Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Canyon Nerve CF 8.0
05. december 2012 09:05 af Jens Kiærskou

Canyon Nerve CF er en super trail bike med gode komponenter, og derfor kan den kun anbefales – specielt hvis man har forkærlighed for sporet og de hurtige nedkørsler.

Cyklen er stillet til rådighed af

Canyon

 

Cyklen er udstyret med

Ramme

Canyon Nerve CF

Bagdæmper

Fox Float CTD Performance BV

Forgaffel

Fox 32 Float CTD FIT Performance

Headset

Cane Creek Serie 40

Bagskifter

Shimano XT Shadow Plus SGS RD-M786 10s

Forskifter

Shimano Deore XT

Skiftegreb

Shimano Deore XT RapidFire Plus

Bremser

Avid Elixir 5

Nav

Mavic Crosstrail

kassette

Shimano SLX 11-36 10-speed

Fælge

Mavic Crosstrail

Dæk

Schwalbe Nobby Nic 2,25"

Kranksæt

Shimano Deore XT FC-M780

Klinger

42/32/24

Krankboks

Shimano Deore XT

Frempind

Ritchey Mountain Trail WCS

Styr

Ritchey Low Rizer WCS 710/20 mm

Greb

Ergon GA-1

Sadel

Selle Italia Race SE

Sadelpind

RockShox RS Reverb Stealth

Pedaler

Leveres uden

størrelser

S, M, L, XL

Farve

slate
race blue

 

Vægt opgivet/vægt målt
11.00 kilo/11.18 kilo

 

Vejl. pris
Kr. 23.499

 

Introduktion

Canyon leverer igen et yderst konkurrencedygtigt produkt til prisen. Den nye Nerve CF er carbonversionen af, og efterfølgeren til, Nerve XC, som feltet.dk testede tidligere på året.

 

Se eventuelt hjemmesiden for mere information.

Første indtryk
Det første man møder når kassen åbnes er en vejledning på indersiden af låget, der beskriver, hvordan man skal montere betjeningen til Reverb sadelpinden sammen med bremsegrebet. Der er flere modeller, så det er bare at finde den rigtige, følge den, og man er klar. Det spiller altså.

Er man i tvivl om de forskellige komponenters egenskaber, så er den medfølgende manual et rigtigt godt opslagsværk. Canyon har forstået, hvordan man klæder sine kunder godt på – også selvom man ikke står i en fysisk butik.

 

Der skal ikke laves ret meget, faktisk. Styret skal monteres i frempinden, sadelpinden skal sættes i rammen og hjulene skal sættes på. Og så skal betjeningen til Reverb sadelpinden, som nævnt, sættes på.

Der medfølger værktøj, herunder en primitiv momentnøgle, så det er lige til at gå til. Det skal dog bemærkes, at frempindens faceplate, der spænder over 220 grader, var lidt svær at spænde til, da boltene sidder i en vinkel, der gør at kabler og cykel er i vejen. Det medfølgende værktøj er for kort til at kunne anvendes, men det må næsten forventes, at køber man en cykel i denne prisklasse, så har man selv det værktøj, der skal til for at kunne sætte den sammen.

 

Både forgaffel og bagdæmper skal pumpes op, så de passer til brugeren. Her skal det fra vores side anbefales, at man sætter sig lidt yderligere ind i det lufttryk der skal bruges.


Producentens hjemmeside
giver et godt overblik, og kan hjælpe en i den rigtige retning.

Der er manualer til gaffel og bagdæmper i kassen, men der kan med fordel læses op på emnet på nettet, da det også afhænger lidt af kørestil.

 

Gearet er indstillet præcist, og kun en enkelt gang har det været nødvendigt at justere stilleskruen til bagskifteren på grebet en kvart omgang. Avid Elixir 5 bremserne bider som de skal, men vandringen i grebene er lidt lang efter denne testers smag – de føles simpelthen lidt bløde.

 

Rammen er i rå carbon og afsluttet med ”black-on black” lakering. På undersiden af skrårøret toner et gyldent ”Canyon” frem. Man ser det ikke umiddelbart, og det praktiske er, at dette mærke - i modsætning til de lakerede på skrårørets sider - er et tykt ”klistermærke, der fungerer som beskyttelse mod småsten og andet, der kastes op fra jorden, når cyklen køres gennem terrænet.


Det kan undre, at kablet til bagbremsen ikke er ført inde i rammen, når kablerne til både for- og bagskifter, såvel som kablet til sadelpinden er ført i denne – specielt fordi det på producentens hjemmeside fremhæves at kablet til sadelpinden er ført internt i rammen for at beskytte dette mod elementerne. Det burde vel også gælde for bremsekablet?

Løsningen til bremsekablet er imidlertid lidt mindre elegant: et par klemmer monteret i hullerne til flaskeholderen styrer kablet ned på oversiden af skrårøret (men giver stadigvæk mulighed for montage af flaskeholder).

Canyon informerer, at man har valgt denne løsning for nemmere at kunne vedligeholde, og montere bagbremsen.

 

Shimanos XT Shadow Plus SGS bagskifter er et nyt bekendtskab for denne tester, men idéen med, at gear-armen ikke kan bevæge sig fremad, når SGS’en er slået til, virker fornuftig i forhold til de viberationer, stød og slag fra underlaget, der ellers ofte er med til at man får chain-suck. Der er ikke oplevet et eneste i hele testperioden.

 

En rigtig smart idé er Reverb sadelpinden fra Rock Shox. Med et tryk på betjeningen løsnes mekanismen inde i sadelpinden, og kroppens vægt trykker stemplet i bund, og sadlens højde reduceres. Herved bliver det muligt at få vægten godt bagud på nedkørslerne uden man hænger fast eller behøver at gå på kompromis med en lav sadelhøjde på de lige stræk – eller at skulle stå af og justere både før og efter bakkerne. Et nyt tryk fører stemplet ud og sadlen tilbage i den rette højde.

 

Test
I sporet er cyklen et rigtigt godt bekendtskab. Den opleves meget velkørende og specielt nedad virker det som en stærk konstellation. Komponenterne ligger i den gode ende, hvor funktion, vægt og pris passer rigtigt godt sammen, og specielt sadelpindens funktion er med til at samle pakken.

Det er dog også sadelpinden, som fremtvinger et lille ”men”: Den er uden set-back. Det er individuelt, men for denne tester betyder det, at sadlen skulle skubbes længere tilbage på sadelstellet end producenten anbefaler.

Det vil nok være tilfældet for andre også. Cyklen er ikke en dedikeret downhill cykel – det er en trail (spor) cykel. Derfor får det betydning for nogle, specielt på de længere stræk i spor og på grusveje.

 

Forgaflen skal fremhæves her: Den udmærker sig blandt andet ved en 15mm aksel der i dén grad yder sit til stivheden. Ligeledes er der mulighed for indstilling af gaflen alt efter om man kører op, i sporet eller ned – CTD (Climb, Trail, Decend). Det samme findes på bagdæmperen. Så med i alt 7 indstillinger for gaffel, dæmper og sadelpind er der rig mulighed for at finde den indstilling, der passer bedst til det terræn man befinder sig i. 

 

Opad virker cyklen også. På de første stejle stigninger oplevede denne tester, at cyklen stejlede ved antrit, hvis vægten lå for langt bagude. Modsat fedtede baghjulet rundt, hvis vægten blev flyttet frem for at holde forhjulet nede. Kommer man fra en hard tail skal man lige tilpasse sin vægtfordeling, når man angriber stigningerne, men når man har lært cyklen at kende, så kommer man også op. Denne tester er specielt imponeret over vægten. Der er ikke mange konkurrenter derude, der tilbyder denne lave vægt til samme pris – og det hjælper alt sammen, når man skal op.

 

I sporet, og specielt nedad, virker cyklen meget stabil. En kombination af gaffel med god stivhed, kort frempind og bredt styr er med til at give hurtige reaktioner i sporet. Styrets bredde følger tidens trend, og måler hele 72 cm. Der har været enkelte episoder, hvor denne tester på meget tekniske stræk føler det som en lille ulempe, at styret er så bredt, som det er. Man rammer lidt flere ting, hvis man skærer hjørnerne som man plejer. Det er dog en individuel sag, og dette har ikke haft indflydelse på selve testen.

 

Ligesom forgaflen/fornavet har en 15 mm aksel har også baghjulet en akseltype, der er større end de kendte QR’s. Her benyttes Syntaces X-12 system.
Læs evt. mere her

 

Denne tester er ikke helt overbevist om, at det er en helt praktisk løsning. Akslen låses fast med en unbraco-skrue, og det giver anledning til bekymring om, om man ved en eventuel punktering kan risikere at stå med et skrue-hoved, der er fyldt op med jord mm, og derved have svært ved at få hjulet af (specielt i den våde kolde sæson). Ligeledes opleves det ikke, at akslen blot passer i modsatte side, når hjulet sættes op i rammen. Der skal vrikkes lidt, hvilket måske kan føre til at gevindet ødelægges på lang sigt. Vi ved det ikke, men man skal være lidt mere forsigtig end man er vant til med almindelige QR’s. Hjulet rokker sig dog ikke, når først det er spændt fast i rammen.

 

Mavic hjulene kører som de skal. Der er ikke de store at bemærke til dem; de føles stive ved antrit, ruller godt, og passer fint med resten af komponenterne. Eneste anke er, at der ikke er ”dræn-huller” i hjulene. I det våde efterår betyder det, desværre, at hjulene/dækkene fyldes med vand. Det kan ikke være godt for hverken dæk eller slange på sigt. Man mærker det ikke, men det kan høres, når cyklen rengøres. Eneste måde at få vandet ud på er at vride dækket af fælgen.

 

Konklusion
Samlet står pakken rigtigt skarpt til prisen. Med en vægt på kun lige over 11 kilo kan cyklen også være med opad, og man får et rigtigt lækkert produkt for pengene. Komponentvalget er mere end solidt, og flere steder er der anvendt rigtig gode komponenter. Der er ikke gået på kompromis på sliddele eller sprunget over med billigere løsninger for at holde omkostningerne nede, og derfor virker cyklen gennemført over hele linjen.

 

Denne tester savner en sadelpind med set back, men Reverb’en overskygger dette aspekt – det er en rigtig fed løsning, der gør oplevelsen nedad endnu bedre.

 

Canyon Nerve CF en super trail bike med gode komponenter, og derfor kan den kun anbefales – specielt hvis man har forkærlighed for sporet og hurtige nedkørsler.


Det rå carbon-finish ser godt ud og står i flot kontrast til de guldfarvede highlights på ramme og head set. Er man ikke til ”stealth-looket”, fås modellen også med lidt flere farver. 

 

Det bed vi særligt mærke i:
+ Gaffel/bagdæmper, komponentvalg, vægt

-  Føring af kabel til bagbremse, (sadelpind uden setback),

 

Køb hvis:
Du overvejer at købe en trail bike, hvor der ikke er gået på kompromis med noget – pakken er utrolig til prisen, og det er de færreste, der får behov for at skifte noget som helst. 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Postnord UCI WWT Vårgår...(1.WWT) 18/08

The Larry H.Miller Tour o...(2.HC) 12/08-18/08

Fyen Rundt(1.1) 18/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

La Poly Normande(1.1) 18/08

Tour de Indonesia(2.1) 19/08-23/08

Tour de Indonesia(2.1) 19/08-23/08

GP Stad Zottegem(1.1) 20/08

PostNord Danmark Rundt(2.HC) 21/08-25/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/08

Tour du Limousin(2.1) 21/08-24/08

Ladies Tour of Norway - TTT(2.WWT) 22/08-25/08

Colorado Classic(2.HC) 22/08-25/08

Vuelta a España(2.UWT) 24/08-15/09

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Druivenkoers - Overijse(1.1) 28/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger