Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Er du mest til intens race eller de mange timer i et europæisk motionsløb? Spørgsmålet er vigtigt at afklare, da det har betydning for valget af cykel. Feltet.dk har talt med den danske Giant distributør om mærkets Defy-serie.
Annonce
Flere cykelproducenter kører med forskellige serier, hvor en for eksempel har fokus på stive, livlige cykler til aggressiv kørsel, mens en anden i højere grad tilgodeser komfort og stabilitet. Cyklerne i den ene serie er ikke nødvendigvis lettere eller billigere end i den anden, men har altså forskellige egenskaber og henvender sig til andre betingelser, kørestile og behov. Man kan dermed ikke tale om, at en serie er bedre end en anden – at den stive cykel i sig selv er bedre end den komfortable.
Det gør sig gældende, når man ser på Giant’s produktserier TCR og Defy. Som Feltet.dk tidligere på året beskrev det, så opererer de Taiwan-producerede cykler med to serier, hvor netop kvaliteterne er forskellige – med fokus på henholdsvis ’competition’ og ’endurance’, for nu at bruge to gode danske udtryk .
Til Feltet.dk fortæller Kenn Nygaard, som står for distribution af Giant i Danmark, her om Defy serien – og om forskellene mellem Defy og TCR.
Komfort og retningsstabilitet
”Defy er en langdistancecykel, som er mere stabil, hvorimod TCR’en er mere levende. Defy cyklerne har en centimeter længere hjulafstand, højere kronrør og kortere overrør. Rytterens position bliver mere oprejst, og cyklen kan bedre absorbere stød fra vejen.”
”Også rørdimensionerne er anderledes, så rammen bliver mere eftergivende, og man kan holde ud at køre på den i lang tid. Så selvom Defy cyklerne stadig har en høj stivhed, så er det ikke dér fokus er lagt – i modsætning til i TCR serien. Og det, man derfor kan mærke, er, hvor stabilt den kører. Man kan køre nedad bakke, uden hænder, og den kører bare lige ud for dig. Heroverfor reagerer TCR’eren på de mindste påvirkninger”, forklarer Kenn Nygaard.
Som med andre produktserier fines Defy i flere niveauer, hvor finere carbon-fibre og lavere vægt koster flere penge. Og netop hvad vægt angår, er Defy Advance SL et eksempel på, at cyklernes ’Formel 1’ racere ikke altid er foran på point. Defy Advance SL er nemlig lettere end TCR Advance SL, som er Giants absolutte ’competition’ topmodel.
Udviklet til ekstreme betingelser
Et andet godt eksempel på, at man ikke altid kan tage tingene for givet: Defy Advanced SL er såmænd også udviklet til konkurrencebrug på højeste niveau – bare ikke i den gængse forstand. Topmodellen inden for Defy-serien er nemlig udviklet i samarbejde med Rabobank holdet, som ønskede en konkurrencedygtig cykel til de mest krævende løb, hvad forholdene angår, eksempelvis Paris-Roubaix.
Til motionisten – og nybegynderen – som nok kan lide at køre hurtigt, men i en mere jævn fart, anbefaler Kenn Nygaard altså en cykel fra Defy-serien, selvom vi her næppe snakker ekstremer som brostensløb, og cykelmodellen selvsagt skal tilpasses niveau og ambitioner. Det samme gælder for ryttere med hang til lange distancer – hvad enten det er til træning eller i motionsløb over adskillige hundrede kilometer, i Danmark eller i udlandet.
”Det vil være det rigtige for dem. Den er nemmere at styre, kører mere stabilt, og man bliver derfor ikke så træt på den. Når det ikke er væddeløb med masser af accelerationer, er stivheden heller ikke ligeså vigtig. Det er først, når du er oppe og virkelig træde igennem, at du får gavn af TCR’erens stivhed. Til gengæld vil man føle sig mere tilpas på en Defy, og man vil føle sig mere sikker på den. Plus altså, at man ikke ligger lige så meget ned over den, som man vil gøre på en TCR”, slutter Kenn Nygaard.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce