Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Giant lancerer en ny version af den populære Revolt gravelcykel. Opdateringerne inkluderer en lettere ramme, opdateret geometri og en unik mulighed for at ændre på akselafstanden for at tilpasse cyklen til terrænet.
Annonce
Nyt årti - ny version
For snart et årti siden, lancerede Giant en - for sin tid - anderledes cykel kaldet Revolt.
Det var før gravel var en disciplin, men snarere et fænomen. Det betød, at de ryttere som kunne lide at køre langt på grus og andet varieret terræn, måtte tage til takke med en cykel udviklet til cykelcross eller en modificeret landevejscykel.
Revolt var et modsvar til dette. Den blev skabt til at bygge bro mellem disciplinerne og give rytterne et redskab til skov- og grusstierne, hvor rytteren ikke skulle vælge mellem kontrollen fra en mountainbike og farten og letheden fra en landevejscykel.
Designet var ret radikalt og har altid gjort Revolt’en letgenkendelig med masser af slope i overrøret, markant sænkede sadelstræbere, plads til 50 millimeter hjul og den tynde sadelpind, som giver let flex, når man kører i ujævnt terræn. Selve designet delte måske vandene, men egenskaberne begejstrede over en bred kam.
Nu lancerer Giant en opdateret 2022-version, som i høj grad stadig hviler fuldstændig på den eksisterende platform, men byder på nogle interessante opdateringer, som skal bringe Revolt’en ind i det nye årti.
Giant lancerer nye versioner af både Advanced Pro and Advanced-modellerne, således at alle får glæde af de nye teknologier uanset budget.
Lettere vægt for større effektivitet
En gennemgående ændring for begge modeller er en lettere ramme, som desuden har fået en overhaling på geometrien. En stor del af udviklingen af den nye Revolt er foretaget sammen med professionelle gravel-ryttere, som har påpeget den øgede fart og større konkurrence i takt med at grusløbene bliver større og bedre.
Derfor har det været et mål at forstærke effektiviteten for at skabe mere fart. Giants første skridt har været at barbere vægten på rammen ned, således at man nu sparer 200 gram på ramme og forgaffel hos topmodellerne, mens besparelsen er på godt 160 gram for rammerne længere nede i hierarkiet.
På geometrien er akselafstanden blevet kortere, hvilket gør cyklen mere responsiv og livlig efter ønske fra des seriøse gravel-ryttere.
Endelig er rammens reach forøget, hvilket giver en længere cykel - også et typisk tegn på en mere race-orienteret setup.
Som et konkret eksempel så er længden vokset til 387 millimeter sammenlignet med de tidligere 381 millimeter på en ramme i størrelse medium.
Summen af ændringerne skal give en cykel, som er effektiv og hvis smidighed skal egne sig lige godt på veje af jord, i skarpe sving og på løse underlag.
Tilpas eftergivenhed
De nye Revolt-rammer inkluderer de sænkede sadelstræbere med en endnu tyndere diameter, som skal øge eftergivenheden i cyklen bagende og derved øge komforten, som er så vigtig i groft terræn, uden at kompromittere stivheden.
Revolt’en kommer også med Giant velkendte D-Fuse-teknologi i både sadelpind og styr. Denne teknologi har været i brug siden 2014, hvor Giant udviklede den til cykelcross, og er velkendt for sine vibrationsdæmpende egenskaber.
Hvis man ikke ønsker at benytte D-Fuse-sadelpinden, så er der også mulighed for at benytte en mere klassisk, rund 30.9 millimeter pind.
Justerbar til terrænet via udskifteligt dropout
En af de afgørende faktorer for, hvordan en cykel opfører sig, er akselafstanden. Derfor lancerer Giant nu muligheden for at skifte denne med et udskifteligt dropout, som tillader at justere akselafstanden med 10 millimeter.
Vælger man den korte indstilling får man en cykel som føles hurtig, smidig og levende, mens den lange indstilling forbedrer stabiliteten på ujævne veje samt på grus og jord samt ved høj, jævn fart.
Den lange indstilling forøger også dæktolerancen, så rammen kan tage imod dæk på op til 53 millimeter.
Hjul, dæk og flaskeholdere
Begge den nye modeller kommer med Giants eget hjulsystem, sat op med tubeless-dæk, designet til varieret terræn. Det er for at sikre, at rytteren kan få lov til at køre med brede dæk ved lavere dæktryk for en bedre køreoplevelse samt greb og rullemodstand.
For at booste egenskaberne på de helt lange ture, så kommer alle de nye modeller desuden med mulighed for at montere seks holdere til vandflasker: To på skrårøret, to på forgaflen, en på overrøret og en på sadelrøret.
Rammen kommer desuden med en adapter ti brug ved montering af skærme.
2022-modeller
Det nye program indeholder følgende modeller:
Revolt Advanced Pro 0 - DKK 42.499
Revolt Advanced 0 - DKK 31.999
Revolt Advanced 1 - DKK 27.999
Revolt Advanced 2 - DKK 21.999
Revolt Advanced 3 - DKK 19.499
Revolt 0 - DKK 13.499
Revolt 1 - DKK 11.999
Revolt 2 - DKK 9.999
Feltet.dk har testet den nye Giant Revolt Advanced Pro 0 den sidste uge. Glæd dig til en test i næste uge.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Test: GripGrab Flandrien Waterproof Knitted skoovertræk
Boganmeldelse: Væddeløber af Matti Breschel
Test: Garmin Rally XC200 wattpedaler
Test: Fizik Tempo R5
Produktnyt: Cannondale lancerer SuperSix EVO CX og SE