Det danske landskab af gode grunde ikke op til fascinerende dramaer i bjergene som eksempelvis i det nyligt overståede Tour de France. Derimod er fokus mere på sidevind, tempo og styrke, krydret med en lang række spændende opløb i flere af Danmarks største byer.
1. etape starter i Thisted og derefter skal rytterne ud på en længere tur hvor man på åbne veje kører lidt op og ned fra Vesterhavet og Jammerbugten ned til Limfjorden og tilbage igen inden man krydser Limfjorden for at køre til målbyen Aalborg fra sydlig retning. Selvom der på papiret ikke ses de store udfordringer, kan etapen alligevel blive spændende, idet de åbne veje og den lovede kraftige vind fra vest kan gøre det til etape præget af megen sidevind. Dagen kører rytterne årets længste etape til Århus, hvor man slutter på den velkendte rundstrækning med opløb på Strandvejen. Etapen til Århus plejer altid at ende med en massespurt og det er oplagt at dette vil ske igen.
3. etape kører over en række af landets højeste bakker og slutter på den efterhånden berygtede rundstrækning i Vejle, hvor stigningen på Kiddesvej med sine op til 21 % er det måske mest afgørende punkt på hele ruten. Stigningen skal gennemkøres fire gange og særligt sidste gang vil man med garanti se feltets stærkeste ryttere skille sig afgørende ud. 4. etape køres lørdag formiddag fra Skælskør til Ringsted og ligner på forhånd en etape, der ender i en massespurt. Lørdag aften køres 5. etape, den 12,4 kilometer lange enkeltstart omkring Næstved, der endeligt skal fastsætte klassementet og fastlægge, hvem den samlede vidner af løbet bliver. 6 etape afsluttes på den klassiske rundstrækning omkring Valby Bakke med afslutning på Frederiksberg Allé, en etape, der så godt som altid ende med en massespurt.
Der er således masser af muligheder for feltets sprintere, men samtidig udfordringer nok til at vinderen vel være en ganske komplet rytter, der både er robust nok til at kæmpe med sidevind og fyre en god enkeltstart af, men samtidig også være skarp nok på stigningen i Vejle.
Team CSC har tydeligt nedprioriteret Post Danmark Rundt efter i flere år at have været nærmest eneleverandør af superstjerner til løbet med det resultat, at det danske hold har styret begivenhederne suverænt de seneste tre år. I år skal det være anderledes, idet holdets store navne i stedet kører Deutschland Tour. Det er således op til vinderen fra 2004 Kurt Asle Arvesen at sørge for succes i klassementet, men også de to danskere Nicki Sørensen og
Matti Breschel har vist glimrende kørsel på det seneste og kan måske blande sig på trods af knapt så gode evner i kampen mod uret. Det bør også nævnes at holdet måske i virkeligheden mere satser på etapesejre til argentinske Juan José Haedo, der i denne sæson har oplevet noget af et gennembrud på sprinterscenen.
Det der alligevel taler for CSC-dominans er at ingen af de andre ProTour-mandskaber har sendt voldsomt frygtindgydende mandskaber til start. Liquigas har interessante Roman Kreuziger og Vicenzo Nibali med på holdet og selvom det er svært at sige, hvor de står formmæssigt kan de blive et friskt pust på begivenheden. T-Mobile stiller til start med Lorenzo Bernucci og Marco Pinotti, men satser nok mere på den unge sprinter Marc Cavendish, der er ude efter revanche ovenpå et skuffende Tour de France.
Predictor-Lotto stiller til start med de to enkeltstartsspecialister
Bert Roesems og Dominique Cornu, hvor særligt sidstnævnte også kan hævde sig på flere at løbets andre etaper, mens Rabobank efter fyringen af Michael Rasmussen primært vil satse på
Graeme Brown i spurterne og så måske
Rick Flens i klassementet. Som det sidste af de seks ProTour-hold har Canyon.com (Unibet.com) blandt andet sendt svenske Gustav Larsson til start og så det store gennembrud fra Tour de Suisse
Rigoberto Uran (der dog begge også fremgår på startlisten af Clasica San Sebastian).
Fra holdene lige under ProTouren bør særligt bemærkes Nico Eeckhout (Chocolade Jacques), Maarten Tjallingii (Skil-Shimano) og Nico Mattan (DFL–Cyclingnews). Fra de danske continentale hold bør særligt Jacob Moe Rasmussen og Jonas Aaen Jørgensen (GLS), André Steensen og Lasse Bøchmann (Glud & Marstrand) og René Jørgensen og
Jakob Fuglsang (Team Designa Køkken) fremhæves, men det bliver måske mest spændende at følge den danske mester Alex Rasmussen (Team
Odense Energi), der for alvor får muligheden for at hævde sig med nogle af verdens bedste i massespurterne.