Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Shimano Dura-Ace DI2

Test: Shimano Dura-Ace DI2

04. juni 2009 10:48Foto: A.S.O.

En dag i bakkerne omkring Vejle Ådal. Weekenden den 9.-10. maj var imødeset med stor spænding. Feltet.dk's testredaktion var blevet inviteret til at prøve Shimano's nye elektroniske gearsystem - DI2.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Og ikke bare kunne vi få lov at prøve det nye gearsystem, men også få lov at prøve det under yderst ”realistiske” forhold, nemlig under BikersBest Grejsdalsløbet 2009.

Vi var blevet tilsagt til at møde op lørdag sidst på eftermiddag, så vi kunne få overdraget et stk cykel, tøj og sko. Straks ankommet til hotellet var det ned i gården, for at kunne kigge lidt på de spændende sager. 5 stk ”no-name” cykler, alle monteret med Dura-Ace DI2, stod klar i gården, og ventede kun på brugerne. Vores blev fundet og straks gik mekanikerne i gang med at lave de sidste finindstillingerne, så cyklerne også passede til brugerne.

I gården mødte vi også Lars Nygaard, fra BikersBest, der bød velkommen, og Harald Troost, PR og marketing-mand fra Shimano Europa. Harald gav en hurtig gennemgang af gear-systemet, og efterfølgende fik vi tilpasset vores nye Shimano RH-S310 sko sammen med Lars Nygaard. Selve skoen bliver varmet op i en ovn til ca. 80 grader, hvorefter man tager skoen på og får en plastpose udenpå. Luften bliver derefter suget helt ud, og vakuum’et former derefter skoen. Efter selve skoen er formet kommer turen til indersålen. Den bliver også varmet op, hvorefter den placeres i skoen og man tager skoen på, og lader derefter sålen køle af. Disse 2 processer gør, at skoen passer helt perfekt til fødderne.

Straks fra morgenstunden, iført vores spritnye dress, var det ned til cyklen og ud at prøve gear-systemet. For trods Harald Troost’s forsikringer om, at skiftesystemet næste ville give sig selv, så er det jo sin sag at skulle deltage i et løb med et helt nyt gearsystem, uden at kende det. Så det ville nok være fornuftigt, lige at gøre sig dus med systemet først.
Dura-Ace DI2-gruppen er jo stort set en DA7900 gruppe, men med modificerede for- og bagskifter, og der er grebene også lettere modificerede. Og så er gruppen selvfølgelig uden kabler!
Skiftegrebene har fået en lille ”kontakt”-plade man blot trykker på, for at skifte gear, men ligner ellers de almindelige greb til forveksling.

Brugen af gearsystemet
Det er selvfølgelig temmelig befriende, at man som normal Shimano-bruger, blot kan sætte sig op på cyklen, og så uden videre bruge gearene, uden at skulle reflektere alt for meget over, hvordan det nu lige er der skal skiftes gear. Men, selvom alt ligner sig selv, så er det jo et nyt system, og derfor skal det selvfølgelig lige afprøves, inden løbet skydes i gang. Prøveturen blev dog til en temmelig kort én af slagsen – Harald havde ikke overdrevet. Det er så utrolig intuitivt at bruge. Blot en lille berøring af kontakten, og så skiftes der. Hurtigt og dog alligevel silkeblødt. Ude på ruten, især på bakkerne, viste der sig dog et lidt andet ”problem”. Trods det daglige brug af Shimano-gearene opstod der nemlig et lille problem. Et problem der dog var udledt af for kort brug af det nye DI2-system. På de rigtig stejle bakker, hvor hovedet sådan lidt står af, og panikken er lige ved at bryde igennem, faldt det lidt svært at få skiftet gear. Ikke fordi systemet ikke virkede. Nej, simpelthen fordi der blev forsøgt at skifte på gammeldags maner – ved at skubbe til gearskifteren. Og DI2 skifter først når man slipper kontakten igen. Men efter et par timer på cyklen var også det ”problem” løst.

Og når bakkerne er blevet nævnt, så er det måske lige nøjagtig dér, den største gevinst på gearsystemet ligger. Ingen tvivl om, at DI2-systemet kan bruges til alt. Men på bakkerne, og formentlig i bjergene, viser det sin sande styrke. For det skifter så perfekt, og helt uden at skulle bruge energi på at skifte gear. Blot et lille blødt tryk og slip, så er der skiftet. De fleste kender formentlig lydene, når et større felt rammer en bakke. Der bliver skiftet hele feltet igennem, og rigtig mange får lavet fejlskift og får slået deres rytme i stykker på grund af det. Det vil ikke ske med DI2. Systemet er ultra præcist, og det lykkedes ikke én eneste gang på test-dagen af lave et decideret fejlskift! Og hvis der er noget man ikke har brug for på bakkerne, så er det selvfølgelig irritationen ved, at gearene ikke lige gør, hvad man gerne vil have.

Lireværdien
En komplet gruppe Shimano Dura-Ace DI2 har vi set til ca 20.000 kr. Og normalt, når man køber ind til dén pris, må det forventes i stort omfang, at man får en vare, der har et ”lire-tal” der nærmere sig det voldsomme. Noget af dét, som vi oplevede under Grejsdalsløbet var, at ikke ret mange opdagede at vi kørte med DI2-gearet. Selvfølgelig primært fordi det endnu er begrænset, hvor mange der rent faktisk har set gruppen før, og dels fordi den til forveksling ligner den almindelige DA-gruppe. Men spørgsmålet er, om ret mange vil opdage investeringen, og dermed får man ikke den, måske forventede opmærksomhed. Men for dem, der kan være dette foruden, er der for testredaktionen ingen tvivl – du får et produkt som andre helt sikkert ville være MEGET interesseret i at eje.
Harald Troost, fra Shimano Europa, fortalte, at gruppen primært er produceret til elite-rytterne rundt om i Verden. Dog vil der utvivlsomt være lande, som eksempelvis Danmark, hvor en del motionister også vil være købere. Og når gruppe engang bliver fuldt implementeret i de danske butikker, og prisen får stabiliseret sig lidt, så er vi ganske sikre på, at en del cykler herhjemme vil blive udstyret med netop DI2.

Justering af gearet
Vores største ”bekymring” på forhånd, omkring det nye DI2 gear, har været justeringsmulighederne. Man kunne vel et eller andet sted godt frygte, at det kunne blive en temmelig kompliceret sag, såfremt gearet ikke er justeret ordentlig ind. Men disse bekymringer synes at være gjort til skamme. Nu har vi selvfølgelig fået en færdig cykel stillet til rådighed, og har altså ikke selv skulle montere og justere det ind, men umiddelbart synes det særdeles let. Man kan, via en lille elektronisk boks ved styret, faktisk justere bagskifteren elektronisk, med 12 steps pr. del af kassetten.

Selvsamme boks er også en batteri-indikator, så man hele tiden kan se, om der nu er ”batteri nok”. Og det vil der sædvanligvis være, eftersom en normal opladning vil holde til 1000 timers brug af cyklen med kraftigt brug af skiftegrebene. Det formodes, at det faktisk vil kunne bruges ikke færre end 2000 timers cykling, hvilket burde kunne være nok til de fleste. Skulle man undervejs på turen pludselig blive informeret om, at nu er batteriet ved at gå død, vil det første der sker være, at forskifteren reagerer lidt langsommere. Den virker altså stadig, men blot langsommere. Er turen nu så lang, at det vil vare et stykke tid, inden man kan nå at få batteriet ladet op igen, vil det næste der sker være, at forskifteren ikke mere vil kunne skifte – men til gengæld vil bagskifteren til stadighed virke i pænt lang tid. Så man er ikke helt ”lost” midt i det hele med et gear, der står i 53x11 efter en tur ned ad bakken.

Pris og ydelse
Som i alle andre sammenhænge, skal produktet her selvfølgelig også vurderes efter både ydelse og pris. Og det er rigtig svært. For kan en pris på 18.000.- retfærdiggøres? Og skal den retfærdiggøres? Og nej, den skal ikke nødvendigvis retfærdiggøres. Prisen er høj. Rigtig høj. Og man kan få 2 almindelige Shimano Dura-Ace 7900-grupper til samme pris. Men man får ikke det samme produkt. Det svarer vel lidt til, at man sammenligner eksempelvis en BMW 320i med en BMW M3. De ligner begge hinanden. Men den sidste er vel dobbelt så dyr som den første. Og man får ikke dobbelt så meget for pengene. Men man får noget, som ikke så forfærdelig mange andre har, og det er der en del mennesker, som godt vil betale ekstra for. Og det kommer formentlig også til at gøre sig gældende med DI2-gruppen. For ser man bort fra prisen, så er det et produkt der virkelig er unikt og overordentlig velfungerende, og som vil pynte på enhver cykel. Det er marginalt tungere end Dura-Ace 7900-serien, men dog stadig 113 gram lettere end den gamle Dura-Ace 7800 serie.

Så Testredaktionens reaktion efter testen er temmelig klar: Lad hjertet bestemme og cyklen bliver med sikkerhed udstyret med DI2. Lad fornuften sejre og vi nøjes med at drømme om DI2 og monterer i stedet cyklen med Dura-Ace 7900.
 

Læs også
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Landevej og bane
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?