Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Canyon AL 9.9 29" MTB
31. marts 2012 10:00 af Keen Frisk

Testerens første møde med en 29" MTB. Testen her vil blive efterfulgt af en artikel om 29" cykler generelt, så man har en mulighed for at orientere sig lidt mere i dette begreb.

Produktets navn:

Grand Canyon AL 9.9 SL

 

Venligst stillet til rådighed af:

www.canyon.com
 

Generel info om produktet (fra producenten):

29" når det er bedst: Med Grand Canyon AL 29 præsenterer vi vores første 29'er - med mange nyskabelser, der vil begejstre dig på sporet. En kort akselafstand giver en legende håndtering, Konstruktionen ved krankboksområdet, giver takket være Shimano Press-Fit-Standard og det patenterede Maximus sadelrør en fremragende stivhed for konsekvente angreb på stigningerne. Med ønske om den maksimale stivhed ved acceleration, har vi valgt highend carbon kranksættet fra SRAM.

S2210 kombinerer maksimal stivhed og minimal vægt til en 29'er tourer- og maraton mtb med en optimal gearing på 36/22. Du kan dermed lynhurtig skifte gear i fronten af feltet. På Grand Canyon AL 9.9 SL har vi konsekvent benyttet en topaktuelle SRAM X0 gruppe. Trigger skifterne understreger denne cykels race ambitioner. Cyklen er endvidere udstyret med den helt nye top gaffel Fox 32 Float 29 med Terralogic. Er du klar til udfordringerne?

 

 

 

Ramme

Canyon New F8 Technology

 

Forgaffel

Fox 32 Float 29 FIT Terralogic

 

Headset

Cane Creek Serie 40

 

Bagskifter

SRAM X.0

 

Forskifter

SRAM X0 2x10

 

Skiftegreb

SRAM X.0 Trigger

 

Bremsegreb

Avid X0

 

Bremser

Avid X0

 

Nav

DT Swiss X 1800 29"

 

Kassette

Shimano Deore XT 11-36 10-speed

 

Fælge

DT Swiss X 1800 29"

 

Dæk

Schwalbe Rocket Ron 29" 2.25“ / Racing Ralph 29" 2.25“ Evolution

 

Kranksæt

SRAM S2210 Carbon

 

Klinger

36/22

 

Krankboks

SRAM S2210

     
 

Frempind

Ritchey WCS 4-Axis

 

Styr

Ritchey WCS Flatbar 690

 

Greb

Canyon Bracelets

 

Sadel

Selle Italia SL Kit Carbonio

 

Sadelpind

Ritchey WCS

 

Farve

deep black ano - white

 

Vægt

10,90

 

Pris: 17.179.-

 

Intro:

Det skal understreges, at dette her var mit første eventyr med de store hjul på cyklen. Jeg har altså ikke nogen foregående erfaring med 29” cykler.

Denne test kan, eller skal, altså ikke ses som en sammenligning med andre mærker.

 

Test:

Når man første gang står og ser på en 29” kan man ikke lade være med at stirre lidt voldsomt på de markant større hjul.

Det æstetiske indtryk på en cykel i min størrelse (M) bliver altså lidt forvrænget. På en større cykel, bliver dette dog udlignet noget i forhold til mindre cykler.

 

For at kunne dreje cyklen ordentligt har Canyon monteret denne cykel med et meget bredt styr. Det kræver en hel del tilvænning. Dette gør sig både gældende for ens generelle kørestil, men skuldre og arme lider altså også en del på de første ture.

 

På de meget tekniske passager i skoven skal man også rette sin kørestil lidt til. Styrets bredde besværliggør kørslen lidt, og man skal virkeligt sørge for at medtænke det på de helt snævre passager.

Jeg ville nok forsøge mig frem med et smallere styr, vel vidende at cyklen så er lidt sværere at dreje.

 

De snævre stykker er også svære at køre på, da hjulene er lidt sværere at manøvrere rundt end de gængse 26” hjul. Det skal dog ikke forstås som en umulighed, men det kræver en del tilvænning.

