Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: Canyon MY21 Speedmax

Produktnyt: Canyon MY21 Speedmax

05. november 2020 11:00

Canyon lancerer stærkt opdateret version af den altvindende triatloncykel Speedmax.

Hvis ikke man bevæger sig fremad, så er man i virkeligheden på vej baglæns. Det er et udsagn, som om noget passer på nutidens udvikling af nye cykler.

 

Teknologien er allerede så avanceret, at det er svært at finde markante forbedringer, men ikke desto mindre er producenterne nødt til det. Ellers suser konkurrenterne forbi.

 

Nu har Canyon så sat sig for at udfordre status quo i triatlonens verden og forbedre deres ellers altvindende Speedmax-model.

 

Den nuværende Canyon Speedmax, der blev lanceret i 2015, har haft enorm succes med fem verdensmesterskabssejre ved Kona de sidste fem år i træk foruden tre Europamesterskabstitler, to 70.3-verdensmesterskaber samt en VM-rekord for bedste lang-distance tid.

 

Med andre ord: Udviklerne fra Canyon har haft lidt af en opgave foran sig!

 

 

Aerodynamik, integration og tilpasningsmuligheder

En triatloncykel er en speciel størrelse, for den er ikke underlagt UCI’s stramme regler, hvilket gør det muligt at udvikle cykler, som er ultra-aerodynamiske.

 

Så skal den også tilbyde rytteren nogle flere ting, end en enkelstartscykel udviklet til landevejscykling, idet der skal være plads til at opbevare ernæring, væske og værktøj. Og så er indstillingsmulighederne endnu mere komplicerede, da man er nødt til at sikre, at atleten er frisk nok til at løbe, når cykeldelen er overstået.

 

Ikke overraskende er det da også på disse tre parametre at Canyon har fokuseret energien.

 

 

Aerodynamik

Kravene var simple for ingeniørerne: Aerodynamikken skulle være i verdensklasse - naturligvis- men samtidig skulle MY21-versionen af Speedmax’en være med skivebremser og stadig være mere aerodynamisk end den nuværende model med fælgbremser.

 

Canyon har brugt Swiss Side som partner i udviklingen af den nye ramme. Swiss Side er en af de førende autoriteter, når det drejer sig om aerodynamik. Erfaring der blandt andet er gjort i aerodynamikkens højborg: Formel 1.

 

Hvor de eksterne konsulenter har kontrolleret aerodynamikken, så har Canyons folk hele tiden sørget for, at cyklen beholdt sin stivhed-til-vægt ratio, så teorien også kunne spille sammen med praksis. Resultatet er 10 watts forbedring med en rytter på cyklen.

 

Som skrevet tidligere, så er forbedringerne opnået med skivebremser på alle modeller. Et valg som Canyon har truffet, da skivebremserne tilbyder bedre modulering ved nedbremsninger, som giver en bedre køreoplevelse.

 

Canyon har også arbejdet med køreegenskaberne og har derfor flyttet rundt på opbevaringen af værktøj i rammen samt væskebeholderne, sådan at der opnås et lavere tyngdepunkt. Det gør cyklen mere adræt i svingene ifølge Canyon.

 

Endelig er den nye Speedmax mindre sensitiv for sidevind som følge af de opdaterede integrationer.

 

 

Integration

Triatloncykler har længe haft mulighed for at tilknytte eksterne beholdere til væske og diverse reservedele eller værktøj. Nu tager Canyon så skridtet videre for første gang og giver mulighed for totalt integrerede løsninger i MY21 Speedmax-rammen, hvis man køber den mest avanceredemodel - den såkaldte CFR.

 

Her får man en indbygget væskebeholder i skrårøret, med et langt sugerør, som er direkte tilgængeligt, når man ligger i bøjlen, så man kan drikke uden at bruge hænderne og uden at forlade den aerodynamiske position.

 

Beholderen kan indeholde 700 ml for rammestørrelserne Medium og opefter, mens størrelserne derunder kan rumme 600 ml.

 

Overøret er udstyret med den såkaldte Bento-box, som er et rum i selve røret, hvor man let kan opbevare gels og bars.

 

Endeligt er området over kranken omdannet til en lukket opbevaring til reservedele, såsom CO2-patroner. Rummet er tilgængeligt via en låge i cyklens venstre side.


Fordi rummet er internt - altså støbt som en dek af cyklen - så har det også den afledte effekt, at krankboksen bliver stivere.

 

De samlede integrationer gør både cyklen lettere og mere aerodynamisk, da Canyon blot udnytter rammens form, som den allerede er.

 

 

Tilpasningsmuligheder

Det rette fit er knusende nødvendigt for en triatlet, især fordi positionen på cyklen kan justeres nær så meget som på en landevejscykel.

 

Derfor har cockpittet været et fokuspunkt for Canyon, da indstillingsmulighederne her er essentielle for den rette position.

 

Her har ingeniørerne lanceret det nye mono extension setup, som basalt set er en lang skinne der strækker sig frem fra det tværgående styrs midte. Dette kan justeres i længden og for enden monteres to bøjler til at placere hænderne på. Disse kan så igen justeres i bredden ved at benytte spacere.

 

Et simpelt setup for det blotte øje men med masser af snild ingeniørkunst i sin udførsel. Simpelt betyder også mindre, som reducerer cyklen frontalareal. Derved forbedres aerodynamikken yderligere.

 

Dette setup fås på de to øverste modelniveauer - CFR og SLX.

 

 

Flere modeltyper

MY21 Speedmax kommer i flere varianter.

 

CFR er Canyons øverste hylde, hvor alt er optimeret - både ramme og udstyr. Hylden herunder hedder SLX.

 

Fælles for begge disse variationer af Speedmax’en er, at de kommer med fuld integration som beskrevet overfor samt optimale tilpasningsmuligheder.

 

Begge kommer med indbygget wattmåler.

 

Priserne for Speedmax CF SLX Disc starter ved fra 61.499,- til 69.399,- kroner, mens Speedmax CFR Disc vil koste mellem 78.899,- kroner til 94.599,- kroner.

 

 

MY21 Speedmax kommer desuden i en billigere CF-model, hvor man får mange af de samme aerodynamiske fordele, men hvor kabler samt bokse til væske og værktøj er eksterne, snarere end bygget ind i rammen.

 

Faktisk er CF-modellen ligeså aerodynamisk som den nuværende model med fælgbremser og gør det altså muligt at få en budgetvenlig cykel, som er ligeså aerodynamisk, som cyklen der har vundet det sagnomspundne VM i Ironman i Kona de sidste fem sæsoner.

 

Speedmax CF Disc være prissat fra 29.199,- til 51.299,- kroner og kommer med indbygget wattmåler.

 

I alt tæller den nye kollektion 11 nye modeller, som er tilgængelige fra 17. november på www.canyon.com

DEL
INFO
Triathlon
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SKAL DU HAVE WATTMÅLER PÅ CYKLEN?