Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
19. september 2018 14:00 af Jesper Johannesen

Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 

Specialized er klar med en ny highend elcykel, som sætter barren rigtig højt. Feltet.dk prøvede cyklen i midten af september, og der er tale om et spændende produkt, som kan bruges af alle. Vi prøvede cyklen i terrænet i og omkring Kolding, og det stod hurtigt klart, at det faktisk var sjovt at køre på en elcykel - både som træning og hyggekørsel. 

Den nye cykel virker ikke tung på nogenmåder, og den har mange muligheder. Vi vil prøve at tage dig igennem nogle af de ting, som både elcykler og den nye Turbo Levo kan tilbyde dig. 



Vægten er reduceret
Den nye cykel er reduceret på vægten på både stellet og motoren. I denne proces har Specialized formået at skabe den letteste og bedst styrende E-MTB til dato. Derudover har Specialized redesignet deres "Technology System", hvilket booster rækkevidden med 40%. Dette giver rytteren, uanede muligheder for at opleve sporet. 

Specialized har tilføjet mere kontrol, justeringsmuligheder og tilslutningsmuligheder lige ved hånden med det nye top tube display.

 

Derudover er der lavet en ny app, som gør, at rytteren nu har endnu flere muligheder for at fintune oplevelsen.
 

Derfor er elcykler smarte!
Via en knap på overrøret kan du selv justere, hvor meget hjælp motoren skal give dig - og der er mulighed for meget hjælp. Da vi testede cyklen, der startede vi med alt den hjælp, som cyklen kunne give. Det var voldsomt og krævede lidt tilvænning inde på sporet.

Ja, ja, lad os bare afsløre, at vi røg af "rakatten" første gang, vi skulle køre opad en stejl skrænt. Det kræver lidt tilvænning, hvis man ikke har kørt på en elcykel før. Men efter et kvarter eller en halv time, så har man allerede en super god følelse af det. 

Fidusen ved en elcykel er, at du stadig kan bruge gearerne på cyklen. Ud fra dit gearvalg og din kadance beregner motoren, selv hvor meget hjælp, du har brug for. Når du træder i pedalerne giver motoren øjeblikkelig en hjælpende hånd, hvilket man specielt skal være opmærksom på ved opstart opad bakke. Her er det en fordel, at starte i et lavt gear, så accelerationen ikke bliver for voldsom. 

Det er præcis, derfor elcykler bliver mere og mere anvendte. F.eks. hvis du skal på arbejde og ikke vil møde svedig op, så kan du indstille cyklen til maximum hjælp, men hjem fra arbejde, der vil du måske gerne have motion, så her kan du slå elmotoren helt fra.

Vi var overraskede over, hvor sjovt vi havde det i skoven med og uden el. Vi var en gruppe på 12 personer, hvor vi på alle niveauer kunne køre sammen. Nogen på elcykler andre ikke. Nogen havde slået motoren til andre havde ikke, men det gjorde, at alle kunne følges af, da elmotorerne blandt andet kunne udligne styrkeforholdet i "benbasserne".

Desuden skåner en elcykel selvfølgelig også miljøet og er nem at komme frem på i storbyerne og koster ikke noget at parkere.


Se hvor meget strøm, der er tilbage på cyklen, samt hvor meget hjælp motoren er sat til. Der er tre niveauer, som motoren kan hjælpe, når cirklen øverst på overrøret lyser fuldt, så giver det maksimal hjælp.

Stejle opkørsler? Tekniske nedkørsler?
Inspireret af Stumpjumperen er Specializeds nye Levo en progressiv cykel. Et længere reach, stadig med korte kædestager og et lavt tyngdepunkt.

 

Derudover har Specialized slacket kronrørsvinklen for at give mere kontrol på nedkørslerne og gjort sadelrøret stejlere for at gøre cyklen mere effektiv på opkørslerne. Specialized har også tilføjet Flip Chip teknologien, så du kan justere krankbokshøjden og kronrørsvinklen.  

Levoens sidearm design forbinder alle tre kontaktpunkter på bagrammen og bagdæmperen til stellet - og dette øger stivheden og performancen på sporet.

 

Helt specifikt, så har Specialized minimeret stellets fleksibilitet, når bagdæmperen er aktiv, på denne måde får rytteren en mere præcis styring. Specialized har nedbragt vægten ved at lave en Specialized 2.1 motor, der er 400 gram lettere, mere innovativ og et monteringssystem, der også sparer 400 gram og lidt overraskende er motoren trods vægtbesparelsen blevet kraftigere. 

Det nye S-Works stel er 800 gram lettere end dets forgænger. Mere imponerende er det nye Levo stel i aluminium, der er lettere end den tidligere S-Works Turbo Levo stel. 



Meget lydløs og kraftfuld motor
Selve motoren var meget nem at betjene. Via en plus og minus knap på styret, kunne du justere, hvor meget effekt du ønsker på motoren. 

Specializeds mål var at lave den mest effektive, lydløse og kraftfulde motor til dato, og det må siges, at det lykkes godt. Selvfølgelig kunne du høre motoren, når der var meget belastning på, men det var bestemt ikke en høj og generende lyd. Effekten var stor, og fidusen vil være, at den kunne erstatte en bil eller knallert transportmæssigt. 

Den nye Specialized 2.1 motor er lavet i en magnesium body, der er monteret direkte på stellet, hvilket visuelt også ser godt ud. Motoren er ikke kun markant lettere end forgængeren, den er også 15% mindre og væsenligt kraftigere og mere effektiv.

Ifølge Specialized, så forbedrer motoren rytterens input med 410%, hvor den nye motor også genererer pedalassist op til 560 watt og 90 Nm. 2.1 Motoren er bygget omkring et bæltedrev med indbygget speedometer og powermeter, der måler fart, pedal effort og power output. 



Udover dette har Specializeds Turbo Team i Schweiz brugt utallige år, på at opdatere den nye Levo motor software, hvilket er grundstenen i den nye 2.1 motor. Resultatet er eksklusivt for den nye Turbo Levo - en motor der leverer et utrolig smooth og naturligt boost til rytterens egen pedalering. 
 
For ikke at være alt for nørdet, så oplever rytteren at være i mere kontrol med underlaget og en cykel, der er mere velkørende end tidligere.

Smart app
Denne Levo Turbo er smartere og giver flere tilsluttede fordele end tidligere. På overrøret finder du Turbo Connet Unit, der forbinder cyklen, via ANT+ og Bluetooth, til Specializeds Mission Control App.

Appen er blevet mere intuitiv samtidigt med, at du let kan justere motorens effekt, se dit batteriforbrug, holde styr på rækkevidden, fejlsøge og uploade cykelture. Derudover finder rytteren Shuttle Mode, hvilket giver den maksimale motor effekt uden ekstra belastning i pedalerne.

 

Dette giver ekstra power på de lange og stejle bakker, når rytteren ønsker en rolig dag på sporet, hvor sjov er i højsædet. 



Længere batteritid
Afhængigt af hvilket mode og terræn rytteren benytter, kan det forventes, at det nye Levo M2-batteri holder mellem én og fem timer.

 

Rytteren skal aldrig bekymre sig om at strande på sporet uden strøm på batteriet. Smart control funktionen, tilgængeligt via Mission Control Appen, lader rytteren vælge om rækkevidden skal vare til et givent punkt eller om det skal være en specifik rute. Derudover kan rytteren altid have øje på batteristatusen med det nye Turbo Connect Unit, der er placeret på overrøret og med Turbo Connect Displayet.

Ved at benytte det mest avancerede lithium-ion teknologi er batterikapaciteten øget med 40% (700 watt timer på S-Works og Expert carbon modellerne) samtidigt med at integrationen er blevet mindre og placeret i skrårøret. 

På sporet giver den nye Levo flere kilometer ved hver opladning. Dette kan let udregnes med Specializeds nye Turbo Range Calculator på specialized.com

Specialized har deruodver redesignet huset omkring batteriet, hvilket giver øget beskyttelse og samtidig placerer cellerne ideelt i forhold til vægtdistrubution og køreegenskaber. Slutteligt regulerer Battery Management System (BMS) batteriets kondition og beskytter det mod overopladning. På denne måde forlænges batterilevetiden og cyklens rækkevidde. 


Batteriet er skjult i bunden af cyklen, og det er her, at du kan komme ind til batteriet. En af de få ulemper ved den nye Turbo Levo er, at battieret er højere end cyklen, så når du skal have batteriet ud, så kræver det, at du løfter på cyklen. 

Modeller og priser

Levo SW Carbon 29 - 86.999.-

Levo Expert Carbon 29 - 62.999.-
Levo Comp Carbon - 52.999.-

Levo Comp 29 - 44.999.-
Levo 29 - 34.999.-
Levo Women Comp - 44.999.-
Levo Women 29 - 34.999.-





Spørgsmål om den nye Turbo Levo?

1. Det nye Turbo Levo stel minder om den seneste Stumpjumper - hvad er forskellen?
Forskellen mellem den nye Levos Sidearm stel og Stumpjumperen er følgende: Levoens stel har batteriet integreret i skrårøret. Derudover er motoreren monteret ved krankboksen, monteringen er gjort let ved at lade kablerne løbe gennem stellet. På overøreret er Turbo Connect Unit (Specialized TCU) placeret, der lader rytteren styre effekten. 

Udover disse forskelle er Turbo Levo stellet skabt ud fra Stumpjumperens design og koncept og de deler alle fordelene ved denne stelopbygning.

2. Hvilke fordele er der ved den nye Specialized 2.1 motor?
Den nye Specialized 2.1 motor er væsenligt lettere end forgængeren. Ved at lave motorhuset i magnesium og monteret motoren direkte på stellet har Specialized formået at reducere vægten med 800 gram. 400 af de gram kommer fra monteringsbeslaget fra de tidligere modeller. De sidste 400 gram kommer fra motoren (den nye motor vejer 3 kg).

Specialized nye 2.1 motor er også 15% mindre, men stadig mere kraftfuld og effektiv. Motoren forstærker rytterens input med 410% (1.3 motor: 380%) og yder op til 560 watt og 90 Nm. 

Kort sagt: Den nye 2.1 motor er bedre på alle parametrer og stadig bruge de tidligere dyder som bæltedrev og et integreret speedometer/powermeter, der måler fart og rytterens effekt i pedaler til at måle et power output.

3. Hvor let er det nye Levo stel i forhold til forgængeren?
At reducere vægten var et af de primære fokuspunkter, uden at gå på kompromis med køreegenskaberne og samtidigt forbedre rækkevidden, samt levetiden på batteriet. 

Vægten er reduceret overalt på cyklen, både på stel og motor. Resultatet er en cykel, der er næsten 2 kilo lettere end den tidligere generation. Det nye Sidearm stel tilbyder en tidligere uset stivhed kontra vægtforhold. Vægten på den nye S-Works Levo stel er 800 gram lettere end tidligere. Hvad der er endnu mere imponerende er at vægten på det nye Levo aluminiums stel er lettere end S-Works stel fra sidste år.  

4. Hvilket Levoer får et 700Wh batteri og hvilket får et 500Wh?
S-Works og Expert modellerne er monteret med 700Wh  M2-700 Battery, hvor resten af modellerne er monteret med 500Wh. M2-700 Batteriet bliver tilgængeligt og kan bruges på alle Levo modeller. 

5. Kan første generations Levo modeller opgraderes med det nye 700- eller 500Wh batteri?
Nej, M2-batterierne er forskellige fra de tidligere Levo batterier og er bygget til den nye Turbo Levo. 

6. Hvordan afmonteres batteriet på den nye Turbo Levo?
Det har været en vigtigt del af udviklingen, af den nye cykel og det teknologiske system, at batteriets placering var nemt at komme til og afmontere. Derfor er batteriet placeret inden i skrårøret, hvilket gør både skrårøret stivere og afmonteringen af batteriet lettere. Batteriet glides i på undersiden af skrårøret mod krankboksen. Det anbefales at cyklen vendes på hovedet eller placeres i arbejdsstander. 

7. Hvor stor forskel er der på rækkevidden mellem 700- og 500Wh batterierne?
Det nye 700Wh batteri tilbyder 40% længere rækkevidde, men det afhænger af mange faktorer, så som hvilket mode der benyttes, rytterens vægt og input. 

8. Hvordan får man det maksimale ud af hver opladning?
Der er flere måder, hvorpå rækkevidden kan forlænges. Dette kan blandt andet gøres ved at justere de forskellige modes (support og peak power). Dette gøres under “Tune” i Mission Control App. En anden metode er, at benytte det laveste assist mode, når rytteren er på sporet. Det er også muligt at bruge Smart Control funktionen i Mission Control App, der lader rytteren vælge, hvor langt denne ønsker at køre. Appen vil derefter justere assistancen efter turens længde for at holde batterilevetiden til hele turen.
  
Rækkevidden kan også forbedres ved rytterens kørestil. Ved at køre et lavere gear, når cyklen skal i gang og ved en kadence på over 80 RPM, når der cykles, vil rækkevidden blive markant forbedret. 

9. Hvor mange kilometer tilsvarer den forbedrede rækkevidde på 40%?
Som tidligere nævnt, så afhænger antallet af kilometer og batterilevetiden af mange variabler, der ikke kan besvares med et enkelt estimat. Der er ikke noget værre end usikkerheden om at løbe tør for strøm ude på sporet. Det er her, hvor Smart Control funktionen kommer ind i billedet. Hvis rytteren benytter denne funktion, så bliver dette aldrig et problem. 

10. Hvordan oplades batteriet?
Batteriet kan oplades på cyklen eller afmonteret af cyklen. Hvis batteriet oplades på cyklen er der placeret en tilslutning til opladning ved krankboksområdet, hvor opladerkablet placeres i. Batteriet kan også let afmonteres og oplades, hvor end rytteren ønsker dette. 

11. Kan det nye batteri eller motor bruges på tidligere Levo modeller?
Den nye motor og det nye batteri er ikke kompatibelt med tidligere Turbo Levo modeller, det er specifikt designet til det nye Levo Sidearm stel. 

12. Hvad er fordelene ved Specialized Mission Control App?
Mission Control App tilbyder rytteren fuld kontrol over deres Turbo Levo. Appen gør det muligt at justere motor indstillingerne efter rytterens behov og preferencer, samt diagnosticere cyklen, uploade ture til tredjepartsplatforme og kontrollere rækkevidden gennem Smart Control funktionen. 

13. Hvilke styresystemer understøtter Mission Control App?
Det opdaterede Mission Control App kan bruges med både iOS og Android styresystemer. Download Specialized Mission Control Appen fra Google Play eller Apple App Store og opret en bruger. 

14. Hvordan virker Infinite Tune i Mission Control App?
Det Infinite Tune funktion tillader rytteren at justere motor peak uafhængigt fra motor support, og vice versa. Dette giver muligheden for at justere de tre modes efter rytteren preferences. Alt dette klares let gennem “Tune” sektionen i Mission Control Appen.

De anbefalede indstillinger er som standard følgende:  
Turbo: 100% (Support) / 100% (Peak Power) Trail: 35% / 100% Eco: 35% / 35%. 

15. Kan det nye Specialized Turbo Connect Display (TCD) bruges på tidligere Turbo modeller?
Ja, det nye display kan bruges på alle Turbo modeller og er tilgængeligt som aftermarket. 

16. Hvordan forbindes Specialized TCD displayet til Turbo Levoen?

Det er super simpelt, cyklen tændes, hvorefter at den venstre knap holdes inde i 5 sekunder, så gennemgås en kort sammenkoblingsprocess. Når displayet er tilsluttet til cyklen vil det altid tilsluttet sig til cyklen for eftertiden, indtil det aktiv deaktiveres. 

17.  Hvilke bagdæmpere kan bruges på den nye Turbo Levo?

Levoen er udstyret med en metric-sized FOX dæmper, så alle 52.5x210 metriske dæmpere passer på den nye Turbo Levo.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger