Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: 2022 Giant Revolt Advanced Pro 0

Test: 2022 Giant Revolt Advanced Pro 0

09. marts 2022 13:00

Den nye Revolt cementerer sin position som en af markedets bedste gravelcykler med levende styregenskaber, god komfort og muligheden for at ændre køregenskaberne med et udskifteligt dropout, som kan øge akselafstanden.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: Giant

Produkt: Revolt Advanced Pro 0

Farve: Dark Red / Grenadine

Størrelse: Medium

Pris: Kr. 42.499,-

Ramme: Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle, disc, flip chip dropout

Gaffel: Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive steerer, 12mm thru-axle,
Hjul: Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem (Tubeless)
Geargruppe: Shimano GRX RX-815 Di2, 2x11
Styr: Giant Contact SLR XR D-Fuse, 31.8mm - 44 cm.
Sadelpind: Giant D-Fuse SLR, composite, -5/+15mm offset

Introduktion

Revolt har efterhånden ti år på bagen, hvor den var blandt de allerførste deciderede gravelcykler. 2022-modellen er derfor en relancering med en række nye tiltag og features.

Revolts formål var og er at bygge bro mellem disciplinerne og give rytterne et redskab til skov- og grusstierne, hvor man ikke skal vælge mellem kontrollen fra en mountainbike og farten og letheden fra en landevejscykel.

2022-udgaven er bygget tro mod den originale platform, men er i processen blevet både lettere og kommer nu også med en justerbar akselafstand, som kan ændre cyklens køreegenskaber, så rytteren kan vælge efter disciplin og terræn.

 


Test

Revolt - stadig letgenkendelig

Selv om den nye Revolt er - ja - ny, så har den bibeholdt sin markante geometri, så den er let at kende.

Designet har altid gjort Revolt’en letgenkendelig med masser af slope i overrøret og de markant sænkede sadelstræbere, som siden er blevet en mere generel trend i design af cykler.

Så der er ikke meget nyt under solen, når man kun ser på overfladen af den nye Revolt. Linjerne er de samme. Hvorfor ændre på en vinder? Det synes at være filosofien fra Giant.

Mere effektiv

Ramme og gaffel har været på en lille slankekur, så den samlede pakke er cirka 200 gram lettere end den forrige generation. Det er marginaler, men der er ingen seriøs cykelrytter, som kan se sig fri fra at lægge mærke til vægten på en cykel.

Men der er også et par ændringer, som ikke kan ses med det blotte øje eller aflæses på vægten, som er med til at fremme effektiviteten i cyklen. Ændringer som Giant har lavet efter feedback fra sine professionelle testryttere, som oplever en stærkt øget konkurrence indenfor gravel-cyklingen, som stiller udvidede krav til cyklen.

På geometrien er akselafstanden blevet kortere, hvilket gør cyklen mere responsiv og livlig.

Endelig er rammens reach forøget, hvilket giver en længere cykel - også et typisk tegn på et mere race-orienteret setup. Som et konkret eksempel så er længden vokset til 387 millimeter sammenlignet med de tidligere 381 millimeter på en ramme i størrelse medium, som vi har testet.

Summen af ændringerne skal give en cykel, som er effektiv og hvis smidighed skal egne sig lige godt på veje af jord, i skarpe sving og på løse underlag.

 


Hurtig og adræt

Netop køregenskaberne er i min optik Revolt’ens helt store force. Den er alt det, som man gerne vil have en terræncykel skal være. Den er livlig, uden at den på noget tidspunkt mister balance eller bliver for sprælsk. Den kan nærmest beskrives som legesyg, hvis man kører den i varieret terræn og kommer i min optik for alvor til sin ret, hvis man kører lettere teknisk terræn, med masser af sving, retningsskift og variation i kravene til rytter og cykel.

Revolt føles let at navigere rundt uanset terræn. Noget af denne følelse kommer helt sikkert af, at cyklen faktisk har en lav vægt, hvilket altid er første skridt. Hernæst er der især to faktorer, som spiller ind. For det første er akselafstanden mellem for- og baghjul blevet kortere og cyklens trail er også reduceret. Det giver en mere livlig cykel, som så igen forstærkes af en sænket krankboks.

Det er alt sammen noget, som jeg synes, der bekommer Revolt godt. Den er ikke blot en cykel til de lange, monotone grusveje, den er også sjov at kaste rundt på små stier, hvor det går op og ned og hurtigt rundt i skarpe såvel som bløde sving.

Cyklen indbyder til fart og leg og man finder hurtigt den rette balance, så man for alvor kan have det sjovt. Jeg har i testperioden kørt en masse små rundstrækninger i en lokal naturpark, hvor jeg har forceret bakker på 15%, skarpe sving, nedkørsler og hurtige grusstykker.

Alt sammen med et kæmpe smil på læben, hvilket for mig er det ultimative kvalitetsstempel, når det kommer til køreglæde og -egenskaber.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 


Justerbar akselafstand - tilpas cyklen til terrænet


Jeg har testet cyklen med den korte akselafstand, som kan justeres med 10 millimeter som noget helt nyt. Geardroppet kan nemlig vendes om, så man øger hjulafstanden.

Den korte indstilling giver en hurtigere og mere adræt fornemmelse - som beskrevet i forrige afsnit -mens den lange indstilling forbedrer stabiliteten, hvilket især er brugbart når man kører i terræn med høj, konstant fart. Cyklens trail øges med 4 millimeter, hvilket giver mere stabilitet ved højere hastigheder. Desuden giver det plads til endnu større dæk - op til 53 millimeter.

 


Stræber efter komfort

De nye Revolt-rammer inkluderer de sænkede sadelstræbere med en endnu tyndere diameter, som skal øge eftergivenheden i cyklens bagende og derved øge komforten, som er så vigtig i groft terræn, uden at kompromittere stivheden.

Revolt’en kommer også med Giant velkendte D-Fuse-teknologi i både sadelpind og styr. Denne teknologi har været i brug siden 2014, hvor Giant udviklede den til cykelcross, og er velkendt for sine vibrationsdæmpende egenskaber.

Hvis man ikke ønsker at benytte D-Fuse-sadelpinden, så er der også mulighed for at benytte en mere klassisk, rund 30.9 millimeter pind.

Revolt’en er også meget behagelig at køre på. Bagenden er dejligt eftergivende overfor både ujævnheder og deciderede stød. Det betyder, at man sagtens kan køre hårdt og aggressivt uden at blive slået til lirekassemand. Jeg har virkelig tæsket en masse kilometer med høj intensitet på cyklen uden at skåne mig selv eller udstyret og kroppen har på ingen måde været mere mørbanket end efter en hård tur på landevejen.

Generelt synes jeg, at Giant har fundet en rigtig god formel for at tilføje komfortelementer i deres rammer uden at det på nogen måde går ud over ydeevnen. Det gælder i deres landevejsprogram såvel som her, hvor mange af teknologierne da også går igen.

Det er et stort plus i bogen for fart og hurtighed gør det bestemt ikke alene i det ujævne terræn.

 


Konklusion
 

Revolt er en af de ’originale’ gravelcykler, som var med til at bane vejen for en helt ny kategori. Den har siden nydt stor anerkendelse og den nye version gør sig i høj grad også fortjent til ros.

Revolt er alt det, som man vil have fra en terræncykel. Den er levende og sjov, men stadig nem at tæmme. Styringen og balancen føles præcis og man føler sig hurtig tryg ved at lege i skoven, på gruset og på stierne.

Det nye udskiftelige dropout giver tilmed muligheden for at forlænge akselafstanden for øget stabilitet og tolerance overfor mere jævn kørsel i høj fart. Derved kan man fintune cyklen til ens behov og lyst, hvilket er ret genialt.

Komforten kan også måle sig med de bedste på markedet, så alt i alt får man en fantastisk allround-pakke, så man kan begå sig i alle afkroge af graveldisciplinerne.



Sådan har vi testet

Vi har testet cyklen på flere typer offroad-underlag og udfordret den på bakker, små sving, nedkørsler og lange jævne stræk.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark



Alder: 38

Højde: 183 centimeter

Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 13 år 

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?