Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Biler fyldt med cykler på tagene i forbindelse med tidskørsler er ifølge den britiske Israel-Premier Tech-rytter Alex Dowsett på grænsen af fair play.
Annonce
Under tidskørslen på 1. etape af Tirreno-Adriatico fik Filippo Ganna og Remco Evenepoel, foruden deres topplaceringer på etapen, også tiltrukket sig en del opmærksomhed grundet det høje antal af cykler på taget af deres følgebiler.
De mange cykler på tagene af følgebilerne skaber ifølge Cyclingnews.com en aerodynamisk fordel for rytteren, der befinder sig foran bilen.
At benytte sig af denne metode under tidskørsler repræsenterer dog ifølge Alex Dowsett en gråzone mellem fair play og reglerne i UCI’s regelbog.
Det skriver Cyclingnews.com.
”Det er i gråzonen. Det grå er grænsen mellem, hvad der er i ånden af fair play og hvad der står i UCI’s regelbog,” lyder det fra briten, som fortsætter:
”Hvis der ikke er en regel imod det, så er det ikke snyd. Vi forstår så meget om aerodynamik nu, at vi ser disse ting, og selvfølgelig bringer pressen og sociale medier det frem i lyset,” siger Dowsett.
Israel-Premier Tech-rytteren fortæller dog samtidig at den fordel, som vindes ved at benytte sig af metoden, er så lille, at det ikke ville have haft nogen betydning for om Ganna havde vundet etapen eller ej.
”I sidste ende, med de afstande Ganna kan skabe til andenpladsen, har han ikke brug for den slags ekstern indflydelse. Ingen kender faktisk gevinsten (ved at benytte sig af metoden, red.).”
”Hvis de sidder 10 meter bagud, er det måske en brøkdel af en procentuel gevinst. Hvis det er 30 meter, er det måske en gevinst på nul procent. Det er i det grå,” fortæller han afslutningsvis.
Dowsett, som selv kun havde en enkelt ekstra cykel på taget af sin følgebil, blev nummer fem på den pågældende enkeltstart, da han krydsede stregen i en tid, der var 25 sekunder langsommere end Gannas vindertid.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Sejrende Barguil: Mine ben var virkelig fucked
Se Vingegaard og Pogacar dyste på kongeetapen i dag - Halv pris!
Evenepoel utilfreds: Intet og ingen viste os vej
Optakt: 6. etape af Tirreno-Adriatico
Tirreno-Adriatico-analyse: Dramaet, der fusede ud