Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Stortest af hjelme – Over 1000,- kroner – Del 1
31. december 2017 08:56 af Morten Andersen

Feltet.dk har haft en række hjelme til test for at se på hvordan de klarer sig på de forskellige parametre, der gør en hjelm god.

Alle hjelmene har vi gennemgået grundigt for at vurdere den overordnede performance ud fra især fire parametre:

 

Komfort: Hvor behagelig er hjelmen i brug og hvilke justeringsmuligheder tilbyder den rytteren?  

Kvalitet: Materialevalg og opbygning kommer under lup

Detaljer: Generelle og specielle features gennemgås 

Pris: Lever hjelmen op til sit prismærke?

 

Vi har kigget på to prisklasser - over og under 1000,- kroner.

 

Her får du første del af testen af hjelme over 1000,- kroner. Vi ser i denne omgang på disse hjelme:

 

POC Octal X
Briko Gass
Lazer Z1

POC Octal X

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: Octal X
Farver: Carbon Black, Hydrogen White, Gul, Adament Orange, Thaum Red, Reson Blue 
Størrelse testet: Medium
Vægt: 210 gram
Pris: 1860,- kroner

 

Stillet til rådighed af: United Cycling

 

 

Intro

Octal X er i virkeligheden lavet til mountainbike, men da den slægter sin populære landevejsforgænger Octal, endog ret meget på, så er det et spændende alternativ til en decideret landevejshjelm i disse tider, hvor mange også bruger terrænet i vintersæsonen på enten mountainbike eller crosscykel.

 

En allround-hjelm i det velkendte POC-design.

 

Nøgledetaljer

 

In-mold
Octal X er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Det betyder primært tre ting:


1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let)


2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet


3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design

 

Octal X-hjelmen er både let og spækket med ventilation og drager således fuld nytte af In-mold-teknologien.

 

Aramid Bridges

Ved at forme små broer af materialet Aramid ind I kernen af hjelmen, så har POC sørget for, at kraften fra et styrt spredes over et større areal. Det gøres ved at det ubrydelige Aramid væves ind i hjelmens hærdede skum og således giver en bedre strukturel stabilitet. 

 

Ekstra beskyttelse

 

POC har forsynet hjelmen med endnu mere af den hårde yderskal, således at hele den nederste del, hvor det hårde inderskum eller ofte er blottet, er dækket. Det betyder en endnu stærkere hjelm og derved bedre beskyttelse, hvis uheldet er ude.


Komfort

Octal X gør sig allerførst bemærket med et af de mest behagelige bespændingssystemer vi har oplevet. Først og fremmest er det meget minimalistisk og fylder stort set intet i hjelmen. Derved er der ingen risiko for generende elementer og man mærker slet ikke at det er der, før man spænder til og oplever, at spændingen fordeler sig eksemplarisk rundt om hovedet.

 

Her er ingen ’Hot Spots’, hvor spændingen er ubehagelig eller ujævn. Faktisk kan man spænde hjelmen rigtig meget uden at komforten lider.

 

Systemet kan pre-justeres via to indsatser, så det indvendige skelet passer nøjagtigt til ens hovedstørrelse. Systemet har mange små trin, så det er muligt at finjustere og virkelig ramme sin størrelse, før man strammer til via drejeskiven bagpå.

 

Indersiden er beklædt med en stor pude, som dækker pandearealet langs hjelmens kant og området omkring tindingerne og hovedets forside. Det andet primære kontaktpunkt, den øverste del af hovedet, er dækket af to centrale puder. Egentlig en ret minimalistisk tilgang, men POC formår alligevel at via de strategisk velovervejede placeringer at dække de kritiske områder og yde god komfort.

 

Designmæssigt er POC Octal-hjelmen blevet lidt af et ikon i de seneste år med sit relativt brede design, især sammenholdt med tidens aero-trend. Selv om design og komfort ikke nødvendigvis altid går hånd i hånd, så oplever vi dog, at netop designet på sin vis spiller en rolle for den fine pasform. Der er god plads, så hjelmen glider behageligt ned på hovedet og ikke trykker i toppen, mens det overlegne bespændingssystem har så rigeligt med kræfter til at sikre en tætsiddende oplevelse, som naturligvis er essentiel på cyklen.

 

Der er en grundregel om, at når man ikke bemærker sit udstyr i brug, så er det oftest fordi det performer godt. Det er absolut tilfældet her, for den gode og behagelig bespænding sammenholdt med den lave vægt tiltaler virkelig og kan klart anbefales til dem, som traditionelt ’mærker’ deres hjelm.

 

På komfortsiden er POC’s Octal-serie kendt for sin luftighed via store ventilationskanaler som er generøst spredt over hele hjelmens overfladeareal. Dette er nedarvet til Octal X også, som uden tvivl er en af de mest ventilerede på markedet.

 

Kvalitet

Med POC Octal X får man generelt oplevelsen af et gennemført produkt uden kompromiser.

 

Hjelmen er lækker i hånden og fyldt med fine detaljer og gennemført funktioner i god kvalitet.

 

I det store billede har hjelmen et fint sammenspil mellem yderskal og inderskum med en upåklagelig finish. Oversiden er udført med en glossy finish mens området omkring ørene er lavet i et mat materiale. Vi synes, at det giver et gennemført og ret eksklusivt look – det virker gennemført og lækkert.

 

Udover de overordnede linjer, så mærker man også de små detaljer, som oftest er dem, som løfter et produkt helt op i toppen af hierarkiet.

Eksempelvis er højdejusteringen i bespændingssystemet fordelt i to spor fremfor det traditionelle ene. Hvad der først kan føles som en tilfældighed, er det ingenlunde, da justeringsskiven derved er helt fri og man derved let kan få fat med én hånd og justere på farten.

 

En anden detalje som fortjener at blive nævnt, er at stropperne ikke hæfter på indersiden af hjelmen, men faktisk er ført ind i selve hjelmens konstruktion, hvor man ikke kan se eller mærke dem. Det betyder, at de aldrig kan komme til at genere rytteren på hjelmens inderside og bidrager dermed til den føromtalte komfort.

 

Stropperne sidder godt og på testeren her passer de perfekt, så vi har ikke haft behov for at justere.


Vi bemærker dog, at de kun kan justeres under hagen og derved ikke i samlingerne under ørene, hvilket for nogle er en fin detalje ellers. Dog skal det nævnes, at stropperne flytter sig i takt med at man højdejusterer skelettet i bespændingen og derfor delvist overflødiggør denne funktion.

 

Højdepunkter

 

Samlet pakke
Den samlede pakke oser af kvalitet og det er umuligt at sætte en finger på reelle svagheder eller mangler

 

Komfort
Let og lækker. Pasform og komfort er i topklasse -ikke mindst grundet det virkelig god bespændingssystem.

 

Ventilation
Octal-familien er stadig en af de mest velventilerede låg på markedet.

 

Konklusion

POC Octal X’s design kan til tider dele vandene, men målt på mere objektive parametre står hjelmens kvaliteter i vores optik ikke til diskussion. Materialekvalitet, håndværk, vægt, komfort og ventilation går op i en højere enhed og sætter to streger under en allroundhjelm uden nogle reelle svagheder.

Briko Gass

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: Gass
Farver: Hvid/sort, Grøn/sort, Sort/Blå, Orange/Sort, Hvid/Rød, Sort/Fluo, Sort/Celeste, Orange/Fluo
Størrelse testet: Medium (53-58 cm)
Vægt: 270g
Pris: Kr 1395,-

 

Stillet til rådighed af: Campione

 

 

Intro

Briko er et relativt nyt bekendtskab på danske breddegrader, men et brand der er solidt plantet med sine rødder i det italienske.

 

Pro-mandskabet Bardiani bruger Brikos produkter og den letgenkendelige Gass-hjelm, som er blevet luftet i bedste sendetid i eksempelvis Giroen.

 

En hjelm der er konstrueret til fart og med et udpræget aerodynamisk formål.

 

Nøgledetaljer

 

Forbedret EPS System
Optimeret konstruktion giver en både lettere og mere sikker hjelm.

 

X-Light Roll Fit System
Bespændingsystemet kan justeres bade lateral og vertikalt, så man opnår det tætteste og mest præcise fit og pasform.

 

POLYGIENE® INNER PAD
De indvendige puder er behandlet med et antibakterielt stof for lugtkontrol og bedre hygiejne.


Komfort

Briko Gass har en af de fineste og mest gennemarbejdede indersider vi har stødt på.


Således er stort set hele hjelmen dækket af bløde puder. Især området fra tinding til tinding er godt dækket ind, men også resten af hjelmen er polstret på kontaktfladerne med hovedet.

 

Det betyder, at hjelmen nærmest krammer hovedet, når man tager den på. Det kan bedst sammenlignes med en rigtig lækker skihjelm eller lignende, hvor der typisk er plads til lidt mere polstring. Især området i siderne af hovedet er behagelige og panden ligeså.

 

Pasformen er også rigtig god og bidrager til den følelse.

 

Når man strammer hjelmen til, så kan man mærke det hårde skum igennem puderne en smule ovenpå hovedet, men ikke noget videre nævneværdigt, men snarere noget der skal køres til over tid.

 

Det indvendige bespændingssystem kan forindstilles via et udtræk, så skelettet kan gøres større eller mindre alt efter hovedstørrelse og -form. Her er der masser af trin, så man virkelig kan finjustere. Systemet kræver lidt kræfter at håndtere, men det er i virkeligheden fint nok, for det er ikke en funktion, man vil have til at blive løs over tid.

 

Også siderne i den indvendige lukkemekanisme kan indstilles i tre zoner, så man virkelig kan fintune størrelsen på systemet og opnå et godt fit, inden man endnu har spændt noget til. Flot!

 

Selve skelettet i bespændingen bemærker man stort set ikke, da det løber inden under puderne. Det vægter på komfortskalaen, da man kun er i berøring med de bløde puder.

 

Trykket fordeles ret godt, når man drejer på spændeskiven i nakken. Der spændes til primært bagfra og i siderne, og generelt er det godt fordelt.  

 

Hjelmens design gør, at det ikke er muligt at placere et par briller i udluftningshullerne, hvilket man savner.

 

Kvalitet

Først og fremmest er Gass-modellen rigtig lækker i hånden. Der er tale om et gennemarbejdet produkt, det er helt tydeligt.

 

Materialekvalitet er allround virkelig høj, med en perfekt finish, som er en sand tophjelm værdig. Briko kan tydeligvis sit håndværk og er lykkedes med et eksklusivt og iøjnefaldende produkt.

 

Designet leder tankerne hen på hjelme fra andre sportsgrene, men Briko er i vores optik til fulde lykkedes med et lidt anderledes og minimalistisk design, som giver en smal silhuet og det smalle look, som mange leder efter i en hjelm. Den er ikke kluntet på hovedet, som man frygter.

 

Den ser hurtig ud – nærmest aggressiv – uden at det bliver outreret.

 

Drejehjulet i bespændingssystemet er en smule tyndt og havde været nemmere at betjene, hvis der var mere at tage fat i, men i det store billede er det i småtingsafdelingen.  

 

Endelig er stropperne forsynet med en magnetlukning, som bare spiller og betjenes let. Sådan skal det gøres!

 

Højdepunkter

 

Materialekvalitet
Briko har bestemt ikke sparet på noget


Design
Lidt anderledes på den gode måde


Bespænding
Smyger sig let om hovedet uden at stramme nogen steder

 

Konklusion

En udpræget aerohjelm, som ser hurtig ud og føles ligeså. Vi synes, at Briko lykkes med et lidt anderledes design og generelt afleverer en tophjelm, som er lækker på alle parametre – ikke mindst i sin materialekvalitet.

Lazer Z1

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:            
Model: Z1
Farver: Sort, Hvid, White/Silver, Matte Orange, Green Matte Black Camo
Størrelse testet: Medium
Vægt:  210 gram
Vejl udsalgspris: Kr. 1.699,-

 

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic

 

 

Intro

Når rytterne fra Lotto Soudal trækker i arbejdstøjet, så er en af deres foretrukne hjelme Z1.


Mens rytterne også har adgang til en decideret aerohjelm, så er Z1 allround-modellen, som kan klare alt terræn og alle forhold.

En sand allroundhjelm af natur med en ’proven track record’ fra Pro-Touren.
 

Nøgledetaljer

 

T-PRO
For at øge sikkerheden, lader Lazer siderne af hjelmen gå lidt længere ned over hovedet og ansigtet. Hermed opnår man øget sikkerhed ved styrt og bedre beskyttelse af netop de områder.

 

RBS
Står for ’Rigidity Brace System’ og kan sammenlignes med det bur, som man ser indvendigt i racerbiler:


I tilfælde af styrt hvor man slår hovedet flere gange, hvis man eksempelvis kurer hen ad jorden i høj fart, så holder det hjelmen sammen, selvom den er slået i stykker, så man stadig opnår en vis beskyttelse.

 

ARS – Advanced Rollsys system®

De fleste hjelme strammes til om hovedet via en drejeknap i nakken, men Z1 har Lazers integrerede system, hvor bespændingen ordnes via en cylinderformet rulle på toppen af hovedet.

 

Komfort

Hjelmen er beklædt med en pude foran, som dækker området omkring pande og tindinger, mens oversiden af hovedet er dækket via en mindre pude lidt bagved hovedets midterste punkt.


Kvaliteten er lækker, men vi synes, at Z1 godt kunne have profiteret af lidt mere polstring.

 

Især på den øverste del, hvor der kan mangle lidt blødhed og hvor man kan mærke den hårde skum.


Fordelingen er ellers udmærket og den brede pandepude gør sit arbejde godt.

 

ARS-systemet, som altså er Lazers anderledes bespændingssystem, fungerer udmærket. Det indvendige skelet, som strammer om hovedet er godt placeret, så det ikke stjæler plads fra selve hovedet inde i hjelmen – det kommer ikke i vejen – og så giver det en behagelig spænding, som fordeles fornuftigt omkring hele hovedet.

 

Selve spændeenheden er en cylinder, som er placeret i et (ventilations)hul ovenpå hovedet. En væsentlig adskillelse fra den ellers obligatoriske drejeskive i nakken.

 

Denne cylinder – og altså ARS-systemets hjerte – gør det let at dosere og finde en god spænding. Den kan og skal betjenes med en finger, hvilket gøres let både inden man hopper på cyklen såvel som ombord på rammen.

 

Det er også værd at bemærke, at systemet giver væsentligt bedre plads i nakken, hvilket gør hjelmen ’hestehalevenlig’ og giver en oplagt fordel for alle med langt hår.

 

Der er en femtrins højdejustering i det indvendige skelet, som gør det muligt at forudindstille efter sin hovedstørrelse. Vi savner lidt et trin mere: Medium dækker 55-59 centimeter og med vores 57 centimeter savner vi, at skelettet dækker mere i nakken.

 

Vægten er godkendt og en tophjelm værdig, mens Z1 velsagtens er en af de bedst ventilerede hjelme på markedet, med sine nærmest utallige ventilationshuller.


Kvalitet

Generelt er Lazer Z1-hjelmen utrolig lækker. Alle materialer er fra øverste hylde og håndværket er som man forventer af en tophjelm. Alle overgange fra skum til yderskal er udført til perfektion og konstruktionen er både pæn og funktionel.

 

En af de ting, som virkelig springer i øjnene er, at man får følelsen af en meget robust hjelm trods den beskedne vægt.

 

Materialekvaliteten af bespændingssystemet er høj. Materialerne er meget bøjelige, så de ikke alene følger hovedets konturer naturligt, men også gør det naturligt, så de kan forventes at have lang levetid.

 

Den 5-trins højdeindstilling i nakken er lidt svær at trække ud og ind, det kan godt gøres bedre, men skal man komme Lazer til undsætning, så er det retfærdigvis ikke en indstilling man piller ved ofte, når først man har fundet den.

 

Stropperne er holdt i en fin materialekvalitet og de er lette at indstille – det er med til at trække op.

 

Højdepunkter

 

Ventilation
Det bliver sjældent mere luftigt end med Z1.


High-end kvalitet
Z1 er drønlækker både i hånden og på hovedet.


Bespændingssystem
God fordeling af trykket, et tæt fit og overlegen materialekvalitet

 

Konklusion

Z1 er en vaskeægte allrounder, som holder et højt niveau hele vejen rundt. Det er rart at se en spændemekanisme, som udfordrer konventionerne – og Lazer slipper absolut afsted med sin innovation.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour de l'Eurométropole(1.HC ) 22/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 20/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 22/09

Omloop van de Westhoek(1.1) 21/09

Hammer Zagreb(2.1) 20/09-22/09

Omloop van de Westhoek(1.1) 21/09

Tour de l'Eurométropole(1.HC ) 22/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 22/09

VM(CM) 23/09

Duo Normand(1.1) 23/09

Gooikse Pijl(1.1) 23/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 23/09

Trofeo Matteotti(1.1) 23/09

Famenne Ardenne Classic(1.1) 27/09

Tour of Almaty(2.1) 29/09-30/09

Tour de Vendée(1.1) 30/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »