Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Bontrager Ballista cykelsko
19. oktober 2018 19:00 af Morten Andersen

Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Introduktion

Bontrager er et sub-brand til mere velkendte Trek. Bontrager fungerer som platform for alt udstyr omkring de cykelrammer, som for alvor har sat amerikanerne på landkortet.

 

Flere af firmaets komponenter bruges af professionelle teams. Således også Bontragers skoprogram, som man ofte kan spotte på Pro Touren. Især - naturligt nok- på Trek-holdet, hvor også vores egen Mads Pedersen kører i skoene.

 

I år har Bontrager udviklet en ny high end-sko ved navn Ballista. Et navn som flere af topprodukterne fra Bontrager bærer - mest kendt er deres iøjnefaldende aero-hjelm.

 

Skoen med det eksklusive navn er lavet til race og fart for at tilfredsstille den krævende rytter.


Den er udviklet til at tilbyde stor effektivitet via en stiv sål og lav vægt, men Bontrager også har tilføjet en række komfortelementer.

 

Mest iøjnefaldende er dog skoens bespændingssystem, hvor vristen er holdt helt clean og BOA-spændet er placeret på hælen - i ly for vinden. En spændende nyudvikling, vi ikke tidligere mindes at have set.

 

 

Fakta:
Farve: Hvid (findes også i sort og rød)
Størrelser: 39-48
Vejl. pris: Kr. 1899,-

 

Test

Ballista-modellen fangede vores øjne ved første lancering. Skoen skiller sig ud ved den nytænkende placering af BOA-spændet og dermed ved at udstråle et helt clean look på skoens forside.

 

Fra et præstationsmæssigt synspunkt giver en ren front mindre turbulens og derved mindre vindmodstand, hvilket enhver rytter sætter pris på i jagten på at omsætte sine watt allermest effektivt.

 

Sekundært synes vi, at det rent æstetisk giver et lækkert og minimalistisk look.


Sammenholdt med at Bontrager har holdt sig fra larmende designdetaljer og holdt skoen gennemført hvid, kun afbrudt af enkelte sorte dele, giver en sko som er iøjnefaldende på den underspillede og lækre måde.

 

 

BOA - nu på hælen

BOA-spændesystemet er ingenlunde nyt, men snarere det mest brugte system på kvalitetscykelsko, da det giver en effektiv og let håndterbar spænding.

 

Hvor man oftest ser et eller to spænder placeret på skoens overdel, så har Bontrager altså udviklet et design, hvor et enkelt spænde på hælen trækker i de små wires, som løber nogenlunde som et snørebånd hen over vristen.

 

Det virker ganske gennemtænkt og veludført, når man første gang gennemgår skoen. Snøremekanismen hen over fodryggen er pænt og elegant udført. Den er diskret og er nærmest gemt væk, så den rene front for alvor kommer til sin ret.

 

 

Udfordringen rent funktionelt ved systemet er, om ét spænde alene kan levere nok kraft til at opnå en spænding som kan holde til store kraftudladelser uden at løsne sig.

 

Det korte svar er, at det kan det faktisk godt. Det lange svar kræver lidt mere forklaring.

 

Først og fremmest er Bontrager lykkedes vældigt godt med at fordele spændingen hen over hele foden. De tynde wires strammes ret harmonisk og fordeler trykket behageligt hen over hele foden. Der er ingen hot spots, over- eller underspænding.

 

I forhold til graden af spænding, så skal man helt klart vænne sig til spændet bag på og lige øve sig lidt i at få spændt skoene nok. Grunden hertil er, at den nederste del af BOA-spændet er dækket af en lille plastikkant.

 

Umiddelbart er vores bud, at det er for at beskytte ’mekanikken’ mod smuds og vand fra vejen og derfor giver det fin mening i forhold til holdbarhed.

 

Men det giver en lille udfordring i forhold til at få ordentligt fat i spændet og derved være i stand til at dreje nok til at levere den ønskede spænding.

 

For at spænde systemet skal den runde BOA-knap drejes ud ad på begge sko. Systemerne er altså spejlvendte, men det giver god mening, da man hurtigt vænner sig til, at for at spænde så skal man dreje ud ad.

 

Efter lidt tilvænning og lidt arbejde med fingersnilden, så kan Ballista-skoen spændes tilpas meget til at skoen kan køres hårdt og benyttes i konkurrencesituationer.

 

Vi har oplevet, at vi bedst kan spænde skoen med den modsatte hånd, så man skal række hen over overrøret på cyklen, hvis de skal spændes undervejs. Måske ikke optimalt, men i det store hele heller ikke en stor irritation.

 


High performance sutsko

Bontrager skriver faktisk selv i deres produktinformation, at målet med Ballista-skoen er, at den skal føles som ens favorit sutsko. Med andre ord; den skal være ultra behagelig.


Hele sutskoanalogien kan godt være lidt slidt, men det viser sig hurtigt, at der i dette tilfælde er noget om snakken.

 

For pasformen og de konstruktionsmæssige detaljer er sublime! Skoen sætter sig tæt og behagelig om foden. Bontrager har introduceret en ny læst kaldet inForm, som har ændret ergonomien. I test mærkes det ved, at skoen slutter til i hælen, giver god støtte under mellemfoden og tilpas med plads i tåboksen.

 

Hælen er desuden forsynet med anti-slip materiale, så hælen ikke kan glide op og ned, men bliver på plads.

 

 

Vi kan ikke mindes, hvornår vi sidst stak foden i en performance-sko, som fra første pedalomdrejning var så komfortabel.

 

Komforten understøttes af en blød pløs samt polstrede sider og bagside i hælområdet. Endelig er indersålen ret kraftig og den har noget densitet, så man får både støtte og komfort.

 

Ude på cyklen bibeholdes indtrykket og det er imponerende hvor megen komfort, der er i skoen, når man ser på dens høje score på stivhedsindekset.

 

Her er for alvor en konkurrencesko, som er komfortabel.

 

Stiv som et bræt!

Skoen har en ren carbonsål, som scorer 12 ud 14 på Bontragers interne skala. På godt dansk betyder det, at sålen er meget stiv og derved optimeret til at overføre så meget kraft fra fødderne til pedalerne.

 

Ballista bider da også fra sig og stivheden er præcis som man vil forvente at en sko, som man har erhvervet sig for at køre stærkt.

 

Kraftoverførslen føles god og stabil - der er intet flex at spore nogen steder.

 

 

God overall kvalitet

Alt i alt sidder man tilbage med indtrykket af en ægte topsko, som opfylder alle kravene for en sko i sin prisklasse.

 

Materialerne er lækre hele vejen rundt og konstruktionen er både snedig og gennemtænkt. Eksempelvis er overdelen limet for at holde vægten nede, hvilket resulterer i en ultralet sko.

 

 

Konklusion

En imponerende sko, som evner at forene performance, stivhed og komfort.

 

En af de mest komfortable racersko, vi har testet, hvor pasformen virkelig spiller med blød indersål, god støtte og en komfortabel pløs.

 

Ballista er stiv nok til race og designet er gennemført, strømlinet og anderledes. Lækkert på den underspillede måde i vores optik.

 

Den alternative placering af BOA-spændet er æstetisk flot, det fungerer efter lidt tilvænning, men giver umiddelbart ingen fordele i forhold til mere traditionelt placerede spænder.

 

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

Feltet.dk's vurdering:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Fuzhou(2.1) 14/11-18/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger