Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 6. etape af Vuelta a Espana
30. august 2018 09:05 af Emil AxelgaardFoto: Unipublic / Luis Angel Gomez

Som ventet blev det igen udbryderne, der skulle køre om sejren på 5. etape, hvor tendensen med sejre til sportens mindre succesfulde hold fortsatte, men sprinterne forsøgte at komme så let som muligt igennem en etape, der blev kørt i et vanvittigt tempo. Dermed håber de at have lidt i tanken til torsdag, der byder på en af løbets fladeste etaper, og dermed er der lagt op til løbets andet sprinteropgør på en dag, hvor hård modvind kan dræbe det meste af kørelysten.

Ruten

Er man sprinter i den bjergrige Vuelta, handler det om at slå til hver eneste gang, muligheden byder sig, og derfor har alle de hurtige folk formentlig sat kryds ved løbets sjette etape. Her venter nemlig en af løbets fladeste ruter, og selvom der som altid er et par mindre stigninger på programmet, fås terrænet kun sjældent fladere i den spanske grand tour. En kort, hektisk dag langs den spanske solkyst betyder, at vinden kan være farlig, men med mindre det blæser kraftigt, vil torsdag d. 30. august være en dag i sprinternes tegn.

 

Etapen fører feltet over bare 155,7 km fra Huercal-Ovara til San Javier.  Starten går et stykke inde i landet, og derfor indleder man med at køre mod øst igennem let faldende terræn ned mod middelhavskysten. Den flade kystvej følges nu mod nordøst, inden man slår et lille smut ind i landet for at køre op ad kategori 3-stigningen Alto del Garrobillo (3,8 km, 5,7%), der har top efter 57,3 km. Derefter følger et let faldende stykke, der fører tilbage til vandet, hvor den flade kystvej følges kortvarigt mod øst.

 

Kort efter er det tid til at slå endnu et smut væk ind i landet, når man kører mod nordøst op ad kategori 3-stigningen Alto del Cedacero (4 km, 6,2%), hvis top rundes efter 103 km. Herfra får det igen mod øst igennem let faldende terræn ned mod havnebyen Cartagna, hvor den indlagte spurt kommer med 37,7 km igen. Man kører nu igen mod øst op over en ganske lille bakke, inden man drejer mod nord at køre ned til den flade kystvej. Den følges nu hele vejen ind il centrum af San Javier, hvor der venter en helt flad finale. På de sidste 5 km er der kun sving med 3800 og 900 m igen, hvorefter man rammer den helt lige og flade opløbsstrækning.

 

Etapen byder på i alt 1398 højdemeter.

 

San Javier har i dette årtusinde kun én gang været mål for et stort cykelløb. Det var i 2002-udgaven af Vuelta a Murcia, hvor Fabio Sacchi vandt en massespurt i byen.

 

 

 

 

 

 

Vejret

Det varme vejr forsætter, men ude ved kysten er der lidt køligere end på de foregående etaper. Der vil være helt skyfrit om eftermiddagen, hvor temperaturen i målbyen vil nå 30 grader, men det vil være ganske blæsende med en frisk vind fra nordøst. Det giver en lang dag med sidemod- og modvind hele vejen. Til slut vil der være modvind stort set hele vejen frem til sidste sving, hvorefter der vil være sidemedvind.

 

Analyse af 5. etape

Kaster man et blik på listen over mindst vindende WorldTour-hold, finder man Dimension Data og EF i bunden sammen med Katusha. Forud for denne Vuelta havde sydafrikanerne bare 5 sejre, og de to øvrige blot fire, og det lå da bestemt heller ikke i kortene, at netop de to mandskaber skulle være blandt vinderne i årets sidste grand tour. Allerede i går filosoferede jeg en del over Dimension Datas store krise, og situationen er bestemt ikke bedre for EF.

 

Hvor Dimension Data måske nok har haft svært ved at score mange point på WorldTouren, fordi de især har satset på massespurter, har de med Mark Cavendish og Edvald Boasson Hagen i hvert frem til i år altid vundet en del løb. Helt omvendt har det været for EF, der med blandt andet Rigoberto Uran, Sep Vanmarcke og Michael Woods nok har kunnet score mange point via sekundære placeringer, men som med en udpræget mangel på vindertyper år efter år befinder sig tæt på bunden i alle sejrsstatistikker. Holdet har endda opbygget et kedeligt ry i det professionelle cykelmiljø som et mandskab, der har en ufattelig evne til at få det absolut minimale ud af deres talenter, selvom de med blandt andre Woods, Uran og tidligere folk som Bradley Wiggins, Ryder Hesjedal og Christian Vandevelde faktisk også har været gode for temmelig mange af nyere tids helt store overraskelser.

 

Vinde gør de imidlertid sjældent, og der var da heller ikke meget, der tydede på, at årets Vuelta skulle være stedet, hvor de skulle bryde en WorldTour-sejrstørke, der strækker sig helt tilbage til Rigoberto Urans vanvidssejr i Touren sidste år, hvor han trods gearproblemer akkurat fik presset cykel foran en jublende Warren Barguil. Holdets mission har da også hele tiden været klar: det handler om at køre på podiet med en tilsyneladende knivskarp Uran, og så kan der måske blive rum til, at særligt Woods og Rolland kan jagte etapesejre.

 

De første dage har imidlertid vist, at holdet er kommet til Spanien for at spille en rolle. Ikke blot virker Uran som sagt ganske velforberedt, holdet har også animeret de første tre linjeløbsetaper med en fuldstændig ustoppelig Rolland, der var i udbrud tre dage i træk i håb om at få en dag i bjergtrøjen. Det mislykkedes som bekendt på grund af den lokale helt Luis Angel Mate, men endnu mere skuffende var det, at Rolland i går missede sit livs chance for at indskrive sig på listen over ryttere med sejre i alle tre grand tours, da han blev taget på sengen af Ben King i en situation, hvor han havde ramt et udbrud som gruppens eneste reelle klatrer.

 

Den pille var helt sikkert bitter at sluge ved det amerikanske middagsbord i går aftes, men kørslen indvarslede også, at EF har et eller andet kørende for sig i denne Vuelta. I dag kom så den store revanche, da holdets vejkaptajn, Simon Clarke, udnyttede, at Uran havde givet ham en fridag til at køre en eminent etape og sikre sin anden sejr i den spanske grand tour, seks år efter den første.

 

Vi er sikkert mange, der stadig husker, hvordan en relativt ung Clarke tilbage i 2012 var blandt de ryttere, der gav GreenEDGE-mandskabet en flyvende start i det professionelle felt. Det skete dengang holdet stadig var et mandskab af etapejægere, og det udnyttede Clarke til at overspurte Tony Martin på toppen af den sidste stigning på en af løbets allerførste bjergetaper. Det var indledningen på en drømme-Vuelta, der blev kronet med en sejr i bjergtrøjen, og da han året efter kørte med om sejren på den knaldhårde VM-rute i Firenze, så det faktisk ud til, at Clarke kunne blive til lidt af en vinder i kraft af sit gode punch og sin gode spurt.

 

Sådan gik det imidlertid ikke. På Orica-GreenEDGE var han nemlig på det måske værst tænkelige mandskab, for hans eget gennembrud faldt sammen med Simon Gerrans’ storhedstid og Michael Matthews’ gennembrud, og da de begge er en tand bedre end deres landsmand, endte Clarke i rollen som hjælper. Derfor flygtede han i 2016 da også til sit nuværende hold, hvor de personlige muligheder burde have været større, men trods fine placeringer i et par endagsløb har det også været tydeligt, at Clarke aldrig har kunnet nå det niveau, han viste på sin store dag i Firenzes regn for nu fem år siden.

 

Til gengæld er han blevet en skattet vejkaptajn, der trods sine bare 32 år har overtaget rollen som manden, der guider Uran og Woods sikkert igennem positionskampen. Det har imidlertid også lagt visse begrænsninger på de personlige muligheder for en bodyguard kan sjældent få fri i en grand tour.

 

I dag var der imidlertid en åbning på en etape, der på forhånd var oplagt til et udbrud. Det betød, at et hold som EF naturligvis skulle være aktive, og med sin gode spurt var Clarke holdets bedste vinderkandidat. Derfor var situationen da også god for amerikanerne, da de netop fik deres australske vejkaptajn med i den store gruppe på 25 mand, der blev etableret efter en vanvidsstart, hvor rytterne for første gang trodsede varmen og for alvor kørte cykelløb, så etapen endte med at slutte mere end en halv time tidligere end planlagt.

 

Let var det imidlertid ikke at gøre det færdigt, for selvom Clarke på papiret var gruppens hurtigste mand, da først den yderst formsvage Matteo Trentin tidligt var faldet fra, men det blev også en meget urolig dag, som viste sig helt umulig at kontrollere. Allerede kort efter gruppens etablering kom de første angreb, og ie en sådan situation er det det letteste i verden at blive fanget bag et split undervejs.

 

Det lykkedes imidlertid at undgå den fare, og sammen med Mollema fik Clarke sneget sig frem til udbryderkongen De Marchi, der ellers en kort overgang så ud til at være på vej mod et af de soloridt, der har gjort ham til en af meste elskede ryttere i feltet. Herfra var det klar, at han befandt sig i den helt perfekt situation, for blandt de tre forreste var han den i særklasse hurtigste. De Marchi var træt, og den sidste stigning var så let, at selv en klasseklatrer som Mollema ville få svært ved at true australieren.

 

Clarke var da heller aldrig i vanskeligheder på opkørslen, og til slut var udfordringen at holde styr på de angreb, der måtte komme i en gruppe, hvor der var én klar favorit. Clarke var imidlertid ovenpå pedalerne fra første færd, og selvom De Marchi forsøgte igen og igen, lukkede han alt ned med en sådan effektivitiet, at hans sejr allerede tidligt blev en ren formssag.

 

Dermed kan vi efter to udbrudsdage konstatere, at sejrene er gået til to af sportens mindst succesfulde hold, og det vier meget godt, hvorfor Vueltaen er det perfekte løb sidst på sæsonen, hvor mange hold jagter oprejsning. Den varierede rute med meget få sprinteretaper betyder nemlig, at løbet altid er en gave til udbrydere, og det åbner døren for at hold uden de mest oplagte vindertyper faktisk har en reel mulighed for at få noget med hjem. Det har EF og Dimension Data vist de seneste dage, og det viste Lotto i særdeleshed sidste år, hvor et hold af lykkeriddere kom hjem med vanvittige fire udbrudssejre, selvom de fleste på forhånd ville have sagt, at de næppe ville vinde bare en enkelt.

 

Det er heldigvis godt nyt for både BMC og Trek, der begge i dag måtte se sig slået af Clarke, og begge er her uden klassementsmål. BMC have oprindeligt Richie Porte som kandidat, men hans tid som favorit varede som bekendt ikke meget mere end 24 timer, og Mollema har hele tiden sagt, at hans mission i Spanien er at jagte en sejr. Og en sådan burde de begge have fine muligheder for at få, for De Marchi er kendt som udbryderkonge og har lige siden mirakelenkeltstarten på 1. etape vist, at han er i storform. Mollema har i Touren de seneste to år faktisk vist, at han er overraskende god i rollen som etapejæger, så mon ikke vi kommer til at se en del til dem begge i de kommende dage, hvor de vil finde etaper, der passer dem betydeligt bedre end denne.

 

Endnu mere kommer vi til at se til Rudy Molard, der endte som dagens anden vinder, da Sky noget uventet kom til kort i deres forsøg på at forsvare trøjen. Det var en mærkelig, lidt halvhjertet indsats af briterne, der tilsyneladende ikke helt kunne bestemme sig for, hvad de ville. På den ene side lod de aldrig udbruddet sejle helt væk, så det var tydeligt, at intention i hvert fald var at fastholde førerpositionen. Alt andet ville da også ligne dem dårligt, for Sky har altid sat en stor ære i at forsvare en trøje, når først de har den.

 

Alligevel var de ikke villige til at gå 100% ind i jagten, for Sergio Henao og Tap Geoghegan Hart blev i alt væsentligt sparet hele dagen, og derfor endte de med at måtte aflevere trøjen til den lille franskmand. Det kan næsten kun tolkes på den facon, at briterne faktisk har større ambitioner end som så, og at Michal Kwiatkowski reelt tror på, at han kan gøre sig gældende også i det lange løb.

 

Situationen sætter FDJ i et dilemma, for selvom Molard havde fået frihed til at gå efter en etapesejr i løbet, har intentionen for franskmændene hele tiden været at køre for Thibaut Pinot. Nu har de imidlertid fået en uventet chance for at kunne være i rampelyset helt frem til søndag, og det vil Molard helt sikkert elske efter en sæson, hvor han også har sejret i Paris-Nice og generelt har nået et helt nyt niveau.

 

På den anden side kræver det ikke mange blik i løbsbogen for at vide, at de kommende dage kan blive ganske svære at kontrollere, og det unge og ikke specielt stærke FDJ-mandskab kan meget hurtigt tømme sig selv for kræfter, hvis de vitterligt vil forsvare Molards position helt frem til søndag. Og det er som bekendt først om mere end en uge, at Pinot for alvor får brug for sit hold. Der bliver nogle hårde beslutninger af tage.

 

Til gengæld kan Sky så i det mindste trøste sig med, at de i hvert fald i de kommende dage kan tage den lidt med ro og forsøge at spare sig frem mod La Covatilla-etapen, der er det næste store slag for klassementsrytterne. Det betyder ikke, at der ikke er etaper at gå efter, for hurtige Kwiatkowski kan sagtens se muligheder i puncheurfinalerne fredag og lørdag, men Sky kan i det mindst lade muligheden komme til dem i stedet for at skulle styre løbet selv.

 

Og det er da også kun hurtige folk som Kwiatkowski og Alejandro Valverde, der måske kan vise sig frem inden La Covatilla. For alle andre klassementsryttere handler denne fase først og fremmest om at komme så let som muligt frem til søndag, og de nåede da også alle i dag til Roquetas De Mar uden tidstab. Man skal imidlertid ikke tage fejl af etapens hårdhed, for det vanvittigt opskruede tempo kombineret med den lammende hede betyder, at det allerede er et meget mærket felt, der blot har klaret knap en fjerdedel af løbet.

 

De fleste af dem håber på en lettere dag i morgen, og det burde der være gode muligheder for at få. Modvind og fladt terræn betyder, at der er lagt op til massespurt inden de to mere uforudsigelige etaper, der venter inden La Covatilla. Især Elia Viviani og Quick-Step vil være meget opsatte på revanche efter en dag, hvor belgierne helt usædvanligt missede et udbrud på hele 25 mand.

 

Sejre til EF og Dimension Data og et udbrud uden Quick-Step… Det har i den grad været den omvendte verden de seneste dage. Mon ikke Quick-Step og Viviani er klar til at genoprette normaltilstanden i morgen?

 

Favoritterne¨

Som bekendt er Vueltaen ikke just en sprinterfest, og derfor handler det for de hurtige folk om at udnytte de få muligheder, der byder sig. Torsdagens etape er en af de få, og derfor var det også givet, at de fleste af dem i dag ville forsøge at komme relativt let igennem, så de kunne være klar til at gå efter en etape, der må være et af de store mål for de fleste.

 

Ofte har udbrydere let spil i Vueltaen. Det skyldes først og fremmest de kuperede ruter, men manglen på topsprintere har også givet mindre kontrol. På den anden side har de ret svage sprinterfelter ofte betydet, at der er mange hold, der har øjnet en potentiel spurtsejr, og det har ofte givet ret stor interesse i at jagte på løbets få flade etaper.

 

I år er der imidlertid én soleklar favorit til alle sprinteretaper. Elia Viviani kan i teorien ende med at gøre rent bord på alle de flade etaper, og det betyder, at det er Quick-Steps lod at kontrollere de flade dage. Det så vi allerede i mandags, hvor det kun var Bora, der kortvarigt gav belgierne en hånd, og efter Vivianis ret overlegne opvisning er lysten til at hjælpe næppe blevet større.

 

Derfor filosoferede vi forleden i analysen også over, at det måske kan give nogle lidt overraskende udfald på nogle af de flade etaper, men det er næppe i morgen, at de hurtige folk bliver snydt. For det første har feltet virkelig lidt i varmen, og dagens etape var så vanvittigt hurtig, at de fleste nok ser frem til en lidt lette etape. For det andet er de kommende etaper langt bedre til udbrud, så har man læst lidt frem i løbsbogen vil man vide, at det nok er en god ide at gemme lidt i tanken til de følgende dage.

 

Endelig er der vinden. Morgendagens etape kunne egentlig potentielt være farlig og stressende, for det bliver en lang dag langs kysten, hvor det endda vil være ganske blæsende. Vindretningen er imidlertid den helt, helt forkerte, og i stedet for at skabe grobund for godt og spændene cykelløb vil den generelle modvind kun kvæle al angrebslyst. Der er næppe mange, der tror på, at de på en etape med modvind næsten hele dagen faktisk kan snyde feltet, og derfor er der en risiko for, at vi ender med lidt af en langgaber, der heldigvis ikke skal udspille sig over en alt for lang distance.

 

Vi regner derfor med en af løbets mest fredsommelige etaper. Et udbrud vil sikkert blive etableret fra km 0, og derefter vil FDJ påtage sig ansvaret for at sætte det tidlige tempo. Quick-Step vil hurtigt sende Kasper Asgreen og Pieter Serry til fronten, og derefter bliver det nok op til belgierne at sætte farten hele dagen. Det kan godt blive til en ret langsom affære, hvor udbruddet holder igen i modvinden for at spare kræfter til en sidste forcering, hvorfor også feltet vil føle sig ansporet til at køre langsomt.

 

Quick-Step bør være stærke nok til at skabe samling, for skulle det blive lidt kritisk til sidst, må man formode, at Bora og Trek kan overtales til at give en hånd med. Bakkerne kommer for tidligt til at kunne bruges, også selvom den sidste stigning ikke er helt let, og selvom Lotto Soudal i mandags viste, at de er klar til at skabe lidt ravage også på de flade etaper, vil det næppe ske på en modvindsetape som denne.

 

I sidste ende forventer vi altså en massespurt i en flad og ikke særligt teknisk finale. Der er et sving med 900 m igen, hvor det vil være vigtigt at være fremme, men generelt bliver det en spurt, der handler om at vente og vente og til sidst time det frem mod svinget. Modvinden vil nemlig betyde, at det er essentielt ikke at starte for tidligt, og det er derfor de hold, der har nogle enkelte relativt eksplosive folk til at føre deres sprintere frem inden svinget, der vil stå stærkest, og man behøver ikke et langt, forkromet tog, der kan dominerede det meste af afslutningen.

 

Derfor er det også helt umuligt ikke at pege på Elia Viviani ikke bare som favorit, men som storfavorit. Ikke blot er han på papiret en af feltets allerhurtigste- det viste han med al tydelighed, da han overspurtede Nizzolo i mandags - han har også det i særklasse bedste tog. Selvom holdet løb tør for kræfter i mandags, hvor Fabio Sabatini var faldet fra, viste Michael Mørkøv, at han er feltets bedste lead-out man, da han med vanlig timing skød frem og afleverede sin kaptajn helt perfekt. I morgen vil den lette etape i modvind betyde, at også Sabatini vil være til rådighed, og dermed vil Viviani have det i særklasse bedste tog bestående af folk med punch og god topfart.

 

Al logik siger, at Quick-Step vil være først igennem sidste sving med deres tre topfolk, og herfra bliver det ikke let at slå Viviani. Det kan godt være, at italienerens topfart ikke er den i særklasse bedste, men får jhan det perfekte lead-out, er der ikke mange i dette felt, der har en chance for at gå forbi. Derfor kommer man ikke udenom, at Viviani er soleklar favorit.

 

Igen må det være Peter Sagan, der er den værste rival. Det kan godt være, at verdensmesteren er milevidt fra sin bedste form, men han viste på 3. etape, at han trods alt stadig kan blande sig med de bedste i feltets massespurter. Sagan har ikke glæde af, at etapen denne gang er lettere, men alligevel har han en topfart, der kan true Vivianis. Han viste i Touren, at han nu har nået et niveau, hvor han faktisk kan blande sig også i mere klassiske massespurter, ikke mindst fordi hans timing og positionering er eminent. I mandags sad han da også i en perfekt position, men desværre blev han akkurat lukket inde, da han, Nizzolo og Viviani trådte an. Derfor fik vi ikke den reelle udmåling af hans fart, men logikken siger, at vi får det i morgen. Her vil han formentlig vinde kampen om Vivians hjul, og så skal vi se, om han har farten til at true sin ven og tidligere holdkammerat.

 

Den tredje oplagte vinderkandidat er naturligvis Giacomo Nizzolo. Italieneren har med præstationerne i London, Polen og Hamburg vist, at han nærmer sig fordums styrke, og selvom 3. etape viste, at han endnu ikke er lige så hurtig som Viviani - hvad han ellers var før sine mange skader - fortsætter han med at blive bedre og bedre. Hans eminente positionering har altid gjort ham til en af feltets mest stabile sprintere, og i dette løb er han begunstiget af at have et glimrende tog med Fabio Felline og Kiel Reijnen. Han er bedst i mere tekniske finaler, for i en powerspurt som denne mangler han måske stadig det sidste af den topfart, han tidligere havde, men det ændrer ikke på, at han formentlig skal slås med Sagan om Vivianis hjul. Vinden han den kamp, kræver det ikke mange fejl af Viviani, før Nizzolo kan overspurte ham.

 

Nacer Bouhanni jagter som bekendt oprejsning efter en skidt sæson, men han er i den grad hæmmet af, at Cofidis kun kunne finde plads til Kenneth Vanbilsen til at udgøre et tog for holdets bedste vinderbud. Det kompromitterer hans chancer betydeligt, men alligevel kom han fint fra start i mandags, hvor han igen viste sin gode næse for positionering med en 4. plads. Det blev imidlertid også tydeligt, at han fortsat mangler den topfart, der tidligere gjorde ham til lidt af en vindermaskine i Giroen og Vueltaen, og det er bestemt ikke blevet lettere af, at han i dag kom helt alene til mål som allersidste mand. Cofidis har ikke meldt noget ud om årsagen, og det kan skyldes både sygdom, dårlige ben og problemer med varmen. Helt sikkert er det i hvert fald, at dagens etape har slidt voldsomt på Bouhanni, og han kan næppe være helt frisk. Til gengæld er det godt nyt, at der er udsigt til en ret let modvindsetape, og derfor burde han - med mindre han er syg - kunne gøre sig gældende. Han er bedst i tekniske finaler, men med sin gode positionering og sin fine topfart kan han måske med lidt held køre med om sejren, selvom han i den grad mangler støtte.

 

Vi har tidligere skrevet, at det virker lidt uforståeligt, at Sunweb har sendt Max Walscheid til Vueltaen, for den bjergrige rute er bestemt ikke god for den store, tunge tysker, der næppe får mange muligheder for at spurte. Dette er måske en af de allerbedste, for her er der udsigt til en kort og let modvindstetape, hvor selv Walscheid vil være relativt frisk til sidst. Samtidig er finalen ikke specielt teknisk, og derfor er han ikke alt for hæmmet af, at hans tog kun består af Mike Teunissen. Vi ved, at han har en fremragende topfart, men der er dog en risiko for, at de sidste hårde dage har kostet lidt for meget for den hurtige tysker.

 

Danny Van Poppel har tidligere vundet en etape i dette løb, og det er ikke helt umuligt, at han kan genatge den bedrift denne gang. Det kræver imidlertid, at han og LottoNL for en gangs skyld får timet det rigtigt, for i Giroen, Tour de Pologne og senest på 3. etape har de ramt fronten alt for tidligt. I mandags måtte Van Poppel derfor igen åbne en lang spurt fra spids, og det gav ham ikke mange muligheder for at vinde. Risikoen for, at det går galt igen i morgen, hvor timing og tålmodighed vil være afgørende, er ret stor. På den anden side viste Van Poppel med sin offensive kørsel i Hamburg fremragende form, og han talte også om gode ben efter spurten i mandags. Kan han for en gangs skyld time det rigtigt, skal det blive interessant at se, hvor langt hans gode form og høje fart kan føre ham.

 

Matteo Trentin indskriver sig på listen over en af løbets helt store skuffelser, for europamesteren har været rystende dårlig på de første etaper. Han var en af de få sprintere, der slap på 3. etape, hvor han dog nåede tilbage inden spurten, og i dag blev han som den første sat fra det store udbrud. Han er altså ikke i nærheden af sidste års gudeform, og derfor virker det svært at tro på, at han kan vinde denne etape. Trentin er nemlig ikke ren sprinter, og hans topfart gør det svært at vinde en let etape som denne. Han har imidlertid ét våben, der kan føre ham langt: hans tog. Med Alexander Edmondson og Luka Mezgec er han den eneste, der har et lead-out på niveau med Quick-Steps, og kan de tage kampen op med belgierne inden sidste sving, kan det sagtes blive til et topresultat, også selvom sejren næppe er realistisk. Det er bestemt heller ikke umuligt, at holdet i lyset af Trentins svage form, giver Luka Mezgec chancen, og selvom han nok også mangler farten til at vinde, burde han med et godt lead-out faktisk kunne gøre det endnu bedre end den mere alsidige, men knap så hurtige Trentin.

 

Også Simone Consonni er en let mere holdbar type, der ikke just er begunstiget af, at etapen formentlig bliver let og langsom. Han er ikke rigtigt typen til en stor boulevardspurt, og mandagens etape viste da også, at han mangler den sidste topfart for at kunne true de bedste i dette felt. På den anden side har han udvist en skræmmende stabilitet siden Tour de Slovenie, for han har haft en forrygende flot positioneringsevne. Derfor kan der sagtens være udsigt til endnu et topresultat, selvom farten næppe rækker til sejr.

 

Marc Sarreau var meget stolt af sig selv i mandags, for han havde ikke regnet med at kunne køre med i spurten på en så svær etape. Sammen med Trentin var han da også sat undervejs, men han kæmpede sig tilbage. Han var for træt til at blande sig helt fremme, men han synes at være kommet til Spanien i god form. Sidste år spurtbesejrede han Elia Viviani i Tour du Poitou-Charentes, og han har faktisk en ganske pæn topfart, selvom 2018-sæsonen ikke er gået helt som håbet. Han mangler også stadig at vise, at han ikke bare kan vinde i mindre franske løb, men også gøre sig gældende på den store scene. Denne lettere etape burde passe ham bedre end den foregående, og kan han undgå sine vanlige positioneringsproblemer med hjælp fra formstærke Benjamin Thomas, burde dette være en god chance for ham.

 

Efter dagens sejr rider EF på lidt af en bølge, som Tom Van Asbroeck håber at kunne udnytte. Belgieren har som altid fundet topformen frem mod Vueltaen, og han har vist fremragende ben både i BinckBank Tour og på 2. etape. Også i dag imponerede han, for han var en af kun to sprintere, der sad med feltet hjem. Mange af de andre lod sig helt sikkert med vilje falde tilbage, men Van Asbroeck har i hvert fald vist, at formen ikke fejler noget. Han viste senest i BinckBank Tour sin gode positioneringsevne, men han har i Mitchell Docker en fornuftig lead-out man. Farten rækker ikke til at vinde, men efter et par hårde dage burde han med sin form kunne gøre det godt.

 

Det samme bør Ryan Gibbons, der var den anden sprinter i feltet på dagens etape. Dermed har det klart været de to, der blandt de hurtige folk har været de bedst klatrende, og Gibbons synes derfor at være tilbage på sporet efter en ikke helt let tid. Han viste sidste år i Giroen, at han er en mester i positionering, men ligesom Van Asbroeck har han ikke topfarten til at køre med om sejren. Modsat Van Asbroeck har han heller ikke meget lead-out, og han er derfor temmelig alene til slut, hvilket ikke just styrke chancerne for den ellers formstærke sydafrikaner.

 

Vi glæder os meget til at se Jon Aberasturi på denne etape. Baskeren har i et par år været en af de få, der har kunnet tage kampen op med Jakub Mareczko i de flade asiatiske sprinterløb, og nu har han endelig fået chancen i Europa. Det er efter en lidt rusten start gået ganske pænt, og han har især imponeret i de seneste uger. Desværre er han blevet sat tilbage af et styrt lige inden Vueltaen, som betyder, at han kører rundt med sting i knæene. Det forhindrede ham alligevel ikke i at spurte med på den ikke helt nemme 3. etape. Han synes derfor at kunne være konkurrencedygtig på en let etape som denne, og nu skal han bare vise, at han også kan klare positionskampen, der ikke altid har været hans styrke.

 

Det har den til gengæld for Nelson Soto, der netop har imponeret i den henseende og derfor har opnået pæne resultater i sin første sæson i Europa. Spurten i Vuelta a Burgos viste imidlertid også, at han fortsat mangler lidt topfart, og da han heller ikke er den mest holdbare type, har han haft en svær start på sin første grand tour. Han er derfor næppe helt frisk, men han burde kunne gøre sig gældende på en let etape som denne. Farten rækker ikke til sejr, men en god position kan føre ham langt.

 

Andre kandidater til spurten er Ivan Garcia, Tosh van der Sande, Jordi Simon og Jesus Ezquerra, men de vil ikke kunne vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Elia Viviani

Øvrige vinderkandidater: Peter Sagan, Giacomo Nizzolo

Outsidere: Nacer Bouhanni, Max Walcheid, Danny Van Poppel, Matteo Trentin

Jokers: Luka Mezgec, Simone Consonni, Marc Sarreau, Tom Van Asbroeck, Ryan Gibbons, Jon Aberasturi, Nelson Soto

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger