Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Sporbyggerne, de sande helte
30. august 2019 13:40

Du blæser ned af sporet for fuldt skrald, mens du tager de perfekt formede berms med den helt rigtige teknik, så at du har maksimal fart ud af svingene, og selv om det har regnet hele natten, er der ikke noget vand på sporet, og der er ikke nogen irriterende mudderhuller, der stanser dit fede flow.

Lyder det bekendt? Tja, det er jo sådan det er mange steder på de danske spor. Men har du nogensinde tænkt over, hvordan disse spor har fået deres fede flow, perfekte sving og mudderhullerne er ganske få?

 

Du ved det sikkert godt. Det er de små usynlige sportrolde, der i nattens mulm og mørke kommer med deres magi og fixer sporene..


Nej, spøg til side. Gode spor kommer ikke af sig selv. De kræver hårdt arbejde, masser af frivilligt hårdt arbejde.

 

Det kræver en hulens masse arbejde at skabe et godt spor. Først skal I blive enige med de lokale skovmyndigheder, din lokale skovfoged fra Skov- og Naturstyrelsen, om rammerne for jeres spor; hvordan må forløbet være, er der områder i skoven I ikke må røre, hvor bredt må det være, hvor højt må I bygge svingene, hvor store hop må I lave osv.


Alt dette kræver at I igennem lang tid har opbygget et tillidsfuld forhold til din lokale skovfoged, samt at I har et godt forhold til de andre skovgæster. Jo bedre, I som mountainbikere opfører jer over for de andre gæster og jo mere I viser skovfogeden, at I respekterer hans anvisninger, jo nemmere er det at få tilladelse til at tilføje nye features til sporet eller udvide sporets forløb.

 

 

Når du er blevet enig med skovfogeden, kan arbejdet begynde, og så dukker der nogle spørgsmål op.

 

Hvordan bygger jeg sporet?
Hvor får jeg materialer fra?
Hvad med redskaber/værktøj?
Hvem skal bygge det?

 

Det første spørgsmål er i virkeligheden det letteste. IMBA (International Mountain Bike Organization) er en organisation, der varetager MTB’eres interesser globalt. Og de afholder kurser, seminarer, workshops hvor man lærer, hvordan man bygger spor, som kan holde til at blive brugt året rundt. I kan også gøre det, at I deltager på spordage, hvor nogle af de erfarne sporlaug, f.eks i Silkeborg eller Hareskoven er aktive, og hvor I kan lære en masse om at bygge spor.

 


Materialer og værktøj må man selv betale eller skaffe gennem sponsorer. Mange sporlaug skaffer penge gennem lokale sponsorer og Mobilepay indsamlinger, og med mindre man kender en rig, generøs sponsor må man starte i det små og over tid opbygge en værktøjssamling med hakker, river, spader, skovle, motorbør, ATV osv.


Hvad angår materialerne, kan man nogle gange få Skov- og Naturstyrelsen til at sponsorere de nødvendige materialer, der skal til at bygge et spor, der kan holde til hårdt brug, også i den våde periode af året.

 


Hvem skal så bygge det?, Ja det skal du og dine dedikerede MTB venner. Med mindre du har så mange penge, at du kan hyre et professionelt sporbyggerfirma til at bygge det for jer, så kan I se frem til mange timers hårdt arbejde over de næste mange måneder og år.

 

Det tager lang tid at bygge et godt spor, når man starter fra scratch.

 

Når man bygger et nyt spor, er det vigtigt at udnytte de naturlige features, der findes i skoven, som f.eks. en grøft, en gammel stub, en lille forhøjning osv. Hvis I er usikre på, hvordan forløbet på jeres spor skal være, kan det være en god ide at invitere en erfaren sporbygger med en tur i skoven, som kan komme med gode råd til, hvordan man skal udnytte terrænet.

 

 

Alt dette lyder som en stor opgave, og det er det også. Men man skal huske på, at man skal starte et sted, og jo flere man er om opgaven jo lettere bliver arbejdet. Så sørge for at samle nogle mennesker, der gerne vil gøre en indsats, og udarbejd en plan i fællesskab, og sørg for at inddrag den lokale skovfoged tidlig i processen.

 

Det er også en god ide at tilmelde sig Ontrail programmet, der kan rådgive omkring sporbygning og kan hjælpe med korrekt klassificering og skiltning af sporet. Se nærmere på www.ontrail.dk.

 

Nu er det jo ikke sikkert, at I har behov for at bygge et helt nyt spor i jeres skov. Det kan jo være der er en aktiv sporgruppe, på dit lokale spor.

 

Hvis der er det, kan jeg kun opfordre til, at man dropper en af weekendens træningsture, og deltager på en spordag, hvor man vedligeholder eller bygger nyt spor. Jeg kan love dig, at du ikke vil fortryde det.

 

 

For det første er det god crossfit træning (pas på ryggen), for det andet giver det en fantastisk god forståelse for hvilket kæmpe arbejde, der bliver lagt i at vedligeholde/udbygge sporet, og som det sidste tager man ansvar for sit spor, når man selv har slæbt tonsvis af granitskærver og jord frem til sporet, lagt det ud, formet svingene, stampet det osv.

 

På et godt spor kommer der ofte flere hundrede MTB’ere og bruger det på en weekend, men alligevel er det ofte den samme dedikerede lille kerne på 10-15 mennesker, der lægger et kæmpe stykke arbejde i at holde sporet i god stand og udvikle det.

 

Derfor vil jeg gerne slå et slag for, at du støtter din lokale sporgruppe, gerne med en indbetaling til deres mobilepay-konto, eller endnu bedre, brug en dag i skoven, på at hjælpe med at gøre de danske skove til et fedt sted at være MTB’er.

DEL
INFO
Motion
Nyheder
Mountainbike
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

CYKELHJELM? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG MANGE SPAR PENGE