Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Sådan bliver du nemmest og billigst mere aerodynamisk

Sådan bliver du nemmest og billigst mere aerodynamisk

13. maj 2016 19:30Foto: Andy Bokanev

Feltet.dk har mødt Chris Yu, den ledende ekspert i aerodynamik hos Specialized - han giver her sine umiddelbare anbefalinger og genveje til forbedret aerodynamik på cyklen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

”Hvis ens forståelse af at have det sjovt på en cykel involverer det element at køre hurtigt eller i det mindste hurtigere, end man allerede gør, ja, så kan alle få noget ud af at blive mere aerodynamisk på sin cykel. Uanset om man kører på landevej eller i terrænet.”


Så klar lyder udmeldingen fra en af verdens førende eksperter i at optimere aerodynamik på cyklen, amerikanskfødte Chris Yu, hvis rødder, som navnet antyder, er kinesiske. Til daglig leder han afdelingen for undersøgelse og udvikling af aerodynamik hos Specialized. Med i bagagen har han en ph.d. i luftfartsaerodynamik og var naturligvis ansat i industrien.

Men som mangeårig passioneret cykelrytter - på amerikansk eliteniveau - endte han med at kombinere personlig og faglig interesse og altså både teste topryttere, sidde i kaptajnsædet for udviklingen af nye og hurtigere udstyrsprodukter, samt stille sig til rådighed for Feltet.dk og vores læsere. Ved at give råd til, hvor alle kan blive mere aerodynamisk på din cykel. Nemt og billigt.

Så da vi på vores besøg hos Specialized i Californien mødtes med den imødekommende og snaksaglige - og hurtigtalende - aeronørd(!), lyttede til hans overbevisninger og forklaringer, bad vi ham simpelthen også om at give os sine bedste anbefalinger.

 

Chris Yu forklarer om aerodynamik til de fremmødte. Foto: Andy Bokanev

Hurtigere og mere økonomisk
Inden vi kom så langt, lod vi ham kort definere aerodynamik - sætte nogle få, men præcise ord på et stort emne. Det handler om at køre hurtigere og om at spare energi, blive mere økonomisk på cyklen, opsummerer Chris Yu. Så sætter han alligevel et par ord mere på:

”Det er de to store overskrifter, men der er selvfølgelig også andre ting, som har med aerodynamik at gøre. For eksempel skærme på cyklen, som forhindrer vand i at gøre dig pjaskvåd, det har også med aerodynamik at gøre - og at arbejde med mindskelse af den støj, som opstår ved ørerne, når man kører med cykelhjelm, eller forhindre blafrende tøj, har ligeledes med aerodynamik at gøre.”

Mange ting har med andre ord med aerodynamik at gøre, forklarer Chris Yu, men vender så tilbage til det, det hele startede med: At hvis man har målsætninger med sin cykling, som indebærer, at en afstand enten skal gennemkøres hurtigere eller forøges, er der gevinster ved at tænke i aerodynamik. Man bliver i stand til mere ved at reducere vindmodstanden, når man cykler.

Her er det, at Specialized aero-eksperten bemærker, at langt de fleste almindelige ryttere, som ikke gør brug af et powermeter (til at måle watt-udladning) på cyklen, jo dårligt kan bruge alle marketingparolerne om så og så mange sparede watt her og der. Og det er endog meget vanskeligt at mærke, om noget er mere aerodynamisk end andet, bekræfter Chris Yu. Der er mange faktorer i vejen.


Men alligevel kan alle og enhver gøre flere ting, som til dels hjælper til at skærpe opmærksomheden og til dels, med sikkerhed, forbedrer aerodynamikken på cyklen. Tilmed nemt og uden de helt store udskrivninger.

 

Foto: Andy Bokanev

1. Mærk efter - og bevar fornuften
”Har man et standard setup, som man er meget fortrolig med, kan man godt ved at være ekstra opmærksom på det notere sig, om noget føles anderledes og bedre end andet. Mest oplagt måske hvis man kører med andre, og man fra den ene gang til den anden har nemmere ved at køre med rundt eller bare hænge på.

”Men det er bestemt ikke nemt og bliver selvfølgelig ikke nemmere, jo mindre en forskel man er ude efter at registrere. Derfor kan man måske starte med mere oplagte ting, som at gå fra et almindeligt hjulsæt og til et par aerodynamiske hjul med høj fælgprofil. Men også en almindelig hjelm sammenlignet med en hjelm, der er lavet med aerodynamiske fordele for øje, burde kunne mærkes.”

2. Mest at vinde på positionen
”Så kan man få hjælp til at få en bedre position på cyklen, altså en hvor man eksempelvis bliver i stand til at sidde mere kompakt, længere nede over styret i længere tid - det er uden tvivl det nemmeste, man kan gøre.”

3. Barber dine ben
”Man kan også barbere sine ben, hvis man ikke allerede gør det. Vi har opdaget, at det rent faktisk sparer en stor del tid på cyklen.”

 

Læs også
Skjelmose med stærk udmelding inden monument

 

Foto: Andy Bokanev


4. 'Rengør' cyklen
”At gøre rent i setupet på cyklen er noget andet, man nemt og billigt kan gøre eller få en mekaniker til at hjælpe til med. Her tænker jeg på, at mange kører rundt på cykler, hvor der er alt for meget og langt kabel, som hænger ud, alt for tykt styrbånd eller en saddeltaske, som får lov at blive siddende, når man skal ud og præstere. Alle de ting udgør hver for sig måske kun en lille del, men tilsammen er det en stor ulempe og koster det tid.”

”Så sørger man for, at kablerne ikke er længere end nødvendigt, at styrbåndet sidder stramt og godt til, og der ikke hænger andre ting på cyklen som en pumpe, en saddeltaske eller en stor dunk - til et løb, hvor den ikke behøves - så vil man blive hurtigere på cyklen. Ved bare at have opmærksomhed på detaljer som disse.”

5. Køb aerodynamisk - og rigtigt
”Har man allerede styr på de andre ting, og begynder vi at se på cyklen, uden at det skal koste alt for mange penge, er de klart bedste investeringer: tøjet og hjelmen. Det er ikke underligt, at alle har mest fokus på cyklen og hjulene, det er det mest ’sexede’ sted at optimere, men vores test har vist, at man opnår meget store aerodynamiske gevinster og for færre penge ved at være opmærksom på tøjet og hjelmen.”

”Da kropspositionen på cyklen er så utrolig vigtig, er det også vigtigt, om der sidder noget på kroppen eller hovedet, som gør dig langsommere, for eksempel tøj som blafrer. Så kører man med for stor en tøjstørrelse og går en størrelse ned, vil man opnå en stor gevinst.”


6. Med hjul og ramme står det lige
”Er man ude på at købe noget mere reelt, er der selvfølgelig hjul og ramme. Her er det meget ens, som jeg ser det. En ramme er selvfølgelig som ofte klart det dyreste, men der lader ikke til at være den store forskel på den fordel, det giver i aerodynamisk forstand. I det lys at man går fra almindelige hjul og ramme og til noget, der er udviklet til at være hurtigere.”

”Jeg kan med andre ord ikke rigtig give en anbefaling i forhold til, om det skal være det ene eller det andet, man vælger at opgradere på. Det kommer i sidste ende an på, hvad udgangspunktet er. Har man for eksempel et par 30mm hjul med en god form, giver det måske mest at skifte til en anden ramme og omvendt," slutter Chris Yu.

 

DEL
INFO
Motion
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?