Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Rytterorganisationen CPA vil skrue ned for farten på indførelsen af skivebremser i det professionelle felt - inden de tillades vil man nemlig teste dem ordentligt.
Annonce
Overgangen fra fælg- til skivebremser har i det seneste års tid mødt blandede reaktioner i cykelsporten, hvor nogle glæder sig til at benytte sig af bremsernes fordele, mens andre er bekymrede for de sikkerhedsrisici, som de medfører. I rytterorganisationen CPA (Cyclistes Professionels Associés) er man nu blevet enige om, at indførelsen af det nye udstyr bør foregå mere systematisk.
Det skriver Cyclingnews, som er kommet i besiddelse af et brev, som CPA skrev til UCI i går. Ifølge mediet kritiserer organisationens præsident, Gianni Bugno, UCI for at have forhastet indførelsen af skivebremserne og dermed sat rytternes sikkerhed på spil.
I 2016 forsøgte man flere gange at lade rytterne bruge skivebremser under løb, hvilket blandt andet endte i en stor diskussion, efter Francisco Ventoso angiveligt fik skåret læggen op af en af bremserne under Paris-Roubaix. Senere på året blev eksperimentet sat på pause, men i år kan rytterne igen køre med skivebremser; både Marcel Kittel og Tom Boonen har for eksempel vundet løb med dem på cyklerne.
Alt eller intet
En anden problemstilling, som skeptikere førhen har bragt op, er faren ved at have både skive- og fælgbremser i feltet samtidig. Med førstnævnte kan man nemlig bremse hårdere op end med sidstnævnte, og den forskel kan forårsage flere styrt end nu, hvor ryttere for det meste kan følge linjen af den rytter, der kører foran dem.
Derfor foreslår CPA, at man indfører en prøveperiode for skivebremser, hvori hele feltet skal benytte sig af dem. Økonomiske og praktiske problemer ville dog hurtigt dukke op under sådan et forsøg, da nogle cykelfirmaer endnu ikke har produceret cykler med skivebremser, og nogle af de mindre hold måske vil have svært ved at finansiere sådan et skifte.
Idéen virker dog til at være til forhandling:
”UCI sagde ikke ja, men de sagde heller ikke nej,” siger CPA-sekretæren David Chassot til Cyclingnews, hvormed forslaget måske kan føres ud i livet senere på sæsonen.
”Vores eneste bekymring er rytternes sikkerhed. Måske brokker vi os om noget, der i virkeligheden ikke er et problem, men det kan også være, at vi gør opmærksom på en meget reel fare.”
Ifølge CPA er over 600 ryttere imod skivebremser i den form, de i 2016 blev introduceret i. Siden da har man rundet kanterne for at formindske risikoen for skader som Ventosos, men CPAs krav om en beskyttende kant rundt om bremsen er endnu ikke opfyldt.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce