UCIs ProTour Råd (UPTC) holdt i går møde i Geneve, Schweiz. Udover justeringer i 2008 kalenderen i forbindelse med de olympiske lege i Beijing; en diskussion af principperne for licensfordeling; en klagesang over at Unibet.com blev vraget til Paris-Nice og - et vel efterhånden fast punkt på dagsordenen nemlig kampen mod doping - så kom diskussionen om TV-rettigheder igen på bordet.
Her fremlagde UCI en undersøgelse af TV-dækning og seertal i 2006 sæsonen. I det store hele var tallene uforandrede i forhold til året før, men dog var der ”signifikante forskelle mellem løb og år som bør stabiliseres”, beretter en pressemeddelelse fra UCI.
Den formulering kan man så tygge lidt på, men UCIs konklusion var klar: UCI mener. at alle løb – dvs. også de store tours og de af UCI arrangerede verdensmesterskaber – skal udbydes og sælges i en samlet pakke. Denne organisationsform vil efter UCIs mening ”stabilisere forholdene”, øge løbenes synlighed og skabe større økonomisk afkast for arrangørerne. UCI har derfor allerede iværksat en undersøgelse, der skal belyse muligheden for at etablere et samlet og centraliseret salg af rettighederne.
Salg af TV-rettigheder er uden sammenligning den største indtægtskilde for langt de fleste løbsarrangører. Fx har vi for nylig set den tyske TV-station, ARD, true med ikke ville transmittere Deutschland Tour, hvilken utvivlsomt vil få løbet til omgående at gå i betalingsstansning.
Arrangørerne er derfor mildest talt ikke begejstrede for ideen med at de skal afgive forhandlingsretten (og måske også en del af indtægterne) til en central organisation. Og her er der nok ikke meget tvivl om, at UCI forestiller sig, at de skal varetage den funktion.
For godt et år siden foretog TEAM, der er den organisation, der blandt meget andet står for sponsoraftaler og marketing for Champions League, en undersøgelse af den internationale cykelsport. Undersøgelsen viste, at ikke mindre end 63 % af samtlige TV indtægter havner i lommen på ASO, der er den private organisation, der står bag
Tour de France samt en lang række andre både etapeløb og endags klassikere som fx Paris-Roubaix.
Giroen og Vueltaen deles om 22 % tilsammen.
De tre store GT-arrangører når derfor tilsammen op på at høste i alt 85 % af alle de TV-indtægter, der overhovedet er på planeten inden for professionel cykelsport.
UCIs forslag kan derfor virke som endnu en rød klud og skabe yderligere afstand mellem parterne.
WorldTour-løb aflyst for tredje år i træk
WorldTour-sæsonafslutning ændret
UCI-præsident ønsker større budget til anti-doping
UCI svarer igen på kritik om håndteringen af ryttere på russisk hold
Ny udvikling i sag om suspendering af Gazprom-RusVelo