Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 7. etape af Tour de Suisse

Optakt: 7. etape af Tour de Suisse

15. juni 2024 13:42Foto: Sirotti

På den ultrakorte bjergetape fortsatte Joao Almeida UAE-dominansen, der nu er blevet så massiv, at de kan tillade sig at køre mod hinanden, og hvis den tendens fortsætter, kan alt ske i weekenden. Den åbnes nemlig med en kort og eksplosiv bjergetape, hvor der skal sluttes med den korte, men stejle opkørsel til Villars-sur-Ollon, hvor Mattias Skjelmose sidste år viste, at man godt kan gøre betydelig skade, og dermed er der lagt til endnu et stort slag inden den afsluttende bjergenkeltstart.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Ruten

Tour de Suisse slutter næsten altid med sin lange enkeltstart, men modsat mange andre etapeløb er det ikke altid, at de sidste bjergetaper finder sted til allersidst. Det gjaldt eksempelvis ikke sidste år, men i denne brutale udgave, hvor løbet næsten udelukkende består af bjergfinaler, venter der selvfølgelig en fjerde bjergafslutning i træk dagen inden enkeltstarten - der i år naturligvis har karakter af en bjergenkeltstart. Faktisk får rytterne lov til at varme op til bjergenkeltstarten på løbets sidste bjergetape, da der skal sluttes på Villars-sur-Olon-stigningen både lørdag og søndag. Det er en velkendt sag, der er blevet benyttet som mål for både linjeløbsetaper og bjergenkeltstarter, og selvom der er tale om en ganske kort stigning, der sjældent skaber dramatiske afstande, viste Mattias Skjelmose og Felix Gall for et år siden, at man sagtens kan vinde ganske megen tid - selv på folk som Juan Ayuso og Remco Evenepoel. Et udbrud vil formentlig have en god chance, men et klassementsslag er der i hvert fald i støbeskeen, også selvom udsigten til løbets vigtigste etape om søndagen måske kan betyde, at der køres en anelse afventende denne gang.

 

Med en distance på bare 118,2 km er der tale om en ultrakort etape, der i alt væsentligt består af to omgange på en voldsomt kuperet, 59,4 km lang rundstrækning, og som har start og mål i bjergbyen Villars-sur-Ollon. Herfra starter man brutalt ved at køre mod nordøst hele vejen op til toppen af kategori 2-stigningen Col d la Croix (3,8 km, 8,8%), der stiger jævnt med 8-10% frem mod toppen, som rundes efter 7,7 km.

 

 

En kun kortvarigt teknisk og siden meget let nedkørsel fører nu mod nordøst, vest og sydvest ned til dalen, som nås i Aigle, hjemsted for UCI, efter 35,3 km. Derfra kører man kortvarigt mod sydøst ad en let stigende dalvej frem ind gemmen byen Ollon og frem til udkanten af byen Bex. Her forlader man dalen ved at køre mod nordøst og nord op ad en lille bakke (1,3 km, 8,1%) og et kort fladt stykke.

 

Derefter går det for alvor løs, når man kører mod sydøst og nordøst op ad Col de la Croix, så man i alt får en 17,1 km lang stigning, der stiger med 7,1% i snit. Den deles dog i to. Først gælder det kategori 1-stigningen Villars-sur-Ollon (7,9 km, 7,7%), der også er målbjerget, og hvis top rundes efter 57,4 km. Man kører tværs igennem byen uden at krydse stregen og fortsætter op ad kategori 2-stigning Col de la Croix (3,8 km, 8,8%), hvis top for anden gang krydses efter 67,1 km.

 

Herfra resterer fortsat 51,1 km, som består af næsten endnu en hel omgang. Man kører således igen ad nedkørslen og det korte dalstykke, idet man undervejs kører dagens spurt efter 102,1 km, lige inden man i udkanten af Bex forlader dalen. Slutteligt kører man igen op ad målbjerget Villars-sur-Ollon, men denne gang stopper man i målbyen for i stedet at forlade hovedvejen og køre frem til stregen.

 

Det giver en 8,6 km lang kategori 1-stigning, der over 7,9 km stiger med 7,6%, som efter en let første kilometer stiger jævnt med 8-9% stort set hele vejen. Bjergspurten køres allerede 1400 m fra stregen og altså inden toppen, for det stiger med 7,1% på det sidste stykke - først med 7-10%, men kun med 4,3% over de sidste 500 m. Stigningen har et par hårnålesving midtvejs, men går med ad lige veje, dog med to hårnålesving med hhv. 1500 m og 1400 m igen. Derefter er det en næsten lige vej, indtil man forlader hovedvejen og rundstrækningen via et sving med 200 m igen. Undervejs på stigningen køres dagens Tissot-kilometer, så der er spurter efter hhv. 113,1 km og 113,9 km, dvs. med hhv. 5,1 km og 4,3 km igen.

 

Etapen byder på i alt 2970 højdemeter.

 

Stigningen Villars-sur-Ollon har været brugt som mål for et stort cykelløb fire gange tidligere i dette årtusinde og skal bruges igen på søndagens etape også. Det var i dette løb i 2023, hvor Mattias Skjelmose vandt den første bjergetape med 3 sekunder ned til Felix Gall, 12 sekunder ned til Juan Ayuso og 21 sekunder ned til fem mand anført af Remco Evenepoel, og i 2017, hvor Larry Warbasse tog en udbrudssejr med 40 sekunder ned til Damiano Caruso, Steven Kruijswijk, Simon Spilak, Domenico Pozzovivo og Mathias Frank, der som de bedste af klassementsrytterne sluttede inden for 7 sekunder, og hvor yderigere fem mand var inden for et minut af deres tid. Tour de Romandie har haft to bjergenkeltstarter på stigningen, senest i 2022, hvor Aleksandr Vlasov vandt med 31 sekunder ned til Simon Geschke og 36 sekunder ned til Gino Mäder, og forinden i 2018, hvor Egan Bernal akkurat slog Primoz Roglic med 4 sekunder og Richie Porte med 18 sekunder. I 2016 havde kongeetapen i Tour de Romandie mål på toppen, men her brugte man en anden og lettere opkørsel, der nærmest gav anledning til en massespurt på toppen, hvor Chris Froome sejrede med 4 sekunder ned til syv mand anført af Ion Izagirre og Thibaut Pinot.

 

 

 

 

 

 

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Vejret

Det kedelige og ustabile vejr fortsætter. Rytterne kan se frem til en overskyet lørdag med en temperatur i målbyen på 15 grader og i dalen på 19-20 grader, og hvor der vil være en stabil bygerisiko på 35%. Der vil være en let til jævn vind (11-14 km/t) fra vest, hvilket giver sidemedvind op ad Col de la Croix og på den første del af nedkørslen, men derefter direkte mod- og sidemodvind ned til dalen. Her vil der være sidevind, indtil man får sidemedvind hele vejen op ad målstigningen, også på de 200 m frem til mål, hvor man har forladt rundstrækningen.

 

Analyse af 6. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Adam Yates efter 6. etape nu befinder sig i de samme sko, som Sepp Kuss gjorde i Vueltaen.

 

Favoritterne

Selvfølgelig fortsætter det schweiziske bjergvanvid. Det er ellers helt normalt, at løbet tilbringer den sidste weekend i den fladere del af landet, for med en afsluttende enkeltstart sørger man altid for, at spændingen alligevel er gemt til sidst. Sådan skal det bare ikke være i år, hvor også den sidste del skal tilbringes i Alperne, og hvor bjergetaperne kommer så hyppigt, at de nu efterhånden begynder at ligne hinanden.

 

Heldigvis er der forskelle. Efter dagens meget eksplosive og specielle sag bliver det igen mere normalt i morgen. Der er stadig tale om en af de uhyre korte bjergetaper, der er blevet så populære, men denne gang skal de trods alt tilbringe tre timer i sadlen. Endnu vigtigere er det, at der er tale om den første ”rigtige” bjergetape, hvor der nærmest ikke er noget fladland, og selvom etapen kun har ca. 3000 højdemeter, er det jo altså over en meget kort distance. Da vi samtidig nu har den fjerde hårde bjergetape i træk, er vi nået et punkt, hvor holdbarhed og dieselmotor bliver testet langt mere end tidligere.

 

Etapen har et ret specielt design. Den starter ganske vist benhårdt med en stigning, hvor et stærkt udbrud kan køre væk, men den er også så kort, at det er tvivlsomt, om det vil lykkes. Derefter venter så en lang og let nedkørsel, hvor det heller ikke bliver let at komme væk, og derfor kan vi sagtens nå hen til første tur på ad målstigningen, inden vi får etableret et udbrud - og så er vi altså pludselig kun 70-80 km fra mål.

 

Det kan vise sig at få en ret afgørende betydning for etapen. Logikken tilsiger, at så stor en bjergetape skal være svær at kontrollere. Uanset om udbruddet kører på den første eller den anden stigning, bør det blive et meget stærkt udbrud af gode klatrere. Forskellene er store, og der er mange klatrestærke folk, der ikke har meget at miste, og hvis største mål må være at tage en etapesejr. Det er eksempelvis nærliggende at pege på navne som Cian Uijtdebroeks og Lenny Martinez, der ikke længere er farlige, og som må have en udbrudssejr som det store fokus. Særligt hvis udbruddet først kører på den lange stigning midtvejs, har de en god chance for at komme afsted.

 

 

Det andet vigtige forhold er, at der venter en bjergenkeltstart søndag. Nok er denne etape vigtig, men det er søndagen, der er løbets i særklasse vigtigste dag. Det kan anspore til mere afventende kørsel fra klassementsrytterne end vanligt. Bare husk på, hvordan feltet var meget passivt på sidste års kongeetape i Giroen, fordi den voldsomme bjergenkeltstart lurede dagen efter. Samtidig har UAE nu vundet en etape med begge deres kaptajner, og det vil være nærliggende at tro, at de har en mere afventende tilgang, end de har haft indtil nu.

 

Det burde jo gøre det til en oplagt chance for et udbrud. Forskellene er så store, at det er svært at tro, at selv et stærkt udbrud ikke vil kunne få en del snor af UAE, medmindre de vil vinde etapen. Det kan man bestemt heller ikke udelukke, at de vil, for vi ved, at holdet helst vinder så meget som muligt, fordi de gerne vil toppe både sejrs- og verdensrangliste, og da de ikke skal bruge deres hold på søndag, er det bestemt ikke utænkeligt, at de alligevel holder udbruddet i snor. Men hvis de har tankerne rettet på søndagen mere end lørdagen, har de luft til at lade langt de fleste gode klatrere køre væk.

 

Alligevel hælder jeg til, at det bliver samlet. Ikke blot er der en chance for, at UAE vil vinde igen. Vi har også Ineos som en vigtig brik i ligningen. Ser man bort fra deres uventede passivitet i onsdags, har vi ikke haft én eneste stigning de seneste dage, hvor holdet ikke har kørt stærkt for at skabe det løb, Egan Bernal skal bruge. Det virker oplagt, at de vil bruge samme taktik i morgen. Der er selvfølgelig en risiko for, at colombianeren har givet op og bare gerne vil forsvare 3. pladsen, men det vil ligne ham dårligt. Som minimum vil han gerne vinde etapen, og selvom han jo faktisk har vundet en bjergenkeltstart på søndagens målbjerg - endda foran Primoz Roglic - vil han nok anse morgendagens etape som den største chance. Og så hjælper det ham også søndag, hvis alle bliver endnu mere trætte lørdag.

 

Derfor vil jeg tro, at Ineos kører stærkt allerede på første stigning. Medmindre en gruppe kommer væk på nedkørslen, der burde være for let, skal vi altså hen til den lange stigning, inden et udbrud kan etableres. Her må man imidlertid forvente, at briterne igen går til stålet, og hvis det sker, vil et udbrud ikke komme langt væk. Nok har Ineos ikke det stærkeste hold, men efter dagens genrejsning af Oscar Rodriguez og med det niveau, Brandon Rivera har haft i år, er de altså ikke ude af stand til at skabe en hård etape.

 

Til gengæld plejer de også at slippe grebet efter stigningerne, hvis ikke målet er at vinde etapen. Derfor kan et udbrud udnytte nedkørslen og måske endda også det korte dalstykke til alligevel at få et lidt større forspring. Da det samtidig vil være et stærkt udbrud af klatrere, er det ikke sikker, at Ineos kan bringe udbruddet tilbage af sig selv, når de ikke er stærkere. Det kan derfor gå begge veje.

 

Er der andre hold, der kan spille en rolle? Mattias Skjelmose har næppe den store interesse i et hårdt løb, selvom han gerne skulle vinde tid på Bernal inden søndag. Vi skal snarere se i retning af Movistar og Ag2r. Franskmændene er aldrig bange for at lægge pres på, men når Felix Gall ikke er bedre, tvivler jeg på, at de vil gøre det. Snarere vil de nok forsøge at vinde med Valentin Paret-Peintre, og så vil det ikke ligne Gall dårligt selv at angribe tidligt. Gør han det, er det imidlertid svært for udbruddet at holde, for han vil blive jagtet - måske ikke af UAE, men af Ineos, Lidl og Movistar. Det er mere sandsynligt, at Movistar vil lægge et pres, men efter dagens nedtur tror jeg, at Enric Mas vil være lidt mere tilbageholdende.

 

Jeg tror altså, at det er Ineos og UAE, der bestemmer, om udbruddet bliver hentet, og det tror jeg, at de gør. Jeg tror ikke nødvendigvis, at nogen af holdene aktivt vil gå efter etapen, men hvis Ineos kører stærkt op ad alle stigninger, bliver det altså svært for et udbrud at holde. Det så vi så sent som på sidste etape i Dauphiné, hvor briterne ikke gik efter etapen, men hvor deres pres alligevel betød, at det blev samlet til sidst - også fordi Lidl kastede lidt kræfter ind i at jagte til sidst. Derfor regner jeg med en vild dag, hvor udbruddet enten kører på den første nedkørsel eller på første stigning, men hvor Ineos via deres blodbad alligevel sikrer samling til sidst. Og hvis UAE går efter etapen, bør vi med næsten sikkerhed få samling.

 

På målbjerget kan det som sagt godt blive en smule passivt, fordi alle vil have søndagen i tankerne, men hvis Ineos-taktikken skal virke, skal Bernal jo prøve. Som sagt skal Skjelmose også gerne vinde lidt tid på Bernal inden søndag, og så har vi jo nu set, at Almeida gerne må angribe Yates. Har han samme stjerneben som hidtil, vil han formentlig forsøge. Endelig tror jeg ikke, at Yates er spor tryg ved sit forspring til Almeida inden søndag, så hvis han kan, vil også han nok angribe. Når vi samtidig har medvind hele vejen op ad stigningen, regner jeg derfor med et hårdt og selektivt løb. Vi kender ganske vist stigningen fra sidste år, hvor forskellene var ret små, men dengang var det også en meget let etape. Denne gang vil etapen være hårdere, og selvom stigningen trods er ret kort, har den de procenter, der skal bruges til at gøre forskelle, som vi trods alt også så med Skjelmose og Gall sidste år.

 

Jeg går med Joao Almeida. Som beskrevet i analysen var det ret imponerende, at han kunne vinde en etape, der tydeligvis gjorde det lidt svært for ham at nå at få motoren varm. Da først han kom i gang fik han imidlertid vist, at han lige nu er stærkeste mand - også selvom han ikke var så skræmmende overlegen, som han var på torsdagens modvindsstigning, hvor han førte det meste af vejen. Morgendagens store bjergetape passer langt bedre til hans dieselmotor - og den passer Yates dårligere - og derfor vil jeg forvente, at han vil være klart stærkeste mand.

 

 

Spørgsmålet er så, hvordan UAE griber det an. Skal man tro det, vi så i dag, er der frit spil. Hvis Almeida med sin dieselmotor sætter et tempo, der er for voldsomt for Yates, er der tilsyneladende ingen kære mor. Så har portugiseren carte blanche til at køre alene. Selv hvis Yates angriber først, som han gjorde i dag, har vi nu to gange set, at Almeida bare sætter efter. Samtidig burde vi på denne medvindsstigning få et meget ærligt løb, hvor bedste formentlig vinder. Eneste lille joker kan i den forbindelse dog være, at det flader ud til sidst, og i dag er jeg ikke sikker på, at Almeida vil vinde en spurt, hvis de vitterligt vil spurte mod hinanden - og det vil de tilsyneladende. Almeida var dog tidligere klart hurtigere end Yates, så selv i det scenarium tror jeg mest på ham. Selvfølgelig bliver det svært, hvis UAE falder tilbage til konventionel logik, men hvis stærkeste mand får lov at vinde, ligner det endnu en sejr til Almeida.

 

Jeg er også nødt til at have Adam Yates som nr. 2, men som jeg skriver i analysen, kan jeg godt frygte, at han får det svært. Indtrykket af ham er blevet dårligere fra dag til dag, og det var bekymrende, at han i dag ikke var bedre på en etape, der ikke kunne have passet ham bedre. Denne etape passer ham ikke dårligt, for han viste i Touren, at han sagtens kan klare de store bjergdage og være holdbar, og den relativt korte, eksplosive målstigning passer vel også bedre til ham end til Almeida. Forskellen mellem dem har trods alt heller ikke været alt for stor, og i dag betalte han også en lille pris for at angribe så tidligt. Hvis samtidig holdet falder tilbage til den konventionelle logik og låser Almeida, er der naturligvis en god chance for, at Yates vinder - men jeg frygter, at han måske kan få det så svært, at han end ikke ender som nr. 2.

 

Jeg vil holde fast i, at Egan Bernal er deres store trussel. Han var klart svagere end Skjelmose i dag, men som beskrevet i analysen var det også en etape, der passede ham ganske skidt. Denne etape passer ham langt bedre, og faktisk er det den etape, der passer ham allerbedst. Det er også en klar fordel, at det er den fjerde bjergetape i træk, og vi så allerede i går, at han var ”best of the rest” på den etape, der minder mest om denne. Denne har meget mindre fladland, og derfor er det den etape, der giver ham den bedste chance for at vinde. Baseret på det, vi så i dag, tror jeg, at han har en god chance for at slå Yates, men Almeida bliver nok svær. Er der en mand, der kan gøre det, ligner Bernal dog det bedste bud.

 

Af samme grund vil jeg rangere Enric Mas højt. Måske var han i virkeligheden ”best of the rest” i går, men han betalte en dyr pris for at forsøge at gå med i Yates’ angreb. Den fejl har han før begået, men udnytter han i stedet sin dieselmotor på samme måde som Almeida, kommer han formentlig længere. Det er rigtigt, at han havde en svær dag i dag, men han kom også tilbage på imponerende vis, hvis man husker på, hvor tidligt han blev sat. Denne etape er langt mere velegnet til hans dieselmotor - ikke mindst når det er nr. 4 i træk - og derfor vil jeg forvente, at vi ser en Mas, der minder langt mere om ham vi så i går. Her kunne han måske have kørt med om sejren, hvis han ikke var gået i rød zone, og derfor kan man bestemt ikke udelukke, at det vil lykkes ham i morgen.

 

I dag levede Matthew Riccitello ikke op til mine forventninger. På baggrund af hans bjergenkeltstarter havde jeg troet, at denne etape lige måtte være ham, men det var den ikke. Nu er spørgsmålet så, om han bare er ved at blive træt, som han blev det i Tour de l’Avenir, eller om etapen bare passede dårligt til en ren klatrer, der ikke er kendt for eksplosivitet og punch. Det kan gå begge veje, men jeg hælder faktisk til det sidste. Han var klart bedst på torsdagens etape, der minder mere om denne, og hvis han genfinder det niveau, vil han ikke være langt fra sejren. Vi skal nemlig ikke glemme, at han brugte nogle dumme kræfter på at angribe tidligt, og hvis han havde kørt mere økonomisk, kunne han måske være kommet endnu længere. Men efter i dag kan det bestemt heller ikke udelukkes, at han falder sammen.

 

Kan Mattias Skjelmose fortsætte genrejsningen? Som beskrevet i analysen er der også for ham to mulige forklaringer på det, vi så i dag. På den ene side kan det skyldes, at denne etape bare passede ham langt bedre, hvad der vil være helt logisk baseret på de styrker og svagheder, han hidtil har haft. Hvis det er rigtigt, vil vi formentlig se, at han får det svært på en større bjergetape, der altid har voldt ham større problemer, og dette er en etape, der minder langt mere om torsdagens. Hvis til gengæld torsdagen bare var en dårlig dag, kan han måske endda være den største trussel mod UAE, for han var tredjebedst i dag og næstbedst i onsdags. Målbjerget passer ham også, for han har allerede vundet her. Problemet er bare, at det var på en helt anden etape, der var meget lettere og kom allerede på tredjedagen. Jeg hælder derfor nok til, at det går mere som i går end i dag, men juryen er ude. Det kan gå begge veje.

 

Juryen er i den grad også ude i forhold til Lenny Martinez. Var dagens præstation udtryk for, at han er tilbage, eller for, at denne slags etape bare passede ham langt bedre, end jeg havde troet? Jeg hælder heldigvis til det første. Akkurat som Mas blev han sat meget tidligt, hvorefter han leverede et stort comeback. Også han skulle altså lige have motoren varmet op, og det passer fint med de evner, vi kender denne rene klatrer for. Er han tilbage, har han et af de højeste niveauer, og han går ind til en af de etaper, der passer ham bedst. Derfor er han et åbent spørgsmål, der i lyset af i dag skal rangere højt - og skulle der alligevel blive lidt taktik, og har han ikke brugt alle sine kræfter i det udbrud, han nok vil forsøge at ramme, har han da i hvert fald mere frihed end de andre.

 

Jeg havde regnet en smule mere med Tom Pidcock i dag, men billedet er ret klart. Som i Tirreno bliver han bedre og bedre, og selvom det er modsat det billede, vi kender fra Touren, kan det godt forklares i denne opbygningsperiode. Denne etape passer ham dårligere end den foregående, for vi så i Touren, at han var bedst på de mere eksplosive dage, men i går kørte han sin måske bedste etape på den dag, der minder mest om denne. Når samtidig mønsteret synes at være, at han bliver bedre og bedre, burde der være en god chance for, at vi i morgen ser den bedste Pidcock hidtil.

 

Anderledes er det gået med Oscar Onley. Han kørte sin klart værste etape i dag, og det er selvsagt bekymrende. Det er det særligt, fordi jeg ville have troet, at denne slags etape lige var ham, og da hans holdbarhed er ret uprøvet, kan det sagtens være, at han slet og ret bare er blevet træt. Hvis det er tilfældet, vil den triste trend jo nok fortsætte, men han er også stadig et ubeskrevet blad. Er han vitterligt bare mere bjergrytter, end jeg regnede med, vil han være mere komfortabel her. Genfinder han sit niveau, har vi set, at han er en af de bedste i løbet.

 

 

Mere stabil er Felix Gall. Han er blevet nr. 8, 9 og 10 på de tre bjergetaper, og der tegner sig derfor et ret klart billede af, hvor i hierarkiet han befinder sig. Heldigvis så vi i Touren, at han blev bedre og bedre, og denne store bjergetape bør være den bedste for manden, der vandt Tourens kongeetape. Der burde derfor være en god chance for, at vi i morgen ser den hidtil bedste Gall, men det er også ret klart, at han har manglet så meget, at det vil være mærkeligt, hvis vi pludselig ser den Gall, vi så i Touren.

 

Så er der Cian Uijtdebroeks. Dagens kollaps var voldsomt, men noget chok var det trods alt ikke. Denne etape kunne ikke passe ham dårligere, og selvom det er bekymrende, at det gik ham elendigt, kan det jo i hvert fald forklares. Denne etape er den, der passer ham bedst, men det kan bare ikke slette indtrykket af, at vi heller ikke i går så den udgave af ham, jeg har håbet. Derfor tør jeg heller ikke udelukke, at den triste trend fortsætter, som den gjorde i Catalonien, men hvis han genfinder de ben, han havde i går, kommer han jo trods alt ganske langt.

 

Er UAE så overlegne, at der kan blive plads til hjælperne? Det er nok tvivlsomt, men det kunne da være frisk, hvis Isaac Del Toro fik chancen. Hvis Ineos lægger presset, kan han måske slippe for at føre, og det vil ikke være helt uset at se et angreb i den situation - særligt hvis han går med, når andre forsøger sig. Får han derefter løbepas, er spørgsmålet så, om han kan gøre det færdigt. Han har ikke helt haft det niveau, jeg havde håbet, men det er svært at vurdere, når han også har arbejdet en del. Han ligner en af de 10 bedste i løbet, og hvis vi skal tro på den dieselstil, han havde i Tirreno, kunne denne store bjergetape være den, der passer ham allerbedst - akkurat som det var i går, han gav det bedste indtryk.

 

En af løbets store overraskelser er Pelayo Sanchez. Han har vist, at det stadig kan lade sig gøre at køre den svære Giro-Schweiz-double. Risikoen er stadig, at han rammes af Giro-hammeren, der altid kan dukke op ud af det blå, men foreløbig er han bare blevet bedre og bedre. I det hele taget har vi både i Giroen og Vueltaen set, at han bare er pokkers holdbar, og derfor er der en god chance for, at han gør det godt igen i morgen. Udfordringen er, at denne etape passer ham dårligere, men han klarede det jo storartet på den svære etape i går.
 

Vi har aflyst genfødslen af Wilco Kelderman . Han har nu to dage i træk befundet sig nogenlunde i samme leje, og med tanke på det niveau, han har haft de seneste år, er det nok bare der, han ligger. Han plejer at være nogenlunde stabil, og derfor holder han nok sikkert samme niveau i morgen. Med alderen kan han dog være blevet mere dieselmotor, og derfor passer denne etape ham måske bedre end de foregående. Hvis han vitterligt også er mærket lidt af styrtet, kan man vel håbe, at tiden også arbejder for ham.

 

I forhold til George Bennett kan vi vel sige det samme som om Uijtdebroeks. Hans nederlag på denne etape var ikke uforudsigeligt, når vi taler om en ren dieselklatrer. Han led endda ikke helt samme tidstab som sin belgiske kollega, men omvendt har han heller ikke haft belgierens topniveau. Der er i dag grænser for, hvor langt Bennett kan komme i et felt som dette, men logikken tilsiger, at han skal klare denne form for etape bedre. Imod det taler til gengæld, at han altid har kæmpet med holdbarhed, og derfor kan det ikke udelukkes, at nedturen fortsætter.

 

En rytter, der er svær at vurdere, er Einer Rubio. Han har ikke sit Giro-niveau, men han kørte hæderligt i onsdags, inden han var stærkeste mand i gårsdagens meget stærke udbrud. I dag var han helt væk, men da vi i går så, at han har frihed til at jagte en etapesejr, kan det sagtens have været helt bevidst. Det er klart, at hans mål jo så er at ramme udbruddet, men mislykkes det, skal han være ved Mas så længe som muligt, da han nu ikke har grund til at spare sig. Med tanke på det, vi så i onsdags og torsdags, kan han godt stadig have friskheden til at være med længe.

 

Den anden Giro-rytter er Valentin Paret-Peintre, som vi må bringe i spil igen. Når først Giro-hammeren rammer, plejer der ikke at være nogen vej tilbage, men vi ved også, at han er kendt for sine dårlige dage. Derfor kan det sagtens være, at han bare havde en offday i går, og han har trods alt kørt to gode og kun én dårlig bjergetape. Jeg hælder dog nok til, at morgendagens etape kan blive vanskeligere for ham, for det vil give god mening, hvis trætheden sætter sig mere igennem på en stor bjergetape. Det er bare ikke sikkert, og hvis han har det niveau, han havde både i dag og i onsdags, kommer han jo langt, selvom de bedste Giro-ben synes forduftet.

 

Jeg kommer heller ikke uden om at nævne Sergio Higuita, men efter i dag tror jeg, at han får det svært. Han har altid kæmpet med holdbarheden, særligt på sine ”gamle” dage, og jeg tvivler på, at han kan rejse sig på en etape, der på papiret passer ham dårligere. Vi er imidlertid nødt til at åbne døren for, at han bare havde en dårlig dag. Han var god på den eneste store bjergetape indtil nu, og selvom jeg ikke ser det gentage sig, havde han jo et tårnhøjt topniveau i går.

 

En anden skuffelse i dag var Wout Poels. Tidligere skulle denne form for etape jo ellers have passet ham, men som jeg allerede skrev i går, gælder den logik måske ikke længere. Han er i stigende grad blevet en dieselmotor, og derfor vil jeg faktisk næsten tro, at denne etape er den, der passer ham bedst. Det er klart, at han har været så langt fra de bedste, at der ikke pludselig indtræffer nogen paladsrevolution, men der burde være en god chance for, at en mand, der også er kendt for sin holdbarhed, kører sin bedste etape i morgen.

 

 

En anden rytter, der led nederlag i dag, var Matteo Badilatti, men det var helt forudsigeligt. Også han er en ren dieselklatrer, der vil passe langt bedre til morgendagens etape. Han var overraskende god i går, og hvis han kan genfinde det niveau, kommer han langt. Det kommer imidlertid lidt ud af det blå, for han har været i klar tilbagegang de seneste år, og gårsdagens resultat var noget af det bedste, han har leveret. Derfor vil jeg gerne se ham gentage det.

 

Han var bedre end Finlay Pickering, men den lille brite har på alle måder bekræftet sit talent i dette løb. Som jeg fornemmer ham, vil han være bedre på morgendagens store bjergetape, og der burde være en god chance for, at det er her, vi ser den hidtil bedste præstation fra ham. Udfordringen er selvfølgelig, at han er som et blankt stykke papir i forhold til holdbarhed, og derfor aner vi ikke, om hammeren rammer i det klart hårdeste løb, han nogensinde har kørt.

 

Jeg er lidt overrasket over, at David De La Cruz kørte sin bedste etape i dag. Det var ellers noget, der slet ikke burde passe ham, men det indikerer måske, at motoren er ved at blive varm. Denne etape burde på papiret være den bedste for ham, og hvis han vitterligt er i fremgang, kommer han vel endnu længere i morgen. Han er dog et stykke fra fordums styrke, selvom han i år har rejst sig ganske fint.

 

Nuer det også tid til at nævne Marco Brenner. Jeg er gået uden om ham indtil nu, fordi jeg har ventet på det kollaps, der plejer at komme. Indtil nu har han imidlertid holdt stand, og nu tør jeg ikke længere udelukke, at han ikke holder hele vejen. Som udgangspunkt vil jeg dog forvente, at det er på en etape som denne, han vil få det sværest, og da det er nu, hans holdbarhed for alvor testes, vil jeg anse det som meget lidt overraskende, hvis han ender i gruppettoen, hvor han ofte sidder.

 

Endelig er der William Junior Lecerf. Den unge belgier er også helt ubeskrevet i forhold til holdbarhed, og derfor aner vi ikke, hvad han kan. Jeg har dog været positivt overrasket over det niveauspring, han har leveret, og han synes at holde ganske fint stand. Det bedste af det hele er, at han lidt mod min forventning har været bedst på den etape, der mindede mest om denne, og derfor kan vi måske se frem til den bedste præstation i morgen.

 

Jeg har også nævnt Johannes Staune-Mittet mange gange, men selvom denne etape nok er den, der passer ham bedst, og han har vist, at han bliver bedre og bedre, har han stadig til gode for alvor at vise sig frem i dette løb. Rui Costa er kommet stærkt tilbage, men jeg har svært ved at se, at han i dag kan være med helt fremme på så stor en bjergetape. Harold Martin Lopez gør det godt og stabilt, men jeg ser ham ikke komme meget længere, end han har været. Andre, der kan komme langt, men ikke hele vejen, er James Shaw, Rein Taaramae, Brandon Rivera, Oscar Rodriguez, Sam Oomen, Gijs Leemreize, Patrick Konrad, Maxim Van Gils, Kevin Vauquelin, Harrison Wood, Raul Garcia Pierna, Alexey Lutsenko, Roger Adria, Stephen Williams, Rudy Molard, Jan Christen, Ben Tulett, Yannis Voisard, Damiano Caruso, Frank van den Broek, Ion Izagirre, Walay Hagos Berhe og Attila Valter.

 

Som sagt har et udbrud en meget god chance, men det skal være en topklatrer, der kan køre væk på stigningerne og modstå et Ineos-blodbad samt have den frihed, der er nødvendig. Efter i dag er det åbenlyse bud Lenny Martinez, og derefter har jeg - i prioriteret rækkefølge - Cian Uijtdebroeks, Valentin Paret-Peintre, Wout Poels, Einer Rubio, George Bennett, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, David De La Cruz, Johannes Staune-Mittet, William Junior Lecerf, Rui Costa, Alexey Lutsenko, Kevin Vauquelin, James Shaw og Maxim Van Gils.

 

BEMÆRK: Da jeg regner med en helt ærlig finale, hvor bedste mand vinder, og da jeg regner med en favoritafgørelse, er rytterne rangeret efter forventet styrkeforhold. Det er dog ret få, der har en reel chance for at vinde et sådant opgør, og derfor er chancen for andet end en UAE-sejr størst, hvis den kommer i form af den udbrudssejr, der som beskrevet ovenfor også er meget sandsynlig.

 

Feltet.dks vinderbud: Joao Almeida

Øvrige vinderkandidater: Adam Yates, Egan Bernal

Outsidere: Enric Mas, Matthew Riccitello, Mattias Skjelmose, Lenny Martinez, Tom Pidcock

Jokers: Oscar Onley, Felix Gall, Cian Uijtdebroeks, Isaac Del Toro, Pelayo Sanchez, Wilco Kelderman, George Bennett, Valentin Paret-Peintre, Sergio Higuita, Einer Rubio, Wout Poels, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, David De La Cruz, Marco Brenner, William Junior Lecerf

 

Kandidater til et udbrud (i prioriteret rækkefølge): Lenny Martinez, Cian Uijtdebroeks, Valentin Paret-Peintre, Wout Poels, Einer Rubio, George Bennett, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, David De La Cruz, Johannes Staune-Mittet, William Junior Lecerf, Rui Costa, Alexey Lutsenko, Kevin Vauquelin, James Shaw, Maxim Van Gils

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Mattias Skjelmoses sejr fra 2023 og Larry Warbasses sejr fra 2017. Du kan tillige se Aleksandr Vlasovs sejr fra 2022 og Egan Bernals sejr fra 2018 på de to bjergenkeltstarter i Tour de Romandie.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

Joao Almeida
Adam Yates, Egan Bernal
Enric Mas, Matthew Riccitello, Mattias Skjelmose, Lenny Martinez, Tom Pidcock
Oscar Onley, Felix Gall, Cian Uijtdebroeks, Isaac Del Toro, Pelayo Sanchez, Wilco Kelderman, George Bennett, Valentin Paret-Peintre, Sergio Higuita, Einer Rubio, Wout Poels, Matteo Badilatti, Finlay Pickering, David De La Cruz, Marco Brenner, William Junior Lecerf
Johannes Staune-Mittet, Rui Costa, Alexey Lutsenko, Kevin Vauquelin, James Shaw, Maxim Van Gils, Harold Martin Lopez, Rein Taaramae, Brandon Rivera, Oscar Rodriguez, Sam Oomen, Gijs Leemreize, Patrick Konrad, Harrison Wood, Raul Garcia Pierna, Roger Adria, Stephen Williams, Rudy Molard, Jan Christen, Ben Tulett, Yannis Voisard, Damiano Caruso, Frank van den Broek, Ion Izagirre, Walay Hagos Berhe, Attila Valter.
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Suisse
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Bizkaikoloreak(2.NCUPJW) 20/07-21/07

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 23/07-24/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

Prueba Villafranca(1.1) 25/07

Czech Tour(2.1) 25/07-28/07

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger