Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Skal din fremtidige MTB have indvendige gear?

Skal din fremtidige MTB have indvendige gear?

29. juni 2016 16:15Foto: Bikeradar

Det kan virke som et sært spørgsmål, da der endnu ikke er en reel trend for at have gearboks på din MTB. Et par producenter er dog begyndt at producere netop denne type cykel. Vi har kigget nærmere på fordele og ulemper ved at køre med gearboks - altså indvendige gear.

Typisk har en gearboks på cyklen været lig med gearnavet. Enkelte producenter er dog begyndt at eksperimentere med gearboks monteret lige ved siden af kranken, hvilket åbner op for spekulationer omkring, om dette måske kunne blive en ny trend? På trods af at der endnu ikke er tale om en regulær trend, så har Bikeradar.com været ude at teste netop denne type gear, og her på Feltet.dk kaster vi også et lille blik på denne nye type gear.

 

Gear i navet er en dårlig ide af flere årsager. For det første er en gearboks tung, og for det andet har den også fået et ry for hovedsageligt at sidde på billige hverdagscykler, og de fleste vil af rent psykologiske årsager skrotte ideen alene af den årsag. Vægten fra en eventuel boks i navet vil gøre, at baghjulet bliver væsentligt tungere end fronten og skabe en ubalance i vægtfordelingen.

 

En løsning herpå er at placere gearboksen ved siden af kranken. Så bliver vægten i stedet centreret, og selvom det er ekstra vægt, vil det i mindre grad skade køreoplevelsen.

 

Her er det værd at nævne, at der i øjeblikket ikke er et ordentligt skiftesystem, da teknologien stadig er i udvikling. Såfremt det bliver almindeligt brugt, burde det dog være noget, som nogle af de store gearproducenter tager sig af.

 

Nem rengøring for nybegyndere

Mens vægten og skiftesystem må tælles som ulemper ved at sætte en gearboks på cyklen, så er der dog også adskillige fordele. Blandt de største må være, at du slipper for at have en bagskifter, som ofte alligevel bare hænger og venter på at blive ramt af en gren. Travelbird.dk fastslår, at der sidste år var en samlet medlemsvækst i danske cykelklubber på 26 procent. Disse folk vil hovedsageligt være nye i sporten, og for de nye kan det være en fordel, at der er tale om et lukket system, og både slid og rengøring vil dermed være noget nemmere end med traditionelle gear.

 

Udover at det vil gøre tingene nemmere for mange af de nye i sporten, så giver det også mulighed for at lave stivere og lettere og baghjul, og ideelt set burde det jo give bedre køreegenskaber. Når hjulet bliver lettere, burde det også give hurtigere respons fra bagenden i forhold til affjedringen, hvilket igen bidrager til bedre køreegenskaber.

 

En af de største forhindringer i forhold til at skabe en regulær trend her, udover at teknologien lige mangler det sidste, er montering. Som tidligere forklaret giver det ikke mening at lave gear i navet, mens det virker til at være en god ide at sætte det ved kranken, så monteringen er i øjeblikket ret klodset og fungerer, ved at boksen bliver skruet fast. Rammen skal altså være lavet til det.

 

Som det ser ud lige nu er denne teknologi nok mest anvendelig for downhill-ryttere. Både pris og vægt er gået i den rigtige retning de sidste par år, og såfremt denne udvikling fortsætter, kan vi sandsynligvis inden for et par år forvente at se dette system på mere almindelige trail-MTB'ere.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour de l'Abitibi - Coupe...(2.NCUP) 14/07-19/07

Grand Prix Cerami(1.1) 16/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

NY MOUNTAINBIKE? GUIDE, SAMMENLIGN OG FIND FORHANDLER