Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Cyklen er en fully, der ifølge CANYONs hjemmeside hører til i touringklassen. Den kan leveres i 8 forskellige varianter, hvor farver, udstyr og pris varierer, dog er de alle bygget op over det samme stel. Prisen lyder på: 13.400,-
Annonce
Udstyr:
NERVE XC 7.0, som jeg testede, hører til i midtergruppen af klassen og er bygget op af Shimano XT geargruppe og kranksæt, formula bremser, fox dæmper for og bag med 120 millimeter vandring. Derudover er den udstyret med DT Swiss X1800 SL hjulsæt og naturligvis CANYONS eget stel med indvendig gear kabelføring og udvendig bremsekableføring. Dæk er fra Schwalbe af typen NOBBY NIC.
Design:
Designmæssigt eller det visuelle indtryk, som nogen vil kalde det, er der ikke umiddelbart noget at komme efter, men jeg må samtidig sige, at farver, klistermærker og skruer i forskellige nuancer er en så individuel smagssag, at det vil være urimeligt, at jeg som person skulle sidde og bedømme for resten af Danmarks cykelentusiaster. Personligt er jeg til stel, hjul og komponenter i farven sort og alt, hvad der hedder stafferinger i hvidt! Mange køber hvid cykel, så fred være med det. Denne cykel fås i flere varianter: hvid, blå og sort. Svejsningerne er flotte og den delvis indvendige kabelføring er en lækker detalje. Alt i alt en designmæssig pæn og gennemført cykel.
Test:
Til daglig brug er jeg indehaver af en dyr carbon hardtail, der bliver brugt til hårde intervaller og diverse småkonkurrencer af max 2 til 3 timers varighed sommer og vinter, så det var med spænding, at jeg for første gang skulle prøve en fully. Jeg havde fornøjelsen af at prøve cyklen i 14 dage og det blev til mange ture i al slags vejr og terræn. Mit første indtryk var det brede styr (68 cm) og siddehøjden, det føltes som at sætte sig bag rattet i en stor firhjulstrækker. Jeg kørte ruter med massere af kantsten, rødder, trapper, hop, stejle stigninger og nedkørsler, og førnævnte indtryk blev hurtigt bekræftet, da cyklen også opførter sig som en firehjulstrækker.
Rumpen kunne, i modsætning til min hardtail, forblive i sadlen, når jeg med fuld blæs forcerede stok og sten alt imens for- og bagdæmper sugede alt til sig. Cykelturene var meget behagelige især på de dage med hård frost, hvor jeg normalt ville lukke lidt luft ud af mine egne ringe for at kompenserer for den manglende dæmpning.
Udstyret fungerede upåklageligt. Shimano gruppen skiftede blidt og blødt, formula bremserne kunne betjenes let med en finger, hjulene kørte godt og dækkene bed sig fast i jorden. Min bedste oplevelse på cyklen var, at jeg med langt tilløb kunne køre op af en trappe på 10 trin, ganske vist var den bygget af jernbanesveller, men det ville aldrig være gået på min hardtail.
Konklusion:
NERVE er en touringcykel - ingen tvivl om det! En cykel, der skal bruges til comfort, lange ture herhjemme eller syden, 24 timer mtb-løb eller til en rytter med dårlig ryg. Der er den super egnet!
Til race er den mindre egnet, da vandringen er for stor og på 7.0 modellen, som jeg prøvede, kunne forgaflen til min store irritation ikke låses fra styret, men på gaffelbenet. Bagdæmperen er en ”dæmper” og det er vigtigt at hæfte sig ved. Bagdæmperen kan låses, men den sig altid en lille smule. Det betyder, at den ved hårde accelerationer, seje træk ud af lige asfaltvej og voldsom kørsel op af stigninger står og ”bobber” i dæmperen, og det er ikke, hvad jeg har brug for.
Er man til hård kørsel, fully og CANYON er det nok LUX modellerne eller evt. andet fully-mærke med mindre vandring og evt. lås på bagdæmperen man skal stile efter. Er det modsatte tilfældet, kan man med sindsro investere i en NERVE.
Prisen:
Som på de fleste CANYON er prisen en lækkerbisken, man får meget udstyr for pengene, og modellen fås, som tidligere beskrevet, i 8 forskellige varianter. Desværre leveres ovennævnte serie ikke med lock-out på styret og hos mig tæller det ned. Men valget er selvfølgeligt dit!
Ramme | Canyon New Nerve XC Race | |
Bagdæmper | FOX Float RP23 X Boost Valve | |
Forgaffel | FOX 32 F120 FIT RL | |
Headset | Acros AiX-03 | |
Bagskifter | Shimano Deore XT Shadow | |
Forskifter | Shimano Deore XT E-Type | |
Skiftegreb | Shimano SLX | |
Bremsegreb | Formula RX | |
Bremser | Formula RX 180/180 | |
Nav | DT Swiss X 1800 SL | |
Kassette | Shimano Deore HG-61 11-34 | |
Fælge | DT Swiss X 1800 SL | |
Dæk | Schwalbe Nobby Nic 2,25" | |
Kranksæt | Shimano Deore XT Hollowtech II | |
Klinger | 44/32/22 | |
Krankboks | Shimano Deore XT | |
Frempind | Syntace F149 | |
Styr | Easton EA50 Riser | |
Greb | Canyon Bracelets | |
Sadel | Selle Italia XR Light | |
Sadelpind | Iridium 350mm | |
Pedaler | Leveres uden | |
Ramme størrelser | S, M, L, XL | |
Farve | sand blasted anodized black traffic white petrol blue | |
Vægt | 11,90 kg |
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce