Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Smukke og mondæne schweiziske fristelser
09. august 2019 07:30

Om det er det varierede cykelterræn omkring Geneve, der har skabt grundlaget for Jacob Fuglsangs karriere, er uvist. Men sikkert er det, at bjergene, vandet og de flotte omgivelser i Fuglsangs fødeby indbyder til både cykling og storbyferie.

I en vestvendt spids, der rager ind Frankrig, finder man Schweiz’ næststørste by, Geneve. Grænsen til nabolandet er kun få kilometer væk, mod syd rager kilometerhøje alpetoppe op, og fra byens centrum strækker den flotte Lac Léman, bedre kendt som Genevesøen, sig 70 kilometer mod øst.

 

Husk passet

Et hurtigt kig på landkortet samt et tjek på turistbureauet viser, at der cykelmæssigt er tre oplagte klassikere at kaste sig over. Den store tur, som går hele vejen rundt om Genevesøen, er 176 kilometer lang, men da man kører langs vandet, når det samlede antal højdemeter kun op på knap 900. Ruten er derfor ikke krævende, men relativ lang, så afsæt en hel dag.

 

Den lokale bjergudfordring hedder Mont Saléve, og da bjerget befinder sig lige på den anden side af grænsen til Frankrig, skal man huske at tage passet med i baglommen. Opkørslen til Mont Saléve går ad fem forskellige ruter. Den stejle opkørsel fra nordvest-siden indgik i 2008-udgaven af Dauphiné Libéré, og her byder strækningens mellemste fire kilometer på 12 % i gennemsnitlig stigning - endda med enkelte passager som er meget stejlere! Noget mere overkommelig er turen fra sydvest, for de tocifrede stigningsprocenter er overstået allerede efter tre kilometer, hvorefter 15 rolige kilometer med 3 - 6 % i gennemsnitlig stigning venter. Udsigten, når man når toppen i knap 1.100 meters højde, er fænomenal. Mod syd rager Vesteuropas højeste bjerg, Mont Blanc, op, langt nede ligger Geneve, og så langt øjet rækker, strækker den smaragdgrønne sø sig mod øst.

 

  1. Alt er ordentligt og velplejet

 

Endelig er der den forkortede tur rundt om søen, og den vælger vi at lægge ud med. Fra Geneve køres langs vandet til Nyon, hvorfra man sejler over søen til franske Yvoire, og til sidst venter tilbageturen til Geneve langs søens sydlige, franske bred. I alt 50 kilometer cykling, hvor landskabet skal nydes, mere end det skal udfordres.

 

Langs vinmarker

Vi starter i Geneves centrum og triller forbi rækken af mondæne hoteller, der alle har første parket til søen. Ét af dem kunne i 2018 prale med at have verdens dyreste hotelværelse. På vandet sejler en af de karakteristiske hvide hjuldampere ud fra havnen, og i udkanten af byen passerer vi FN-bygningen, hvor den danske diplomat Michael Møller siden 2015 har været generaldirektør. Selv om trafikken er tæt, er det behageligt at cykle, for allerede i Geneves centrum guides vi ind på

et spor, der udelukkende er forbeholdt cyklister.

 

  1. Masser af steder langs ruten indbyder til pitstop

 

Fri af byen sætter vi lidt mere tempo på og kører langs grønne vinmarker og velfriserede golfbaner, mens vi hele tiden skimter Genevesøen på højre hånd. Her lokker kystbyerne med jævne mellemrum med både god mad, flotte udsigter og kølige drinks, men vi fortsætter til turens første stop, Nyon, der blandt andet er kendt for at huse UEFA’s hovedkvarter.

 

Med hjuldamper fra Schweiz til Frankrig

Som alt andet schweizisk ligger der ikke et græsstrå forkert, da vi triller ind i Nyon. Alt er nydeligt og oser af klasse, og bymidten er med sit lille torv og adskillige caféer hyggelig. Over for torvet afgår bådene til franske Yvoire, som vi kan skimte på den anden side af vandet, og vi bestiller to billetter - også til cyklerne.

 

  1. På søen sejler de mere end 100 år gamle hjuldampere i pendulfart. Foto @Geneve Tourisme

 

Med røg op ad skorstenen ankommer en af de klassiske hjuldampere med det schweiziske flag vajende i agterstævnen, og vi hopper om bord. Skibet er fra belle epoque-æraen i sidste halvdel af 1800-tallet, og der er - naturligvis - kun adgang for første klasses-passagerer på øverste dæk. Men under påskud af at der skal tages billeder til artiklen, sniger vi os op ad trappen for at fornemme stemningen. Yderst velklædte tjenere går rundt og serverer kaffe, mens andre nyder en liggestol med et glas bobler i hånden, og forude kommer den franske kyst nærmere.

 

  1. Europas højeste springvand, det 130 meter høje Jet d’eau, er byens vartegn. Foto @Geneve Tourisme
  2.  

Efter en sejltur, der synes at være alt for kort, ankommer vi til Yvoire, der tidligere har været kåret som Frankrigs smukkeste by. Med sin velbevarede middelalderkerne og brostensbelagte gader udstråler Yvoire lige så meget klasse som byerne på den schweiziske side, så der dømmes endnu en gang pitstop på nærmeste cafe. Herfra venter 25 kilometer langs søens sydlige bred, inden turen slutter i Geneve.

 

  1. Bykernen er hyggelig og velholdt
  2.  

På intet tidspunkt har vi haft pulsen oppe, så cykelturen har mest haft karakter af et roligt cruise i mondæne omgivelser. Men cykelmæssigt har Geneve meget mere at byde på, så de næste dage venter Mont Saléve samt Jura-bjergene nord for byen, og vi har planlagt en tur langs Rhône-floden, der går gennem byen og fortsætter mod vest. Muligheder er der masser af, og vi når ikke at blive færdige på én ferie.

 

Storbyferie

Uanset hvor entusiastisk man er omkring cyklingen, vil det være synd at besøge Schweiz’ næststørste by uden at smage på Geneves gastronomi, kultur, historie og smukke omgivelser. Byen er simpelthen et overflødighedshorn af seværdigheder, og med et Geneva Pass  https://www.geneve.com/en/see-do/geneva-pass/  får man adgang til det meste uden at skulle betale ekstra. Passet giver fx adgang til flere sejlture på søen, man kan deltage i guidede byrundture, og der er mulighed for at tage bjergbanen til Mont Saléve, hvorfra der som tidligere nævnt er ubeskrivelig flot udsigt over Genevesøen, bjergene i baggrunden og de små byer langs kysten.

 

  1. Schweiz’ dyreste urmærker kommer fra Geneve. I en af byens parker finder man Blomsteruret, hvis sekundviser er knap tre meter lang, og uret går 100 % præcist
  2.  

Fra Geneves Rue Mont Blanc kan man på en klar dag se de sneklædte alpetoppe mod syd, på hovedstrøget ligger butikkerne med verdens dyreste urmærker side om side, og i gaderne kører diplomatbiler målrettet mod FN’s hovedkvarter. Søger man et sydeuropæisk alternativ til bjergområder, hvor det kun går op eller ned, er Geneve stedet, der byder på førsteklasses cykelforhold, storbystemning og forkælelse.

 

DEL
INFO
Rejser
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR