Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: Hammer Series Stavanger
24. maj 2018 19:30 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

Cykelsporten er kendt som en relativt konservativ sportsgren, hvor specielt landevejsdelen gør en dyd ud af at respektere traditionerne. Det blev der lavet om grundigt om på sidste år, hvor et helt nyt og revolutionerende koncept afprøvedes i den første udgave af Hammer Series, hvor nogle af cykelsportens stærkeste mandskaber over tre dage testes i tre forskellige discipliner, inden en samlet vinder kåres efter et afsluttende holdløb. Begivenheden var en stor succes, der i år gentages i hele tre afdelinger, startende fra fredag, når der atter inviteres til fest, denne gang i Stavanger. For en gangs skyld er det altså et hold og ikke en enkelt rytter, der vil stå øverst på podiet, når Norge kroner årets første vinder af en løbsserie, der på sigt skal være med til at sikre større økonomisk stabilitet for de professionelle hold.

Løbets rolle og historie

I de senere år har der været mange overvejelser om, hvordan man kan styrke det meget skrøbelige grundlag under cykelsportens mandskaber, der som bekendt kan leve en ganske usikker tilværelse. Specielt har mange managere haft blik på de bugnende tv-indtægter fra de største løb, men ikke overraskende har de magtfulde arrangører ikke været villige til at åbne for kasserne.

 

I erkendelse af deres relativt svage magtposition har holdene forsøgt at forene kræfterne. Det er mest tydeligt kommet til udtryk i organisationen Velon, der har samlet et flertal af WorldTour-hold og allerede har haft en del succes. Initiativer som live-data fra løbene samt samarbejder med løbsarrangører om at garantere startfelter af en vis kvalitet har allerede bidraget til at etablere organisationen som en vis magtfaktor, der på sigt håber at kunne skabe et solidt økonomisk fundament under mandskaberne og gøre dem mindre afhængige af de til tider ret flygtige sponsorindtægter.

 

Hidtil har Velon imidlertid primært ageret som samarbejdspartner for allerede etablerede begivenheder. Det lavedes der om på i sidste år, hvor organisationen sprang ud som selvstændig arrangør. Det skete med afviklingen af den første udgave af Hammer Series, som man på sigt håber kan udvikle sig til en større løbsserie, der over flere afdelinger både kan revolutionere den ellers så konservative landevejscykling og samtidig bidrage med indtægter, der vil skæppe godt i kassen hos de deltagende mandskaber.

 

Det kræver blot et enkelt blik på UCI-kalenderen at indse, hvor lidt eksperimenterende landevejssporten er. Samtlige begivenheder på den internationale terminsliste afvikles efter det samme grundlæggende koncept, der i det store hele har været uforandret siden sportens helt spæde start for mere end hundrede år siden. Der har været meget få forsøg med alternative løbsformer eller regler, og grundlæggende er sporten baseret på det basale koncept, at det enten handler om at komme først i et linjeløb eller køre hurtigst på en enkeltstart eller et holdløb.

 

Velon vil med den nye serie forsøge at nytænke sporten og introducere et helt nyt koncept. Ideen er, at de forskellige afdelinger i Hammer Series skal afvikles efter samme model, hvor holdene over tre dage testes i tre forskellige discipliner, inden en samlet vinder kåres. Over de to første dage handler det om at score point i to rundstrækningsløb, hvor der den ene dag dystes i bakkespurter på en kuperet rute, mens sprinterne kommer til fadet den anden dag, hvor spurterne ligger på en helt flad rute. De optjente point omregnes herefter til et forspring til det afsluttende holdløb, der afvikles som et forfølgelsesløb. Det skulle gerne give anledning til en medrivende finale, hvor første hold over stregen kan krones som samlet vinder af begivenheden.

 

Da holdene selv er arrangører, er det ikke overraskende, at der blev gjort meget for at skabe en hype om arrangementet. De fleste mandskaber mødte op med flere stjerner, og det var nærmest uhørt, at en helt ny begivenhed kunne tiltrække et så stærkt felt. Samtidig blev der på de sociale medier ført massiv kampagne for begivenheden, der fik stor opmærksomhed. Mange fulgte med, da der på nettet ganske gratis live-streamedes fra løbet.

 

Debuten foregik i den hollandske Limburg-provins, der er kendt som et af Europas cykelsportsmekkaer, og efter en succesrig start, har man i år været i stand til at udvide serien til hele tre begivenheder. Det hele indledes i denne uge, når første afvikling fra fredag til søndag afvikles i norske Stavanger, hvor man har slået sig sammen med arrangørerne af Tour des Fjords om sammen at afvikle de to begivenheder i samme uge og dermed skabe et boost til dem begge. I næste uge går det atter løs i Limburg, inden det hele rundes af i Hong Kong til oktober, hvor man dog skal nytænke konceptet, da der kun køres over en dag. I de oprindelige planer taltes om tre årlige løb, men det er fortsat uklart, hvorvidt der vil være tale om faste lokationer, eller om løbene vil gå på tur mellem forskellige lande og regioner.

 

I første omgang er initiativet blevet budt velkommen fra officielt hold af UCI, der lynhurtigt gav den nye begivenhed 2.1-status på den internationale kalender, og det vidner om, at også det internationale forbund er klar til nytænkning. Et så nyt koncept må imidlertid formodes at skulle undergå nogen forandring, inden det finder sit rette format, og de første udgaver vil således utvivlsomt have karakter af et eksperiment. Reglerne vil sikkert blive justeret fremover, men Velon håber, at den første weekend i juni 2017 markerede starten på en nyskabelse, der vil være med til for altid at forandre sporten og på sigt styrke det alt for skrøbelige fundament under de hold, der udgør cykelsportens base.

 

Ruten og reglerne

Hammer Series afvikles efter et helt nyt koncept, der i sin essens bryder grundlæggende med det, vi kender fra mere end 100 års landevejscykling. Ved at kombinere et point- og et tidsbaseret system har an etableret et regelsæt, der i højere grad minder om det, der kendes fra banen. En af banesportens udfordringer har imidlertid været, at regelsættet ofte har været kompliceret og gjort sporten mindre tilgængelig for et bredere publikum. Det er en oplagt risiko, at noget tilsvarende kan ske for den nye løbsserie, der har forsøgt at designe et helt nyt koncept, som helt sikkert kræver en del tilvænning for såvel ryttere og hold som publikum.

 

Løbet afvikles over tre dage. Fredag gælder det det såkaldte Hammer Climb, der afvikles som et rundstrækningsløb på en kuperet rute, hvor der skal scores point i diverse bakkespurter. Dagen efter gælder det Hammer Sprint, hvor den grundlæggende ide er den samme, men hvor ruten og dermed spurterne er flade. Det hele afsluttes i søndagens Hammer Chase, der er et forfølgelsesløb mellem holdene, hvor tidsforskellene er baseret på de point, der er opnået de første to dage. Herefter er ideen simpel: første hold over stregen har vundet konkurrencen.

 

Holdene har på forhånd udtaget trupper på op til syv ryttere. Herfra skal de hver dag udvælge fem mand, der skal repræsentere holdet i dagens disciplin. Det betyder, at man skal sammensætte en alsidig bruttotrup, der både har eksplosive puncheurs, som kan spurte på bakkerne om fredagen, sprintere, der kan score point om lørdagen, og temporyttere, der kan sikre, at man kan tage den samlede sejr i det afsluttende forfølgelsesløb.

 

Dag 1: Hammer Climb

Hammer Climb afvikles som et rundstrækningsløb på en 8,4 km lang rundstrækning, der skal køres i alt 9,5 gange i det 79,2 km lange løb. Løbet afvikles i Sandnes, der tidligere har været kendt fra Tour de Fjords. Den indeholder to stigninger. Efter en faldende indledning rammer man efter 5,5 km en 800 m lang bakke, der stiger med 6,8% i gennemsnit. Herefter venter et kort fladt stykke, inden en 1000 m lang bakke med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,8% leder op til mål. Der er flere sving på den første bakke, men derefter er det en relativt lige vej med kun to sving med hhv. 2000 og 500 m igen.

 

Efter hver omgang vil der være point til de 10 første ryttere over stregen efter følgende skala:

 

  1. 100 point
  2. 81,0 point
  3. 65,6 point
  4. 53,1 point
  5. 43,0 point
  6. 34,9 point
  7. 28,2 point
  8. 22,9 point
  9. 18,5 point
  10. 15,0 point

 

Der vil være dobbelt antal point på spil efter 3., 6. og sidste omgang. Det vindende hold er det, der har scoret flest point ved løbets afslutning.

 

 

Dag 2: Hammer Sprint

Lørdag gælder det Hammer Sprint, der afvikles efter helt samme regler som Hammer Climb. Den eneste forskel er, at ruten er ændret, og at løbet i stedet afvikles på en 9,2 km lang rundstrækning, der skal køres i alt 10 gange i det 92 km lange løb og er næsten helt flad. Den er henlagt til Stavanger og har blot en lille bakke på 800 m med en gennemsnitlig stigningsprocent på 4,8% efter 4,5 km. Derudover falder første del let, mens sidste del er helt flad. Første del af ruten er lidt teknisk, men den sidste del følger en lige, flad vej ud til en U-vending ved den røde flamme, hvorefter det går direkte tilbage til mål. Der er dobbelt point efter 3., 6. og 10. omgang.

 

 

 

Dag 3: Hammer Chase

Søndag gælder det den afgørende disciplin, Hammer Chase, der er et 48,6 km langt holdløb. Det afvikles over 3 omgange på en 16,2 km lang rundstrækning i Stavanger. Den er stort set helt flad med en let faldende første del og en lille bakke over de sidste 2km op til mål. Der er kun ganske få sving, det sidste med 1,3 km igen.

 

Etapen afvikles som et forfølgelsesløb, hvor rækkefølgen og tidsforskellene bestemmes af resultaterne fra de foregående dage. Først fastlægges en grundrækkefølge på baggrund af summen af placeringerne i Hammer Climb og Hammer Sprint, og det er således det hold, der har den laveste sum, der får lov til at starte sidst. Er der pointlighed, afgøres rækkefølgen af det hold, der scoret flest point sammenlagt i alle spurter i de to discipliner.

 

Dernæst fastlægges tidsforskellene. På baggrund af den etablerede rækkefølge fastlægges afstande baseret på den såkaldte basistabel. Holdene inddeles i to grupper på hver syv. Kun de 7 bedste er med i kampen om den samlede sejr i Hammer Series, men de øvrige hold er stadig med i kampen om etapesejren, der afgøres efter de almindelige regler for en holdtidskørsel. Vinderen af Hammer Series er imidlertid det hold, der først når stregen i forfølgelsesløbet blandt de syv, der har kvalificeret sig til finalen.

 

 

 

Favoritterne

Et helt nyt koncept, en helt ny løbsform og helt nye regler, der kun har været afprøvet én gang, betyder, at der ikke er mange med den god fornemmelse af, hvad der vil ske. Det så vi også sidste år, hvor rytterne og holdene havde meget vanskeligt ved at finde den rette taktik. Særligt Hammer Climb udviklede sig dramatisk og voldsomt hårdt, da en gruppe køre væk allerede på første omgang og siden aldrig blev set igen. Mange undervurderede tydeligvis udfordringen, og adskillige ryttere eksploderede undervejs i det, der endte som et benhårdt udskilningsløb.

 

Derfor vil alle hold også været noget famlende og usikre ved udtagelsen af deres hold. Det er klart, at løbet i sidste ende afgøres af Hammer Chase, der derfor fremstår som den vigtigste disciplin. Men hvad hjælper et stærkt hold af temporyttere, hvis man end ikke kommer i top 7 og således kvalificerer sig til finalen? Ellers hvis man scorer så få point i de to spurtdiscipliner, at man har alt for meget tid at hente på søndag? Og er det nok at kunne sig begå sig i den ene af de to indledende løb, eller skal man være med fremme i begge? For a få en ordentlig startposition til holdløbet skal man formentlig køre med om sejren begge dage. Sidste år havde BMC eksempelvis et fremragende tempohold, men kunne ikke bruge det til meget, da de ikke kom i finalen.

 

Dertil kommer, at det er svært at vide, hvad der kommer til at ske i både Hammer Climb og Hammer Sprint. Kan det lade sig gøre at køre med i hver eneste spurt? Det er måske nok muligt i Hammer Sprint, men bliver meget svært i Hammer Climb. På den anden side var sidste års løb så hårdt, at det blev enganske lille gruppe, der kørte om alle pointene, mens der var meget større variation og udvikling i det aggressive Hammer Sprint. Kan det lade sig gøre at kontrollere løbene, elle kan man med udbrud og aggressiv kørsel score point? Og er det en fordel at satse på samme mand i hver spurt, eller kan der vindes noget ved at møde op med flere afsluttere?

 

Usikkerheden om taktik og holdudtagelse betyder naturligvis også, at også denne udgave har karakter af en slags test, hvor det er svært at vide, hvem der er bedst stillet, og hvem der har fundet den rette balance i forsøget på at sammensætte en alsidig trup. Det er klart, at man ingen vegne kommer uden at kunne begå sig i Hammer Chase, og derfor vil der utvivlsomt være meget gode temporyttere på det vindende hold. Selvom man sniger sig ind i top 7, kan man imidlertid være sat flere minutter tilbage i forhold til det bedst placerede hold, og selvom der er tale om et mere end 40 km langt holdløb, bliver det svært at hente så meget tid. Derfor er der som minimum brug for en halvgod sprinter og/eller en stærk puncheur, der kan score point de første dage, og da det hovedsageligt er placeringen og ikke antallet af point, der er bestemmende for positionen inden Hammer Chase, skal man være temmelig konkurrencedygtig minimum en af dagene.

 

Der er ingen tvivl om, at BMC har det i særklasse bedste hold til Hammer Chase, og de stiller op med et mandskab næsten udelukkende bestående af temporyttere. Desværre har de imidlertid ingen sprinter, og de vil få det meget svært i Hammer Sprint. I Hammer Climb er de med Dylan Teuns og Damiano Caruso blandt de bedtse, men det er tvivlsomt om deres to gode klatrere er eksplosive nok til for alvor at begå sig, specielt fordi deres form efter en pause er temmelig usikker.

 

I stedet vil vi pege på Mitchelton-Scott som vores favoritter. Holdet har med særligt Daryl Impey og formstærke Michael Albasini to fremragende ryttere til Hammer Climb, hvor også Cameron Meyer burde være stærk. Det giver dem meget gode chancer for at vinde på førstedagen, særligt fordi de har mere end én god afslutter. Hammer Sprint er mere problematisk, fordi man ikke har en mere klassisk sprinter, men Roger Kluge, Impey, Albasini og Meyer kan alle spurte, og med så mange hurtige folk, vil der være gode point at hente. Dermed burde man være med relativt langt fremme begge dage og derfor starte som et af de sidste hold i holdløbet. Med Impey, Meyer, Kluge og Damien Howson som motorer har man et ganske stærkt tempomandskab, der samtidig er homogent. Australierne kan derfor forsvare en eventuel føroing og køre med om de bedste tider også i holdløbet. Derfor tror vi på sejr til Mitchelton-Scott.

 

Deres værste rivaler kunne være Sunweb, der i Phil Bauhaus, Edward Theuns og Søren Kragh har tre fremragende afsluttere. Bauhaus og Theuns vil kunne score et hav af point i Hammer Sprint, mens Kragh bør være en af de bedste i Hammer Climb, hvor Theuns måske også kan være med i den indledende fase. Også Simon Geschke kan hente lidt point i fredagens løb. Holder man sig til fredag og kører med om sejren lørdag, får man en god startposition søndag. Med Kragh og Michael Storer har man to tempospecialister, og Geschke kan også bidrage. Holdet kan næppe matche Mitchelton, BMC og de allerbedste, men med en god udgangsposition har de gode chancer for at vinde.

 

Sky vandt den første udgave i Limburg sidste år, og de har gode chancer for at gøre det igen. I hvert fald kommer de med et alsidigt hold med flere hurtige folk. Er Gianni Moscon allerede i form igen, kan han blive skræmmende i Hammer Climb, men her kan han til gengæld være meget alene. I Hammer Sprint har man imidlertid med Kristoffer Halvorsen, Owain Doull, Jonathan Dibben og Leonardo Basso så mange hurtige folk, at man kan køre med helt fremme. Samtidig har man med Moscon, Doull og Dibben som motorer et glimrende holdløbshold. Taber man ikke for meget på den første dag, ser det godt ud for briterne.

 

Som sagt har BMC med Tom Bohli, Miles Scotson og Stefan Küng det i særklasse bedste holdløbshold, men udfordringen bliver at kvalificere sig til finalen og samtidig sikre sig en fornuftig startposition. Med Dylan Teuns og Damiano Caruso kan man formentlig køre med om sejren i Hammer Climb, men i Hammer Sprint er man på den. Man har nemlig ingen rigtig sprinter og skal bruge motorerne til at angribe i stedet. Det bliver svært ikke at ende meget langt nede i den disciplin, og det kan koste finalepladsen eller give dem så dårlig en startposition, at det bliver svært at vinde.

 

Også Trek kan have visse ambitioner. En formstærk Ruben Guerreiro burde kunne gøre det godt i Hammer Climb, hvor også Julien Bernard og Michael Gogl måske kan score lidt point. I Hammer Sprint har man i Alex Frame og Koen De Kort et par hurtige fyre, og dermed står man fornuftigt de to første dage. I holdløbet er man heller ikke dårligt stillet, selvom man dog formentlig mangler de nødvendige specialister til at være med helt fremme, hvis ikke man har sikret sig en start som en af de allerforreste.

 

Quick-Step har i Fabio Jakobsen en af løbets allerbedste sprintere, og de bør derfor være med helt fremme i Hammer Sprint. Problemet er, at de får det svært i Hammer Climb. Dries Devenyns er endnu ikke i form efter sin skade, og dermed er det op til unge James Knox at gøre sig gældende på stigningerne. Han har ikke det nødvendige punch, og derfor kan de ende ret langt nede i fredagens løb. Da kun Terpstra og til dels Martinelli er deciderede motorer i et holdløb, kan det blive svært at hente det tabte tilbage i Hammer Chase.

 

Endelig er der Lotto Soudal. Med sejren på kongeetapen i Tour des Fjords har Bjorg Lambrecht vist, at han er et fremragende kort i Hammer Climb, efter at han endelig har fundet formen. Moreno Hofland blev nr. 2 på 1. etape og synes at være i form igen, hvormed han er et godt kort i Hammer Sprint, hvor man også har Enzo Wouters. Man burde derfor kunne gøre det godt de to første dage, men desværre er holdet formentlig for svagt i Hammer Chase til at kunne tage den samlede sejr.

 

***** Mitchelton-Scott

**** Sunweb, Sky

*** BMC, Trek,

** Quick-Step, Lotto Soudal

* LottoNL-Jumbo, UAE, Israel Cycling Academy

 

Danskerne

Søren Kragh er en af de vigtigste ryttere på et stærkt Sunweb-mandskab, der burde have gode chancer for at køre med om sejren. Matti Breschel er til start for EF, der dog får svært ved at være med fremme.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger