Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Tenerife no Limits – helt unikke cykeloplevelser bekræfter slogan

Tenerife no Limits – helt unikke cykeloplevelser bekræfter slogan

03. juni 2022 09:05Foto: Turismo de Tenerife

På samme længdegrad som Saharaørkenen byder Tenerife, med sin geografiske placering i Atlanten, på høje, stejle bjerge og dermed mangeartede muligheder for cykelture i stabile temperaturer året rundt. Der er snoede nyasfalterede veje og stigninger i alle kategorier - både gennem områder med begrænset vegetation eller gennem frodige regnskove. Sammen med et internationalt hold af cykeljournalister har Feltet.dk set nærmere på Tenerife.

Gruppen på 15 cykelentusiaster ankommer, fra hele Europa og USA, i løbet af dagen til Tenerife. Bikefitting gennemføres hurtigt og professionelt på baggrund af fremsendte mål.

 

Under fællesspisningen om aftenen er stemningen livlig, og der udveksles hurtigt erfaringer, tips og telefonnumre. Efter gennemgang af ugens program, som kulminerer med deltagelse i UCI-løbet Vuelta al Teide, er vi alle spændte og glæder os til at komme i sadlen tidligt næste morgen.
 

Perfekt appetizer
Første cykeldag køres vi i bus til Don Martin de Gülmar, det aftalte startsted oppe i bjergene på vejen TF28. Her er vores guider allerede fremme og har klargjort cykler og forsyninger.

 

Vi er allerede i højderne og har en fantastisk udsigt over havet mod øst, hvor Afrika gemmer sig 300 kilometer ude i horisonten. Med de kompetente cykelguider i spidsen startes turen stille og forsigtigt op.

 

Det er en fantastisk rute, der er planlagt. Der er nyt asfalt, rigtig mange sving og en kuperet rute med medium stigninger, hvilket gør, at alle får god mulighed for at blive fortrolige med cyklerne og cykling i gruppen. Personligt er det nok en af min cykelkarrieres mest varierede og fornøjelige ture på 50 kilometer. Der er ikke mange lige strækninger over 300 meter, så bremse- og svingteknik bliver virkelig pudset af.

 

Ruten fører os gennem små landsbyer med gode muligheder for kaffe- eller frokoststop. Generelt er der god opbakning og hensyntagen til cyklister, hvor de samme regler med minimum 1,5 meter afstand som i DK er gældende.

 

Ruten TF28 er en del af den tidligere hovedfærdselsåre mellem nord og syd, men der er og bliver fortsat investeret store summer i nye motorveje, som tager rigtigt meget af trafikken fra de mindre veje.


Lokalbefolkningen virker meget imødekommende og hepper, når vi kører igennem landsbyer - også det lokale politi er hjælpsomme og stopper flere steder trafikken, når vi eksempelvis skal igennem rundkørsler.

 

Der poseres for kameraet - en god blandet gruppe med en fælles passion. Foto: Turismo de Tenerife.

 

Meget mere end cykling
Tenerife er meget varieret med et frodigt landbrugsområde i nord med jævnlige skyer, der bliver holdt fast af bjergene.

 

I syd er antallet af solskinstimer højt, og siden 1970-erne er der bygget et dejligt turistområde med masser af sandstrande og et kæmpe udbud af aktiviteter, der kan tilfredsstille alle - ikke mindst rejsefæller, som ikke har lyst til at cykle. Golf, hvalsafari, dykning, surf, go-kart, standup paddling og selvfølgelig flotte luksushoteller med wellness er blandt mulighederne.

 

Generelt møder man som turist en afslappet og meget serviceminded kultur, hvor man føler sig godt tilpas og kan nyde det lokale køkken, hvor specielt grøntsags- og fiskeretter er populære. For at kompensere for importomkostninger til Tenerife er der meget lempelige skatte- og afgiftsforhold, som slår igennem på en række områder, så generelt er der et attraktivt prisniveau på Tenerife.

 

Populær træningsdestination
Flere profesionelle ryttere og hold træner regelmæssigt på Tenerife, da vejret er så stabilt og behageligt året rundt. Der er rige muligheder for at køre lange moderate stigninger op til 50 kilometer plus. Chris Froome har som forberedelse til Tour De France prøvet kræfter med Lomo Monroys gennemsnitlige stigning på 22.5 %, og her er det værd at bemærke, at en enkelt passage stiger med vanvittige 34,9 %, så på 2,3 kilometer vinder man 526 højdemeter.

 

Vuelta al Teide -  så er plateau 2400 moh nået og 45 kilometer nedkørsel gennem regnskov venter. Foto: Turismo de Tenerife.

 

Lokalt løb i UCI-regi
Der gøres meget fra Tenerifes turistorganisationer for at promovere cykling, og de seneste syv år (kun afbrudt af Corona) har UCI sammen med de lokale entusiastiske cykelorganisationer arrangeret løbet Vuelta al Teide, et løb med to forskellige distancer - 175 kilometer / 4400 hm eller 95 kilometer / 2000 hm.

 

Begge distancer tager rytterne op til vulkanen Teide via en ikonisk, moderat lang stigning på 24 kilometer, der først går op til Teide Nationalpark, og efter et kort plateau fortsætter man de sidste otte kilometer mod toppen. Den asfalterede vej slutter dog i knap 2.400 meters højde, hvilket er omkring 1.300 højdemeter under Teides absolutte top. Stigningen er ikonisk, fordi man kommer igennem de mest fantastiske landskaber, der spænder fra gold lava på toppen til en tur gennem regnskov på vej ned til havet.


Efter tre meget forskellige, men veltilrettelagte cykeldage deltog vi cykelentusiaster i Vuelta al Teide - tre hardcore-deltagere valgte den lange distance, og vi andre tog ruten på de 95 kilometer / 2000 hm. Der var i år godt 1000 deltagere, og selvom ikke alle veje var lukkede, betød de mange marshals, motorcykelbetjente og hjælpere, at løbet blev afviklet problemfrit for alle rytterne.

 

Det var en stor oplevelse at deltage i og gennemføre Vuelta al Teide, hvor der traditionelt er kæmpe opbakning fra mange larmende tilskuere, og den nationale interesse viser sig i form af livestreaming af hele løbet.

 

Asfalten er ny, udsigten flot og kombineret med en god snak, er toppen af stigningerne hurtigt i sigte. Foto: Turismo de Tenerife
 

Førsteklasses udstyr og rimelige priser
Bikepoint Tenerife stod for cykeludlejning og service gennem hele ugen. Bikepoint har afdelinger fordelt på Tenerife og udlejer kvalitetscykler, blandt andet BMC, Cervelo og Ridley. Kompetente mekanikere yder god service, og priserne svinger fra 20 - 40 € / dag alt efter cykel og lejeperiode. Selvfølgelig tilbydes også MTB, gravel- og elcykler


Bike Training Tenerife stod for at guide, ruteplanlægning og praktiske forhold. To brødre - Delgado-brødrene - har grundlagt virksomheden, og med en skøn blanding af erfaring, humor og karisma, motiverer de hele gruppen gennem ugen. Bike Training Tenerife tilbyder alt fra fastlagte dagsprogrammer og til ugeprogrammer, hvor man kan melde sig på.

 

Prisen for en uge med seks guidede ture, hotel, morgen- og aftensmad, transfer med mere er 1200 - 1500 € for en uge. Her er tale om value for money, da den eneste ekstraomkostning vil være en flybillet.


Alternativt kan man aftale et skræddersyet program til sin egen gruppe. Der er altid følgebil med og minimum to guider, så man føler sig i gode og trygge hænder.


Øens hoteller er generelt af nyere dato, serviceniveauet er højt, og der er et stort udvalg. RIU er en kæde af specielt ”cykelvenlige” hoteller, hvor der er et lille værksted med service-og opbevaringsmuligheder.

 

Kan anbefales
For mit eget vedkommende går turen helt sikkert tilbage til Tenerife, der byder på så mange cykelmuligheder, og med Vuelta al Teide i maj har man en god motivation til de hjemlige træningsture i det tidlige forår.


For førstegangsbesøgende anbefales det at benytte et af de lokale eventselskaber, der har specialiseret sig i cykling, så alle praktiske forhold er afklaret og forberedt. Dette maksimerer cykeloplevelsen og giver en perfekt introduktion til Tenerife.


”Tenerife - no Limits”. Der er faktisk ingen grænser for de cykeloplevelser, man kan realisere på Tenerife.

DEL
INFO
Rejser
Nyheder
Træningsformer
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger