Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Canyon Ultimate AL 8.0

Test: Canyon Ultimate AL 8.0

23. juli 2009 20:20Foto: A.S.O.

Somme tider er det nemmest at skrive en anmeldelse, når man får mulighed for at brokke sig lidt. Det gør det svært at skrive denne test-anmeldelse. For med Canyon Ultimate AL 8.0, som FELTET.dk har haft mulighed for at teste, er der ikke meget at beklage sig over. Tværtimod.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det vakte opsigt, da mine træningskammerater mødte mig på denne ’fuji metallic’ hvide Canyon cykel, som den tyske producent havde stillet til rådighed. Og deres nysgerrigheden steg faktisk for hver gang, de så mig på den eller hørte mig rose både design og køreegenskaber.


Canyons cykler bliver lavet i Tyskland og forhandles kun over internettet. Det er til gengæld nemt og kan bl.a. foregå på dansk, hvis man er utryg ved det tyske sprog. Hovedparten af kollektionen for landevejscykler består af cykler bygget op over carbon-rammer, men det er også muligt at købe aluminiumscykler. Og det var netop en af aluminiumsmodellerne, FELTET.dk’s testredaktion fik tilsendt.

Med en opgivet vægt på lige over 7,5 kg og en pris på 11.799 kr. er her altså tale om en cykel, som er målrettet motionisten – eller slet og ret førstegangskøberen. Men den ambitiøse rytter vil ikke savne noget, hvis hun eller han anskaffer sig en model, fx til vintertræning.

Design og pris
Canyons cykler har i de seneste år høstet i tonsvis af flotte testresultater, men er også tidligere blevet kritiseret (i krogene) for ikke at være blandt de ’smukkeste’ på markedet. Det har dog i høj grad hjulpet på æstetikken, at en ny og kraftigere type forgaffel er blevet udviklet. Den hedder One One Four SL, er af carbon og giver cyklen bedre komfort og – ligeså vigtigt her – et langt mere harmonisk udseende end tidligere. Cyklen fremstår i det hele taget flot og enkel med sin råhvide farve og udstyret med sorte eller metalgrå dele. Det sorte hjulsæt fra Mavic er prikken over i’et i den sammenhæng. Overrøret sloper en smule, men ikke mere end at cyklen stadig ser ud som en fræk fuldblodsracer, som det vist hed engang.

Det er svært at begribe, hvordan Canyon til den relativt lave pris gør det muligt at bygge rammen op med en komplet Shimano Ultegra SL gruppe. Dog med den undtagelse, at man på kranksættets plads har udskiftet Ultegra SL med et FSA SL-K Pro kranksæt med tilhørende krankboks. Det valg kan næppe kaldes en nedgradering, men bryder måske en anelse med det ellers rene design. Selvom FSA’s kranksæt er med carbon-spider, giver det hverken nævneværdig vægtbesparelse eller øget stivhed i forhold til Ultegra SL kranksættet. Personligt havde jeg foretrukket sidstnævnte, dog primært af æstetiske årsager.

Til gengæld kan der ikke sættes mange fingre på valget af hverken Mavic Ksyrium Equipe hjulsættet, Richtey komponenterne eller Continental Grand Prix 4000 S dækkene. Jeg gentager; at det er svært begribeligt, hvordan Canyon til prisen uden undtagelse kan udstyre cyklen med sådanne kvalitetsprodukter.

Test
Det første, jeg bemærker, da jeg er kommet op på cyklen, er den korte frempind. Det er standart, at der på Canyon modellen i str. 56 sidder en frempind på 10 cm. Det gør, at jeg kommer til at sidde meget oprejst og ikke føler den store aerodynamik. Jeg havde gerne set en lidt længere frempind, men den slags kan trods alt nemt klares. (Standart længden kan ifølge producenten også erstattes af andre længder ved ordreafgivelsen mod en ekstra pris på 1.500 kr.) Og da jeg først har indstillet mig på en for mig anderledes siddeposition, bliver der rig mulighed for at teste cyklens kvaliteter.

Det bliver til omkring 450 km på cyklen – og på både ’rulleture’, lange kontrollerede intervaller alene og i gruppe, korte og skarpe væddeløb og i sidste ende en 3,5 timer lang tur i nogle af Danmarks hårdeste bakker i Odsherred.

Og lad os straks slå fast, at det, som har overrasket mig mest, er cyklens komfort og stabilitet. Selv på den lange og vindblæste tur i meget kuperet terræn følte jeg mig godt tilpas på cyklen og mærkede slet ingen af den efterfølgende ømhed, som aluminiumscykler ofte er blevet klandret for at give. Jeg befandt mig i det hele taget godt på cyklen uanset underlagets kvalitet eller vindens retning. Skarpe sving i høj fart gled den fint igennem, og både ramme og hjul responderer hurtigt på accelerationer. I de antritsøvelser, jeg udførte med nogle træningskammerater, mærkede jeg virkelig rammens stivhed.

Aluminiumsrammer kæmper også ofte med et ry for at være lidt ’døde’ i det. Jeg kan ikke umiddelbart genkende den karakteristik efter at have kørt på Canyon Ultimate AL 8.0. Men jeg må erkende, at cyklen ikke just virker sprællevende og ligefrem trygler én om at blive tæsket igennem med hårde accelerationer og angreb – hvilket også kan have med cyklens vægt at gøre. Cyklen opførte sig i det hele taget bedst, når den blev kørt i jævn høj fart. Her ’ruller’ den til gengæld bare – hvad enten det foregik på flad vej eller op ad bakke.

Modellen, vi modtog, var udstyret med kompakt kranksæt og 12-27 krans (begge dele er tilvalg på hjemmesiden), og det antyder, at cyklen er beregnet enten tungere ryttere eller motionister, som vil prøve sig af i kuperet terræn. Det giver ganske god mening, og køreegenskaberne og gearingen taget i betragtning, ville jeg ikke tøve med at tage cyklen en tur på ferie sydpå. Eller køre kuperede hjemlige motionsløb på den, for den sags skyld. Har man i stedet lyst til at køre rigtige væddeløb, er cyklen naturligvis også mere end duelig. Men jeg vil tro, at lysten til at mærke suset fra en endnu mere stiv og hurtig carbon-ramme hurtigt vil indfinde sig.

Hjulsættet har, som allerede nævnt, fortrinlige egenskaber, og den gennemsolide Ultegra SL gruppe fungerer som den skal. Bremserne reagerer prompte og pålideligt, og gearskiftet på både for- og bagskifter er af vanlig høj Shimano-kvalitet. Det vil sige en af de højeste på markedet. Bemærkes skal det dog, at bagskifteren ikke var lige hurtig og præcis i alle positioner og slet ikke, når den blev presset, fx opad stejle stigninger. Det er primært et justeringsspørgsmål. Men da cyklen leveres direkte fra fabrikken i Tyskland, og der ingen steder er at gå hen for gratis justering, tæller det ned i denne bedømmelse. (Leverandøren har dog siden ladet os forstå, at modellen, vi modtog, havde været brugt som ”demo med flere hjulsæt”. På nye cykler, lover de, er gearene altid finjusterede, når cyklen leveres.)

Heller ikke Selle Italia SLK Special Edition sadlen var jeg særlig begejstret for. Men sadler er jo om noget et individuelt spørgsmål.

Konklusion
Hvad kan man forvente sig af en cykel til lige under 12.000 kr.? En hel del må svaret lyde, hvis der er tale om en Canyon Ultimate AL 8.0. For samlet set er der tale om en lækker og pålidelig cykel, som ligger godt og stabilt på vejen – og som kører stærkt, når man kræver det af den. Jeg tvivler stærkt på, at man til den pris finder mange andre cykler, som har lige så meget at tilbyde – med mindre de er til salg til pænt nedsatte priser.

Med i denne pris får man tilmed et hjulsæt, som selvfølgelig kan udskiftes med bedre (dvs. lettere og stivere) modeller, hvis man vil opgradere, men som absolut hører til i den gode ende af fabriksproducerede hjul. Jeg har derudover svært ved at sige, hvor det umiddelbart giver mening at opgradere på denne cykel – udover altså frempind og saddel, hvis det står til mig. Og vil man meget gerne bruge flere penge på en cykel, kan man sikkert finde ligeså gode køb i Canyon katalog af dyrere modeller.

Alt i alt må jeg altså tilstå at være en smule imponeret over, hvad man kan få for den nævnte pris. Canyon Ultimate AL 8.0 hører til i den bedste ende af Canyons aluminiumskollektion, men er stadig i den billigere ende af skalaen, når man kender de astronomiske beløb, cykler er nået op i. Hvis kvaliteten er proportionel med udgiften, så er det næppe Canyon, man kan bebrejde for Cadel Evans’ sammenbrud i Tour de France – eller at Silence-Lotto holdet i det hele taget, efter at være skiftet til Canyon-cykler, har skuffet i denne sæson.
 


 Ramme størrelse50cm52cm54cm56cm58cm60cm62cm64cm66cm
ASadelrørslængde490510530550570590610630650
BOverrørslængde528,8532,3541,5553,7565575,5589,2605,7619,5
CKronrørslængde125140151160170185200215230
DKronrørsvinkel72°72,25°72,5°73°73,5°73,75°74°74,5°75°
ESadelrørsvinkel75°75°74,5°74°73,5°73°72,5°72°72°
FKædestagslængde405405405405410410410410410
GAksel afstand97798098298499099399710031011
 Frempindslængde808090100110110120120120
 Pedalarmslængde165170170172,5172,5175175175175

 
 RammeNew F8 Frame, 7005 Ultralight Alum., Optisize Tubeset
 ForgaffelOne One Four SL
 HeadsetAcros 1 1/4” - 1 1/2”
 BagskifterShimano ULTEGRA SL
 ForskifterShimano ULTEGRA SL
 SkiftegrebShimano ULTEGRA SL
 BremsegrebShimano ULTEGRA SL
 BremserShimano ULTEGRA SL
 NavMavic Ksyrium Equipe
 KassetteShimano ULTEGRA SL 12-25
 FælgeMavic Ksyrium Equipe
 DækContinental Grand Prix 4000 S
 KranksætFSA SL-K Pro
 Klinger53/39
 KrankboksFSA SL-K Pro
 FrempindRitchey WCS (31,8 / 1 1/4")
 StyrRitchey Pro Logic
 SadelSelle Italia SLK Special Edition
 SadelpindRitchey WCS
 Pedaler- - -
 Farvesand blasted anodized black
fuji metallic white
monza race red
 Ramme størrelser50, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 66 cm
 Vægt7,55 kg
 
Mulig alternativ konfiguration
 KranksætFSA SL-K Pro Compact
 Klinger50/34
 KranksætFSA SL-K Pro Triple (Merpris 100 Euro)
 Klinger53/39/30
 Kassette Shimano ULTEGRA SL 12-27 (Kun Compact)
  

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?