Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Der venter en stor logitisk udfordring, når Tour de France kommer til Danmark. Vejdirektoratet arbejder dog på at finde løsninger på de trafikale udfordringer, som venter i starten af juli 2022. Feltet.dk har undersøgt, hvordan og hvilke udfordringer der venter forude.
Annonce
Den 17.-20. juni 2021 blev der afholdt DM i landevejscykling i Give. Vejdirektoratet benyttede anledningen til en test af data og kanaler til trafikinformation i samarbejde med Vejle kommune forud for Tour de France på dansk grund til næste sommer.
Testens erfaringer skal bidrage til, at Vejdirektoratet bedst muligt kan håndtere den store trafikopgave, der ligger i at kommunikere til både danske og udenlandske trafikanter i forbindelse med afviklingen af Tour de France på de danske veje næste år.
"På baggrund af udsendt trafikinformationsdata ved DM i landevejscykling i Give og erfaringerne herfra, kan vi konkludere, at der fortsat er plads til forbedringer ved deling af trafikinformationsdata til trafikanterne ved et cykelløb på både vores Trafikkort og via private aktørers navigationstjenester," forklarer Vejdirektoratets afdelingsleder Stine Bendsen til Feltet.dk.
Foto: Vejdirektoratets kontrolrum
"Vi oplevede, at vores data langt hen ad vejen blev udstillet hos flere private aktørers tjenester, dog på forskellige måder, som har stor betydning for, hvordan trafikanterne i sidste ende modtager og forholder sig til informationen. I visse tilfælde forholdt de private aktørs ruteplanlæggere sig ikke til de aktuelle spærringer i forbindelse med cykelløbet, og trafikanterne blev via navigationstjenester ledt hen til spærrede veje."
"Her kan det være måden hvorpå data udstilles og præsenteres, som kan forbedres, så det bliver nemmere for private aktørers navigationstjenester at forstå og forholde sig til informationen i forbindelse med ruteplanlægningen til trafikanterne."
"En anden observation er også, særligt i forhold til et cykelløb, at der kører en del køretøjer på den spærrede rute, såsom følgebiler. Det kan i visse tilfælde, for de private aktører der opsamler data, ligne, at ruten faktisk er åben for trafik, da de mange følgebiler indikerer trafik på ruten. Måske det kan have betydning for ruteplanlæggerne hos de private aktører. Det er et opmærksomhedspunkt, vi tager med videre i arbejdet omkring trafikinformationsdata til trafikanterne ved et cykelløb," konkluderer afdelingslederen.
Vejdirektoratet planlægger endnu en mindre test i forbindelse med PostNord Danmark rundt den 10.-14. august, hvor de vil sammenligne to forskellige måder at melde ud om et cykelløb på via data, for at finde ud af, hvilken metode, der fungerer bedst for at nå ud til trafikanterne via private aktører - og særligt i relation til ruteplanlæggerne.
Trafikinformationsdata udsendes fra Vejdirektoratets Trafikcenter
Vejdirektoratets mål er, at trafikken i hele landet kører så gnidningsfrit som muligt - og at trafikanterne kommer nemt og sikkert frem.
Vejdirektoratets Trafikcenter spiller en væsentlig rolle i at få aktuel trafikinformation og trafikinformation om planlagte begivenheder, som fx Tour de France, ud til trafikanterne, så trafikanterne har mulighed for at planlægge deres køretur på baggrund af den aktuelle trafiksituation.
"Vi samarbejder med flere kommuner via OTMAN (digital løsning til kommuner til at udmelde trafikinformation om vejarbejder og arrangementer med gene for trafikken), som også bidrager til fremkommelighed på tværs af vejnet og myndigheder," forklarer Stine Bendsen.
Foto: Vejdirektoratets kontroltårn
"Det er fra Trafikcentret, at trafikmeldinger udsendes via vores Trafikkort og også herfra data udstilles til flere store private aktører, som fx TomTom, Krak og HERE, så de har mulighed for at give informationen videre på deres navigationstjenester."
"Vi vil gerne sikre, at de data, vi udstiller, har de bedste forudsætninger for at blive modtaget og forstået korrekt af navigationstjenester, så når trafikanterne indtaster en rute i deres fortrukne navigationstjeneste, tages der højde for fx spærringer relateret til et cykelløb."
"Vi kan dog ikke bestemme eller styre, hvordan og hvilken information de enkelte navigationstjenester vælger at melde ud, men vi kan gøre vores bedste for, at informationen udstilles forståelig og korrekt. Forud for Tour de France 2022 har vi derfor et stort fokus på at finde en god måde at få meldt ud om et cykelløb og de der tilknyttede trafikale konsekvenser, så trafikanterne kan planlægge deres køretur via deres fortrukne navigationstjeneste og komme nemt og sikkert frem," slutter Stine Bendsen.
Der bliver meget at holde styr på for Vejdirektoratet i starten af juli 2022. Ikke nok med at Tour de France kommer til Danmark, men på samme tidspunkt afvikles der også Roskilde Festival og DGI Landstævne, som Tour-feltet krydser klinger med.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Miguel Ángel Lopéz ude af Tour de France
Michael Woods udgår af Tour de France
Fransk politi med indledende undersøgelse af Bahrain Victorious
Efter 18. etape i Touren: Sådan er klassementet på point
Optakt: 19. etape af Tour de France