Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Scorede kasser på stribe - nu driver tidligere landsholdsspiller et e-cykelhold

Scorede kasser på stribe - nu driver tidligere landsholdsspiller et e-cykelhold

08. februar 2022 16:00Foto: Privatfoto

Fra 2005 til 2014 spillede han 20 landskampe for det danske fodboldlandshold. Nu stiller Søren Larsen sin konkurrencesult på cyklen og som leder af et Danmarks største e-cykelhold.

Du husker ham måske som manden, der stormede ind på det danske fodboldlandshold med seks mål i sine første seks landskampe i 2005.

 

I dag har 40-årige Søren Larsen byttet fodboldstøvlerne ud med cykelsko. Men mål, det har han stadig. Både på landevejen som licensrytter og på hometraineren som B-rytter og holdleder.

 

På sidstnævnte har han nemlig skabt Zwift-holdet Team Køge SportsTerapi (Team KST).

 

”Det startede for omkring fire år siden, da jeg selv begyndte at køre på Zwift-platformen. Jeg har Køge SportsTerapi, som er en klinik. Vi kørte nogle drenge sammen, der begyndte at kalde os Team Køge SportsTerapi. Det var mest for sjov, men så tog det pludselig om sig,” fortæller Larsen til Feltet.dk.

 

Team KST´s første ryttere kørte hovedsageligt i B-klassen, men da nogle af dem avancerede til A-klassen, måtte Larsen på udkig efter nye folk, så mandskabet også havde ryttere nok til at kunne blande sig i holdkonkurrencerne på de store seriers øverste hylde.

 

I dag er holdet vokset sig til en størrelse af over 100 udelukkende danske ryttere fordelt på platformens to bedste klasser, herunder 38 kvinder, som Larsen har brugt ”uendelig mange timer” på at samle.

 

”For 14-15 måneder siden begyndte jeg at prøve at samle alle kvinderne, fordi jeg havde lagt mærke til, at mange danske kvinder kørte ræs derude hver for sig. De var ikke samlet på nogen hold. Og dem, der kørte rigtig godt, var allerede på store etablerede hold,” forklarer Larsen og fortsætter:

 

”Det ærgrede mig, at de var så spredt. Så jeg tænkte, at jeg ville lave en platform for kvinderne også, så de fik samme muligheder som os mænd, der bare kan række en finger op, og så kan vi vælge mellem otte hold. Den glæde havde kvinderne ikke ved at køre solo.”

 

”At have holdkammerater og at kunne lave taktik er det ekstra element, som gør det ekstra sjovt at køre Zwift. Og at kunne køre de store løbsserier. Det var det, jeg ville ved at samle kvinderne.”

 

Fælles om ræs

Larsen fortæller, at man som dansk Zwift-rytter altid er velkommen til at høre om sine muligheder for at køre på Team KST. Samtidig understreger han dog, at holdet er et raceteam, hvorfor man ikke bare kan melde sig på.

 

Hvad vil det sige at være et raceteam?

 

”Det er for at understrege, at vi kører for at vinde. Når det er et raceteam, så ved folk, at de ikke skal på det, når de kun kører én gang om ugen. Det er en måde at understrege, at man skal komme med et eller andet.”

 

”Vi har ambitioner og kører løb sammen. Vi prøver at score point til holdet og rykke os individuelt. Det understreger, at der er en ånd af, at vi gerne vil gøre det godt.” 

 


De fire herrer, som lagde watt til Team KST´s første pedaltråd. Larsen, Peter Poulsen, Claus Stenkjær og Leon Brammer. Foto: Privatfoto.

 

Men trods at være et raceteam drevet som et seriøst foretagende er det udelukkende lysten, der driver Larsens hobby Team KST. Holdet har forskellige samarbejdspartnere, men eksisterer grundlæggende uden noget økonomisk fundament.

 

Rytterne kører udelukkende på holdet for at ”hygge sig, have det sjovt og vinde”.

 

”Vi gør det for sjov. Selvom vi kører som død i helvede for at vinde, så er det for, at vi kan have det sjovt. Det er ikke sådan, at man bliver smidt af holdet, hvis man har brug for en pause på tre måneder. Det skal der bare være plads til. Det skal være sjovt og hyggeligt, og man skal have lyst til at være med,” siger Larsen, der grundet fokusset på det sociale eksempelvis vil holde B-truppen nede på 35-45 ryttere.

 

”Det er noget, jeg har tænkt over. Om vi skal gøre det mere tilgængeligt og så have en stor gruppe ved siden af raceteamene. Men jeg vil egentlig gerne have, at alle i B stort set kender og har prøvet at køre med hinanden.”

 

”Hvis du har 270 B-ryttere, så kender du ikke rigtig hinanden. Hvorimod det bliver mere personligt, når du kun er 30-35. Der er lidt mere fællesskabsfølelse. Det er ikke vigtigt, at vi er mange. Det er mere vigtigt, at vi kender hinanden lidt, kan hygge os, og at der noget god pingpong imellem os.”

 

Et lille barn

Det er Larsen, som har stået for at hente hver eneste af KST´s ryttere. Han kører selv med i de danske løbsserier, hvor han benytter lejligheden til at holde øje med potentielt nye ryttere på platformen. Foreløbig dog kun i de to bedste klasser.

 

Hvad nu, hvis man er C-rytter og gerne vil køre for jer?

 

”Så bliver det lidt besværligt. Vi har ingen C-gruppe endnu. Det er sådan, at hvis man kommer med på holdet og ikke kører i et stykke tid og så ryger i C, så er der ingen problemer i det. Nogen bliver jo skadet. Det skal der være plads til. Man kører, fordi man har lyst og tid og gerne vil,” fortæller Larsen, der som leder af Team KST ved siden af hverdagen med kone, tre børn og fuldtidsarbejde må erkende, at timerne kan blive utilstrækkelige.

 

”Jeg har overvejet det for at gøre gruppen endnu større, men det er ekstra arbejde. Det er på tegnebrættet at lave et C- og D-hold, måske til næste sæson. Jeg skulle stoppe på et tidspunkt. Det er lidt lettere at finde de lidt ekstra engagerede i B og A. Det kan sagtens lade sig gøre i C, men der er ikke tid til at finde 30 nye C-ryttere, og så er der endnu en gruppe, der skal op at køre. Så det er simpelthen et spørgsmål om tid.”

 

Larsen forklarer at have brugt et gennemsnit på fem-seks timer ugentligt i de seneste to vintersæsoner på at scoute og hente ryttere til Team KST. Derudover styrer han mandskabets fælles Facebook-gruppe, mens han også tidligere har stået for at koordinere de enkelte løbstrupper til herrernes A- og B-løb.

 

Hvorfor giver det mening for dig at bruge så meget tid på det her?

 

”Fordi det er sjovt. Jeg elsker selv at cykle. Det er den måde, jeg dyrker motion på. Jeg har et dårligt knæ fra min fodboldkarriere. Jeg mangler konkurrenceelementet, hvis jeg bare skal træne om vinteren. Jeg kører selv licensløb på landevejen, så jeg bruger KST lige så meget som træning.”

 

”Men det er sjovt. Vi bliver dygtige. Vi får et større hold. Vi har flere muligheder. Fællesskabet. Samarbejdsaftaler. Det er jo sjovt. Men det skal blive ved med at være sjovt. Det skal ikke være sådan, at jeg føler, det kvæler mig, fordi det skal tage så meget tid. Det kommer aldrig til at tage tid fra min familie eller andre vigtige ting.”

 

”Så det simple svar er, fordi det er sjovt. Jeg er en meget passioneret og engageret person, der har drive. Jeg kan godt lide at rykke noget. Det er lidt fedt. Altså, det er da blevet et lille barn, man har startet op. Vi var fire gutter, der bare lå og kørte. Nu er vi et stort hold i Danmark, vil jeg godt tillade mig at sige. Vi kører med om sejrene. Det er da mega sejt.”

 

I de kommende dage kan du læse om Team KST´s sportslige ambitioner, som for kvindeholdets vedkommende har historiske højder i dansk e-cykling.

 

Feltet.dk har også tidligere skrevet om et af de andre store danske e-cykelhold Fusion ECT.

DEL
INFO
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Cro Race(2.1) 27/09-02/10

Cro Race(2.1) 27/09-02/10

Coppa Agostoni - Giro del...(1.1) 29/09

Famenne Ardenne Classic(1.1) 02/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 02/10

Tour de Vendée(1.1) 02/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Paris - Bourges(1.1) 06/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger