Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Som sædvanlig vil vi inden sæsonstarten i midten af januar bringe store analyser af de 18 WorldTour-hold frem mod den kommende sæson, men da transfersæsonen stort set er overstået, vil vi tyvstarte og over 18 dage bringe en analyse af transferudbyttet for hvert af den kommende sæsons hold i den højeste division.
Annonce
Vanligvis har vores holdoptakter bestået af en indledende transferanalyse, inden vi har analyseret holdets muligheder i den kommende sæson. Sådan vil det også være i år, når vi senere indleder serien, men denne gang bringer vi altså transferdelen endnu tidligere som en appetizer til det, der venter senere.
Over 18 dage bringer vi en vurdering af transfersæsonen for hvert af de 18 hold, der i 2023 ventes at udgøre WorldTouren, selvom den endelige bekræftelse på deres licenser først ventes at komme midt i december. Analyserne bringes i den omvendte rækkefølge af UCI-ranglisten. I dag fortsætter vi med Soudal-Quick Step, der endte som nr. 6 på ranglisten i 2022.
Du kan finde holdoptakten til deres 2022-sæson her. Du kan tillige finde en oversigt over alle transferanalyserne, hvor der også gemmer sig en gennemgang af 10 lovende transfers til den kommende sæson.
BEMÆRK: Holdet har ikke officielt præsenteret truppen og har med kun 29 ryttere plads til yderligere én. Der er ingen forlydender om, at de vil hente endnu en rytter, men skulle det ske, vil den endelige analyse blive bragt i forbindelse med holdoptakten.
Ryttere, der bliver på holdet
Julian Alaphilippe, Kasper Asgreen, Andrea Bagioli, Davide Ballerini, Mattia Cattaneo, Remic Cavagna, Josef Cerny, Tim Declercq, Dries Devenyns, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, James Knox, Yves Lampaert, Fausto Masnada, Michael Mørkøv, Mauro Schmid, Florian Senechal, Pieter Serry, Jannik Steimle, Martin Svrcek, Bert Van Lerberghe, Stan Van Tricht, Ilan Van Wilder, Mauri Vansvenant, Ethan Vernon, Louis Vervaeke
Nye ryttere
Tim Merlier (Alpecin-Deceuninck), Jan Hirt (Intermarché-Wanty-Gobert Materiaux), Casper Pedersen (Team DSM)
Ryttere, der forlader holdet
Mark Cavendish (?); Zdenek Stybar (Team BikeExchange-Jayco), Mikkel Honoré (EF Education-EasyPost), Iljo Keisse (stopper karrieren), Stijn Steels (?)
Hvordan gik transfersæsonen?
Der findes næppe nogen holdmanager, der har manøvreret så godt på transfermarkedet som Patrick Lefevere. Den snu belgier har ikke WorldTourens største budget, og det gør sportslig succes til lidt af en udfordring. Succes har sportens suverænt mest vindende hold imidlertid masser af, men det betyder desværre også, at de utallige stjerner, han udvikler, meget hurtigt lokkes af bedre tilbud andetsteds.
Det har haft den kedelige konsekvens, at Lefevere har for vane år efter år at skulle sige farvel til et par af sine største navne. I 2015 var det Mark Cavendish, Michal Kwiatkowski og Rigoberto Uran, i 2016 var det Tony Martin, i 2017 var det Tom Boonen, Dan Martin, Marcel Kittel og Matteo Trentin, i 2018 var det Niki Terpstra, Fernando Gaviria og Maximilian Schachmann, i 2019 var det Philippe Gilbert, Elia Viviani og Enric Mas, i 2020 var det Bob Jungels, og i 2021 var det Sam Bennett og Joao Almeida. Hver gang tænker man, at det må betyde en markant nedgang i antallet af sejre, men år efter år lykkes det alligevel Lefevere at opfinde et par nye talenter, som betyder, at holdets position som feltets sejrskonger aldrig bliver truet, nærmest uanset hvor mange stjerner der sendes andetsteds hen.
I år er alt imidlertid en smule anderledes. For første gang i en menneskealder endte Quick-Step ikke som det mest vindende hold, og faktisk gled de helt ned på en 6. plads på verdensranglisten. Det skete endda, selvom Remco Evenepoel havde en regulær drømmesæson, men han var desværre også i et vist omfang en belgisk enmandshær, hvis mange point, der indbragte en 3. plads på den individuelle rangliste, slet ikke var nok til at give holdet de mange topresultater, vi er vandt til. På ranglisten er Fabio Jakosen som nr. 2 helt nede som nr. 47, og kun yderligere to mand, Mauro Schmid og Mark Cavendish, er at finde i top 100.
Til gengæld har Lefevere angiveligt også fået flere penge at rutte med. Soudal kommer ind som ny navnesponsor, og der synes stor interesse fra sponsorside i at opbygge en slagkraftig trup omkring Evenepoel, der jo allerede i flere år har været en sand megastjerne i sit hjemland. I løbet af den seneste periode er Lefevere også lykkedes med sin vigtigste mission, nemlig at forlænge med sine største navne, og i dag har han papir på Evenepoel frem til udgangen af 2026, på Alaphilippe frem til udgangen af 2024 og på Kasper Asgreen frem til udgangen af 2024, mens han har et hængeparti med Fabio Jakobsen, hvis kontrakt udløber næste år.
Derfor er vi også i den næsten helt særegne situation, at Lefevere ikke mister en af sine stjerner i denne transfersæson, hvor han som så ofte før har været relativt passiv og mest af alt koncentreret sig om at holde sammen på sine tropper. Jo, han siger for anden gang farvel til Cavendish, men denne gang er det slet ikke så alarmerende, som det var første gang. Det er naturligvis rigtigt, at den lille brite leverede et mirakuløst comeback i 2021 og også i 2022 lykkedes med at vinde en etape i Giroen, men det stod hurtigt klart, at forholdet ikke kunne fortsætte. Selvom han altid taler rekorden ned, når han udtaler sig til offentligheden, er det vist ret klart, at Cavendishs tilbageværende karrieremål er at forsøge at tage den forjættede 35. Tour-etapesejr, og som vi så i år, er det næppe noget, der lader sig gøre på et hold, der også tæller Jakobsen.
Derfor stod det lynhurtigt klart, at der var en skilsmisse forude, og selvom det bestemt er et tab, er det ikke nogen katastrofe. Cavendish viste, at han stadig er i stand til at vinde store cykelløb, men sejrsraten aftog voldsomt, og det må trods alt regnes som tvivlsomt, om han i sæsonen, hvor han fylder 38, kan nå 2021-højderne én gang til. Han løber efterhånden på lånt tid, og der er således mere musik i at gå efter en sprinter med mere fremtid foran sig.
Den mission er lykkedes. Allerede tidligt på året udtalte Lefevere, at der var et sponsorønske om at få fingre i en belgisk sprinter, og så rettedes opmærksomheden næsten uundgåeligt mod Tim Merlier og Jasper Philipsen. Da der samtidig har været en ret åbenlys mellem de to supersprintere på Alpecin, bød chancen sig til, men faktisk var det lidt overraskende, at det lykkedes for Lefevere at få fingre i den ældste af de to belgiere. Hvis Merliers ønske vitterligt var at komme væk fra Philipsen, hjælper det jo ikke meget at blive holdkammerat med Jakobsen, der jo allerede har en fin historik for at køre en hurtig holdkammerat ud på et sidespor.
Alligevel kommer Merlier til holdet som en én-til-én-erstatning for Cavendish, og det er da heller ikke svært at gætte på, hvad motivet er. Når man som belgier får chancen for at komme til det største belgiske mandskab, der tillige er kendt som verdens førende sprinterhold, er det trods alt svært at sige nej. Lægger man dertil, at Merliers helt store svaghed altid har været positioneringen, som et relativt svagt Alpecin-tog ikke har kunnet hjælpe ham meget med, synes en opskrift på flere sejre at være et skifte til et hold, der er kendt for på én gang at kunne mønstre to ganske suveræne tog. På Lefeveres vegne kan man være lidt bekymret for, at Merlier, der faktisk allerede er fyldt 30 år, i dette efterår slet ikke virkede så hurtig, som han plejede, men det er alligevel svært at tro, at han ikke vil vinde mere, når han nu sættes bagerst i et supertog. Også til den kommende sæson går han i hvert fald ind til året med en duo bestående af to af verdens allerbedste sprintere, og dermed skulle det være mærkeligt, hvis ikke holdet igen griber ud efter deres vante status som det klart mest vindende hold.
I det hele taget har Lefevere sendt et klart signal om, at han ikke har tænkt sig at svigte holdets DNA og reducere fokus på massespurterne. Med investeringen i Casper Pedersen tænker han nemlig også fremad, for danskeren er hentet til holdet som en rytter, der forhåbentlig på sigt kan tage over efter landsmanden Michael Mørkøv. Ikke meget tyder på, at sidstnævnte er ved at tabe niveau, men hans alder fortæller, at udløbsdatoen nærmer sig, og derfor er det rettidig omhu fra Lefeveres side allerede nu at forsøge at sikre sig en erstatning.
Om Pedersen er det, vil tiden vise. Danskeren viste sig som en uhyre lovende lead-out man i 2020, hvor han leverede Cees Bol fornemt til sejr i et mindeværdigt lead-out i Algarve, og hvor han og Sunweb viste sig som det stærkeste tog i Touren, men siden har det ikke kørt i olie for danskeren. Heldigvis er det de færreste, der ikke har stor gavn af et skifte til Quick-Step, og med det potentiale, han tidligere har vist, er det svært at tro, at Pedersen ikke vil gøre det godt i den rolle, der vil være hans hovedfokus.
Hans 2023 kommer formentlig meget til at handle om at lære, hvorfor han nok skal køre flere løb med Mørkøv, der ventes at køre meget med Jakobsen, men det er også nærliggende at tro, at han vil skulle køre med Merlier, der ventes at have Bert Van Lerberghe som fast makker. En plads i Touren kan nemlig se vanskelig ud, men så er det ikke usandsynligt, at han kan få en vigtig rolle i Vueltaen, hvor meget tyder på, at Merlier vil være holdets største navn. Om så han også ved siden af sine lead-out-jobs kan genfinde den styrke, der gav ham så flot en sejr i Paris-Tours, vil tiden vise, men lykkes det, er han bestemt en sejrskandidat i de mange mindre belgiske endagsløb, som Quick-Step kører, og hvor der altid er en forventning om, at de leverer resultater.
I de store klassikere virker det imidlertid ikke sandsynligt, at han vil spille en væsentlig rolle, og her er holdet svækket, hvilket må gøre ondt på Lefevere, for vi taler trods alt om den anden del af holdets DNA. På papiret er det tabet af Zdenek Stybar, der ser slemt ud, men sådan er det næppe. Det er Lefevere selv, der valgte ikke at forlænge med den så succesrige og alsidige tjekke, og det skyldes en sæson, hvor meget tydede på, at vi har set det bedste til Stybar. Ganske vist har han været forfulgt af uheld de seneste år, men i løbet af efteråret havde han en længere periode uden problemer og alligevel var han en skygge af sig selv. Hans flotte VM i 2021 kan give et håb om, at han måske stadig har mere i sig, men meget peger på, at det ikke er det sportslige, der skal få det til at stikke lidt i hjertet, at Stybar siger farvel.
Nej, det store problem er næppe Stybars exit, men Mikkel Honorés. Han stod nemlig klar i kulissen til at løfte noget af det ansvar, Stybar efterlader, og det er tiltrængt efter en klassikersæson, der var historisk ringe, indtil Evenepoel i Liege reddede det hele. Med en igangværende kontrakt kunne holdet endda have fastholdt danskeren, men Lefevere valgt at imødekomme hans ønske om at skifte til et hold, hvor han vil have en mere klar kaptajnrolle.
Det gør ondt. Selvom det var meget sigende for Honorés status, at han i sit vilde efterår i 2021, hvor han endte i top 5 i alle sine løb over en periode på flere måneder, i næsten alle tilfælde endte bag en holdkammerat med flere stjerner på skulderen, stod han med en svækket klassikertrup, der ikke for alvor har fundet erstatninger for de topnavne, der har sagt farvel de senere år, med en mulighed for at få mere ansvar, i hvert fald hvis han vil fokusere mere på de flamske løb og mindre på Ardennerne, hvor holdet fortsat har Julian Alaphilippe og Evenepoel. Sygdom ødelagde Honorés chance for at få sit helt store gennembrud på den største scene i 2022, men genfinder han 2021-niveauet, kan det meget vel komme i 2023. Hvis potentialet er så stort, som resultaterne indikerer, er hans exit utvivlsomt det, der gør mest ondt, også fordi det efterlader klassikertruppen svækket tilbage.
Det er heldigvis også det sidste væsentlige tab. Holdet siger også farvel til Iljo Keisse, der stopper karrieren, og Stijn Steels, der ikke får forlænget sin kontrakt, men selvom de begge har leveret et flot og loyalt hjælpearbejde, er de langt fra uerstattelige. Keisse blev mest af alt brugt på samme måde som Tim Declercq, nemlig til at føre tidligt, og det samme gjorde Steels, der i andre løb var en del af toget, hvor han nok kan erstattes.
Det mest overraskende er måske, at Lefevere har haft så begrænset et fokus på etapeløbene. Det er jo ellers holdets helt store fremtidige opgave at opbygge en trup, der kan vinde flere grand tours med Evenepoel, og selvom det gik strålende i den netop overståede Vuelta, var det også klart, at der bestemt er plads til forbedring, ikke mindst hvis modstanderne på sigt hedder Jumbo, UAE og Ineos. Lefevere har jo indledt processen de senere år, hvor han har hentet en stribe klatrere med det primære formål at støtte Evenepoel i bjergene, men i år har han ikke bevæget sig meget.
Det træk, han har foretaget, er dog ganske opløftende. For et år siden havde det næppe været specielt attraktivt at kaste penge efter Jan Hirt, der var faldet vældigt sammen, siden han som ung imponerede så stort med blandt andet en samlet sejr i Østrig Rundt og nogle fornemme bjergridt i grand tours, men i 2022 lykkedes det Intermarché ikke blot at genrejse ham, men at bringe ham til nye højder. Det blev til både en samlet 6. plads og sejr på kongeetapen i Giroen, og dermed var 2022 den klart bedste sæson for den tjekkiske dieselmotor.
Man kan måske undre sig over, at han er villig til at forlade en kaptajnrolle til fordel for et hold, hvor det er ret entydigt, at han skal være hjælper for en stor stjerne, men for Lefevere er det en klar gevinst, hvis han vitterligt kan holde den stabilitet og det niveau, han havde i 2022, hvad der hidtil har været en udfordring. Særligt hans fantastiske evne til altid at toppe i den tredje uge gør ham til den ideelle hjælper for Evenepoel, der i årets Vuelta flere gange så lidt alene ud sent i løbet, og den udfordring bør Hirt hjælpe med at få løst. Om han så også kan udnytte lidt plads til at køre lidt klassement i kortere løb, må tiden vise, for her kunne holdet godt savne lidt bredde, men de har aldrig været skabt Hirt, der er bedst i de længste løb, og som lider under en ringe enkeltstart. Hvis han er frisk sidst på sæsonen, kunne han til gengæld måske give holdet en chance for også at køre lidt klassement i Vueltaen, for her kunne det se ud til, at holdet vil stille til start uden den oplagte klassementskaptajn.
Han er i hvert fald én af grundene til, at Lefevere kan se tilbage på denne transfersæson med nogen tilfredshed. Kaptajnerne er næsten for alles vedkommende sikret for de kommende år, og holdets altid meget ambitiøse sprintersatsning bliver fremtidssikret ved at erstatte Cavendish med Merlier, mens Pedersen skal sikre, at toget også kører på fulde omdrejninger i de kommende år. Man kunne have ønsket sig en større forstærkning af bjergtruppen omkring Evenepoel, men en mand, der netop er blevet nr. 6 i Giroen, er trods alt ikke nogen ringe støtte. Det store problem er naturligvis den svækkelse af den i 2022 i forvejen nødlidende klassikertrup, som Honorés skifte repræsenterer, men det kan ikke slette indtrykket af, at Lefevere også denne gang har haft en fornuftig på ryttermarkedet.
Annonce
Annonce
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 18/03-24/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Settimana Coppi e Bartali(2.1) 19/03-23/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
E3 Saxo Classic(1.UWT) 22/03
Gent-Wevelgem(1.WWT) 24/03
Gent-Wevelgem(1.UWT) 24/03
La Roue Tourangelle Centr...(1.1) 24/03
Dwars door Vlaanderen(1.UWT) 27/03
Paris - Camembert(1.1) 27/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Transferanalyse 2023: Hvordan gik det for Groupama-FDJ?
Evenepoel: Drømmen er at vinde alle Grand Tours
Transferanalyse 2023: Hvordan gik det for Bahrain-Victorious?
Stil spørgsmål til Feltet.dk´s ekspert
Lefevere lufter muligt Tour de France for verdensmesteren