 

Forhindringer og fart:

29’er entusiaster beskriver passagen af forhindringer som en af de allerstørste forbedringer i forhold til 26” hjul. Det begrundes af, at et større hjul vil have en ændret angrebsvinkel (der er en større del af hjulet ”henne over forhindringen”, før man reelt rammer den med kontaktfladen)

 

Dette kan jeg så absolut kun tilslutte mig. Jeg har oplevet en markant højere fart, og større komfort på de stykker jeg plejer at færdes på, end jeg kan holde på min 26” mountainbike. Dette har især været mærkbart efter jeg har afleveret 29” tilbage, og igen skal færdes på de mindre hjul. Jeg kan mærke et mindre tab i fart over forhindringer som rødder, huller og deslige.

 

På vejen og på flade stykker kan man også mærke en højere fart. Dette er selvsagt på grund af hjulenes størrelse, der giver et mindre farttab. Dog er cyklen ikke gearet til at skulle køre på vej. Her kommer man til at mangle gear.

Gearingen er rettet til efter hjulene, og er fantastisk i skoven – men på vejen mangler man altså lidt gear.

Jeg synes ikke, at det nødvendigvis trækker ned på cyklen. Det er dog bare noget man skal være opmærksom på, hvis man gerne vil færdes lidt ude på vejene.

 

Generelt:

Overordnet set har vi her at gøre med en meget veludstyret cykel.

Geargruppen kører rigtigt glidende, og giver nogle gode skift. Dette bliver ikke mærkbart nedsat, når det hele er lidt beskidt. X0 triggerne passer ikke mig så godt, da den ene af palerne sidder lidt dumt placeret. Jeg skulle flytte hånden lidt (for) meget for at skifte gear.

Det er et irritationsmoment, men også en noget subjektiv overvejelse, der står helt for egen regning.

 

Bremserne griber rigtigt godt, og det er let at dosere bremsekraften. De virker super til de her hjul, som skal have lidt ekstra kraft for at blive bremset helt op. Det mærker man ikke, da bremserne passer godt til denne cykel.

 

Gaflen trækker også denne cykel op på et meget flot niveau. Det er en – mildt sagt – pebret gaffel, rent prismæssigt. Det er der en grund til, for den er helt genial.

Gaflen er udstyret med Fox’s Brain system, der selv regulerer hvor meget dæmpning den skal give, alt efter stødet i gaflen.

Det virker altså bare! – aldrig skal man pille ved gaflen, for den finder selv du af det hele for dig. Jeg vil godt kalde den genial…
 

Konklusion:

Jeg vil meget nødigt kaste yderligere brænde på bålet der er betegnet som 29” -vs- 26”. Det er et religionsspørgsmål helt på højde med Shimano -vs- Campa -vs- SRAM på Racercykler.

Det skal denne test ikke ses som en diskussion af – overhovedet!

 

Du skal bløde lidt penge for denne cykel, for det er ikke en billig cykel. Når det er sagt, så får man altså en gaffel og en gruppe der samlet set koster lige under cyklens samlede pris. Set i det lys, får man en hel del for sine penge ved at købe denne cykel.

At den så også giver en god oplevelse ved kørsel i skoven, gør ikke valget sværere.

 

Jeg er ikke selv blevet overbevist om at skulle styrte ud og købe en cykel som denne her. Det er dog ene og alene 29” generelt der ikke passer til min kørestil/evner.

 

Det ændrer dog ikke på, at vi her har at gøre med et rigtigt fint produkt, der vil gøre mange ryttere tilfredse. Det er endda uden man skal gå fra hus og hjem.

 

Dommen ender denne gang på 4 stjerner

 

Plus og minus:
+

Value for money

Udstyrsniveu

-

Styrets bredde

Gearing

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Danilith Nokere Koerse(1.HC ) 20/03

Champ. Continentaux d'Afr...(CC) 15/03

Danilith Nokere Koerse(1.HC ) 20/03

Bredene Koksijde Classic(1.HC ) 22/03

Milano-Sanremo(1.UWT) 23/03

Trofeo Da Moreno - Piccol...(1.WWT) 24/03

Trofeo Da Moreno - Piccol...(1.NCUPJW) 24/03

Grand Prix de Denain - Po...(1.HC ) 24/03

Le Tour de Langkawi(2.HC) 24/03-31/03

Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 25/03-31/03

Driedaagse Brugge-De Panne(1.UWT) 27/03

Settimana Internazionale ...(2.1) 27/03-31/03

Driedaagse Brugge-De Panne(1.WWT) 28/03

E3 BinckBank Classic(1.UWT) 29/03

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger