Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT

Stort interview: Derfor vil fem danske kaptajner fungere

Stort interview: Derfor vil fem danske kaptajner fungere

26. september 2021 10:00Foto: Henriette S. Brandt / Feltet.dk

Fem kaptajner, tre hjælperyttere og én landstræner. Det fænomenale danske landshold skal i dag forsøge at gentage Mads Pedersens VM-triumf fra Yorkshire 2019, og i den forbindelse har Feltet.dk haft en dybdegående snak med landstræneren, Anders Lund. 

Annonce

”Vi skal have vores kaptajner til at spille godt sammen. At de fem er i stand til at køre den danske chance mere end deres egen individuelle. Sammenlagt er den danske chance den største, og det er den, som vi skal jagte”.

 

I dag står Anders Lund i spidsen for, hvad mange betragter som det stærkeste og mest alsidige danske VM-landshold nogensinde, når herrernes linjeløb skal afgøres over 268,3 kuperede belgiske kilometer.

 

Kasper Asgreen, Mads Pedersen, Magnus Cort, Michael Valgren og Mikkel Honoré tror hver især på, at de til eftermiddag kan trække regnbuetrøjen over hovedet.

 

Med fem kaptajner følger dog uundgåeligt risikoen for interessekonflikter og intern splid. Derfor bad Feltet.dk i går landstræneren om at argumentere for, hvorfor dette i dag ikke vil blive tilfældet på det danske landshold.

 

”Det er også en risiko, fordi det er et enormt svært cykelløb at køre med så store chancer, som danskerne har hver især. Så jo, der er en risiko for det”, erkender Lund, inden han fortsætter:

 

”Men jeg tør godt lave taktikken med fem kaptajner, fordi de har et fællesskab, en måde at køre på og en kultur på landsholdet, der er stærk nok til det. Derfor bliver dette det helt store mål. Vi har dygtige ryttere individuelt, men vi er en enhed, som er enormt svær at kontrollere. Det er derfor, at vi bliver betragtet som en trussel mange steder”.

 

Kasper Asgreen er klar til igen at spurtbesejre Mathieu van der Poel.

 

Kulturen og den tidlige offensiv

Men hvordan forklarer Lund så denne særlige kultur, der gør en uselvisk kørestil ganske naturlig for de mange danske vinderbud?

 

”Jeg skaber den ikke alene, og den skabes heller ikke 24 timer før et VM-løb. Det er en kultur, som er skabt for nogens vedkommende allerede fra juniorlandsholdet, men også på seniorlandsholdet. Af oplevelser, som at være med til triumfen i Yorkshire, og af den måde, som rytterne er vant til at køre sammen på”, udtaler Lund og tilføjer:

 

”Det handler også om en forståelse og en accept af, at den enkelte rytters chance hænger sammen med den samlede danske chance. Det vil sige, at fordi vi øger den samlede danske chance, så øger vi også den enkelte rytters mulighed. Så der er et samspil mellem de ting, og det kan vores ryttere godt gennemskue, og derfor står vi bare et rigtig godt sted”.

 

Lund vil ikke gå i dybere detaljer om, hvordan de danske ryttere sammen vil køre den danske chance i Belgien. Han bekræfter dog, at hans tropper har planer om at udføre en offensiv strategi, hvor Mads Würtz, Andreas Kron og Mikkel Bjerg er 100 procent dedikerede hjælperyttere for de fem kaptajner.

 

”Vi skal i gang og deltage i cykelløbet. Det nytter ikke noget, at vi venter for lang tid, når vi har den fire power, som vi har. Der er selvfølgelig nogle punkter, som vi har snakket om, og som vi kommer til at kigge rigtig opmærksomt på”.

 

Mikkel Honoré har udset sig sit moment for angreb.

 

Det hårde VM-løb og håbet om regn

I ugens hidtidige VM-løb har de stærkeste ryttere haft svært ved at gøre en afgørende forskel på de korte bakker, men Lund er ikke bekymret for, om ruten overhovedet vil tillade danskerne at bringe holdets bredde i spil.

 

”Jeg tror, at uanset hvilken VM-rute man snakker om, så afhænger det meget af, hvordan løbet bliver kørt. Om noget er super hårdt eller mindre hårdt. Det, man har set i de løb, som er blevet kørt i denne uge, er, at omgangen i Leuven indbyder til angreb. Flandern-omgangen trækker også tænder ud”, siger Lund og tilføjer:

 

”Så det er et klassisk VM-løb forstået på den måde, at det formentlig kommer til at have en særlig rytme, hvor de store forskelle måske først kommer lidt senere. Men det bliver et langt sejt træk, og det skal nok blive hårdt - alene i kraft af, at de skal køre et godt stykke over 275 kilometer (inklusive neutral zone, red.)”.

 

VM-ugen har været en knastør en af slagsen. I dag lover metrologerne 24 grader og blot en beskeden risiko for en byge ud på eftermiddagen - en vejrudsigt, som Lund håber slår fuldstændig fejl.

 

”Vi håber på regn. Det er der ingen tvivl om. Regn i morgen (søndag, red.) vil være en fordel for os. Det er ikke, fordi vi kommer til at tude, hvis solen skinner. Men det er absolut ikke dårligt for det danske landshold, hvis det regner. Det er ude af vores kontrol, men det er klart noget, som vi forholder os til, og vi har en plan for, hvordan vi griber det an, hvis det står ned i stænger”, siger Lund og begrunder sit håb om nedbør:

 

”Fordi løbet bliver hårdere, og omgangen i Leuven med de tekniske dele vil blive meget hårdere. Hele cykelløbet vil blive mere stressende. Det bliver mere selektivt, hvis det regner. Det er der ingen tvivl om”.

 

Mads Würtz har stærkt ønske om at bidrage til holdet.

 

Den kringlede finale i Leuven

Regn eller ej satser Lund på et ukontrollerbart cykelløb, som skal afgøres på kræfterne og taktisk fornemmelse, og hvor feltet vil blive spredt i utallige grupper undervejs. Kun i et sådant scenarie kan danskerne udnytte deres mange kort.

 

I den forbindelse har Lund særlig fokus på både Leuven- og Flandern-rundstrækningen, men samtidig gør landstræneren opmærksom på, at U23-løbets farligste udbrud ikke kørte på bakkerne, men på det flade transportstykke mellem de to rundstrækninger.

 

”Det er den klassiske psykologiske effekt i feltet, at alle er enormt koncentrerede om at komme rigtigt ind på de rigtige stigninger. Alle ved, at det er de hårde steder. Men nogle gange så sejler tingene væk, når man tror, at man kan komme ned til bilen og få en dunk. Det bliver også et tema i morgen (søndag, red.)”, lyder det fra Lund.

 

Mads Pedersen har fortalt Cyclingnews, at han i tilfældet af en spurt vil være Danmarks udvalgte kort, men Lund vil ikke kommentere på, hvorvidt danskerne vil køre offensivt eller defensivt, hvis en større frontgruppe ankommer samlet til finaleomgangene.

 

Landstræneren mener dog, at den tekniske rundstrækning efter mere end 220 kilometers cykelløb kan være scenen for afgørende forskelle.

 

”Som jeg ser det, så er det en rute, som man godt kan køre alene på. Det er ikke en rute, hvor et hold bare kan sidde og trykke den af. Det er i hvert fald ikke mit indtryk eller noget, som vi har set indtil videre”, siger han og fortsætter:

 

”Jeg er overbevist om, at der vil være muligheder. Og så sker der nogle ting i et cykelløb, når man kommer ud på den anden side af 250 kilometer. Så bliver fronten mere skrøbelig, og derved er der større chance for, at noget kan slippe væk”.

 

Også spurtstærke Magnus Cort er frisk på at gribe initiativet.

 

Den danske kommunikation

Én ting er at lægge en plan, en helt anden er at føre den ud i livet. Cykelløb er en omskiftelig affære, hvor uheld eller dårlige ben pludselig kan punktere selv den mest omhyggelige strategi. Omstændigheder, som landstræneren ej har glemt forud for årets største løb.

 

”Vi kommer til at have en plan fra start. Den skal være rammen for tingene, men rytterne skal i høj grad også tænke selv. Det er et sted, hvor jeg har stor tiltro og tillid til, at rytterne er i stand til at disponere rigtigt i forhold til løbets udvikling. De skal tænke selv, kommunikere og justere, så planen hele tiden er skarp i forhold til realiteterne. Det vil der højest sandsynligt også blive brug for”.

 

Lund afviser således, at forbuddet af radiokommunikation fra ham i sportsdirektørbilen vil resultere i misforståelser og uenighed blandt de danske ryttere.

 

”I forhold til manglen på radio, så er jeg ret sikker på, at vi står super godt, fordi rytterne er dygtige til at træffe taktiske beslutninger og er vant til at kommunikere. Det er nøglerne, når tingene ikke bare kan samles i dessiner fra sportsdirektøren”, slutter han.

 

VM-linjeløbet 2021 skydes i gang klokken 10.40 og kan følges fra start til slut her på Feltet.dk. Emil Axelgaard vil som vanligt stå for liveopdateringen og desuden svare på spørgsmål undervejs.

 

Du kan her læse vores optakt til VM-linjeløbet 2021.

Annonce

DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Women's WorldTour Ronde v...(1.WWT) 23/10

Ronde van Drenthe(1.1) 24/10

Saudi Tour(2.1) 19/10-23/10

Women's WorldTour Ronde v...(1.WWT) 23/10

Ronde van Drenthe(1.1) 24/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Qhubeka NextHash

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger