Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 4. etape af Giro di Sicilia

Optakt: 4. etape af Giro di Sicilia

15. april 2022 14:06Foto: LaPresse

19-årige Fran Miholjevic leverede en gigantisk sensation ved at vinde en 3. etape, hvor stigningsprocenterne slet ikke var som anført i datamaterialet, og dermed er det højst overraskende den unge kroat, der kan gå ind til sidste etape i løbets førertrøje. At drømme om den samlede sejr er dog at strække den for langt, når løbets rundes af med en næsten 40 km lang klatretur op ad Etna, hvor løbets bedste bjergryttere vil udkæmpe en drabelig kamp om den samlede sejr.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 Livestream Tour of Turkey, Giro di Sicilia, Grand Prix Besancon, Tour du Jura og Paris-Roubaix uden afbrydelser

 

Ruten

Da løbet blev genstartet for to år siden, kulminerede det hele ganske naturligt med en fascinerende bjergafslutning på Siciliens cykelstolthed, vulkanen Etna. Mange havde nok regnet med, at den ville blive et fast element i løbet, men sidste år valgte arrangørerne lidt overraskende kun at køre delvist op ad vulkanen og derefter slutte med en nedkørsel. I år vender den store bjergfinale dog tilbage som afslutning på en kort og intens bjergetape med mere end 3500 højdemeter, og da man denne gang bruger en anden og vanskeligere opkørsel, end man gjorde i 2019 og vil gøre i Giroen om en måneds tid, er der lagt op til et forrygende bjergslag, der formentlig stort set alene vil bestemme, hvem der skal vinde den tredje udgave af det ”nye” Giro di Sicilia.

 

Med en distance på bare 140,0 km er der tale om en kort, intens etape, der fører feltet fra Ragalna til toppen af Etna, denne gang via den side, der er kendt som Piano Provenzana. Starten er ikke alt for svær, idet man følger generelt let stigende terræn mod nordvest og nord frem til byen Bronte, der nås efter 23,2 km. Her drejer man mod nordøst for at køre op ad en bakke (2,3 km, 6,6%), inden det stiger let frem til Maletto, som passeres efter 28,1 km. Nu begynder det at falde let videre mod nordøst ned til byen Randazzo, der passeres efter 39,3 km i etapens nordligste punkt. Her drejer man mod syd for at køre op ad en kort bakke (2,3 km, 5,4%), inden det går mod øst ad et fladt plateau. Kort efter begynder det at falde let mod øst og senere sydøst ned til byen Piedmonte Etneo.

 

Læs også
Stjerner hylder danskere og nordmænd

 

Den signalerer starten på den vanskelige del, når man kører mod sydvest op ad den kategoriserede Contrada Giuliana, der bare er en del af turen op ad Etna. Den stiger med 5,0% over 10,9 km, men skal deles i to med 8 km, der er relativt jævne med ca. 6% og siden 2,9 km med bare 1,5% frem mod toppen, som rundes efter 78,4 km. Nu leder en lang og kun ganske kortvarigt teknisk nedkørsel mod syd og nordøst hele vejen ud til kystbyen Mascali, hvor dagens spurt køres efter 101,9 km.

 

Herfra indledes helvede, da de sidste 38,1 km stort set alle er stigende. Man drejer nemlig mod øst for atter at køre op ad Etna, idet man har delt opkørslen i to. Først gælder det den kategoriserede stigning Contrada Giuliana (11,3 km, 6,0%), der stiger jævnt med 7,2% over de første 5,35 km, inden der venter et plateau over 1500 m og slutteligt en jævn opkørsel med 6,4% over de sidste 4,5 km frem mod toppen, som rundes efter 117,5 km.

 

Herefter falder det let mod syd, inden man kører mod nordvest hele vejen det sidste stykke op ad Etna. Det sker via en stigning, der over 17,4 km stiger med 7,3% og skal deles i tre. De første 11,65 km stiger således relativt jævnt med 6,7%, inden der venter 2,85 km, der først stiger let og siden er faldende. Slutteligt rammer man en 3,25 km lang rampe op mod mål, hvor det stiger med stiger relativt jævnt med 8,5% i snit og med et maksimum på 13% med 1500 m igen, idet det dog flader lidt ud med ca. 5% over de sidste 750 m. Hele stigningen går det ad en snoet bjergvej, der over de sidste 750 m kun bugter sig meget let mod højre.

 

Etapen byder på i alt 3562 højdemeter.

 

Etna blev senest besøgt af løbet i 2019, hvilket gav sejr til Guillaume Martin foran Fausto Masnada og Dayer Quintana, idet der dog blev benyttet an anden opkørsel. Derudover har vulkanen fra forskellige sider flere gange været mål for Giroen i de seneste år. Det skete senest i 2020, hvor man benyttede netop en opkørsel med de samme sidste 3 km som på denne etape, og hvor Jonathan Caicedo tog en udbrudssejr foran Giovanni Visconti og Harm Vanhoucke, mens Joao Almeida overtog førertrøjen. I 2018 gik Esteban Chaves overraskende i det tidlige udbrud for siden at blive hentet af Simon Yates, så de to Mitchelton-ryttere kunne tage en dobbeltsejr med etape til Chaves og førertrøje til Yates. Også i 2017 var man forbi, og her tog Jan Polanc karrierens anden etapesejr, da det efter et langt udbrud akkurat lykkedes at holde favoritterne bag sig. I 2011 slog Alberto Contador lille Jose Rujano i en spændende duel, men den sejr har han siden fået frataget grundet sin clenbuterol-dom, og derfor er Rujano i dag officielt noteret som vinder.

 

 

 

 

 

Læs også
Bora nærmer sig Visma-profil

 

 

 

 

 

 Livestream Tour of Turkey, Giro di Sicilia, Grand Prix Besancon, Tour du Jura og Paris-Roubaix uden afbrydelser

 

Vejret

Efter to meget blæsende dage venter en fredag, hvor vinden synes at være meget forskellig på de to sider af Etna. Det vil generelt være overskyet med kun lidt sol, som vil være helt væk i væk i finalen, og temperaturen i bunden af den lange finaleopkørsel vil nå 19 grader. Det vil i startbyen igen være ekstremt blæsende fra øst med en styrke på helt op til 34 km/t, men på den anden side af vulkanen i bunden af den lange opkørsel ventes bare en let vind (13 km/t) fra øst. Det giver indledende sidevind, inden man får mod- og sidemodvind frem til første stigning, hvor der vil være sidemedvind. På nedkørslen vil de være side- og sidemodvind. På den første af de to finalestigninger vil der være medvind på første halvdel, inden man får sidevind på anden halvdel og den lille nedkørsel. Slutteligt vil der være forskellige kombinationer af med- og sidemedvind på målbjerget, dog med et sidevindsstykke på den første halvdel. Over de sidste 3 km vil der være direkte medvind.

 

Favoritterne

En overraskende stærk kroat, et landshold, der var villige til at udlåne trøjen, en finale, der var lettere en anført i datamaterialet og nogle svage hold til at støtte de holdbare sprintere betød, at vi har et helt uventet scenarium inden kongeetapen. Eventyrfortællingen vil være total, hvis 19-årige Fran Miholjevic skulle ende med at vinde hele baduljen, men det sker ikke. Nok kan han klatre, men han er mere puncheur - og en lovende en af slagsen - end klatrer, og derfor kommer han til kort i morgen.

 

Det er nemlig lidt an mundfuld, der venter. En næsten 40 km lang klatretur op ad Etna er voldsomt, og de har endda fundet en stejlere side end for tre år siden. Vulkanen er blevet besteget af Giroen i 2011, 2017, 2018 og 2020 samt i dette løb i 2019, men i de fleste tilfælde er man kommet sydfra. Nu kommer man østfra, og derfor er det i nyere cykelhistorie en ny finale. Den sidste stejle del er dog den samme som i Giroen i 2020, hvor Jhonatan Caicedo sejrede fra et udbrud, og hvor man kom nordfra.

 

Dengang var forskellene mellem favoritterne meget små, og det endte bare i en slags spurt bag udbruddet. Det understreger problemet ved Etna, som vi har set mange gange. Den golde vulkan er meget eksponeret for vind, og står den forkert, er det næsten umuligt at gøre forskelle.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Det gør den heldigvis ikke i morgen. Vejrudsigten er meget underlig, fordi den samme orkan, som vi så i dag, ventes at være i startbyen, men på den anden side af Etna ved kysten, hvor man starter opkørslen, vil der bare være en ganske let vind. Det er derfor lidt svært at sige, hvor meget det vil blæse på den øvre, golde del, men uanset hvad er der medvind det meste af vejen - ikke mindst over de sidste 3 stejle kilometer. Da stigningen generelt er svær hele vejen op, regner jeg i et felt med få stærke klatrere med et brutalt udskilningsløb, hvor de meget vel kan komme i mål en og en. Den mulighed skaber medvinden.

 

Der burde ikke være så meget hokuspokus over etapen. Vi får ikke endnu en udbrudssejr. Dette er etapen, landsholdet, Intermarché og Astana vil vinde, og de skal nok sørge for, at der bliver skabt samling, når udbruddet formentlig igen efter en lang kamp kommer fri. Den kraftige vind er en joker i den indledende fase, men det er for tidligt til, at den kan bruges til noget, når det bare blæser svagt på den anden side af vulkanen.

 

Når de rammer opkørslen, regner jeg med, at landsholdet vil kontrollere. De er skræmmende stærke, men også Intermarché og til dels Astana har hold, der kan gøre det hårdt. Det vil formentlig være de tre hold, der skal gøre det hårdt, og jeg regner med, at vi meget tidligt får en ganske lille gruppe. Med medvind burde der ikke være så meget taktik. Til sidst regner jeg med, at det bliver mand mod mand mellem de bedste klatrere.

 

Der vil være en del gentagelser fra den overordnede optakt i nedenstående, da vi ikke er blevet alt for meget klogere siden starten, men vi har dog fået visse svar, hvilket giver anledning til visse ændringer. Jeg står dog fast på, at Damiano Caruso er favorit. Ser man på klatrernes præstationer inden for det seneste års tid, er han i særklasse den bedste i feltet, og han viste i Tirreno, at han er i form. Han har åbenbart også for nogen tid siden gjort dette løb på sin fødeø til et stort mål, og han er tydeligvis også topklar. En lang stigning som denne burde passe godt til en mand, der med alderen er blevet lidt af en dieselklatrer, og da han tillige slår alle favoritterne i en eventuel spurt, må han være mit vinderbud.

 

Jeg tror, at Domenico Pozzovivo er hans værste rival. Den lille italiener har leveret endnu et af sine mange stærke comebacks i denne sæson. Trods begrænset forberedelse grundet den sene kontrakt var han med det samme konkurrencedygtig i Andalusien, Laigueglia og ikke mindst i Tirreno, hvor han blev nr. 13. Her kunne han ikke matche Caruso, men grundet den sene sæsonforberedelse bør han være bedre nu, også fordi Giroen er hans store mål. I går meldte han også ud, at han har trænet godt op til løbet, og han så uhyre overbevisende ud, da han trods dårlig position i går kørte alene op til de bedste. Hvor god han stadig er, er lidt tvivlsomt, men finder han benene fra Burgos kan han vinde dette løb.

 

Siden den overordnede optakt har jeg rykket Vincenzo Nibali op som nr. 3. Han er slet ikke ved fordums styrke, men i dette felt bør han gøre det godt, og han viste i gå, at han er en af de bedste. Han havde en katastrofestart med sygdom i tide og utide og meldte sig selv i elendig form inden Coppi e Bartali. Alligevel endte han løbet som en hæderlig nr. 11, og han er efter en træningslejr på Teide utvivlsomt meget bedre nu. Alligevel skal han have forbedret sig markant siden sidste år, hvis han skal slå den Caruso, vi så i 2021, og som er kommet blæsende ind til dette løb. Faktisk vil jeg tro, at Astana også har Andrey Zeits langt fremme. Kasakken sad overraskende godt med i gårsdagens finale, der passede ham dårligt. På et langt bjerg bør han være stærkere. Valerio Conti har endelig vist lidt form, men næppe nok til at være med helt i front på denne etape, og Juan Carlos Lopez manglede stadig lidt for meget i Coppi e Bartali.

 

Intermarché har en anden kandidat i Louis Meintjes, men han er rykket lidt ned på min liste. Det skyldes dog ikke så meget hans kørsel, for det var helt forventeligt, at han ville tabe tid i en puncheurfinale, hvor han sad i dårlig position. I stedet skyldes det, at jeg er blevet klart over, at han var syg efter Catalonien. Hans kørsel i går var dog ganske opløftende, og vi ved, at sydafrikaneren rejste sig stærkt sidste år, hvor han i Vueltaen endelig fandt et niveau, der mindede om det, han havde engang. I år startede han egentlig pænt i UAE Tour, hvor han kom til start efter en lang sygdomsperiode, men endte som samlet nr. 17. Til gengæld skuffede han meget i Catalonien, men det endte dog også som et relativt eksplosivt løb, og det passer slet ikke til en dieselklatrer uden punch. Det gør denne 40 km lange målstigning til gengæld, og Meintjes kunne vel ikke få en bedre afslutning. Holdet har også Simone Petilli, der imponerede så stort i Strade Bianche og trods nylig sygdom bør ende langt fremme i dette felt, og Georg Zimmermann, der dog vil finde stigningen for lang, ikke mindst efter sin sygdom.

 

Kenny Elissonde har fået en lille ekstra stjerne. Franskmanden synes at have været ude med sygdom, da han havde en lang løbspause inden Baskerlandet, hvor han var temmelig langt fra sit bedste niveau. Han ramte dog udbruddet i den brutale indledning på 4. etape, og selvom han kom til kort, hang han også på ganske længe i en stærk gruppe. Niveauet rækker ikke til at vinde, men i et rent bjergløb som dette bør han være med fremme i dette felt, og i går klarede han sig bedre end ventet. Holdet har også Jacopo Mosca , der vel klatrer så godt, at han kan ende hæderligt.

 

Landsholdet er mere end bare Caruso. Nicola Conci havde et forfærdeligt 2021, men han er kommet stærkt tilbage, nu hvor han kæmper for en kontrakt grundet suspenderingen af Gazprom. Han blev nr. 10 i Coppi e Bartali, men han så desværre ud til at tabe niveau gennem løbet og skuffede i Larciano. Han er temmelig svingende og derfor lidt af et wildcard, og derudover er denne stigning nok for lang til for alvor at passe ham. Hans niveau fra marts bør dog føre ham langt her, og han så flyvende ud i gå.

 

Læs også
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok

 

Svingende har Alessandro Verre mildt sagt også været, men den unge klatrer synes allerede at have et højt niveau, når han rammer det. Det så vi med hans 8. plads på kongeetapen i Besseges, og han var også en af de bedste i Larciano. Hans mange udsving gør ham svær at spå om, men han burde kunne være med i dette løb, hvor en lang stigning også burde passe ham bedre end det, han hidtil har været udsat for. Måske kan han endda være sidste mand hos Caruso. Hans kørsel i går, hvor han næsten var i top 10, selvom han havde arbejdet hele dagen, tyder på form! Også Giovanni Carboni og i mindre grad Cristian Scaroni bør ende fint, men de vil skulle føre relativt tidligt og længe.

 

Gårsdagens etape var også lovende for Jefferson Cepeda . Vi så sidste år i Tour of the Alps, at hans topniveau rækker til en topplacering i dette løb, men det har været sløjt i år. Han blev bare nr. 19 i Coppi e Bartali, men der er håb at hente i stigningens karakter. Det var på de eksplosive etaper, han havde det svært i både Coppi e Bartali og Tirreno, mens han blev hhv. nr. 10 og 32 (i skrapt selskab) på de to kongeetaper. I det lys var hans kørsel i går meget lovende. Det er klart, at det niveau ikke rækker til at vinde dette løb, men han bør gøre det bedre på et langt bjerg - særligt fordi han forhåbentlig har forbedret sig. Drone Hopper har også Daniel Munoz, der i går måske gav et håb om, at han endelig er ved at nærme sig sit gamle og ganske høje niveau. Til gengæld er Simone Ravanelli og Mattia Bais stadig ikke i form, og den femte klatrer, Juan Diego Alba, har stadig ikke det niveau, man kunne have drømt om i sin tid, selvom han var hæderlig i går.

 

Er Diego Rosa på vej tilbage? Det har bestemt ikke set sådan ud de seneste dage, og det lignere endnu en skuffelse. Tirreno kan dog give et håb. Her så hans krise ud til at fortsætte, men ud af det blå endte som nr. 27 på kongeetapen. Kan han gentage den model, kan han måske overraske. Lige nu synes Eolos bedste kort dog at være Edward Ravasi, men vi så i går, at han fortsat synes et stykke fra sit bedste.

 

 

Kontinentalholdene får det svært, men hos Colombia Tierra de Atletas er værd at holde øje med German Dario Gomez. Han skuffede lidt i går og havde det svært i sidevinden i dag, men Coppi e Bartali taler for en god præstation. Holdet har også Edgar Pinzon, men han er umiddelbart mere puncheur end klatrer. Maximilian Stedman blev nr. 25 i Coppi e Bartali kan gøre det pænt. Han skuffede i går, men denne stigning bør passe ham bedre. Også hans holdkammerat Paul Double klatrer godt og var stærk i går. Hos Biesse-Carrera har Andrea Garosio klatret hæderligt, og Fran Milholjevic bør gøre det pænt, selvom han er mere puncheur. Andre navne er Lorenzo Ginestra og Simone Raccani.

 

Feltet.dks vinderbud: Damiano Caruso

Øvrige vinderkandidater: Domenico Pozzovivo, Vincenzo Nibali

Outsidere: Louis Meintjes, Kenny Elissonde, Nicola Conci, Alessandro Verre, Jefferson Cepeda

Jokers: Andrey Zeits, Diego Rosa, Daniel Munoz, Simone Petilli, Edward Ravasi, Giovanni Carboni, German Dario Gomez

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Jonathan Caicedos etapesejr fra Giroen i 2020, hvor man benyttede en opkørsel ad Etna med de samme sidste 3 km som på denne etape.

 

 Livestream Tour of Turkey, Giro di Sicilia, Grand Prix Besancon, Tour du Jura og Paris-Roubaix uden afbrydelser

Damiano Caruso
Domenico Pozzovivo, Vincenzo Nibali
Louis Meintjes, Kenny Elissonde, Nicola Conci, Alessandro Verre, Jefferson Cepeda
Andrey Zeits, Diego Rosa, Daniel Munoz, Simone Petilli, Edward Ravasi, Giovanni Carboni, German Dario Gomez
Valerio Conti, Juan Carlos Lopez, Georg Zimmermann, Cristian Scaroni, Alessandro Fedeli, Jacopo Mosca, Edgar Pinzon, Maximilian Stedman, Paul Double, Fran Miholjevic, Andrea Garosio, Lorenzo Ginestra, Simone Raccani
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro di Sicilia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?