Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I disse dage køres Paris-Nice, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 3. etape.
Annonce
Cykelsporten er en benhård business, hvor det i stadig stigende grad kræver en bugnende bankkonto, hvis man skal konkurrere med et budget som det, Sky råder over. Da de rigtige vindere heller ikke hænger på træerne, skal der som regel graves temmelig dybt i lommerne, hvis man skal have fandt i de topsprintere, klassikerspecialister og grand tour-stjerner, der får alvor kan sikre plads i rampelyset, og man kommer kun en meget heldig hånd billigt til de ryttere, der for alvor kan enten styrke sejrskontoen eller vinde de helt store løb.
Derfor er der også altid benhård kamp om de mest interessante ryttere, når der er udsigt til snarligt kontraktudløb, og meget ofte er det de store stjerners destination, der først skal afklares, før resten af brikkerne kan falde på plads. For langt de fleste hold handler det om at afvente situationen og se, hvad der er tilbage, når først de store hold har kæmpet om stjernerne og derudfra fastlagt deres prioriteter.
Det er meget sjældent, at der er et virkeligt topnavn fri til en billig penge, men sådan kan det meget vel være i den kommende transfersæson. Nuvel, navnet Sam Bennett får måske ikke mange klokker til at ringe hos den almindelige Tour de France-seer, men det er helt ufortjent. Igennem 2018 og 2019 har den brølstærke irer nemlig vist, at han tilhører den absolutte sprinterelite, og når han ikke har fået et mere folkeligt gennembrud, skyldes det alene, at han på Bora har været henvist til en mere sekundær rolle i skyggen af superstjernen Peter Sagan.
Jeg har allerede i én analyse opregnet hele den urimelige situation, som den stakkels Bennett er havnet i, og den er der ingen grund til at gentage. Tilbage står blot, at ireren, der ellers er Boras eget hjemmeavl, er havnet i en ulykkelig situation på et mandskab, hvor Sagan i kraft af sin stjernestatus og Pascal Ackermann i kraft af sit tyske pas altid vil have forrang, og derfor har han til sin egen store utilfredshed måttet opgive drømmen om endnu en Giro, hvor han ellers sidste år vandt hele tre etaper og var løbets klart hurtigste mand. I stedet er han henvist til at satse på ugelange etapeløb samt muligvis Vueltaen - et forhold, der er stærkt utilfredsstillende for en supersprinter, da det for de hurtigste er i de store grand tours, at det virkelige slag om sprintertronen slås.
Bennett kan imidlertid ikke rette op på situationen. Passet har den farve, det har, og en kamp mod Sagan kan aldrig vindes. Derfor er der intet andet at gøre end at styrke markedsværdien ved at slå til, så snart lejligheden byder sig, for der må være temmelig mange hold, der allerede nu har kig på, at en af verdens allerhurtigste fra nytår formentlig er helt ledig på markedet.
Hvis man er i tvivl om Bennets værdi, skal man blot se på de seneste to sæsoner. I sidste års Giro var han i Elia Viviani, årets mest vindende sprinter, overlegen, og havde han haft samme støtte som italieneren, var det ikke endt 4-3 i italiensk favør i det indbyrdes regnskab. I begyndelsen af denne måned viste han så, at heller ikke Fernando Gaviria kan matche ham, da han på sidste etape af UAE Tour regulært overspurtede den ellers meget formstærke colombianer, som havde fået en mulig sejr foræret af et drømme-lead-out fra Alexander Kristoff.
Der manglede imidlertid stadig noget. Bennett havde indtil i dag stadig til gode at slå Dylan Groenewegen, der i hvert fald i 2018 og 2019 har været verdens hurtigste, og som også har været skræmmende i årets første måneder. Faktisk har de to stort set aldrig været oppe mod hinanden, og derfor var dette års Paris-Nice en gylden chance for den stakkels irer. Kunne Bennett også tage Groenewegens skalp, kunne han i hvert fald sende et kraftigt signal til manager Ralph Denk om, at han fortjener en lidt anderledes behandling.
Desværre var starten ikke lovende. Den gode form var nemlig blevet glemt i ørkenen, og Bennett havde nogle meget svære første dage i sidevinden. Her kunne han endda blot se til, mens Groenewegen med sublim kørsel i sidevinden effektivt slettede sit ry som tung sprinter og effektivt manifesterede sin status som tidens supersprinter nr. 1.
Tilbage var derfor blot én chance, inden sydens stigninger melder sig fra i morgen, for selvom der er gode chancer for en spurt også på fredag, var dagens 3. etape eneste sikre mulighed for de hurtige folk. Heldigvis kunne Bennett se frem til en roligere dag, for allerede i går stod det klart, at et skifte i vindretningen ville få stressniveauet til at falde, og en lang etape i modvind lagde i den grad op til en langsom og rolig dag, hvor sprinterne endelig ville kunne folde sig ud i en helt klassisk massespurt.
Sådan gik det da også, og da chancen endelig bød sig, slog Bennett til. Med en ganske suveræn spurt tog han karrierens anden etapesejr i Løbet mod Solen to år efter den første, og dermed kan han nu også føje Groenewegens skalp til generaliebladet. Og sejren var endda særligt opløftende, fordi Bennett ikke blot var den klart hurtigste i selve spurten. Etapen viste nemlig også, at han er blevet langt, langt bedre i positionskampen.
Det så vi egentlig allerede i Emiraterne, hvor han to gange vandt kampen om Gavirias eftertragtede baghjul, og i dag konfirmerede han evnerne i en sublimt kørt finale. Først fik Jempy Drucker ham afleveret perfekt bag Alexander Kristoff, der sad ideelt placeret bag Arnaud Demares, hvis brølstærke FDJ-tog med Ramon Sinkeldam og Jacopo Guarnieri ikke uventet havde taget kontrol under den røde flamme.
Problemet var bare, at Bennett risikerede at blive overmandet bagfra, da Guarnieri ramte fronten for tidligt og begyndte at tabe fart. Det kunne meget vel have ført til, at Bennett ligesom Demare og Kristoff var blevet lukket inde, da Groenewegens lead-out man, Mike Teunissen, igen viste sine evner i den rolle ved at skyde frem på de sidste meter. Mens Demare og Kristoff aldrig fik reageret, var Bennett snarrådig og sprang direkte ind bag hollænderen, der i stedet endte med at give Groenewegens værste rival det bedste lead-out. Herfra var det op til Bennett med sin topfart selv at gøre arbejdet færdigt, og det gjorde han uden de store vanskeligheder.
Bennett kunne altså ikke have gjort det smukkere, men alligevel er det urimeligt at antage, at han nu er verdens hurtigste. Faktisk kan vi slet ikke bruge etapen til at sige det mindste om det indbyrdes hierarki mellem ham og Groenewegen, for det var helt tydeligt, at hollænderen alligevel måtte betale en pris for to hårde dage. Alene det, at han slap Teunissens hjul, var et første tegn, og da han selv åbnede op som svar på Bennetts spurt, måtte han stort set med det samme sætte sig igen. Efter to dage, hvor han har imponeret en hel cykelverden, var der alligevel grænser for den tunge hollænder, der i sidste ende måtte betale prisen, og dagens spurt siger således intet om hans reelle niveau, som har været langt tydeligere illustreret af de seneste dages overlegne kørsel i sidevinden.
Måske er det Sky, han skal sende en uvenlig tak. Briterne kunne nemlig ikke dy sig for efter en ret let etape alligevel at se, om ikke de kunne vinde lidt tid på det åbne sidevindsstykke til slut. Gulddrengen Luke Rowe viste sig igen som ”Man of the Match” ved kortvarigt at skabe splittelse, som kaptajnerne Michal Kwiatkowski og Egan Bernal, der bare bliver ved og ved med at imponere, flot fulgte op på. FDJ fik desværre for briterne neutraliseret offensiven, men det kan meget vel tænkes, at det var den forcering, der kostede for Groenewegen. Var man blot kørt frem til selve spurten i det kontrollerede tempo, der prægede resten af finalen, havde udfaldet måske været anderledes.
Det var til gengæld til glæde for Caleb Ewan, der igen imponerede i kraft af sin råstyrke. Den lille australier sad således limet til Sky-drengenes baghjul og kunne have været den helt store vinder på deres offensiv. Alligevel havde han overskud til også helt på egen hånd at manøvrere i positionskampen, hvor han var godt placeret bag Bennett. Her måtte han imidlertid sande det samme som i Emiraterne, nemlig at han ikke har den topfart, han havde i 2017. Til gengæld blev den flot kørte finale endnu et bevis på, at hans speciale nok snarere skal være de hårdere finaler, og med den form, han har vist i dette løb, ligner han et af de varmeste navne til Milano-Sanremo, hvor han stadig ærgrer sig over sidste års andenplads.
Dagens spurt bekræftede også det lidt overraskende billede, der har tegnet sig af Deceuninck-Quick Step i dette løb. Efter ikke at have imponeret voldsomt i sidevinden var deres ellers så imponerende tog heller ikke i sit es i dagens finale, hvor de slet ikke kunne matche FDJ og Jumbo, deres på papiret værste rivaler. I stedet måtte Fabio Jakobsen igen starte sin spurt alt for langt tilbage, og selvom han atter bekræftede det positive indtryk, han også efterlod med sin superspurt på 1. etape i Algarve, har det helt uvant været hans hold, der har efterladt ham med to 3. pladser og ikke et bedre resultat i årets Paris-Nice.
I det mindste gik det bedre for ham end for mange andre. Særligt Demare kan ærgre sig over, at hans ellers så stærke FDJ-tog alligevel fik åbnet lidt for tidligt, for havde timingen været bare en anelse bedre kunne det være gået anderledes for franskmanden, der nu blev lukket inde, da Teunissen, Bennett og Groenewegen skød frem. Det samme gjorde stakkels Kristoff, der efter to etaper plaget af sort uheld, ellers atter havde vist sin styrke i positionskampen ved at tage Demares hjul, men som så sin gode position gå til spilde, da Guarnieri begyndte at tabe fart. Dermed kan han nu blot håbe på 6. etape som en sidste chance for at vise, at det altså er ham og ikke Gaviria, der skal køres for om små to uger på turen mellem Milano og Sanremo.
Derudover bekræftede spurten meget af det, vi allerede vidste. Sonny Colbrelli kommer lidt for ofte til kort i positionskampen, der også fortsat er den ellers stadig stærkere John Degenkolbs store, store svaghed. Det samme er tilfældet for Jakub Mareczko, der ellers endelig fik en chance for faktisk at komme med hjem, men som altid var for langt tilbage til at kunne vise sin reelle topfart. Til gengæld bekræftede Bryan Coquard de opløftende takter, han også viste i Besseges og Oman, og han synes at være i bedre forfatning, end han har været i de sidste to år. Og Niccolo Bonifazio viste atter, at han har næse for positionskampen og stadig er konkurrencedygtig også på højt niveau.
Dagens positive oplevelse var Dan McLay. Vi har længe vidst, at briten er lynhurtig, men i positionskampen har han været så håbløs, at det kun sjældent er blevet stillet til skue. I dag fik vi imidlertid alle at se, hvor fantastisk en topfart han har, da han kørte en af dagens allerhurtigste spurter, som i sidste ende trods en halvsvag position rakte til en flot 4. plads. Det er en skam, at EF ikke kan støtte ham bedre, for potentialet er til mere end de to sejre, han har fået i holdets farver over nu lidt over et år.
Helt anderledes gik det for André Greipel. Det kunne ikke være mere sigende at se den stakkels tysker sidde helt alene i vinden allerede langt fra mål. Igen var hans Arkea-mandskab helt usynlige, og det var nærmest trist at iagttage, hvordan en ensom hvid trøje kæmpede for sin position til sidst. Positionskamp har i forvejen aldrig været hans stærke side, og derfor står det mere og mere klart, at ægteskabet med Arkea næsten må ende ulykkeligt.
Nøjagtigt som det er tilfældet for giftermålet mellem Katusha og den anden tyske supersprinter, Marcel Kittel. Nu troede vi lige, at hans flotte kørsel i sidevinden ville være et signal om bedre tider, men sådan skulle det ikke gå. Håbet om, at Jens Debusschere kunne være det manglende i ligningen brast, da man allerede langt fra mål kunne se et Katusha-tog sidde samlet langt, langt fra fronten. Resultatet blev det samme som i næsten hele 2018: Kittel kom slet ikke til at spurte. Og nu er der slet ikke flere muligheder for den store tysker til at vise, at han altså har arbejdet stenhårdt igennem vinteren.
For klassementet blev det en dag til at komme sig, men alligevel endte den med at spille en rolle. Med yderligere seks bonussekunder har den snu Kwiatkowski sikret sig hele 19 sekunder til de folk, der bare har siddet i feltet. Det er altså ganske meget i et løb, hvor afstandene i toppen sjældent er alt for store, og selvom det hurtigt kan forsvinde på Turini, der er polakkens vanskeligste hurdle, betrygger forspringet ham utvivlsomt, da han utvivlsomt vil vinde tid på de fleste på torsdagens vigtige enkeltstart. Og da også Bernal samlede yderligere to sekunder op, er det utvivlsomt Sky - i høj grad takket være Rowe - der er de første dages klare vindere.
Det næste store slag venter på torsdag, når enkeltstarten vil skabe den første udskilning mellem de folk, der har holdt sig til i vinden, men allerede i morgen kan Kwiatkowski jagte yderligere bonussekunder i en finale, der burde passe ham. I Løbet mod Solen kommer stigningerne nemlig gradvist, og onsdag byder på den første lille opvarmning til det, der venter i weekenden.
For Bennett bliver det formentlig for hårdt, men han har nok også nok at gøre med i de kommende dage at besvare telefonopkald fra de mange managere, der må være klar til at åbne tegnedrengen for at sikre sig det frit tilgængelige irske sprinterguld.
Annonce
Annonce
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce