 22/08

Deutschland Tour(2.1) 23/08-26/08

Great War Remembrance Race(1.1) 24/08

GP de Plouay - Lorient Ag...(1.WWT) 25/08

Vuelta a España(2.UWT) 25/08-16/09

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 25/08

Trofeo Comune di Vertova(1.1) 25/08

Bretagne Classic - Ouest-...(1.UWT) 26/08

Trofeo Emilio Paganessi(1.1) 26/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »