Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 5. etape af Volta a la Comunitat Valenciana

Optakt: 5. etape af Volta a la Comunitat Valenciana

06. februar 2022 16:09Foto: Sirotti

Matteo Moschetti kunne efter en lang og svær tid endelig atter bevise, hvorfor han i sin tid var regnet for en kommende supersprinter, og nu vil han utvivlsomt være topmotiveret efter at bygge videre på det momentum. Heldigvis får han chancen med det samme, når løbet søndag nok engang rundes af med den korte, flade etape til Valencia, hvor endnu en massespurt ventes at bringe årets første spanske etapeløb til ende.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Ruten

Nøjagtigt som i de seks foregående år afsluttes løbet med en relativt flad og ganske kort etape, der ender i regionens hovedby, Valencia. I tidligere udgaver har man undervejs skullet op over en ganske hård bakke, der for fire år siden skabte en del udskilning, men ligesom i 2019, 2020 og 2021 har man fjernet den forhindring. I stedet er der tale om en for løbet meget nem sag, der næsten er en tro kopi af de etaper, vi har set de sidste tre gange, og hvor der for tredje gang i træk slet ikke køres omgange inde i Valencia, men direkte frem til det, der forventes at blive et brag af en massespurt.

 

I alt skal der tilbagelægges bare 92,0 km, der fører feltet fra Paterna til Valencia ad en rute, der er en tro kopi af 2021-ruten, og hvor eneste ændring i forhold til 2020 er afslutningen inde i byen, selvom målet er placeret samme sted - en ændring, der gør etapen 6,5 km kortere. Startbyen er en forstad til målbyen, og den indledende del af etapen består således af en lille sløjfe mod nordvest. Først kører man mod sydvest ud af byen og siden nordvest igennem fladlandet, inden man drejer mod nordøst for at køre frem til det nordligste punkt, idet det undervejs stiger ganske svagt.

 

Læs også
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double

 

Herefter fortsætter det flade terræn, mens man kører mod sydøst, men modsat i 2019 slår man en lille sløjfe mod nord, hvor man skal op ad et let stigende stykke og derefter ned af et let faldende stykke, indtil man afslutter sløjfen i byen Betera med dagens spurt efter 75,1 km. Derfra går det mod sydøst ind mod Valencia og ind gennem forstæderne, idet terrænet er ganske svagt faldende. Modsat årene frem til 2021 er finalen slet ikke teknisk, da man - måske grundet coronasituationen - dropper turen rundt i byen. I stedet går det ad den store brede hovedvej rundt i en ”snegl” kort efter 3 km-mærket, hvorefter vejen bugter sig i en blød kurve med 1200 m igen, inden man på den sidste kilometer skal lige igennem to rundkørsler, den sidste 450 m fra stregen.

 

Etapen byder på i alt 667 højdemeter.

 

Sidste år endte det i den ventede massespurt, og her fortsatte Arnaud Demare sin dominans ved at tage sin anden sejr, denne gang foran Jon Aberasturi og Timothy Dupont, mens en slukøret Caleb Ewan bare blev nr. 6. I 2020 lykkedes det endelig for Fabio Jakobsen at besejre Dylan Groenewegen, som ellers havde vundet spurtopgørene på 1. og 3. etape, mens John Degenkolb endte som nr. 3. Groenewegen fik til gengæld sin sejr i 2019 ved at henvise Alexander Kristoff og Matteo Trentin til de sekundære podieplaceringer. I 2018 profiterede Jurgen Roelandts af Oliver Naesens styrt i sidste sving til at sejre foran Danny van Poppel og Clement Venturini, mens det i 2017 endte i endnu en massespurt, som blev vundet af Bryan Coquard foran Nacer Bouhanni. Stijn Vandenbergh vandt etapen til Valencia i 2016 fra et udbrud, der højst overraskende snød sprinterne, men byen har mest været rammen om massespurter. Således vandt Danilo Napolitano sidste etape i 2008, Daniele Bennati var hurtigst i 2007 og 2006, Alessandro Petacchi vandt i 2005 og 2003, og Aleksander Usov tog sejren i 2004. Forud for det sluttede løbet tre år i træk med enkeltstarter, der blev vundet af henholdsvis Alex Zülle, Viacheslav Ekimov og Abraham Olano. Byen har også været besøgt af Vueltaen, senest i 2009, hvor Fabian Cancellara vandt en enkeltstart. I 2004 vandt Petacchi en massespurt, mens ONCE vandt den indledende holdtidskørsel i 2002.

 

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Vejret

Lørdagens overskyede og blæsende vejr var bare en engangsforestilling. Løbet kunne nemlig ikke slutte smukkere end med en søndag, hvor der måske vil være få skyer ved starten, men skyfrit til sidst. Temperaturen vil nå 16 grader, og der vil blæse en let til jævn vind (13-16 km/t) fra sydøst. Det giver medvind i den indledende fase, mens der i midterfasen primært vil være sidevind afbrudt af et stykke med modvind. Der vil være sidemod- og modvind på det sidste stykke ind til Valencia, og det varer ved stort set hele vejen. Efter ”sneglen” er der først sidemodvind og siden modvind, når man buer sig ind på opløbstrækningen.

 

Læs også
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb

 

Favoritterne

Som nogle havde håbet op og andre havde frygtet, var de blæsende betingelser i dag ikke nok til at ændre på klassementet, og nu er det kun uheld, der kan koste Aleksandr Vlasov den samlede sejr. Den kraftige vind lægger sig nemlig lige så hurtigt, som den havde meldt sin ankomst, og derfor burde der vente en helt anderledes rolig søndag, end det vi så på denne meget nervøse lørdag.

 

Der bliver formentlig også lige så lidt hokuspokus, som der plejer at være over denne etape. Den er både flad og uhyre kort og dermed en gave til de rene sprintere. Dem er der mange af i dette løb, og efter i dag vil der også være flere hold, der tror på, at de faktisk kan vinde. Der burde derfor være masser af interesse i at skabe samling.

 

Sidste etape i et etapeløb er altid mere aggressiv end mange af de øvrige, og der vil formentlig igen være flere, der skal have det sidste ud af løbet. Vi vil derfor nok kunne se en mere aggressiv start, end vi så i dag, men mon ikke Quick-Step nok skal sørge for, at gruppen bliver til at kontrollere? På så kort en etape vil de næppe heller give noget stort forspring, og de skal nok få hjælp til jagten. I dag arbejdede Bora meget for en førertrøje, der egentlig var sikker, og vi kan formentlig også nu vente os at se Trek give en hånd. Selv Burgos kan måske komme i spil, hvis de har misset udbruddet, og det samme gælder for Intermarché, UAE og måske endda Ineos. Vinden vil måske momentant skabe lidt mere nervøsitet, men særligt med modvind på det sidste stykke bliver den ikke farlig. Med andre ord: vi bør få vores massespurt.

 

Den vil komme efter en meget kort dag, hvor alle vil være friske, og det vil passe de rene sprintere. Derudover er det en helt ukompliceret finale, hvor sidste sving kommer med 3 km igen, og de sidste 1200 m er helt lige. Der er derfor plads til at lade farten tale, men da der er hele to rundkørsler på den sidste kilometer, er det alligevel ikke helt så enkelt. De vil sikre, at der er grænser, hvor meget position der kan reddes til sidst, og et godt tog vil derfor spille en rolle.

 

Det gik galt i dag, men Fabio Jakobsen må være manden, der skal slås. Hollænderen viste i torsdags, at han ikke blot på papiret, men også i virkeligheden er i særklasse, og formentlig er det et spørgsmål om, hvorvidt han bliver lukket inde eller ej. Det er imidlertid også en reel risiko. I torsdags gik Intermarché forbi det ellers stærke tog i sidste sving, og selvom Jakobsen alligevel blev anbragt rigtigt, kunne det være gået galt. I dag sad de for langt tilbage, og da Remco Evenepoel med sin hårde føring vel mest af alt gjorde det umuligt for Yves Lampaert, Michael Mørkøv og Jakobsen at komme frem igen, endte det med nul og niks og en dag, hvor sidstnævnte aldrig fik spurtet. Havde Lampaert siddet på Evenepoels hjul, havde billedet til gengæld været et helt andet, og så havde Mørkøv sikkert sat hollænderen perfekt op. De mangler Mikkel Honoré, men toget har stadig så meget klasse, at det særligt i en ret enkel finale bør kunne ende med, at Jakobsen kan vise, at han med afstand er hurtigst. Derfor er han min favorit.

 

Dette er en vurdering af vinderpotentiale, og derfor har jeg Matteo Moschetti som nr. 2. Som vi så på Mallorca, er der altid en risiko for, at han lukkes inde, når hans tog med Jacopo Mosca og Marc Brustenga er så begrænset, men hvis til gengæld, han kan spurte, ligner han efter i dag igen den komet, han engang var. Han var i hvert fald ganske suveræn i dagens spurt, og det kan i virkeligheden ikke undre, når man husker hans mallorcanske dominans inden styrtet i begyndelsen af 2020. Heldigvis for ham er finalen relativt enkel, og i dag gjorde Mosca og Brustenga det ganske pænt, da de tog kontrol. Kommer han fri, må han være manden, der kan true Jakobsen.

 

Dernæst vil jeg pege på Elia Viviani. I dag gik det helt galt med positionen, men italieneren kom med en lang spurt i vinden med ganske god fart. Etapen viser igen, at hans støtte udgør et enormt problem, men heldigvis er denne finale relativt enkel. Normalt er han også god i positionskampen, og som de seneste to spurter viser, er det sjældent, at han misser helt ud. Han bør være en af de ryttere, der har bedst chance for at slå til, hvis Jakobsen fejler.

 

Til gengæld var dagens spurt bekymrende for Sebastian Molano. Colombianeren blev som altid afleveret ganske pænt af Matteo Trentin, men han manglede åbenlyst fart. Desværre bekræfter det billedet fra sidste spurt på Mallorca, hvor han trods et perfekt lead-out blev slået af Arnaud de Lie. Efter den præstation tvivler jeg desværre på, at farten rækker til at vinde, men han har i det mindste i Trentin manden, der måske alligevel kan gøre det muligt.

 

Dagens positive overraskelse var Manuel Penalver. Man har egentlig længe kunnet se, at han har god fart, men desværre har han manglet holdbarhed og positioneringsevne til den helt store guldmedalje. I dag var han bestemt heller ikke uheldig med at komme med i Moschettis slipstrøm, men til gengæld fik han vist en hæderlig fart, selvom han aldrig var i nærheden af at true italieneren. Hans positionering og hold betyder, at han igen skal være svineheldig, men særligt på en kort, let etape som denne og i en enkel finale har han igen farten til at overraske positivt.

 

Læs også
Skjelmose med stærk udmelding inden monument

 

I dag så vi samme billede som i torsdags: Intermarchés tog med Adrien Petit og Andrea Pasqualon som de sidste foran Alexander Kristoff er fremragende, men desværre viste spurten også det, vi har set i 2021, nemlig at han er milevidt fra sin gamle fart. Denne korte, lette etape er slet heller ikke nået for nordmanden, der kun for alvor er hurtig efter mindst 200 km. Hans tog betyder formentlig, at han igen kan gå på podiet, men det er ret svært at se ham vinde, når mange synes hurtigere end ham.

 

I dag var det opløftende at se Timothy Dupont og Stanislaw Aniolkowski, der nok engang valgte at køre hver deres spurt. Dupont blev desværre lukket inde, men havde faktisk klaret positioneringen hæderligt. Det havde Aniolkowski ikke, men han kom bagfra i god fart. Dupont er formentlig fortsat den hurtigste af de to, og derfor er det ham, der har den største chance for et topresultat, men Aniolkowski viste i dag også, at han bør komme langt, hvis hans position er bedre.

 

Mere skuffende var det med Bram Welten, men det var forventeligt, at han nok engang vil sidde for langt tilbage. Heldigvis er finalen i morgen også enkel, og det vil utvivlsomt være til hans fordel, at den er så let. Han har flere gange vist, at han er ganske hurtig, når han en sjælden gang sidder rigtigt, og da toget med Anthony Roux og Fabian Lienhard ikke er helt fra snøvsen, kan han i hvert fald drømme om at gøre det bedre end i dag.

 

Endelig er der Luca Mozzato. I dag fik vi som ventet at se, at han i en flad spurt havde det sværere end i torsdagens stigende spurt, og det vil han have igen i morgen. Til gengæld kan han glæde sig over, at han nok engang beviste, at han har en hæderlig positioneringsevne. Det burde i et felt med relativt få sprintere bringe ham et stykke, men helt fremme vil han formentlig ikke være, selvom han sidste år forbedrede sig i disse mere klassiske massespurter.

 

I dag fik vi bekræftet, at Matej Mohoric ofte kommer langt med sin positionering, men også at han i denne slags flade spurter, ikke kan matche sprinterne. Det samme gælder for Alexandr Riabushenko, Jonas Koch, Jesus Ezquerra, David Gonzalez, Alex Jaime, Antonio Soto, Gotzon Martin, Marco Canola, Pier-André Coté og Jenthe Biermans, der alle enten måske eller med sikkerhed vil prøve i spurten, men som skal være glade, hvis de går i top 10.

 

Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen

Øvrige vinderkandidater: Matteo Moschetti, Elia Viviani

Outsidere: Sebastian Molano, Manuel Penalver, Alexander Kristoff

Jokers: Timothy Dupont, Stanislaw Aniolkowski, Bram Welten, Luca Mozzato

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Arnaud Demares sejr fra 2021 på præcis samme etape.

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

Fabio Jakobsen
Matteo Moschetti, Elia Viviani
Sebastian Molano, Manuel Penalver, Alexander Kristoff
Timothy Dupont, Stanislaw Aniolkowski, Bram Welten, Luca Mozzato
Matteo Trentin, Michael Mørkøv, Andrea Pasqualon, Matej Mohoric, Alexandr Riabushenko, Jonas Koch, Jesus Ezquerra, David Gonzalez, Alex Jaime, Antonio Soto, Gotzon Martin, Marco Canola, Pier-André Coté, Jenthe Biermans
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Volta a la Comunitat Valenciana
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?