Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Cannondale Supersix EVO

Test: Cannondale Supersix EVO

17. august 2011 18:22Foto: A.S.O.

Feltet.dk har haft denne lækre cykel til test. Overall en rigtigt god oplevelse for testeren, der dog ikke var tilfreds på alle punkter. Læs mere herunder.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Produktets navn:

Cannondale EVO Supersix

 

Venligst stillet til rådighed af:

Intercycle A/S

 

Se mere her:

http://www.cannondale.com/dnk/supersixevo

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Intro:

Cyklen der var til test, svarer ikke rigtigt til nogen af de standard cykler der er i programmet. Den testede cykel var i stedet bygget op således:
 

FRAME

SUPERSIX EVO, BALLISTEC HI-MOD CARBON, SPEED SAVE,

PRESSFIT BB30

FORK

SUPERSIX EVO, SPEED SAVE, BALLISTEC HI-MOD FULL CARBON,

1-1/8" TO 1-1/4" STEERER

WHEELS

MAVIC R-SYS SLR

TIRES

SCHWALBE ULTREMO ZX, 700X23C, FOLDING

CRANK

CANNONDALE SL HOLLOWGRAM WITH SRAM RED 53/39 CHAINRINGS

BOTTOM BRACKET

SRAM PRESSFIT BB30

CHAIN

SRAM PC-1070

REAR COGS

SRAM PG-1070, 11-26, 10-SPEED

FRONT DERAILLEUR

SRAM RED, BRAZE-ON

REAR DERAILLEUR

SRAM RED

SHIFTERS

SRAM RED

HANDLEBAR

FSA WING PRO COMPACT

GRIPS

FI'ZI:K BAR TAPE

STEM

FSA SL-K, 31.8, 6 DEG

HEADSET

SUPERSIX EVO, 1-1/4" LOWER BEARING, 25MM CARBON TOP

COVER (W/ 5MM ALLOY HIDDEN TOP COVER)

BRAKES

SRAM RED

BRAKE LEVERS

SRAM RED

SADDLE

FI'ZI:K ANTARES, MG RAILS

SEATPOST

FSA SL-K CARBON, 27.2X250MM

 

SIZES

48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 63CM

 

Det ses altså, at cyklen er bygget så den meget ligner standard udgaven med RED, men her er tale om andre hjul og andet kranksæt.

 

Design

Stellet:

Stellet er meget minimalistisk, og rent i udseendet. Der er ikke de helt store finurligheder.

Dette er en af de ting jeg specielt godt kan lide ved Cannondale: De prøver ikke at udgive sig for en hel masse med smarte detaljer, men leverer en flot og gennemtænkt cykel der ser godt ud.

 

Bagstagen, og kædestræberen er lavet i en lidt speciel udformning. Rørene ændrer form fra start til slut, og giver et lidt specielt udseende. Æstetisk set er det dog ikke noget jeg er specielt vild med. Jeg er mere til en klassisk udformning af netop disse rør, men det er en meget subjektiv vurdering – det bygger ikke på noget som helst andet end personlige præferencer.

 

Vægt

Dette er en af de allermest spændende ting ved denne cykel: rammen vejer 695 gram i str. 56 (som er størrelsen på den testede cykel). Udstyret som beskrevet ovenfor havde vi her at gøre med en cykel, der havde den beskedne kampvægt af 5.9 kilo på badevægten.

Dette var uden pedaler - altså som den blev leveret.

 

Der skal altså arbejdes ret kraftigt for at få denne cykel til at blive lovlig jf. UCI lovgivningen om 6.8 kilo. Man har dog her spillerum til at smide en blødere saddel på, ekstra styrbånd osv. uden at gå på kompromis med en stadig meget let samlet vægt.

 

Går man i den anden grøft, kan man altså også få denne cykel ned i en vægtklasse der næsten nærmer sig det kriminelle…

 

Hvad synes testeren om cyklens udseende?

Overall er det en flot, og enkelt designet cykel. Den har et let udseende, der kun bliver bedre af de meget flotte hjul og den afbalancerede grafik på rammen.

Jeg synes vi har at gøre med en meget gennemført cykel her.

 

Læs også
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

 

Pris:

Ultimate: 79.990
Team: 64.990
Di2: 68.990
Dura Ace: 45.990
Red: 37.990

 

Som sagt var den testede cykel udstyret lidt anderledes, og kan dermed ikke findes på denne prisliste. Den ligger dog tættest på ”RED” - udgaven, men med bedre (dyrere) hjul og kranksæt.

Nærmere end dette kommer vi altså ikke på en præcis pris på den testede cykel

 

Test:

Cyklen reagerer meget kontant på den mindste berøring. Det være sig på kraftoverførsel, men også retningsændringer bliver besvaret med en næsten voldsom kraft.

 

Jeg kan personligt godt finde cyklen næsten FOR stiv og kontant. Det kommer sig dog af, at jeg ikke kører om kap, og derfor ikke har det store behov for en cykel der så racepræget som denne her er det.

Man mærker alle ujævnheder på vejen, og det kan godt være lidt for meget for den almindelige motionist (such as myself)

 

Jeg kunne dog forestille mig, at mange vil finde denne cykel mere end velegnet til at køre løb på, da den efterlever rytterens allermindste vink med en meget kontant tilbagebetaling.

 

Hjul:

R-SYS hjulene giver også meget til accelerationen, og gør cyklen ekstremt let at få op af bakke. De holder farten godt, og er meget lette at holde i vinden, da der ikke er nogen nævneværdig profil på dem.

 

Når vi nu snakker hjul, så skal vi også snakke dæk…

Som beskrevet er cyklen monteret med Schwalbe Ultremo ZX dæk, som kan du læse meget mere om her:

 

http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/race/produkt/?ID_Produktgruppe=46&ID_Produkt=245

 

Lad mig med det samme slå de fast: dette her er i dén grad et dæk til konkurrence. De første ture jeg kørte på cyklen, var jeg vildt imponeret over dem. De rullede super godt, og der var god fart i dem.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

En dag forvildede jeg mig dog ud i en regnbyge på en kort tur på 48 kilometer. Her var der så tilbagebetaling ved kasse 1, hvilket udmøntede sig i hele 4 punkteringer!!! Og ja! – jeg pillede småsten ud af dækket hver gang.

 

Der må jeg altså sige, at konkurrencedæk eller ej, det er ganske enkelt for ringe! Der kan også være regnvåde veje til cykelløb, og hvis man ikke kan stole på sine dæk kan man lige så godt spare nogle penge, og købe noget andet. Hvilket jeg bliver nødt til at råde læserne af dette her til – de dæk er bare ikke gode nok til brug her i landet.

Jeg træder nok en del mennesker over tæerne med denne, lidt bombastiske udtalelse, men det er ingenting i forhold til ederne der føg over de midtsjællandske cykelstier den regnvejrsdag i juli…

 

Gear:

Geargruppen fungerer som SRAM gør det: rigtigt godt. Man har meget kontante skift, et letløbende gear og en gruppe der bare ser hamrende flot ud.

Skiftefunktionen er lidt anderledes med double-tap systemet, men det er ikke noget der er svært at vænne sig til.

Du kan læse mere om teknologien her:
http://www.sram.com/sram/road/technologies

 

Jeg har kørt en del med både Shimano, Campagnolo og SRAM og mærker ikke problemer i at skifte rundt i mellem cyklerne. Nogle mennesker finder skiftene svære at vænne sige til, men jeg synes ikke det er et stort problem.

At gruppen er blevet lavet sort hjælper KUN på helhedsindtrykket og har – i mine øjne – gjort det til en gruppe der æstetisk vil gøre det godt på rigtigt mange cykler derude.

 

Konklusion

Vi har jer at gøre med en cykel der, i mine øjne, har en meget klar målgruppe. Cyklen henvender sig til dem, der kører løb eller kan lide en cykel der ikke giver efter for nogen som helst småfejl under kørslen.

Man får en ekstremt kontant cykel, der er spillevende i alle aspekter af de cykelture den kommer ud på.

Derfor er det ikke en cykel der henvender sig voldsomt bredt, og mange mennesker vil finde den for ”vild” at køre på.

Den giver gode oplevelser, og byder på alle de kvaliteter en god cykel skal – men mange ville finde sig bedre til rette på en mere eftergivende ramme.

 

Nu skal det ikke forstås som om, at en stiv og kontant cykel er en dårlig ting – slet ikke. Man skal bare være opmærksom på, at det for en almindelig motionist kan være en lidt stor mundfuld at begive sig ud på en cykel som denne.

 

Jeg synes man får meget cykel for pengene. Priserne bliver hurtigt høje, men jeg vil mene at man med den ”billige” udgave, der ligner den jeg har testet er rigtigt fint stillet – også selvom den har billigere hjul monteret.

 

Vi ender på en karakter på 4 logoer denne gang. Cyklen lå ellers lidt højere, men dækkene kommer til at trække den ned – det er et dårligt valg, hvis man altså spørger mig…

 

Plus:

Flot design

Godt udstyrsvalg

Stivhed

 

Læs også
Startlisten til Giro d'Italia tager form - 5 danskere på

 

Minus:

Dæk

Stivhed

 

Stivheden kommer i begge kategorier, alt efter hvor højt man sætter det.

 

Køb den, hvis:

Du vil have en hurtig, kontant og fed cykel – som der ikke er mange af derude.

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?