I går blev ”2 dage ved Århus” kørt i og omkring Århus, og det har fået en række ryttere, ledere m.m. til at kontakte Feltet.dk omkring sikkerheden ved de danske løb, og især i går var den helt gal i Århus, hvor politiet var underbemandet, og kontrollørerne forsvandt midtvejs i løbet.
Den tidligere formand for det sportslige udvalg i Distrikt Jylland-Fyn, Jan Bojsen, raser over sikkerheden i de lokale danske landevejsløb. Bojsen påpeger, at det ikke er en ny problemstilling, og at den har eksisteret i mange år, men ledelsen i dansk cykelsport gør ikke noget ved problemet.
”At det ikke er en ny problemstilling for mig og mange af rytterne. Det kan jeg bedst dokumentere ved, at jeg i de 4 årsberetninger, jeg som formand nåede at skrive, hver eneste gang noterede, at der var problemer med sikkerheden – uden noget som helst resultat af problemstillingen. Vi kører fortsat cykelløb i Danmark, som man gjorde for 30 år siden. Jeg er ligeglad med, at vi har et Post Danmark Rundt eller et
VM i landevejscykling, hvis det ikke fungerer nede fra og op,” raser Jan Bojsen til Feltet.dk.
I årsberetning fra 2006 står der helt præcis:
Sikkerheden omkring landevejsløb kan der altid skrives noget om, og senest blev A-klassen stoppet i Haderslev. Hertil er der sikkert mange meninger, lige fra at rytterne bare kan køre i højre side og dermed basta, og så til at politiet er nogle idioter – og ingen har ret!
Men der er noget helt grundlæggende galt i den måde, som vi arrangerer cykelløb på, og de signaler vi sender til omgivelserne, som utvivlsomt må tænke sit på vej til bageren en søndag morgen, når de bliver mødt at en flok ”vanvittige” cykelryttere i venstre side af vejen.
Jeg skal derfor endnu engang opfordre til, at der indsættes motorcykler omkring felterne – vi ser det i udlandet, og det fungerer, men vi skal selvfølgelig først selv erkende, at den måde det gøres på her i landet, ikke er den rigtige, og lad mig derudover endnu engang slå fast - man kan ikke køre cykelløb uden at bruge hele vejebanen, at tro/mene noget andet er naivt!
Jan Bojsen påpeger, at dansk cykelsport mange gange er smålig og nævner, at han engang kom til at rose et stævne i Esbjerg, hvor sikkerheden var i top, og løbet var arrangeret perfekt. Resultat blev blot, at han fik ris for, at han roste en arrangør frem for en anden.
”Desværre er dette nok typisk for lederne i toppen af dansk cykelsport, idet man forholder sig passivt til tingene, medmindre det handler om doping eller Post Danmark Rundt. Problemet er jo nok, at man ikke kan profilere sig i pressen på emnet. Der sidder nogle mennesker i distriktet, i DCUs bestyrelse og især ovre på DCUs kontor, som ikke ønsker forandring i det daglige arbejde. De ønsker kun noget, som de kan profilere sig ved, og det er jeg ked af for dansk cykelsport,” lyder den skarpe kritik fra Jan Bojsen.
Jan Bojsen frygter, at der skal et dødsfald til Den tidligere formand påpeger flere gange, at han frygter, at en rytter skal blive kørt ned med døden til følge, før der bliver sat fokus på problemet. Jan Bojsen har derfor på såvel årsmøder samt andre steder gennem årene spurgt, om den værst tænkelige ulykke skal ske, før problemet tages alvorligt – men heller ikke her har der været nogen reaktion. DCU har dog forsøgt at uddanne trafikkontrollører, men heller ikke dette holder i længden, mener Jan Bojsen.
”Jeg har fået mange lussinger verbalt for, at jeg har tilladt mig at sige dette. Det kan bare ikke blive ved på denne her måde. Det går ikke i forhold til sponsorerne, til omverdenen og slet ikke i forhold til, at vi har nogle unge mennesker, som dyrker en sport, hvor der er manglende sikkerhed omkring. Det her går grueligt galt en dag. Det kan jeg ikke leve med, og hvis det ulykkelig skulle ske, så ved jeg med mig selv, at jeg har gjort alt, hvad jeg har kunnet.”
Løsningsforslag? Jan Bojsen er naturligvis klar over, at hans kritik er hård, men da Feltet.dk spørger ind til hans egen forslag til forbedringer fortæller han:
”Hvorfor skal man køre på 30 km lange rundstrækninger, når man kan nøjes med 10 km rundstrækninger? Jo længere rundstrækninger er – jo flere trafikkontrollanter skal man bruge. Hvorfor hyrer man ikke nogle lokale motorcykelklubber til at hjælpe med at afvikle cykelløb? Måske skulle man ind og lave en reform i forhold til klasseinddeling, hvem siger, at vi skal have en A, B og C klasse? Hvorfor ikke køre fælles, som man gør mange steder?, Det gør jo i hvert fald, at man kan køre på kortere rundstrækninger. Der gør godt nok, at det bliver nogle større felter, men så er der mulighed for at lave rundstrækninger som er helt eller delvist ensrettet og derved – formentligt - nemmere at organisere. Vi skal ikke bare lave forandring for at lave forandring, men vi skal følge tiden, der er altså sket en udvikling indenfor cykelsporten de sidste 30 år, og derfor skal der også ske en udvikling i den lokale danske cykelsport. Der er f.eks. også kommet flere bilister, derfor kan vi heller ikke arrangere cykelløb, som for 30 år siden, hvor der stort set ingen biler var. Så vågn op!,” slutter Jan Bojsen.
Feltet.dk vil forsøge at få en kommentar fra DCU.
Hvad mener du? Deltag i debatten