Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Produktnyt: Zipp Firestrike – storebror til succeshjul
20. juni 2014 15:00

Mere en opgradering og en slags storebroder end en egentlig afløser - hjulproducenten Zipp offentliggør i dag deres seneste bud på et lynhurtigt, højprofil, clincher-landevejshjul.

Det er bestemt ikke kun i Danmark, at den amerikanske hjul- og komponentproducent Zipp er populær. Overalt har navnlig deres bud på aerodynamiske hjul imponeret, inspireret og inviteret til drømmerier. Ikke mindst har Firecrest-serien, siden den først kom ud i 2010, slået Zipps status fast som en af de førende hjul-producenter.

Nu er producenten, der ejes af og indgår i Sram-familien, så klar med en ny og spændende model, som, understreger de selv, der ligger i tusindvis af udviklingstimer i: 404 Firestrike.

Det 58mm høje hjul har en del nydelige kendetegn - det vejer 1.620 gram, bruger Sapim CX-Ray eger og Secure-lock-nipler af samme fabrikat, kommer med nyt nav med keramiske lejer og med grafik printet direkte på carbonen - men mest af alt, er der lagt udviklingstimer i at gøre det hurtigere end forgængerne.

Hvordan er det så foregået?

Fjern begrænsninger hos rytteren
”Firecrest er allerede et hurtigt, aerodynamisk hjul, så vi opdagede, at det ikke var meget, vi kunne vinde,” forklarer Jason Fowler til Feltet.dk og andre udvalgte cykelmedier ved en præsentation i Tyskland i sidste uge. Han er Global Road Wheels Product Manager hos Zipp/Sram.

”Men omvendt indså vi, at ved at styrke rytternes tillid til hjulene, kunne vi hjælpe ham eller hende til at køre hurtigere.”



Det har man så gjort ved at fokusere på tre områder, tre steder hvor rytterne kan kaste noget af deres usikkerhed fra sig: Når der køres i vind, når der skal bremses, særligt i vådt føre, og når der skal svinges.

Firestrike, forklarer Jason Fowler, handler altså om at fjerne begrænsninger hos rytterne - de skal føle et naturligt incitament for at køre hurtigere, der hvor de normalt taber tid.

Af de fire års udviklingstid - man startede umiddelbart efter, at Firecrest var kommet på markedet - gik en del tid således med at finde frem til, hvor der skulle fokuseres. Og undervejs lærte man også, at ved at kombinere designelementer og erfaringer fra Firecrest 303 og 404-modellerne, og forbedre på disse, kunne 404 Firestrike opstå som mærkets hidtil mest innovative produkt.

Nye teknologier
De efterhånden kendte Zipp-udhulninger har fået en mere bølget form på fælgen. Det skaber større stabilitet og ”holder vinden tæt til hjulet, men forlader det, når vi ønsker det,” siger Jason Fowler og tilføjer, at Zipps i forvejen anerkendte vindstabile hjul nu er 34 % mindre sidevindsfølsomme. Samtidig har en ny fælgform, hvor man fandt inspiration i 303-modellen, som blandt andet er blevet flittigt anvendt blandt cykel crossere, sikret bedre kontrol i sving.



Men mest af alt er det den nye bremseflade, som Jason Fowler, på vegne af producenten og hele udviklingsteamet, synes mest stolt af - og spændt på. Sammenlignet med tidligere hjul har Firestrike fået en helt ny bremseflade. Det er, kommer det helt ublufærdigt, den bedste carbon-bremseflade, nogensinde, hævdes det. Navnlig i vådt føre, hvilket den er designet til, og hvor den skulle være så god som aluminium-flader.

Showstopper brak track technology kalder kalder Zipp den, og hvad der gør den særlig er først og fremmest to ting: Der er lavet små teksturer, små baner i overfladen til at lede vnad og fugt væk, og i selve carbonener der indblandet et andet materiale, Silicon Carbide (SiC). Og dette materiale øger bremsegrebet i vådt vejr, hvilket Zipps test har givet rigelig data på.

Testet - og bekostelig
En prototype af hjulet er blevet testet af Omega Pharma-QuickStep-mandskabet, og i flere af sportens mest krævende løb, hvilket bekræftede udviklingsteamet i, at man var på rette vej. Og nu er hjulet så klar til at gå i produktion.

Da produktionstiden er lang for hvert enkelt hjul, og hjulet altså først nu er helt færdigdesignet og gennemtestet, skal man dog ikke forvente at finde mange af dem til at begynde med. Men når de kommer bliver det til den nette sum af 1.450 euro for forhjulet og 1.750 euro for baghjulet, altså i alt en opgivet pris på 3.200 euro.



Der er ikke umiddelbart planer om hverken en tubular-version eller en version, som fungerer til tubeless, men det overvejes. Til gengæld ser man ingen forbehold overfor at anvende hjulene også til cykel cross.

Samtidig med offentliggørelsen af 404 Firestrike, præsenterer Zipp også en version af 202-hjulet til skivebremser. Der 32mm høje hjul får en vægt på 1.350 gram sættet og vil være i andel fra juli måned til en opgivet pris af 2.511 euro.

Med det nye 202 Disc-Brake hjul understreger Zipp/Sram endnu engang deres fokus på skivebremser. Det kan du også læse mere om her.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

World Cup Tabor(CDM) 16/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

CYKELHJELM? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG MANGE SPAR PENGE