Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 6. etape af Tour of Norway

Optakt: 6. etape af Tour of Norway

29. maj 2022 07:55Foto: A.S.O. / Alex Broadway

Remco Evenepoel fortsatte sin totale dominans af løbet ved at sikre sig sin tredje sejr på fem dage, men det bliver formentlig ikke til fire af slagsen. Løbet slutter nemlig med den helt velkendte rundstrækning i Stavanger, og selvom rytterne skal over den lille Grisabakken undervejs, viser historien, at det formentlig er sprinterne, der får det sidste ord.

Artiklen fortsætter efter videoen.

EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS

SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO

 

Ruten                                                         

Tour des Fjords sluttede altid i Stavanger med den velkendte rundstrækning med den lille Grisabakken forud for en flad finale, og selvom det ikke var tilfældet i den første udgave i 2019, ser det ud til at være en tradition det fusionerede Tour of Norway vil adoptere. I hvert fald er det nu andet år i træk, at løbet slutter med en af de bedst prøvede afslutninger i Norge, og det vil de holdbare sprintere sætte pris på, da meget taler for, at vi igen vil se en reduceret massespurt, som det oftest har været tilfældet.

 

Med en distance på bare 149,3 km er der tale om en kort etape, som har både start og mål i Stavanger. Den kan inddeles i to, hvoraf første del består af en stor rundstrækning i terrænet syd for byen. Fra start går det igennem relativt fladt terræn mod syd tæt forbi lørdagens målby, Sandnes, indtil man i byen Bryne efter 38 km drejer mod sydøst. Her begynder det at stige let, indtil man skal over kategori 3-stigningen Undheim (1,9 km, 4,1%), der er en let opkørsel med top efter 39,5 km.

 

Læs også
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt

 

Det fortsætter med at stige let, mens man kører videre mod sydøst, inden det falder mod sydvest ned til kysten. Herfra går det mod nordvest ad den flade kystvej frem til dagens første spurt, som kommer efter 73,5 km, hvorefter det går videre mod nordøst op langs vandet ad en snoet, men stort set helt flad vej tilbage til Stavanger. Her rammer man efter 105,5 km den afsluttende rundstrækning, hvor man efter 108,1 km for første gang kører en bjergspurt på toppen af kategori 3-stigningen Grisabakken (600 m, 7,7%).

 

Efter 115,4 km krydser man stregen for første gang, og etapen afsluttes nu med to omgange på den 17,0 km lange runde. Den indledes med en ganske lille bakke, men derefter er det generel let faldende, når man kører mod sydvest, sydøst og nordvest. Det slutter dog, når man drejer mod nordvest for at passere kategori 3-stigningen Grisabakken (600 m, 7,1%), der stiger med 8,5% over de første 400 m, men blot 4,6% over de sidste 200 m. Toppen, hvor der er en bjergspurt igen på sidste omgang efter 142,1 km, rundes med bare 7,2 km igen, og de er stort set alle let faldende, når man snor sig mod nordvest og siden kører mod nordøst ind til målet i centrum, hvor den sidste kilometer er flad. Finalen er kringlet, da der er to sving i rap med 1500 m igen, hvorefter man med 900 m igen skal dreje i en rundkørsel. Herfra bugter vejen sig relativt meget, indtil de sidste 400 m går ad en lige vej. Der er en sidste indlagte spurt ved afslutningen på første omgang med 17,0 km igen.

 

Etapen byder på i alt 1181 højdemeter.

 

Finalen blev senest benyttet sidste år, hvor Matthew Walls vandt en massespurt foran Mads Pedersen og Daniel Hoelgaard, og forinden var det den faste afslutning på Tour des Fjords. I 2018 vandt Edvald Boasson Hagen en spurt blandt 16 mand foran Timo Roosen og Jeroen Meijers, i 2017 vandt Alexander Kristoff en spurt blandt 14 mand foran holdkammeraten Michael Mørkøv og Kristoffer Halvorsen, i 2016 vandt Edvald Boasson Hagen en firemandsspurt foran Daryl Impey og Marco Haller, i 2015 vandt Alesander Kristoff en massespurt foran Nikolay Trusov og Tom van Asbroeck, i 2014 vandt Alexander Kristoff en spurt blandt 14 mand foran Magnus Cort og Sondre Holst Enger, og i 2013 var der holdløb i byen, hvor Katusha vandt foran Belkin og Sport Vlaanderen. Byen var derudover vært for Hammer Series i 2019, hvor Quick-Step vandt Hammer Sprint og CCC Hammer Chase, og 2018, hvor Mitchelton-Scott vandt både Hammer Sprint og Hammer Chase.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

 

EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS

SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO

 

Vejret

Efter nogle dage med meget kraftig vind aftager den en anelse, selvom søndagen stadig vil være blæsende. Det vil være en trist, grå og overskyet dag med en bygerisiko på 20-25%, der vokser til 40-70% over den sidste halvanden time. Temperaturen vil bare være 10 grader, og der vil være en frisk til hård vind (23-25 km/t) fra nordvest. Det giver sidemedvind på første del af den store rundstrækning og derefter hovedsageligt sidemodvind på hjemturen. På den lille rundstrækning vil der først være sidevind, så medvind og igen sidevind frem til bakken, hvor der vil være modvind. Herefter vil der hovedsageligt være sidevind, indtil man får sidemodvind med 2 km igen og slutteligt sidemedvind over de sidste 400 m.

 

Favoritterne

Bemærk: Selvom løbet tæller med i Cykelduellen og er ProSeries, bliver ugens etapeoptakter grundet Giroen af betydeligt mere skitseagtig karakter end vanligt.

 

Festen med velkendte rundstrækninger fortsætter endnu en dag med den tredje og sidste af slagsen. Turen rundt i Stavanger er endda den bedst kendte af de tre, da den blev brugt i næsten alle udgaver af Tour des Fjords og igen i sidste års udgave af Tour of Norway. Historien viser klart, at det som regel er sprinterne, der har overhånden.

 

Vi har skam haft undtagelser. Vi har blandt andet haft relativt små feltet på færre end 15 mand, men det var i Tour des Fjords, hvor feltet var betydeligt svagere. Da vi sidste år havde et stærkere felt, var spurten aldrig i fare, og det var endda den tunge Matthew Walls, der vandt foran Mads Pedersen og Alexander Kristoff. Det vidner om, at det ikke er en svær rundstrækning, og det bliver svært at gøre forskelle, særligt når der endda vil være hård modvind på bakken.

 

I dag så vi, at løbet kan ende i endnu en angrebsfest, og man kan aldrig udelukke, at vi igen får en stor gruppe, der truer med at snyde sprinterne. Modsat i dag er terrænet dog næsten helt fladt i begyndelsen, og jeg tror, at vi vil se, at Intermarché og Trek, der endnu intet har fået ud af løbet, vil gøre alt for at få en massespurt. Det er endda muligt, at de vil få hjælp af Bora, der allerede én gang har vundet, og jeg vil derfor tro, at vi får et mere håndterbart udbrud denne gang, selvom man i løb med små hold og få sprintere aldrig kan vide sig sikker.

 

Igen vil det være blæsende, men igen i dag så vi, at der var for megen læ. Det vil der formentlig være igen i sidemedvinden fra start, og op langs kysten, hvor det kunne være åbent, vil der være sidemodvind. Derfor tvivler jeg på, at vi vil se splittelse, også fordi rundstrækningen primært foregår i byzone.

 

Vi vil formentlig igen se angreb på bakken fra blandt andre Tobias Johannnessen, og måske vil Ineos prøve at gøre det hårdt, men med modvind ligner det en umulighed. Derfor regner jeg med en massespurt, og jeg tror også, at det vil være i et ganske stort felt.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Jeg prøver igen at pege på Mads Pedersen. Som han har spurtet i år, bør han stadig være hurtigste mand i dette felt, men han har bare ikke haft lejlighed til at vise det, senest grundet defekten i spurten på 4. etape. Sidste år blev han slået af Walls i denne spurt, men han fik skovlen under Kristoff, og han er bestemt ikke blevet langsommere siden dengang. Han har i Alex Kirsch en af de bedste lead-out men, og derfor tror jeg, at han endelig får sin sejr.

 

Den store trussel er igen Alexander Kristoff. Nordmanden blev slået sidste år, men i år har han spurtet langt bedre end i det for ham svage 2021. Faktisk har han været ganske imponerende, og han lignede også hurtigste mand i går. Han har kæmpet lidt med positioneringen på det sidste, men da Adrien Petit burde sidde med hjem, burde han have en af de bedste lead-out men.

 

Inden løbet var jeg usikker på, om den var for hård til Ethan Vernon, men da han klarede stigningen i går, klarer han den også i morgen. Vi så igen i går, at han ikke er verdens hurtigste og også langsommere end de ovennævnte, men han har vist sig god i positionskampen og har et af de bedste hold, særligt hvis han får Remco Evenepoel til at indgå i lead-outet sammen med Kasper Asgreen. Han mangler dog en sidste mand.

 

I går kom David Dekker akkurat ikke med over, men da denne finale er lettere, burde han sidde med denne gang. Han synes stadig langt fra fordums styrke, og derfor er jeg også i tvivl om, hvorvidt han har sin tidligere fart, men på papiret er han vel i top 3 i dette felt. Først og fremmest har Jumbo det vel i særklasse bedste tog, og det kan give ham den helt store fordel, som i denne tekniske finale kan give ham sejren. Falder han fra igen, vil holdet køre for Mike Teunissen . Han har manglet den sidste fart, men selv uden Dekker er toget med Tosh van der Sande og Timo Roosen et af de allerbedste.

 

I går var Marco Haller en meget overraskende vinder. Det vil være næsten lige så overraskende, hvis det sker igen, for han har aldrig tidligere været i nærheden af noget lignende, i hvert fald ikke i et lille årti. Omvendt viste han en overraskende høj fart, og i denne finale kommer man igen langt på god position. Kan han denne gang få Shane Achbold med hjem, er toget, der også tæller Ide Schelling, slet ikke så ringe.  

 

Ineos satser på Ethan Hayter, men jeg tror, at det bliver for let for ham. De hurtigste er hurtigere end ham i denne slags finaler, og selvom han har et stærkt hold, er det ikke det bedste til at køre lead-out. Alligevel sad han rigtigt i går, indtil han fik defekt, og i denne finale kan man altid vinde på sin position. Han viste sidste år i England, at han godt kan begå sig i massespurter.

 

Endelig er der Sam Welsford. Australieren har i år vist, at han har farten til at vinde i dette felt, og han kan endda vise sig som den allerbedste på ren fart. Han er dog meget tung, og jeg tror, at også denne finale bliver for hård. Omvendt sad Walls med hjem, og derfor giver jeg ham en chance. Problemet er bare også, at hans tog er svagt, og det vil formentlig koste i denne finale. Falder han fra, kører de for Niklas Märkl, der dog ikke vinder.

 

Blandt de øvrige virker Filippo Fiorelli godt kørende, men jeg ser ham ikke vinde. Israel-PT vil køre for Tom van Asbroeck eller Daryl Impey, men de får også svært ved at vinde, som også Marijn van den Berg gør det for EF, og jeg tror, at det bliver for let for Tobias Johannessen, selvom han var overraskende god i onsdags. Andre ryttere, der kan blande sig, er Timo Kielich, Gianni Vermeersch, Iuri Leitao, Eduard Prades, Kristian Aasvold, Martijn Budding, Jens Reynders, Andreas Stokbro og Louis Bendixen.

 

Feltet.dks vinderbud: Mads Pedersen

Øvrige vinderkandidater: Alexander Kristoff, Ethan Vernon

Outsidere: David Dekker, Marco Haller, Ethan Hayter, Mike Teunisssen, Sam Welsford

Jokers: Filippo Fiorelli, Marijn van den Berg, Tobias Johannessen, Tom van Asbroeck, Daryl Impey, Iuri Leitao

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Matthew Walls’ sejr fra 2021.

 

EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS

SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO

Mads Pedersen
Alexander Kristoff, Ethan Vernon
David Dekker, Marco Haller, Ethan Hayter, Mike Teunisssen, Sam Welsford
Filippo Fiorelli, Marijn van den Berg, Tobias Johannessen, Tom van Asbroeck, Daryl Impey, Iuri Leitao
Timo Kielich, Gianni Vermeersch, Niklas Märkl, Eduard Prades, Kristian Aasvold, Martijn Budding, Jens Reynders, Andreas Stokbro, Louis Bendixen, Kasper Asgreen, Remco Evenepoel
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Norway
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?