Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: SRAM RED eTap AXS og SRAM Eagle AXS
02. maj 2019 16:00 af Thomas Christiansen

Med SRAM Red eTap AXS og SRAM Eagle AXS får du ikke blot flere gear at vælge mellem, systemet gør det også nemmere at finde nøjagtig det gear, som passer til din optimale kadence. Ydermere har du via AXS-systemet nu mulighed for at mixe og matche mellem landevejs- og mountainbike-komponenter, som du vil, og få netop den opsætning, som du ønsker.

SRAM Red eTap AXS

Først og fremmest bemærker man et nyt æstetisk design, hvor det sorte og metalliske giver et meget stilrent og råt udtryk. Geargruppen byder dog på mere end bare det nye ydre look - læs med her og få indblik i de nye tiltag. 

 

X-range gearing - kranksæt og kassette

Den nye SRAM Red eTap AXS byder på en større gear-ratio, således at det letteste gear er blevet lettere og det største gear er blevet større.

 

Det har den amerikanske producent gjort gennem det, de kalder for X-range gearing, og det består af tre nye klingesæt og tre nye kassetter, som kan dække alle rytterens behov.

 

Kranksættene kommer i størrelserne 50/37, 48/35 og 46/33, og er derved blevet gjort mindre. 50/37-kranksættet henvender sig klart til den professionelle rytter, mens 48/35- og 46/33-kranksættene mere er for motionisten og de kvindelige ryttere, som kan have god gavn af et lidt lettere tråd. Uafhængigt af, hvilket kranksæt man vælger, er der en forskel på 13 tænder mellem den store og den lille klinge.

 

Det betyder, når der laves gearskift på forklingerne, bliver forskellen ikke så stor, og det kræver færre kompensationsskift på bagskifteren og indvirkningen på dit tråd og kadence mindskes.

 

For at kompensere for de mindre tandhjul i kranksættet har SRAM lavet tre kassetter, som alle starter med en 10-tands klinge, for at give et højere gear. For henholdsvis 10-26T og 10-28T-kassetten springer størrelsen med blot én tand på de første 7 klinger og én tand på de første 5 klinger på 10-33T kassetten.

 

Ifølge SRAM giver deres 10-26T kassette en gearændring på 260% fra laveste til højeste gear, mens 10-28T giver en forøgelse på 280% og 10-33T en ændring på 330%. For at kunne sammenligne med tidligere kassetter giver en 11-25T forøgelse fra laveste til højeste gear på 227%, mens en 11-34T giver en ændring på 309%.

 

Tallene indikerer blot, at SRAM Red eTap AXS giver flere gear at vælge imellem til finjustering, samt et lavere gear til bakkerne og et større gear, når der køres tempo eller nedkørsler. Den store variation på kassetten samt den lille forskel på kranksættet betyder, at du primært vil lave dine gearskift omme på kassetten.

 

SRAM Red eTap AXS kommer både med og uden indbygget watt-måler af mærket Quarq. Vælges power-meter til, kommer det integreret i kranksættet og med en beskeden vægtforøgelse på 25 g. Det integrerede power-meter er forbedret, og med et one-piece kranksæt, hvor forklingerne er skåret ud af ét stykke, og derved er stivere, bliver målingerne mere præcise end før.

 

Det er værd at bemærke, at de nye kassetter kun er XDR-kompatible, og det kræver derfor, at man skifter til en XDR kassette-body. Ligeledes benyttes en DUB-krankboks, som er kompatibel med BSA, BB30, PF30, BBRIGHT, PF30A, 386 og PF86,5.

 

Et mere roligt og præcist gearsystem

SRAM har i deres nye geargruppe arbejdet meget med at skabe et system, som kører mere præcist, lydløst og uden nogen form for uregelmæssigheder. Det har de løst ved at lave et system som har større kontrol over kæden og ved at arbejde med selve kæden. 

 

Først og fremmest skal Orbit-teknologien nævnes. Det er et system, der styrer og sikrer at kæden holdes i ro, og det reducerer kædehop. Systemet findes i bagskifteren, hvor en hydraulisk dæmper sikrer, at skiftearmen ikke hopper frem, når den udsættes for en fremadrettet belastning.

 

Det smarte ved systemet er, at det er fart-sensitivt, så det er kun når bagskifteren udsættes for en fremadrettet belastning, for eksempel når der køres over et bump eller et hul i vejen, at systemet aktiveres og holder skiftearmen tilbage. Når ikke systemet udsættes for nogen form for belastning, giver systemet ikke et unødigt træk i kæden, og det aktiveres derfor ikke ved for eksempel gearskift, eller når der skal skiftes hjul.



 

Orbit-systemet er forseglet, så det ikke kræver nogen form for vedligeholdelse, og det er uden tvivl en teknologi, som cross- og gravel-ryttere vil blive glade for.

 

Det andet element, der er arbejdet med, er selve kæden. Når der køres med en 12-SP-kassette, hvor afstanden mellem hvert tandhjul er blevet mindre, er der også behov for, at kæden bliver tilsvarende smallere.

 

For at bibeholde kædens styrke har SRAM valgt det, de kalder for FLATTOP. Den flade top på kæden giver ekstra styrke, gør kæden mere rolig og efter sigende skulle det også være med til at skabe et mere præcist og lydløst system.

 

AXS

Det nye integrerende system, AXS, giver dig overblik over dine gearkomponenter, giver dig frihed til at indstille dem efter ønske og kan fortælle om batteriniveau.

 

Med AXS kan du helt efter egne behov og ønsker gennem en app indstille, hvilke handlinger de to skiftere skal udføre. Er der for eksempel et ønske om at bytte om på højre og venstre skifters funktioner, kan det enkelt og nemt gøres.

 

To smarte funktioner, der også kan vælges til eller fra, er sequential og compensating gearskift. Med sequential gearskift vil der ske et automatisk gearskift på forklingerne for at holde en stabil kadence, hvis belastningen ændres.

 

Compensating gearskift er en aktivering af bagskifteren, som automatisk tilpasser sig dit tråd, når der skiftes fra stor til lille klinge eller omvendt. Det sikrer et minimalt gearskifte og belastningsændring, hvorved du kan holde din kadence stabil.

 

AXS giver dig også mulighed for at mixe og matche mellem de forskellige komponenter og blande med Eagle AXS. Du kan altså helt selv bestemme, om du vil køre med et Red eTap AXS 1x eller 2x kranksæt eller et Eagle AXS kranksæt.

 

Det er selvfølgelig også muligt at vælge kassette og bagskifter efter ønske, så længe de to passer sammen. Bagskifteren er afgørende for, hvilken kæde du skal køre med. Vælges Red eTap AXS, skal der også køres med en flattop-kæde, men en Eagle-kæde hvis det er Eagle AXS-bagskifteren som sættes på din cykel. Dette system åbner op for at lave en gravel- eller cross-cykel med for eksempel 1x Red eTap AXS kranksæt og med Eagle AXS-bagskifter.

 

SRAM Eagle AXS

Eagle AXS kommer i en XX1 og en X01 version, og begge geargrupper kommer med 10-50T-kassetter. Til XX1 er der brugt lettere materialer for at holde vægten nede, så det er derfor mest velegnet til XC, mens X01 er mere robust og velegnet til enduro. Der, hvor SRAM Eagle AXS skiller sig mest ud, er i forhold til bagskifteren, skiftegreb og dropper post.

 

Den nye elektroniske bagskifter er, som alt eTap AXS, gjort helt ledningsfri[MJM·CSNA1]  og giver hurtigere og bedre gearskift, hvilket er optimalt til MTB, hvor der ofte er brug for hurtige gearskift og ændringer i tråd.

 

Den nye bagskifter leverer nøjagtige og hurtige gearskift under belastning, så du skal altså ikke være urolig for at skifte gear, selv om du virkelig træder til op ad en stejl bakke. En anden lækker feature ved bagskifteren er dens evne til at indstille sig selv.

 

Det er ikke utænkeligt, at bagskifteren vil få nogle slag, når der køres mountainbike, men det har SRAM taget højde for, da bagskifteren er mindre modtagelig overfor ydre påvirkninger og bliver den slået skæv, vil den selv rette sig selv på plads, så du ubekymret kan køre videre.

 

Skifterne er også blevet gjort mere smarte, så det bliver nemmere at skifte gear uden at skulle ændre på grebet på styret. På samme måde som med SRAM Red eTap AXS kan du selvfølgelig selv indstille, hvilken skifter der skal gøre hvad, så du kan sætte systemet op til dine egen præferencer.

 

Den måske mest lækre detalje i Eagle AXS er den trådløse dropper post, Reverb AXS. Den kører på samme type batteri, som der er anvendt i bagskifteren, og den kontrolleres nemt fra styret. Den fungerer hurtigt og præcist, som der netop er behov for, når der køres race, og hvor rytteren ikke vil irriteres over en langsom eksekvering af saddelhøjden.

 

En god detalje ved Eagle AXS er, at det er komplet vandtæt og derfor nemt og let at vedligeholde. Det betyder ligeledes, at det ikke en undskyldning for ikke at komme ud og køre, selv om det regner eller er mudret.

 

Afsluttende kommentarer

SRAM har gjort det nemt at sætte AXS op, og det kræver hverken, at du har teknisk snilde eller evnerne til at vedligeholde dit gearsystem. Basis-opsætningen er enkel, men har du ønske om at lege mere med opsætning, er der også rig mulighed for det.

 

Alle batterier er af samme type og kan derfor passe til både for- og bagskifter. Det betyder, at hvis batteriet på bagskifteren, som bruges mest og hurtigst løber tørt, mister kraften, vil du nemt kunne bytte om med batteriet fra forskifteren.

 

De nye AXS-geargrupper er for den kræsne cykelrytter, vil have det optimale udstyr, men som samtidig ønsker et let opsætteligt og vedligeholdelsesnemt system. Det er for rytteren, som vil have fordelene af de nyeste teknologier kombineret med et hurtigt, sikkert og lydløst gearsystem.

DEL
INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 25/05-26/05

Grote Prijs Marcel Kint(1.1) 26/05

Winston Salem Cycling Cla...(1.1) 27/05

Tour of Norway(2.HC) 28/05-02/06

Circuit de Wallonie(1.1) 30/05

Szlakiem Walk Majora Hubala(2.1) 30/05-02/06

Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 30/05-02/06

Grand Prix de Plumelec-Mo...(1.1) 01/06

Orlen Nations Grand Prix(2.NCUP) 01/06-02/06

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 02/06

Rund um Köln(1.1) 02/06

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger