Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

S-Works – Asgreen og Mørkøvs hemmelige våben
25. juli 2019 16:00 af Morten AndersenFoto: @Cyclingimages

Når rytterne på de Specialized-sponsorerede hold ruller ud på Tour-etaperne, så er et af deres hemmelige våben produkter fra amerikanernes S-Works-kollektion.

S-Works er den ypperste produktlinje hos Specialized, hvor udstyret er udviklet kompromisløst til at give en konkurrencemæssig fordel til rytterne. En slags intern elitekategori, hvor man er sikker på at få den nyeste teknologi og udvikling.

 

Der findes S-Works-udstyr i flere produktkategorier, hvilket man hurtigt konstaterer ved selvsyn, hvis man er at finde foran skærmen og verdens største cykelløb her i juli måned.

 

Holdene Decuinick-Quick Step og Bora-Hansgrohe ruller nærmest rundt pakket ind i S-Works-kollektionen. Først og fremmest er deres cykler fra Specialized’s topbrand, hvor både modellerne Venge og Tarmac er i spil på henholdsvis flade og bjergrige etaper.

 

Men også andre dele af udstyrspakken bærer samme navn. Hjelmene er en del af sponsoratet på begge hold, hvor rytterne igen har to primære valgmuligheder - én lukket, aerodynamisk hjelm samt en let og luftig hjelm til især varme dage i bjergene.

 

Samme historie gør sig gældende for skoene, hvor de to holds ryttere benytter en af to topmodeller, som adskiller sig en del fra hinanden. Mere om det senere.


Når vi snakker sko, så er det også værd at bemærke, at rigtig mange ryttere, som ikke kører på de Specialized-sponsorerede hold, også vælger at benytte sig af skoene. Disse er absolut blandt feltets mest populære, hvor de er kendte som en god platform, hvor Specialized har investeret masser af tid i at udvikle en løsning med god ergonomi. 

 

S-Works - cykelrammerne

Når en motionist skal smadre sparegrisen for at investere i drømmecyklen, så er rammen det helt centrale punkt. Cyklens hjerte og rygrad. Ofte er valget et kompromis mellem performance og udefinerbar kærlighed for en bestemt æstetik eller brand.

 

Selv hvis man ikke er til en S-Works, så er det helt fast, at når amerikanerne spytter en ny ramme på markedet, så kigger alle med. For modellerne har det med at være med til at spå om fremtiden. Med egen vindtunnel i Californien, er ’The Big S’ nemlig specialiseret i at skubbe til udviklingen indenfor UCI’s regelsæt.

 

På landevejen opererer de primært med to platforme. Venge er den aerodynamiske ramme, som er skabt til fart i det flade terræn og til at snyde vinden mest muligt. Den oprindelige model var en milepæl for den aerodynamiske udvikling, som i dag gør, at alle producenter har en aerocykel.

 

Siden er platformen opdateret to gange og i sin nyeste version, har Specialized taget et ultimativt valg og tilbyder kun Venge’en med skivebremser.

 

Selv om det kan synes kontraproduktivt at smide de øjensynligt større bremser på en cykel, som skal glide let igennem vinden, så er det faktisk ikke tilfældet. For selv om skivebremserne fylder mere, så er deres placering mere hensigtsmæssig for ingeniørerne, som bedre kan skabe flow, ved at fjerne fælgbremserne fra deres placering meget tæt på rammens omdrejningspunkt.

 

 

Den nyeste Venge har desuden de meget udtalte, sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret. Et design som går igen på flere enkeltstartscykler og altså synes at være det hurtigste setup lige nu.

 

Tarmac-modellen er omvendt lavet til mere varieret terræn. Platformen har igennem mange år været kendt som en af de bedste allroundcykler på markedet med fantastiske egenskaber til bjergene.

 

Den nyeste version - SL6 - har til gengæld undergået den mest drastiske ændring i modellens historie. De mere traditionelle, runde rørformer er byttet ud med mere kantede af slagsen, som helt klart henter inspiration fra aero-tendenserne. Det gør den nuværende model mere effektiv i fladt terræn også, ens fokus har været på at bibeholde egenskaberne i bjergene og kuperet terræn.

 

Tarmac fås endnu med fælgbremser, mens rytterne i årets Tour udelukkende kører med skivebremser. Det er der flere grunde til, som du kan læse mere om her.

 

Den mere effektive bremsekraft er den åbenlyse fordel, mens nogle af ulemperne nu er en saga blot. Holdenes mekanikere er meget tæt på at kunne skifte hjulene ligeså hurtigt som dem med fælgbremser og mekanikerne kan nu også ramme vægtgrænsen på de 6,8 kilo, så de lette bjergryttere ikke har en ulempe på de stejle ramper.

 

Desuden har Specilaized udviklet en nye enkeltstartscykel til årets Tour. Se mere her.

 

 

S-Works Evade og Prevail - ringer selv efter hjælp

Rytternes ’låg’ er selvfølgelig en af de mest vigtige sikkerhedsforanstaltninger, hvis uheldet er ude.


Derfor opfylder alle hjelme - uanset mærke - strenge kvalitets- og sikkerhedskrav til materialer og konstruktion.

 

Men Specialized forsøger at beskytte rytterne endnu mere ved hjælp af to teknologier, som er tilføjet de hjelme, som Tour-rytterne kører med.

 

Foto: @Cyclingimages

 

Den første er MIPS, en teknologi udviklet af hjerneforskere i Sverige. Helt konkret kan det bedst betegnes som et lille, ekstra lag i hjelmens inderside.

 

Man mærker det ikke, så det har ingen negativ effekt på komforten. Til gengæld efterligner teknologien forholdet mellem den menneskelige hjerne og kraniet, hvor hjerne kan bevæge sig en lille smule i tilfælde af ulykker med stor kraft. Det har en beskyttende effekt og kan afværge store traumer.

 

Det samme gør hjelmen og det er især effektivt, fordi cykelstyrt sjældent er simple slag på hjelmen, når man lander. Ofte sker de værste skader via rotationskræfter, der kaster hovedet rundt, når man lander.

 

MIPS er en fast bestanddel af de S-Works hjelme, som profferne kører rundt med på de danske landeveje.

 

Den store nyskabelse blev dog lanceret tidligere i år og hedder Angi. Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?

 

Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.


Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.

 

Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen. For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.

Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.

 

Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.


Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.

 

Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.

 

Du kan lære Angi at kende i flere detaljer her.

 

Stivhed og komfort

Et par gode cykelsko kombinerer stivhed og komfort. Her har Specialized i mange år forsket intenst på at opnå netop dette. Platformen hedder Body Geometri og i forhold til skoene giver den mulighed for at arbejde med sålerne for at opnå det helt rigtige fit.

 

 Det er en af grundene til, at også ikke-sponsorerede ryttere ofte ses i skoene.

Profferne vælger som oftest mellem to skotyper.

 

Den mest klassiske er S-Works 7, som kombinerer en stiv sål med en klassisk overdel med to spænder og et velcro-bånd.

 

De to spænder er en videreudvikling af det helt klasssiske BOA-system og de hedder Boa Fit System S3. De er lette at spænde og justere på farten.

 

Det er nok sikkert at sige, at denne sko var den allermest populære i 2018, hvor den var at se overalt.

 

Her til 2019-sæsonen har Specialized så lanceret lidt af en verdensnyhed i form af verdens letteste cykelsko (i regulær produktion).

 

S-Works EXOS er navnet og den vejer ind på blot 150 gram i størrelse 42, hvilket er meget, meget let!

For at opnå denne vægt, har Specialized’s ingeniører benyttet Dyneema på oversiden, hvilket er udviklet til brug på ekspeditioner til rummet oprindeligt.

 

Det er tyndt og blødt og giver en hel anden oplevelse, end den normale, kraftige cykelsko.
 

Skoen lukkes af kun ét spænde i toppen og er let genkendeligt med sin to-farvede overdel - kig eventuelt efter når Kasper Asgreen fører feltet an, så er skoen ret tydeligt.

DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

PostNord Danmark Rundt(2.HC) 21/08-25/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/08

Tour de Indonesia(2.1) 19/08-23/08

Tour du Limousin(2.1) 21/08-24/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

PostNord Danmark Rundt(2.HC) 21/08-25/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/08

Tour du Limousin(2.1) 21/08-24/08

Ladies Tour of Norway - TTT(2.WWT) 22/08-25/08

Colorado Classic(2.HC) 22/08-25/08

Vuelta a España(2.UWT) 24/08-15/09

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Druivenkoers - Overijse(1.1) 28/08

Deutschland Tour(2.HC) 29/08-01/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger