Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Sportsdirektør, taktik og pengeløb - sådan fungerer et elitehold på Zwift

Sportsdirektør, taktik og pengeløb - sådan fungerer et elitehold på Zwift

08. marts 2020 08:00

Feltet.dk har haft en længere snak med to af Danmarks mest vindende Zwift-ryttere, Lars Husballe og Louise Houbak, og i denne artikel forklarer de, hvad det vil sige at stifte og køre på et E-cykelhold. 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Mange mennesker bruger udelukkende Zwift til at få en god træning og måske en social cykeloplevelse i en tid, hvor den mørke vinter begrænser fornøjelsen ved at køre rundt på de danske landeveje.

 

Men for andre har træningsprogrammet også et mere konkurrencepræget formål. Løb døgnet rundt giver nemlig Zwiftere over hele verden mulighed for at køre om kap, og de mest organiserede af disse bliver livestreamet og kommenteret på alverdens sociale medier.

 

Løbsscenen på Zwift er sågar blevet så veludviklet, at langt hovedparten af eliterytterne nu er en del af et hold, som rytteren repræsenterer ved alle sine løbsstarter og skilter for på Zwiftpower.com.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Løb med pengepræmier er imidlertid stadig en sjældenhed på Zwift, men det betyder ikke, at disse hold bare er et navn på skærmen. Det fortæller holdejer og sportsdirektør på E-cykelholdet Heino Racing Team, Lars Husballe, til Feltet.dk.

 

”Jeg lægger taktikken før et løb, så vi har den på skrift. Rytterne læser den alle sammen, så vi kender den 100 procent, og så kommer jeg med små guidelines undervejs. Taktikken er altafgørende - du kan være nok så stærk en rytter, men kommer der et hold, der forstår at køre taktisk, så vinder du ikke”, fortæller Husballe, som også selv kører løb for holdet.

 

Heino Racing Team består af i alt 11 ryttere, og Husballe forklarer, at udvælgelsen af ryttere simpelt består i at tage direkte kontakt til den enkelte rytter. Holdet prioriterer Zwifts pengeløb, såkaldte Pro Ams (som holdet inviteres til), men derudover er rytterne frit stillet til at køre de løb, som de ønsker.

 

”Alle rytterne vil gerne køre, fordi de synes, at det er sjovt, men der er ingen krav sat fra nogen steder. Det er altså ikke særlig svært at administrere. At drive et hold på Zwift er jo at spørge folk, hvad det er for nogle serier, som de vil deltage i, og så prioriterer vi ud fra det. Man er nødt til at prioritere ganske få, fordi man kan ikke holde til at prioritere for meget”, udtaler Husballe.

 

Husballe kørte i flere år på et hold ved navn Innovation kun afbrudt af en kort periode hos det danske Fusion ECT. Efter at være stoppet på Innovation valgte han så i efteråret at oprette Heino Racing Team.

 

”Mine tanker bag at starte et hold op var at skabe nogle bestemte spilleregler, og så skulle det ikke være et alt for stort hold, så det også blev lidt hyggeligt men stadig seriøst”, siger han og tilføjer:

 

”Jeg ønsker, at vi får nogle fede oplevelser, nogle venskaber og har det sjovt, fordi vi gør det alle sammen for sjov. Vi kan ikke leve af det, men det er for at have noget sjovt at gå op i fælles. Formålet med holdet er at have nogle fælles rammer, som vi alle nyder, og gøre det i fællesskab, som vi kan lide”.

HAR DU HUSKET AT TILMELDE DIG TIRSDAGENS 4. AFDELING AF FELTET.DK RACE SERIES?


Rytterens perspektiv

En af rytterne på holdet er den dobbelte danske Zwift-mester Louise Houbak, og hun har været rigtig glad for sin foreløbige tid på mandskabet, som tæller flere af Zwifts stærkeste kvindelige ryttere.

 

”Lars fik mig ind på Innovation-holdet, og der mødte jeg Vicki Whitelaw fra Australien og Cecilia Hansen fra Sverige, som jeg så kørte en del med, hvor Lars var involveret i vores taktik på sidelinjen. Vi har et godt samarbejde, og så valgte vi at hoppe med over på Lars´ hold, og det har bare været super godt. Vi får rigtig god taktisk opbakning”, lyder fra Houbak.

 

Da der er forsinkelse på både Zwift-signal og kommunikationssystemer sidder Husballe altid fysisk ved siden af en rytter for på den måde at kunne give de mest præcise informationer til rytterne undervejs i løbet.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Mandskabet bruger appen Discord, som giver alle holdets medlemmer mulighed for at kommunikere med hinanden, og netop kommunikationen og instrukserne fra Husballe kan være altafgørende i et Zwift-løb.

 

”I pengeløbene har pigerne på Heino ikke været de fysisk stærkeste eller trådt flest watt pr. kilo, men de har vundet alt. Og det er fordi, at det taktiske spiller ind. Du skal vide indenfor 25 meter, hvornår du skal starte din spurt. Det er virkelig præcision”, forklarer sportsdirektøren.

 

De største løb på Zwift bliver planlagt på tidspunkter, som bedst muligt gør stærke ryttere over hele verden i stand til at deltage, og med den hårde konkurrence understreger også Houbak, at E-cykelholdet har en særdeles seriøs tilgang til disse virtuelle cykelløb.

 

”Konkurrencen er også det sjove. Rytterne er jo konkurrencefreaks, og det er Lars også. Han er lige så nervøs, som jeg er, når vi skal til at starte, selvom han sidder på sidelinjen. Man bliver drevet af det, og hvis man er et konkurrencemenneske, så elsker man sådan noget her”, siger hun og uddyber:

 

”Der er ikke nogen af os, der kommer sovende til det. Det er vi fuldstændig enige om. Vicki står tidligt op om morgenen for at være klar, og Cecilia spiser også meget struktureret”.

 

Heino Racing Teams ryttere kommer fra både England, Australien, Kroatien, Sverige og Danmark, men mandskabet har alligevel et stærkt sammenhold. Foruden at udgøre base for taktiksnak under løbene har Discord nemlig også medvirket til at øge rytternes kendskab til hinanden.

 

”Det gør det bare sjovere, og vi kender efterhånden hinanden, selvom vi ikke har mødtes. Nogle gange samles vi til en fællestur, hvor vi kører en rute igennem og tjekker den ud og snakker om alt muligt andet. Børn, arbejde og kommende løb på landevejen”, fortæller Houbak.

 

Netop løbene på landevejen kører både Whitelaw, Hansen og Houbak adskillige af i sommerhalvåret, og ifølge danskeren, som har to bronzemedaljer fra DM på landevej, er engagementet i Zwift kun med til at øge hendes chancer for succes i de varmere måneder.

 

”Det er genialt, for der ligger jo skjult hård træning i det. Det var tydeligt, at jeg fra start kun blev stærkere af det, og jeg synes ikke, at det ødelægger min landevejsform. Efter et løb kan jeg bare mærke, at mine lårmuskler er brugt, og så ved jeg med sikkerhed, at jeg er blevet stærkere. Så på den måde er det effektivt og smart”.

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

Med smart hentyder Houbak også til selve de praktiske omstændigheder ved kørsel på Zwift. I en travl hverdag med fuldtidsjob, familie og venner sætter hun nemlig pris på enkeltheden i at kunne træne og køre løb fra eget hjem og tilmed være i stand til at snakke med andre mennesker undervejs.

 

”Det er ukompliceret. Nu har jeg også kørt på hold på landevejen, og der får man også det sociale element, men det her er på en måde lidt lettere. Det er bare lige her i entréen. Jeg skal ikke ud at køre cykelløb langt væk fra mine børn, og samtidig med at man træner hårdt, får man også det sociale element dækket ind”, forklarer Houbak.


De mange muligheder og udfordringer

E-cykling er inde i en rivende udvikling i disse år. I dag afholdes det første officielle DM i E-cykling, og Zwifts CEO, Eric Min, har tidligere udtalt sig om virksomhedens forhåbninger om en plads til disciplinen på OL-programmet i 2028.

 

E-cykling er dog fortsat et relativt nyt fænomen indenfor cykelsporten, og således er der da også nogle alvorlige problemstillinger at skulle forholde sig til, før disciplinen for alvor kan implementeres på professionelt konkurrenceniveau.

 

Udenfor Pro Am-løbene på Zwift (hvor rytterne skal indsende vægtvideoer og powerdata) kan uhensigtsmæssig brug af upræcise wattmålere og ukorrekte højde- og vægtangivelser nemlig endnu ikke forhindres.

 

”Hvis UCI og DCU for alvor vil gå ind i det, skal de tage ansvar i forhold til at sikre, at det bliver nogle gode og fair konkurrencer uden snyd, som er sjove at være en del af for alle”, siger Houbak og får opbakning af Husballe.

 

”Det er jo en del af udfordringen ved E-cykling, at man ikke har fundet noget udstyr endnu, hvor man med sikkerhed kan måle ens for alle. Og det er jo en del man skal få styr på, hvis konkurrencen skal blive rigtig, rigtig seriøs på det høje plan. Man arbejder også på det, men det er ikke nemt”, fortæller han.

 

Ikke desto mindre fastslår de to danskere, at de er mere end glade for E-sportens indtræden på cykelscenen. Kombinationen af indendørscykling og Zwift er nemlig meget mere end blot en ny konkurrencedisciplin.

 

”Jeg synes, at det er spændende, at UCI og DCU er gået ind i det. Selvfølgelig er der altid nogle old school cykelryttere, der holder fast i, at man kun er cykelrytter på landevejen, og at man skal have vind på næsen og helst køre mange timer. Men man anerkender nu E-cykling i stigende grad som en anden disciplin på samme måde som med banecykling og landevejscykling”, siger Houbak og tilføjer:

 

”Det er under udvikling, og det bliver spændende at følge. Det kan bare noget konkurrencemæssigt, men det gør samtidig, at helt almindelige danskere pludselig får lidt lettere ved at dyrke noget sport, fordi de kan gøre det hjemmefra i en hektisk hverdag fyldt med job og børn. Det er spændende, at det har de mange muligheder”.

Husk, at Feltet.dk Race Series fortsætter på tirsdag klokken 20.15.

DEL
INFO
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?