Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

EKSKLUSIVT

Produktnyt: Specialized Angi
28. november 2018 18:00 af Morten Andersen

Specialized lancerer banebrydende teknologi, som giver venner og familie besked, hvis uheldet er ude og fortæller dem præcis, hvor du er, så hjælp kan sendes afsted. Feltet.dk har eksklusivt fået teknologien til test og talt med ingeniørerne bag udviklingen.

De fleste ryttere har garanteret prøvet at sige farvel til bekymrede forældre eller kysset en nervøs ægtefælle på gensyn inden en træningstur. Eller selv været bekymret for at skulle ind på skovstierne alene eller blot køre på landevejen.

 

For selv om cykling ikke officielt er en kontaktsport, så er den en af de mest hårdtslående sportsgrene, når uheldet er ude.

 

Frygten for at styrte og slå sig sidder i os alle. Men især frygten for at vælte på en solotur og være ude af stand til at tilkalde hjælp kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på selv de mest garvede ryttere. 

 

Hjelmen er vel nok det vigtigste element i beskyttelsen under et styrt. Men nu tager Specialized hjelmens funktion til nye højder via teknologi og sørger for, at man kan få hjælp efter et styrt også.

 

Mød ANGi - en lille dims med potentialet til at redde dit liv, hvis uheldet for alvor er ude.

 

 

En tur på køleren

Før vi snakker mere om ANGi, så lad os lige se på hvordan idéen til produktet egentlig blev vakt til live.

 

Idémanden bag hedder Chris Zenthoefer. En dag mens han passede sit arbejde ringede hans telefon. Displayet viste, at hans kollega Alex var i den anden ende. Eller - det var han så bare ikke, for Alex lå på køleren af en bil, som havde braget igennem et kryds og majet den sårbare cykelrytter ned.

 

I den anden ende var i stedet en ambulanceredder, som heldigvis kunne få adgang til den forslåede rytters telefon og ringe til det sidst benyttede telefonnummer.

 

Chris gjorde det han skulle: Han fik alarmeret Alex’ familie og skyndte sig på hospitalet for at være der for sin ven. Men i hans baghoved rumsterede en bekymring: ’Hvad hvis det skete for mig? Hvem ville så være der til at hjælpe’? Og hvad ville der være sket, hvis Alex var styrtet på egen hånd i stedet for i et trafikeret vejkryds?

 

Tankerne sendte Chris på den mission, som nu er blevet til ANGi. Han startede selv med at udvikle teknologien i sit eget firma, men Specialized syntes, at teknologien var så spændende og ikke mindst relevant, at de købte idéen. Her har Chris Zenthoefer så brugt cirka et år sammen med Specialized’s famøse ingeniør Chris Yu på at færdigudvikle ANGi til det produkt, som altså lanceres i dag.

 

ANGi - teknologien som holder dig forbundet, når du har mest brug for det

Hvad er så ANGi?

 

Den korte forklaring er, at det er en sensor, som er monteret på hjelmen, og som ved hjælp af avanceret teknologi kan registrere, når en rytter styrter.

 

Når et styrt detekteres af enheden, så går en alarm på rytterens telefon og starter en nedtælling i den tilhørende Specialized RideApp. 

 

Rytterne har så et bestemt tidsrum til at slå alarmen fra og derved bekræfte, at han er okay. Hvis ikke alarmen slås fra, så giver app’en direkte besked til de kontakter man har sat op til at modtage advarsler.

 

Derved kan ens familie og venner få både direkte besked om et styrt og den nøjagtige lokation, hvor uheldet er sket, så de kan reagere.

 

Den lange version er lidt mere teknisk.

 

ANGi-enheden indeholder en patenteret teknologi, som benytter både et accelerometer og et gyroskop. Faktisk står ANGi for ’Angular and G-Force indicator’, hvilket sladrer om, hvordan enheden rent faktisk opdager et styrt.

 

Således kan enheden måle kraften fra et styrt, når hjelmen rammer noget og den påvirkning, som hjelmen udsættes for, så et styrt kan opdages.

 

Men styrt kan også være farlige og alvorlige, selv når man ikke knalder hjelmen i underlaget eller mod et træ. Derfor måler enheden også de rotationskræfter, som er i spil og som er en klar indikator for et styrt.

 

”Hvis man rammer et træ eller en bildør, så kan kraften fra sammenstødet resultere i et piskesmæld som er så kraftigt, at man bliver bevidstløs, selvom hovedet ikke har ramt noget” siger Chris Zenthoefer direkte i et interview med Feltet.dk om vigtigheden af ikke kun at måle de lineære kræfter ved sammenstød, men også de roterende kræfter, hvor hjelmen ikke påvirkes.

 

”Netop denne del er meget, meget vigtig. Det er selve forskellen på ANGi og andre lignende teknologier og produkter på markedet.

Kombinationen af accelerometeret og gyroskopet er faktisk en teknologi, som Specilaized har patenteret. Andre produkter som hævder at kunne det samme benytter kun et accelerometer, så man kan faktisk sætte det i gang udelukkende ved at bremse meget hårdt op” understreger projektets anden ingeniør Chris Yu.'

 

Via omfattende tests har Specilaized finpudset teknologien og fundet frem til de algoritmer, som styrer ANGi og sikrer, at alle styrt registreres, og at ingen falske alarmer går. Fokus i testfasen har været at opdage de styrt, som er alvorlige, og som potentielt kan efterlade rytteren uden chance for selv at tilkalde hjælp.

 

”Vi er på jagt efter de styrt, som betyder noget. Det er ikke en simpel, lineær udregning, der sætter alarmen i gang. Den tager højde for både farten, de G-kræfter som er involveret og rotationskraften” fortæller folkene bag om den præcise og gennemtestede algoritme, som beslutter om rytteren har brug for hjælp eller ej og vigtigheden af, at denne er nøjagtig.

 

Igennem sine tests er algoritmen blevet så finmasket, at der under live-test endnu ikke er gået nogle falske alarmer.

 

 

Specialized Ride App

Specializeds egen ’Ride App’ er blevet udvidet, så den fungerer som hjernen i ANGi-systemet. Det er smart - og nødvendigt - da det er den, som har kontakten til omverdenen. Hvis en rytter styrter og sætter alarmen i gang i app’en, men ikke er i stand til at slå den fra, så kan den sende nøjagtige GPS-koordinater til pårørende, så de let kan finde frem til ulykkesstedet.

 

Men ingeniørerne hos den amerikanske cykelmastodont har også udvidet appen - og derved beskyttelsen - med flere smarte features.

 

Den nok største udfordring er, hvis et styrt sker i et område uden mobildækning. For alle telefoner er naturligvis afhængige af signal for at kunne kommunikere med andre telefoner.

 

Hvis man skal køre steder, hvor man ved at dækningen potentielt er dårlig, så er der lavet en feature i appen, hvor man kan angive hvor lang tid man forventer, at det vil tage at køre sin træningstur. Er man så ikke hjemme indenfor det tidsrum, så vil ens kontakter modtage en notifikation, hvor ens seneste lokation er angivet. Det sker uanset om appen har signal eller ej.

 

RideApp’en har også en funktion, som gør det lettere at planlægge sine ruter, og når man drager afsted, kan man dele et direkte tracking link med sine udvalgte kontakter, så de hele tiden ved nøjagtig, hvor man er.

 

Efter endt træning kan appen synkroniseres med Strava, hvis man benytter dette, sådan at man ikke behøver at køre flere apps på en gang, for at beskytte batterilevetiden på sin telefon.

 

Når man køber et ANGi-produktet, enten i form af en hjelm, som er født med teknologien eller som tilføjelse, så får man et års abonnement med i prisen. Herefter koster det 29 dollars at bruge ANGi om året.

 

 

2019 = ANGi og MIPS

Flere af hjelmene i Specialized’s line up kommer fremover med ANGi. Til at starte med drejer det sig om følgende hjelme:

 

 - Landevej: S-Works Evade, S-Works Prevail II og Propero

 

 - Terræn: Ambush, Ambush Comp., Ambush E-bike og Dissident

 

 - Børn/ungdom: Shufftle Youth LED (fås fra februar 2019)

 

Alle andre 2019-modeller fra Specilaized vil være ANGi-forberedte, så chippen kan monteres i hjelmens bespændningssystem. Chippen kan således tilkøbes.

 

Under udviklingen af ANGi har Specilaized også arbejdet tæt med forskere indenfor den populære MIPS-teknologi. Kort fortalt er MIPS en tilføjelse til hjelmens inderside, som er med til at forbedre sikkerheden. Ved styrt hvor hovedet udsættes for slag fra bestemte vinkler eller hvor rytterens hoved roterer og stoppes pludseligt eller med stor kraft, kan hjernen vride inde i hovedet og derved beskadiges. MIPS-systemet tillader hovedet at bevæge sig nogle få ekstra millimeter inde i hjelmen under et styrt, hvorved hjernen altså beskyttes.

 

I processen har de to parter udviklet MIPS SL, som er en ny og let version af beskyttelsessystemet, som nu er integreret i hjelmens indvendige system af puder og derved både vejer mindre og er mere komfortabel. MIPS SL kan fås på hjelme til landevej og terræn.

 

Fremover kan alle Specialized hjelme fås i en version med MIPS.

 

Test og indtryk

Feltet.dk har fået en ANGi-udstyret hjelm til test og vi vil hen over de næste par dage prøve teknologien og komme med vores indtryk. Her vil vi også vise, hvordan man sætter det hele op, og hvordan man betjener enheden i praksis.

 

Glæd dig til at se meget mere!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger