Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Produktnyt: ROSE Press Camp 2014 - del 2

23. juli 2013 10:00Foto: A.S.O.

Her kan du læse anden del af Feltet.dks beretning om de spændende nyheder fra ROSE, hvis du endnu ikke har læse den først del kan du finde et link til den nederst i denne artikel.

Artiklen fortsætter efter videoen.

I det nedenstående vil vi beskrive alle cyklerne, så grundigt som det er os muligt ud fra det materiale vi har modtaget. I galleriet nederst vil du kunne se billeder af de i artiklen omtalte cykler. Under hvert enkelt afsnit vil du kunne se et billede af hele cyklen, for dermed at kunne danne dig et indtryk af det samlede udseende inden du bladrer rundt i galleriet.

 

Vi har haft muligheden for at lave korte ’tests’ på nogle af cyklerne, og kan derfor også bringe vores første indtryk af disse. Ordet ’test’ skal ikke tages helt så bogstaveligt som i vores andre tests, da vi kun har prøvet cyklerne på en eller to ture af et par timers varighed. 

 

XEON TEAM CGF og XEON TEAM GF

Disse to cykler vil vi beskrive samlet, da det er den samme cykel, blot i to forskellige modeller - en carbon udgave (CGF - 850 gram + 330 gram for gaflen) og en billigere aluminiumsudgave (GF - 1400 gram + 330 for gaflen - vælger man den anodiserede ramme, kan man spare 80 gram i stedet for en lakeret ramme). 

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

CGF kan leveres i 6 størrelser, og GF i 7 - begge startende i 51, hvor den mindste størrelses sadelrør er på bare 470mm, hvilket giver gode muligheder for at både kvinder og små mænd kan finde en størrelse, der passer dem.

 

XEON TEAM GF er en cykel, der er lavet til de lidt mindre race-orienterede grene af cykelsporten. Cyklen er udstyret med et relativt højt kronrør, og et kortere overrør. Ligeledes giver sloping geometrien muligheden for brugen af en lidt længere sadelpind, der herved giver mere flex. De buk, der ses på sadelstræbere og bagstag, hjælper ligeledes cyklen til at optage flere af de mange stød man ellers oplever op igennem kroppen på landevejen.

 

Dermed henvender den sig primært til de meget lange ture, og reelle maratondistancer. I sagens natur vil ryttere, der ønsker en mere komfortabel kørestilling, ligeledes finde sig godt til rette på en cykel som denne.

 

Der er arbejdet meget med stivheden, så cyklen får de optimale stivhedsværdier uden at det går ud over komforten. Specielt i kranken og i kronrørsområdet har der været øget fokus på dette punkt. Således er kronrøret gjort konisk (tapered) og bevæger sig fra 1 1/8” til 1 ¼” hvilket øger stivheden i hele området. Sammen med et nyt gaffeldesign hjælper det rytteren til en komfortabel tur over selv de dårligste veje.

 

På baghjulet er bremsekraften væsentligt forbedret ved hjælp af brugen af SRAMS hydrauliske fælgbremse, der er monteret i et Shimano Direct Mount beslag, og er placeret under kædestagen. Dette har før skabt problemer for andre producenter, da denne placering er svær at have med at gøre i hverdagen. Det er svært at justere bremsen, og der samler sig utroligt meget skidt i dette område, så det kræver meget vedligeholdelse at holde bremsen fri for skidt og holde bremseevnen maksimal. Om ROSE slipper for nogle af disse problemer ved brugen af en hydraulisk bremse, der bremser en del hårdere, må de videre tests vise.

 

ROSES ledende ingeniør for racer-, tt- og tricykler, Jürgen Telahr udtaler selv, at de godt er klar over, at andre producenter har haft disse problemer med manglende bremsekraft, og en vis ustabilitet ved nedbremsning, men de mener selv at de har overvundet problemet ved brugen af en hydraulisk bremse, og måden hvorpå den er monteret på denne cykel.

 

Rammen er med integreret kabelføring, og eftersom bagbremsen er monteret anderledes end normalt er overrøret helt ryddet for kabler der føres derigennem. Det giver cyklen et rent og æstetisk meget flot look. Ligeledes er saddelklemmen integreret så den fuldkommen følger cyklens linjer, og er blevet meget fint integreret i rammens design.

 

Rammen er forberedt til både elektronisk og mekanisk gearskifte. Vælger man elektronisk gearskifte kan batteriet gemmes i sadelrøret, der er aluminiumspropper til hullerne i rammen, og alle kabler er selvfølgeligt ført internt i rammen. Dog er det kun Shimanos elektroniske gearskifte der kan føres 100 % internt, da Campagnolos EPS system endnu ikke har fået lavet et batteri, der kan passe inden i en ramme.

 

Alt i alt er dette en cykel, hvor fokus har været på lav vægt, uden at det bliver en bræt-stiv racerramme. Komforten er maksimal, og der er samtidig lagt mange kræfter i at lave en aerodynamisk ramme, der kan bruges til (næsten) alt.

Det var ikke muligt for os at få priser på cyklerne, ej heller forskellen i pris på de to rammer. Feltet.dk og ROSE har allerede aftalt en test af denne cykel, så følg med på siden i efteråret.

 

Læs også
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok

 

Første indtryk af cyklen

Den testede model var carbonversionen med SRAMs hydrauliske fælgbremse, og cyklen stod i den grå/sorte lakering flot og understated i sin fremtoning.

Rammen fremstår, specielt omkring den bagerste triangel, æstetisk meget ren med de let svungne sadelstræbere uden bagbremse.  Kronrøret er højt og cyklens geometri er meget afslappet. Med et par solide lavprofilhjul fra DT Swiss virker cyklen i det hele taget meget gennemført.
 
vejen er cyklen et rigtigt godt bekendtskab. Den er meget komfortabel, og i det hele taget er cyklens afslappede geometri, med en meget oprejst kørestilling, en behagelig oplevelse for denne tester, der normalt kører på cykler med langt mere raceorienteret geometri.

Det er, med den korte testtur, svært at svare på, om der i den bagerste triangel er væsentlig bedre komfort end på en cykel, hvor bagbremsen sidder placeret på traditionel vis. Men cyklen virker ikke blød, og den reagerer fint ved antrit når man rejser sig, og træder til i pedalerne.

Nedad virker cyklen virker også rolig, og kronrør/gaffel virker godt afstemt. Styringen opleves stabil, og der er ingen rystelser eller andre ubehageligheder ved kørsel på stejle nedkørsler. Cyklen styrer præcist og direkte.

Den testede cykel var monteret med et sæt DT Swiss r 23 Spline. Med en opgivet vægt på 1520 g er det et aluminiums-hjul i den absolut lavere ende af vægt-spektret. Hjulene virker stive, og denne tester kunne ikke vride dem/få dem til at røre bremserne ved antrit op ad selv meget stejle stykker. 
 

Hjulene var monteret med Continental GP 4000s, der i denne testers optik er et rigtigt godt sæt dæk, der fungerer som det skal. De har godt greb og god levetid, og overrasker ikke negativt, når underlaget skifter fra vådt til tørt.

Cyklen var monteret med SRAM Force (11 speed), der fungerede fint. Med de 11 gear kan man få mindre spring mellem tænderne på de anvendte tandhjul på kassetten. Dette er en stor fordel i bjerge, hvor det tit opleves, at man har svært ved at finde den rigtige kadence, når man skifter mellem de øverste tandhjul på kassetten. 11 speed eliminerer ikke problemet, men det er med til at glatte det ud.

Det mest interessante ved gruppen var dog de hydrauliske fælgbremser. Rent æstetisk falder de ikke i denne testers smag. Ergonomisk synes de heller ikke at være et særligt positivt bekendtskab. For denne tester, der har medium størrelse hænder, er grebene både for store og for høje til, at man kan finde en ordentlig stilling til hænderne. Funktionelt er det dog en helt anden sag.

De hydrauliske bremsers store force er muligheden for at modulere bremsekraften, og holde et vedvarende bremsetryk i bremsen uden at anstrenge hænderne - og det virker! Dermed er det ikke sagt, at man skal sidde og file på bremsen, da dette blot overopheder fælgen. Men mestrer man teknikken for nedbremsning i bjergene, så virker de hydrauliske bremser bare. Bremsetrykket opleves konstant og de tager ved, når det er nødvendigt.

Normalt kører denne tester med meget lidt slæk i bremsen - på de hydrauliske skal man trække lidt mere i bremsegrebet, før de tager ved. Men det gør de så også - og over meget lidt vandring i grebet. Noget man hurtigt vænner sig til.

Komponenterne var fra amerikanske Ritchey, og var et WCS EVO Curve styr med en WCS frempind og en carbon sadelpind. WCS komponenterne komplementerer cyklen godt med den blanke lakering, og er et solidt valg til cyklen.

Den testede cykel var monteret med en Selle Italia Flite sadel, der ikke helt passer denne tester. Igen skal det nævnes, at man blot kan konfigurere cyklen anderledes, når den bestilles.

Samlet set virker Xeon CGF som en rigtigt god cykel, hvis man er på markedet efter en cykel til de lange ture - og gerne nogle, der foregår i bjergene. Med den afslappede geometri og det høje kronrør vil den passe mange, der kører på cykel for glæden i at komme ud - og ikke nødvendigvis for at køre race.

Feltet.dk glæder sig til at kunne gennemføre en mere dybdegående test af cyklen, når den kommer til test i løbet af efteråret.

 

CROSS PRO RS MY14

Som navnet mere end antyder, er dette en Cross cykel. Crossverdenen er (endnu) ikke så stor i DK, men derfor skal I alligevel ikke snydes for en kort gennemgang af denne cykel.

Modelnavnet er det samme som i tidligere tider, men cyklen er ændret næsten hele vejen igennem. Alle rørene har fået ændret form for at gøre cyklen mere raceorienteret, og den peger også mere hen imod den ambitiøse atlet.

 

Cyklen sigter meget på det belgiske marked, hvor cross er meget større end det er herhjemme. Mængden af ryttere stiger, og dermed også kravene til (og behovet for) gode crosscykler. Det mener ROSE selv, at de her har lavet med en cykel, der (ligesom XEON TEAM cyklerne) er forberedt til elektroniske geargrupper fra Shimano.

 

Man har valgt cantilever bremser på denne cykel frem for hydrauliske skivebremser. Det er primært rettet mod det belgiske marked, hvor rytterne er meget konservative, og ligeledes meget bevidste om vægten på deres cykler. Her er cantilever bremser en del lettere end en skiveløsning, og dermed faldt valget på disse bremser. Firmaet vurderer samtidigt, at de giver rigeligt med bremsekraft til denne sportsgren.

 

ROSEs folk udtalte selv, at de vurderede denne cykel rigtigt god til de nordiske vinterforhold, da den er meget let at sætte skærme på, og den kan således bruges som en vintercykel, for dem, der engang imellem godt vil køre lidt væk fra vejene, og have lidt mere sjov.

 

Og så er der alligevel lidt fra MTB fronten…

ROSE vil fremover gøre det nemmere for kunderne at vælge cykel, når de skal købe en MTB. Der vil være tre prisklasser at vælge i mellem for hver enkelt cykel (good, better, best) som så kan konfigureres yderligere til den enkelte rytters behov

 

ROSE har en filosofi om, at 26” hjul ikke længere har deres berettigelse på hardtail MTB. Firmaet er overbevist om, at der i fremtiden vil være to dominerende hjulstørrelser på markedet, nemlig ‘den nye dreng i klassen’, 27.5”, og den meget kendte 29” løsning.

 

27.5” har - efter firmaets vurdering - klart de samme kvaliteter som 26” hjul, men med 29” hjulenes langt bedre forcering af terrænet man kører i. Ligeledes er farten højere med større hjul, uden man mister kontrollen fra de mindre. Denne holdning gør sig dog kun gældende for modeller med kort vandring i gaflen, og på sigt vil det ikke være muligt at købe 26” hjul til dén slags cykler hos ROSE.

 

Til DH er det en helt anden sag, og der vil 26” stadig være at foretrække for nogle ryttere, men også her piller firmaet ved folks holdninger, da de lancerer end af deres helt nye modeller (THRILL HILL) med 27.5” hjul under.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps

 

Som sagt er der sket meget på DH/ENDURO fronten fra ROSE, så hvis man har lidt interesse i denne sport er det klart værd at følge med i de nye og/eller reviderede cykler, der lyder navnene:
THRILL HILL

THE UNCHAINED

SKY FIRE
UNCLE JIMBO
GRANITE CHIEF

 

Som nævnt I artiklens første del vil vi, I løbet af ganske kort tid, bringe et galleri med ROSEs egne studiebilleder af de nye cykler.

 

Feltet.dk vil gerne afslutte dette med at takke ROSE for et meget velgennemført arrangement. Som beskrevet i artiklerne har vi aftalt længere tests af XEON TEAM CGF og XEON DX - dem kan du glæde dig til at læse senere på året.

 

Læs første del af artiklen her, og se firmaets studiefotos af nyhederne her

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?