Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 5. etape af Saudi Tour

Optakt: 5. etape af Saudi Tour

05. februar 2022 12:46Foto: A.S.O / Alex Broadway

Talentfulde Maxim van Gils bekræftede de meget lovende takter, han allerede viste sidste år, med en suveræn sejr på kongeetapen, og det synes nu kun at være uheld, der kan koste ham den samlede sejr. Der er nemlig lagt op til et brag af en massespurt som afslutning på løbets anden udgave, når der lørdag rundes af med en kort, flad etape, hvor næsten helt vindstille betingelser vil sikre, at han ikke behøver at frygte endnu en dag med sidevindskørsel.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Ruten

Hvis der er noget, der har kendetegnet de mellemøstlige løb, er det, at sprinterne næsten altid har fået det sidste ord. Hos brødrene i Emiraterne, Qatar og Oman er løbene endt med store massespurter i Dubai, Abu Dhabi, Doha og Muscat, og sådan var det også i den første udgave af Saudi Tour, der sluttede i landets hovedstad Riyadh. Traditionen med et afsluttende sprinteropgør skal der naturligvis ikke laves om på, men denne gang afvikles løbet i et andet område end sidst i det gigantiske ørkenland. Derfor bliver det for anden gang på tre dage afslutningen i Alula Old Town, der vil udgøre rammen om en etapeafslutning, og her er der lagt op til en tredje og sidste massespurt - hvis altså ikke ørkenvinden alligevel vender op og ned på klassementet i allersidste øjeblik.

 

Med en distance på bare 138,9 km er der tale om en yderst kort etape, der har både start og mål i Alula Old Town, hvor man skal en tur ud i ørkenen syd for byen, inden man som så ofte i et etapeløb slutter det hele med omgange på en rundstrækning. Fra start kører man kortvarigt mod nordøst ad en flad ørkenvej, inden man rammer et let faldende stykke, der leder mod syd, hvorefter det bliver fladt, når man fortsætter igennem ørkenen mod sydvest ned til etapens sydligste. punkt

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Her kører man kortvarigt mod nordvest igennem det flade ørkenlandskab, inden man drejer mod nordøst for at køre op ad et let stigende stykker, som leder op til dagens første spurt efter 86,2 km. Nu kører man ganske kortvarigt mod øst, inden det går ad lange, lige ørkenveje mod først nordøst og siden nordvest - veje, der først er stigende og siden let faldende. Tilbage i Alula Town følger man ringvejen rundt om byen, inden man efter 117,2 km i den nordlige udkant rammer den 10,3 km lange rundstrækning, hvor man med det samme kører den allersidste del frem til den anden spurt, der kommer efter en første passage af målstregen efter 118,3 km.

 

Etapen afsluttes nu med to fulde omgange på rundstrækningen. Den leder først ad en lige og let stigende hovedvej mod nord ud til et vendepunkt, hvor man foretager en U-vending. På tilbagevejen er det herefter let faldende, men her forlader man kortvarigt hovedvejen for at køre rundt om et lille byområde, hvilket betyder en passage af fem sving. Tilbage på hovedvejen fortsætter man mod sydøst ned gennem målområdet, der passeres fra den forkerte retning, inden man når frem til en rundkørsel, hvor man med ca. 1500 m igen foretager en U-vending. Herfra går det tilbage ad den lige hovedvej til mål. Det falder let ned til de sidste 3 km, der er stort set helt flade. Dagens bonusspurt kommer ved anden passage af målstregen med 10,3 km igen.

 

Etapen byder på i alt 753 højdemeter.

 

Alula Old Town har ikke tidligere været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Læs også
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

 

Favoritterne

Med dagens kombination af styrke i sidevinden og imponerende klatrestyrke konfirmerede Maxim van Gils alle de lovende takter, han viste sidste år, og samtidig fortsatte han en drømmestart for det i 2021 så sejrsfattige Lotto-hold, som i løbet af godt en uge allerede har sikret sig fire sejre. Meget taler for, at de allerede er næsten sikre på at tage den femte i morgen, for det skal være slemt uheldigt, hvis ikke Van Gils også i morgen kan kalde sig samlet vinder af Saudi Tour.

 

Morgendagens etape havde ellers potentiale til at være ganske farlig, hvis den kraftige ørkenvind var fortsat i yderligere 24 timer. Det gør den imidlertid ikke. Den går i stedet i den helt anden grøft, og i morgen kan rytterne se frem til så stille betingelser, at det ikke bliver i morgen, at saudierne får mulighed for at bytte lidt af olieafbrændingen af med noget vindmøllestrøm. Det bliver nemlig næsten blikstille, og dermed vil etapen nok mest af alt have karakter af en form for parade, som man kender det fra grand tours, med en afsluttende massespurt til følge.

 

Ugelange etapeløb er dog meget forskellige fra grand tours, og faktisk køres den sidste etape altid meget mere aggressivt end de første sprinteretaper, som vi senest så det i Tour de Pologne, hvor et udbrud snød sprinterne på en tilsvarende etape. Det er sidste chance for at teste formen, og da klassementet er sat, plejer man ofte at se en ret aggressiv start. For første gang kan det derfor tage noget tid at få et udbrud etableret, og det vil formentlig også være en stærkere gruppe end hidtil, hvor det altid har været Uno-X og de to kontinentalhold, der er gået i offensiven.

 

Det bliver dog næppe i morgen, at sprinterne bliver snydt. BikeExchange og Lotto vil styre løbet benhårdt, og jeg vil også tro, at UAE vil give en hånd med, hvis det er nødvendigt. Det samme gælder for Arkea, der fik selvtillid i går, samt Bora og DSM, og det vil derfor undre mig meget, hvis ikke vi får samling. Det kan dog godt kræve noget arbejde, hvis udbruddet er stærkt, og derfor kan det med det gode vejr og den korte distance blive en ganske hurtig etape.

 

Jeg forventer dog, at vi vil se et samlet felt til sidst, og udbruddet kan meget vel være hentet ved bonusspurten. Afstandene er lidt for store til, at den rigtigt kan ændre noget, men er Daniel Oss snu, kan han måske sikre sig den samlede 5. plads, hvis Danny van Poppel er for fokuseret på finalen. Herefter vil der være lagt op til massespurt, og denne gang bliver det et opgør på fart. Rundstrækningen har ganske vist en kringlet fase, men den kommer relativt tidligt, og efter U-vendingen er der 1500 m med sandsynlig medvind til virkelig at lade farten tale. Efter en kort, let etape er der lagt op til et rigtigt opgør på fart for de rene sprintere.

 

Det er klart, at der igen er lagt op til en duel mellem Caleb Ewan og Dylan Groenewegen, og jeg vælger at gå med australieren. Efter i går står det ellers klart, at Lottos tog uden den skadede Rudiger Selig ikke er BikeExchange overlegne, men i går led de også under, at Thomas de Gendt var sat i sidevinden, hvorfor Jarrad Drizners blev brændt af i føringsarbejdet. I morgen vil de formentlig kunne stille med Drizners, Roger Kluge og Jasper de Buyst, og selvom tabet af Selig ikke kan overvurderes, burde det være nok til at sikre, at Ewan ikke sidder så kritisk langt tilbage som i går.

 

Jeg udelukker ikke, at BikeExchange kan dominere igen, men hvor Groenewegen i de seneste år altid har været den klart hurtigste af de to, var det i går for hollænderen bekymrende at se, at Ewan i den grad havde en fartmæssig overhånd. Hvis det er styrkeforholdet igen i morgen, behøver Lotto ikke at vinde kampen for at sikre sig sejren. Ewan skal blot sidde fornuftigt, og i denne form for finale kan han endda redde meget med en lang medvindsspurt. Frem til i går ville jeg have antaget, at Groenewegen ville vinde på ren fart, men baseret på billedet fra i går ligner det mere endnu en etapesejr til Lotto og Ewan.

 

Dylan Groenewegen har dog ingen grund til at give op. Jeg var som sagt lidt bekymret for hans ikke alt for overbevisende spurt i går, men selvom der var medvind, lå han trods alt modsat Ewan i vinden, og det er tænkeligt, at han i forhold til den åbenlyst meget formstærke Ewan har været mere mærket af sidevindskørslen. Denne lette etape burde passe ham bedre, og som sagt har han i årene frem til styrtet i 2020 været den hurtigste af de to. Sidste år lignede han i hvert fald delvist den gamle Groenewegen, da han kørte Cavendish ud af hjulet i Danmark Rundt, og derfor er det bestemt ikke umuligt, at han igen vil vise sig som den hurtigste igen i morgen i en spurt, der passer ham som fod i hose. Nu har BikeExchange med formationen Hepburn-Konychev-Edmondson-Mezgec-Groenewegen i hvert fald vist, at de har styrken til at sætte ham perfekt i scene.

 

Denne gang vælger jeg at pege på Jordi Meeus som nr. 3. Belgieren er den eneste af Boras tre sprintere, der endnu ikke har haft sin chance. Den skulle han have haft i går, men da han tabte hjulet på Danny van Poppel, endte hollænderen med at spurte selv. Derfor burde det nu være Meeus’ tur, og hvis han får hjælp af det meget stærke Bora-tog, står han godt. I går manglede de Martin Laas, der var styrtet, men er han tilbage, har Bora styrken til at matche de bedste, og selvom de to favoritter er hurtigere, så vi i efteråret, at Meeus kommer langt på sin fart. Jeg udelukker dog ikke, at de kører for Van Poppel. Hollænderen kan med en sejr pludselig gå på podiet grundet dagens sidevindskup, og det kunne måske være et forsøg værd at avancere i klassementet. Vi så i går, at han mangler lidt fart i forhold til flere af de rene sprintere, men med et godt lead-out kan også han komme langt. Til gengæld vil det undre mig, hvis de kører for Laas, der allerede har haft sin chance og desuden var i asfalten i går.

 

Læs også
Startlisten til Giro d'Italia tager form - 5 danskere på

 

Jeg tror stadig, at Alberto Dainese er feltets tredjehurtigste. Sådan så det også ud i går, hvor han desværre måtte bruge kræfter på at lukke et ærgerligt hul, fordi han var ganske alene. Det skyldtes, at DSM havde mistet Sam Welsford og Niklas Märkl i sidevinden, men i morgen ventes de at være i fuld formation. Det unge tog er stadig en ulempe for Dainese, men i denne finale burde han i højere grad kunne lukrere alene på sin fart, og så bør han stadig komme langt.

 

I går bekræftede Dan McLay også, at han stadig har en tårnhøj topfart. Normalt er positioneringen et problem, men det gik fint i går, og i denne finale står han endnu bedre, også fordi toget med Markus Pajur, Donavan Grondin og Christophe Noppe er solidt. Det er stadig svært at se ham ende i en vindende position, men med sin fart kan han stræbe efter endnu et topresultat.

 

I går fik vi igen at se, at Fernando Gaviria er et stykke fra fordums fart, men til gengæld har hans hold præsteret. Igen i går var Maximiliano Richeze lidt af sit gamle jeg, men som så ofte før havde Gaviria tabt hans hjul. Sidder han på bagsmækken i morgen, bør han med denne Richeze kunne spurte fra en god position, og selvom farten næppe rækker til sejr, kan det som på 1. etape gå godt. Jeg håber også, at Felix Gross får lov at spurte selv, som han tilsyneladende gjorde i tirsdag. Denne etape for helt rene sprintere burde være perfekt for ham, og så kan vi få en fornemmelse af, hvor hurtig han egentlig er.

 

Dette er også den store chance for Jakub Mareczko . Det er denne form for korte, lette sprinteretaper, han har vundet 117 af på asiatisk jord, og med et langt og ukompliceret opløb i medvind kunne han vel ikke få det meget bedre. Hans hold er desværre svagt, og spurten på 1. etape viste, at han ikke er blevet spor bedre i positionskampen. Denne gang bør der dog være en chance for at bruge farten, og den var også sidste år stadig ganske højt, da han slog Cavendish i Coppi e Bartali.

 

Løbets skuffelse har vel været Davide Ballerini, der tydeligvis er milevidt fra sidste års februarform. Det på papiret sublime tog med Jannik Steimle, Florian Senechal og Bert van Lerberghe har slet heller ikke fungeret, men de har stadig styrken til at dominere totalt. Med de spurter, han har kørt hidtil, er det svært at se ham komme i nærheden af sejren, men med et rigtigt Quick-Step-lead-out kan han gå på podiet.

 

Niccolo Bonifazio viste i dag, at han er i glimrende form, som han altid er det fra start. Det så vi også i spurten på 1. etape, men denne finale er ikke ideel. En rigtig boulevardspurt er ikke noget for ham, for han mangler lidt topfart og får ikke glæde af sin positionering. Total har dog et ganske stærkt tog, og jeg vil tro, at Bonifazio vil sidde så godt, at han igen kan lave et godt resultat.

 

I går fik vi at se, at Uno-X tilsyneladende spurter med Erlend Blikra og ikke Syver Wærsted, og det gik ganske godt. Nordmanden har også tidligere i mindre løb vist god fart, og det bør føre ham langt i denne form for let etape med en ukompliceret finale. Hans hold er ikke specielt stærkt, men det betyder heldigvis mindre i denne afslutning.

 

Jeg har lidt svært ved at se Simone Consonni gøre det specielt godt i denne boulevardspurt, men med Davide Cimolai som lead-out man og sin gode positionering skal han nok gå i top 10. Denne lette finale er også den store chance for Jonathan Milan, men dette løb har understreget hans positioneringsvanskeligheder, og efter tabet af Fred Wright har Bahrain et svagt tog. Selvom vi her måske får chancen for endelig at se hans fart, rækker den næppe til at kompensere herfor. Det er også her, Mohd Harrif Saleh endelig kan være frisk nok til at vise den fart, der har givet sejre i Langkawi, men helt fremme vil han ikke være, og det ser jeg heller ikke for Jeremy Lecroq, selvom han synes i udmærket form, eller Polychronis Tzortzakis.

 

Feltet.dks vinderbud: Caleb Ewan

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Jordi Meeus

Outsidere: Alberto Dainese, Danny van Poppel, Dan McLay, Martin Laas, Fernando Gaviria

Jokers: Jakub Mareczko, Davide Ballerini, Niccolo Bonifazio, Felix Gross, Erlend Blikra, Simone Consonni

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

Caleb Ewan
Dylan Groenewegen, Jordi Meeus
Alberto Dainese, Danny van Poppel, Dan McLay, Martin Laas, Fernando Gaviria
Jakub Mareczko, Davide Ballerini, Niccolo Bonifazio, Felix Gross, Erlend Blikra, Simone Consonni
Jonathan Milan, Mohd Harrif Saleh, Jeremy Lecroq, Florian Senechal, Luka Mezgec, Jasper de Buyst, Davide Cimolai, Sam Welsford, Syver Wærsted, Jens Debusschere, Polychronis Tzortzakis
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?