Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I den kommende periode vil Feltet.dk bringe en række artikler med Deceuninck - Quick Steps danske cykelmekaniker, Rune Kristensen. I andet afsnit fortæller Rune Kristensen om, hvor lang og hektisk en dag under Tour de France kan være, samt hvilke forskellige opgaver og roller han har.
Annonce
En cykelmekanikers hverdag under Tour de France er både lang og kaotisk, da de har en masse forskellige roller og opgaver at udføre før, under og efter etaperne.
Men hvad består deres opgaver egentlig af, har de overhovedet tid til at få pulsen ned, og hvorfor er mekanikerne en så vigtig del af et hvert cykelhold?
I andet afsnit af vores serie om Rune Kristensen får du svar på alle spørgsmålene og mere til, hvor vi tager dig med helt ind i maskinrummet på verdens mest vindende cykelhold: Deceuninck - Quick Step.
Hvordan starter en cykelmekanikers dag under Tour de France?
Alt skal være klaret om aftenen inden en cykelmekaniker går i seng, så de kan tage imod hasteopgaver om morgenen, eller bare have lidt mere ro på fra morgenstunden.
”Vores normale dag starter ikke så tidligt, som de fleste tror. Vi har typisk morgenmad omkring klokken syv til hav otte, og her spiser alt staff sammen, for at komme godt i gang med dagen. Herefter starter vi ude ved lastbilerne cirka en halv time efter,” fortæller Rune Kristensen i et interview med Feltet.dk.
”Typisk er alt lavet dagen før, med mindre der kommer nogle ændringer i sidste øjeblik. Så pumper vi cyklerne, sørger for at de kommer på taget, og sørger for at de får den rigtige position på taget”.
Positionen på taget afgøres af, hvilken type etape rytterne kører, og hvem de har som kaptajn. Elia Vivianis cykel vil for eksempel være lettest tilgængelig for mekanikeren på en sprinteretape, mens Enric Mas’ eller Julian Alaphilippes cykel vil være prioriteret på en bjergetape.
Cykelmekanikerens rolle under etapen
Vi ser dem kun springe ud af bilerne, når rytterne har defekter eller uheld, eller hænge ud af bilerne når en rytter skal have justeret noget på cyklen, men en cykelmekaniker har mange flere funktioner, end vi får at se på TV.
Holdene har to servicebiler med på etaperne, som har en mekaniker i hver bil. Rollerne for begge mekanikerne er dog helt ens, fortæller Rune Kristensen.
”Jobbet er det samme i begge biler: At holde øje med radioen, og sørge for at vide, hvem der er med i udbrud. Hvis der har været et styrt, skal du finde ud af, om du selv har nogen med. Hvis vi ikke ved, om vi har nogen der har været styrtet, vil vi altid tage holdkaptajnens cykel med op til styrtet."
Udover at skrive numrene ned på de ryttere der er i udbrud, skal mekanikeren være klar til at hjælpe holdes ryttere, hvis de skulle komme ned til bilen med et mekanisk problem.
”Du får besked på, hvis der er en punktering og du får besked på, hvis de har et problem med cyklen. Hvis de har et mekanisk problem, kommer de ned til bilen, og 99 procent af tiden kan vi lave det, mens vi kører, og ellers bliver vi enige om at skifte (cykel, red.).”
”Når vi kommer tilbage til hotellet, er det næsten værre end et racerløb”
Når etaperne er slut, begynder cykelmekanikerens næste rolle: Vask og klargøring af cykler. Her kommer mekanikerne på hårdt arbejde, og de bruger typisk to timer på at ordne alle cyklerne efter en etape.
”Når vi kommer tilbage på hotellet, er det næsten værre end et racerløb, fordi der altid er panik alle steder. Her starter mekanikeren der kører lastbilen til hotellet med at vaske cykler, mens de to mekanikere fra bilerne reparerer og tjekker cyklerne, og kommunikerer med rytterne om, hvad de vil have af udstyr til dagen efter”.
Som Rune nævnte i starten, står cykelmekanikerne ikke så tidligt op, som mange tror, men de får til gengæld lov til at gå sent i seng, hvis der er mange cykler, der skal repareres.
”Hvis der ikke er nogen reparationer, har vi typisk to timeres arbejde, så vi kommer i seng klokken ni til ti. Men hvis du er rigtig uheldig, som sidste år med Fernando [Gaviria] og [Maximiliano] Richeze, som røg på røven med 500 meter igen, der var vi færdige klokken halv to om natten”.
Det kan altså være nogle lange og hårde dage for en cykelmekaniker, og som det fremgår af interviewet, er de en meget vigtig del af et hvert cykelhold, da de skal kunne udføre mange forskellige opgaver. Du kan se hele afsnit to af vores interviewe med Rune Kristensen i videoen, og husk at de næste afsnit bliver bragt i optakten til Touren eller under Touren.
Husk at læse og se vores første afsnit med Rune Kristensen også.
Skal du have Elia Viviani eller Julian Alaphilippe på dit managerhold til Tour de France?
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce