Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Assos RSR Targa sommertøj

Test: Assos RSR Targa sommertøj

03. oktober 2022 19:00

Assos har med Targa-serien opgraderet en af deres mest populære kollektioner og leverer ypperlig kvalitet og pasform. Nye materialer giver en forbedring af shortsene, mens trøjen er minimalistisk luksus.
 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Assos har opgraderet den ellers roste Equipe-kollektion med nye produkter, som har fået kaldenavnet Targa. Her er der optimeret på flere fronter, især med nye niche-materialer, som er Assos varemærke, når der nørdes og superoptimeres i laboratoriet i Schweiz.

 

Test
 

Fakta
Producent: Assos
Produkt: RSR Targa bibshorts
Farver: Sort

Størrelse: Medium (fås fra XS-XLG)

Pris: Kr. 2.269, -

 

RSR Targa-shortsene er Assos’ nye topshorts, som placerer sig i toppen af hierarkiet.
Ifølge Assos er shortsene et fundamentalt re-design, topoptimeret til race med egenskaber som overgår hvad man ellers ser på World Tour-niveau.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Barren er sat højt gennem supertætte og bløde materialer, en hyper let konstruktion og en race-optimeret konstruktion. Kort sagt, et par shorts til rytteren som kræver det letteste og hurtigste materialer.

 

En af de mest markante nyheder er et kompressionsmateriale kaldet Type.701. Materialet er vævet og giver høj kompression, som skal reducere træthed og optimere aerodynamikken.

Assos har arbejdet meget med materialet for at øge strækbarheden i visse områder for at optimere kompressionen og omvendt lette trykket i de sensitive områder.
Den samlede fornemmelse kalder Assos for ’Superskin’.

 

Shortsene er lavet i et lidt mere robust materiale, hvilket giver struktur, samtidig med at det er ultra let.

 

Ved første møde giver den nye model og indtrykket af at være lavet minimalistisk, med fart for øje. Shortsene har en ultralet fornemmelse i hånden - der er ingen tvivl om, at de er lavet til at være hurtige.

 

Materialet omkring lårene og ved hoften er lidt anderledes, end man ellers ser. Stoffet er mere robust og har en lidt ru overflade. Samtidig har det mere struktur end traditionel lycra.
Det er noget, som Assos er begyndt på, og som vi tidligere har rost, da vi testede deres shorts til indendørs brug. Det giver nemlig masser af fasthed og struktur, hvilket er dejligt, når man bevæger sig. Det er helt klart med til at optimere pasformen - eller rettere, at pasformen bibeholdes, når man bevæger benene op og ned tusindvis af gange i sadlen.  

Shortsene har en vanvittig god pasform. De er tætte, og det kræver faktisk lidt at få dem på plads, men til gengæld sidder de som et ekstra lag hud, når først de er på.
Præcis som Assos faktisk har adviseret - her lykkedes det i stor stil. Pasformen kaldes ’racingFit’ og skal maksimere aerodynamikken.

I forhold til tidligere udgaver af Assos-shorts, så har shortsene har lidt ekstra længde på benene, men det er faktisk også en effekt der er forstærket med nogle nye, ultraeffektive silikone-stoppere på indersiden af benafslutningerne. De holder simpelthen benene på plads, hvor de tidligere godt kunne krybe lidt op. Det er en kæmpe opgradering fra Assos!

 

Masser af små silikone-paneler holder benene på plads. Ærmet i ét stykke stof med masser af stretch skaber fantastisk pasform. 

 

Generelt har shortsene suveræn god kvalitet. Det er imponerende hvordan så let og tyndt et materiale kan være robust alligevel og de nye materialer fungerer virkeligt perfekt til bibshorts, hvor struktur og evnen til at forblive på sin plads er helt essentielt.

 

Jeg har vasket shortsene op mod 20 gange nu og de fremstår fuldstændigt som nye stadigvæk (såfremt man vasker efter anvisningerne).

 

Assos' shorts er proppet med teknologier, som især leverer en helt suveræn pasform og fornemmelse.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Equipe RS Jersey S9 Targa

Producent: Assos
Produkt: Equipe RS Jersey S9 Targa

Farver: Sort (fås også i blå, grå og hvid)

Størrelse: Medium (fås fra XS-XLG)
Pris: Kr. 1.399, -

 

Den mest aggressive, den mest aerodynamiske og den med mest kompression. Kort sagt - det hurtigste valg i Assos’ kollektion. Sådan beskriver schweizerne selv trøjen her.

 

Equipe RS S9-trøjen er ikke ny, men har nu fået en overhaling med Targa-udgaven.
Det er altså en World Tour-trøje, som er yderligere raffineret til at være endnu mere komfortabel samtidig med at den er fuldt aerodynamisk optimeret.

 

Ændringerne er primært lavet på komfortdelen, hvor Assos har sigtet efter at tilføje mere strukturel stabilitet i konstruktionen.
 

Men man skal ikke tage fejl, for trøjen er stadig lavet til rytteren, som gerne vil køre stærkt og pasformen er den såkaldte ’aeroFit’, som er lavet til World Touren.
Fittet er lavet som et såkaldt ’second-skin’, hvilket siger en del og pasform og fornemmelse - det er lavet til at være hurtigt på cyklen.

 

Trøjen sidder helt tæt, men er behagelig og kan bruges af de fleste kropstyper.

 

Og i brug er trøjen også rigtig tætsiddende. Pasformen er udpræget race - af den slags hvor trøjen føles restriktiv, når man står oprejst, men falder på plads, når man sidder i sadlen.

Det er helt tydeligt, at trøjen er lavet til rytterne på World Touren, hvor fittet er ultratæt over hele linjen.

 

Der er rigtig meget stretch i materialet, hvilket gør, at selvom trøjen sidder malet på, så føler man sig ikke begrænset eller indelukket. Trøjen følger fint kroppens bevægelser uden at føles for tæt eller begrænsende og selv om man vender og drejer sig, så holder den pasformen perfekt, hvilket ofte er en god indikation på kvalitet og en godt afstemt konstruktion.

 

Jeg synes især, at pasformen excellerer i området hen over skuldrene, brystet og den øvre ryg, hvor man bryder mest vind og derved har behov for, at alt sidder tæt,

Det er i høj grad på grund af ærmerne, som er lavet i ét stykke stof med kun én syning på indersiden af armen. Stoffet er ultraelastisk, så det sidder helt tæt om armene, men det er helt uden at stramme og uden brug af elastikker. Enderne er således laserskårede og derved får man et ærme som nærmest går i et med huden.

 

Ærmerne er helt suveræne og pasformen over skuldrene, brystet og ryggen fås næppe bedre.

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

Selvom det er en trøje til de varme sommerdage, så er den lavet i en ret kraftig kvalitet, som føles nøjagtig som man forventer af Assos: Blød, lækker og uden kompromiser.
Materialet har, hvad der føles som en let perforering, som er med til at sikre god åndbarhed, så man får et produkt, som yder rigtig flot i varmen.

Lommerne bagpå er også værd at nævne, da de er virkeligt kraftige og solide, og derved har en suveræn struktur, som bibeholdes, når man fylder ting i dem.

 

Jeg synes, at Assos rammer noget helt rigtig i designet med Targa-versionen her. Looket er underspillet - nærmest ’stealth’ - hvilket gør sig godt til en trøje, som er lavet til at køre hurtigt og ikke så meget andet - ligegyldigt - bavl. Man føler sig hurtig i den og den ser også hurtig ud med sin tætte pasform, diskrete aero-look og i dette tilfælde sorte farve.

 

Looket er nærmest 'stealth' i den sorte version - underspillet og dog helt skarpt i sin profil.

 

Alt i alt en helt suveræn trøje til feinschmeckeren, som sætter pris på perfekt pasform, god kvalitet og hurtige tekstiler. 

 

 

 

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?