Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Produktnyt: Nye Dura-Ace grupper til efteråret

01. juni 2012 00:30Foto: A.S.O.

I den hårde kamp om markedsandele, har den japanske gigant, Shimano, samlet op på 40 års innovativ udvikling og byder nu sine konkurrenter op til kamp. Til efteråret lanceres en ny og forbedret version af deres flagskib: Dura-Ace. 11-speed, assymetrisk kranksæt og batteri i saddelpinden på Di2 versionen er nogle af nyhederne.

 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Dura-Ace har i mange år været den foretrukne gruppe for mange af de store hold i Pro Tour-feltet. Shimano stjal for alvor billedet fra deres ekspanderende konkurrenter, da de lancerede den elektroniske version af denne gruppe, og hurtigt formåede de at vende selv de største skeptikere.

Dette momentum blev kun udbygget, da Shimano Ultegra, gruppen under Dura-Ace, også kom i en elektronisk Di2 udgave. Og nu forsøger firmaet at udnytte deres momemtum ved at lancere forbedrede udgaver af både den mekaniske og den elektronisk Dura-Ace-gruppe.

 

Blandt kodeordene er nyt og forbedret design, forstærket kranksæt, forbedret ergonomi, lettere skifte- og bremsefunktion og en ny 11-speed kassette med utallige gearingsmuligheder. 
 

Produktspecifikation – mekanisk gruppe
Den nye mekaniske gruppe kommer med et helt nyt, asymmetrisk kranksæt i en såkaldt fire-arm konstruktion. Dette er det måske allermest synligt anderledes ved den nye gruppe, men har også en funktion, idet det nye design sikrer, at kranken er stærk de steder, hvor der er størst belastning. Samtidig er vægten reduceret i forhold til den nuværende gruppe – stadig med samme stivhed.

Kranksættet fås både i konventionel version og som kompakt, dog med den forskel fra tidligere, at pedalarmene nu har har ens BCD (Bolt Circle Diameter). Det betyder, at krankarmen passer til alle klingestørrelser, og samme kranksæt kan derfor tilbydes i en række forskellie kombinationer: 50/34 - 52/36 - 52/38 - 53/39 - 54/42 - 55/42. Krankarmen fås i seks længder: 165 - 167.5 - 170 - 172.5 - 177.5 og 180mm. (I Shimanos informationer indgår ikke en 175mm krankarm, men her kan være tale om en fejl, red.)

Mindre lejer i krankboksen betyder også, at der spares på vægten og modstanden redeceres betragteligt.

 

Som kranksættet har også skiftegrebene undergået designmæssige ændringer og er gjort mindre for bedre ergonomi. Rent funktionelt udmærker de sig ved, at gearskiftet kræver markant færre kræfter sammenlignet med den tidligere gruppe – hele 47 % færre kræfter skal der ifølge Shimano bruges. Kablerne er samtidig påført en ny coating, som bidrager til at sikre et lettere gearskifte.

 

Læs også
Tobias Lund vinder for anden dag i træk

 


Den nye 11-speed kassette sikrer en lang række gearingsmuligheder og slider, igen ifølge Shimano, hverken mere på kassette eller kæde end en traditionel 10-speed. Den nye 11-speed kassette kommer i følgende muligheder:


  • - 11-23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
  • - 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
  • - 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
  • - 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
  • - 12-28: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28


De nye bremser lover 10 % mere kraft og er altså derved en optimering af bremseeffekten.


Vægten på den nye mekaniske gruppe er reduceret til 1.978 gram, hvilket er ca. 80 gr. lettere end forgængeren (men fortsat en hel del tungere end den nye Sram Red gruppe, som sidder tungt på tronen i den disciplin).


Den mekaniske gruppe, som har fået navnet 9000, forventes i handlen i september 2012.   


Produktinformation – elektronisk gruppe: Di2
Den nye Di2-gruppe byder på de samme ergonomiske forbedringer som sin mekaniske bror. En af de funktioner, som den første Di2-gruppe nød stor ros for, var muligheden for at have flere skiftere på styret. Det var således pludseligt muligt at skifte to steder, og ikke kun på den traditionelle måde via bremsegrebene. Det har mange enkeltstartsryttere og triatleter nydt godt af, da de nu har muligheden for at skifte gear, uanset om hænderne var på styret eller i bøjlen. Disse såkaldte sattelit-skiftere er blevet nemmere at tilføje igennem et forbedret ledningsnet.


Blandt kritikpunkterne for den første gruppe – de få der trods alt var, udover prisen – var det manglende æstetiske og praktiske hensyn, når det kom til det forholdsvis store og klodsede batteri, som fungerede som motoren i systemet. Det har Shimano nu for alvor gjort noget ved; de har sørget for muligheden for et batteri i ny form, som kan gemmes væk i saddelpinden.


Endelig byder den nye Di2-version på muligheden for tilkobling af en trådløs computer med Dura-Ace’s egen, integrerede interface. Hertil kan til vælges både pulsmåler og hastigheds-sensor, men enheden er også ANT+-kompatibel.


Gruppen er vægtreduceret betragteligt, så den kommer tættere på de magiske to kilo: Dura-Ace Di2 2013 opgives således til 2.047 gram og har således slanket sig knap 200 gr. sammenlignet med førsteudgaven - men er dermed stadig en smule tungere end den mekaniske udgave.


Shimano Dura-Ace Di2 2013 gruppen, kaldet 9070, vil være tilgængelig i butikkerne fra november 2012.

Der er endnu ikke meldt danske priser ud på de to grupper.


Også nye hjul på DA-niveau og ny Flight Deck
Samtidig med lanceringen af de nye Dura-Ace grupper, har Shimano også præsenteret et opdateret program hjul på Dura-Ace niveau samt - som nævnt ovenfor - opdateret deres Flight Deck computer.

Disse produkter ser vi nærmere på i løbet af de kommende dage.
 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?