Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Canyon leverer her en meget fornuftig cykel – ikke mindst til prisen. Man får sig en geargruppe der fungerer helt eminent, og den er monteret på en meget fornuftigt sammensat cykel med en masse gode kvaliteter.
Annonce
Produktet er stillet til rådighed af:
Cyklen er udstyret med:
Ramme: Canyon New F8 Technology
Forgaffel: Canyon OneOneFour SLX
Headset: Acros Ai-70 Fiber
Bagskifter: Shimano Ultegra Di2
Forskifter: Shimano Ultegra Di2
Skiftegreb: Shimano Ultegra Di2
Bremser: Shimano Ultegra Glossy Grey
Monteret kassette: (hvis ikke anden vælges) Shimano Ultegra 6700 11-28
Fælge: Mavic Ksyrium Equipe
Dæk: Continental Grand Prix 4000 S
Kranksæt: Shimano Ultegra glossy grey
Klinger: 50/34t (compact: CT)
Krankboks: Shimano Press-Fit SM-BB91
Frempind: Ritchey WCS 4-Axis
Styr: Ritchey WCS Evo Curve
Sadel: Selle Italia Race Special Edition
Sadelpind: Canyon VCLS Post
Størrelser: XS, S, M, L, XL, 2XL, 3XL
Vægt opgivet/vægt målt:
7.55 kilo/7.4 kilo (begge er uden pedaler)
Vejl. pris:
Kr. 17.969
Introduktion:
Feltet.dk har snart testet mange cykler fra tyske Canyon. Testerne har flere gange talt om firmaet, så vi vil henlede til denne side for yderligere information.
Testen er gennemført i det tidlige forår, og testeren har tillige givet input til testen af Di2 i forbindelse med denne test.
Første indtryk:
Som altid modtager man en næsten færdig cykel i den forsvarligt lukkede transportkasse fra firmaet. Styret skal sættes på, og man skruer sine pedaler på. Herefter er man klar til at køre.
Denne tester har aldrig oplevet en cykel der ikke kørte 100 % perfekt ved modtagelsen. Aldrig skal der indstilles gear eller lign. Det første indtryk er altid meget positivt, og det gør sig også gældende med denne cykel.
Umiddelbart er det ikke en æstetisk meget smuk cykel. Den er lidt ’kedelig’, og stikker ikke næsen frem på nogen punkter, og så lidt alligevel... Rammen er lavet med intern kabelføring til Di2, og det giver en flot finish, at der ikke er ledninger monteret udenpå rammen nogen steder. Kablet kommer elegant ud af rammen meget tæt på begge skiftere, og batteriet er monteret lige bag krankboksen på den venstre bagstræber.
Det er meget flot udført, og løfter hele cyklen til et højere niveau.
Test:
Canyon har her leveret en aluramme med Ultegra Di2 monteret. Det er lidt en nytænkning i cykelverdenen, og denne vil jeg diskutere senere i denne test.
Overordnet set har vi her at gøre med en meget velkørende cykel. Di2 gruppen er et – meget – dejligt bekendtskab, som du kan læse mere om i ovenstående link.
Jeg oplever, at cyklen er meget fint sammensat af en række gode komponenter. Det er ikke high-end dele, men meget fornuftige komponenter, der giver gode egenskaber til prisen.
Cyklen bæres meget naturligt af gruppens overlegenhed ift. mekaniske grupper, men også rammen er ikke blot udstyret med nogle fine løsninger til kablerne (som beskrevet ovenfor) men giver også en mere end fornuftig køreoplevelse.
Jeg synes, at en god aluramme på rigtigt mange områder sagtens kan måle sig med en billig (og sågar mellemklasse) carbon ramme. Det er ikke anderledes med denne her; man får en oplevelse af en stiv ramme der opfanger stødene fra vejen, uden at den kommer til at virke blød.
Hjulene på cyklen er, for så vidt, et udmærket hjulsæt. Det gør sit arbejde, men udmærker sig ikke ved en overdreven stivhed. Til hverdags- og træningsbrug vil de stille mange tilfredse, men skal man ud at køre om kap, vil det være et meget fornuftigt første sted at opgradere.
Dækkene er Continentals GP 4000 dæk. Jeg har ved et enkelt tilfælde oplevet at punktere mange gange på disse dæk, men efterfølgende har dette ikke været tilfældet. Ydermere er de eget komfortable at køre på, og har en meget fornuftig rullemodstand. Det er på alle måder et dæk, der er både denne, men også meget dyrere cykler, mere end værdige.
Ritcheys komponenter er fornuftigt stive og giver et rigtigt godt cockpit, der både er komfortabelt men bestemt også et der på ingen måde er underlødigt – selvom det ikke er den dyreste løsning man kan finde derude.
Diskussion – forud for konklusionen:
”Du skal altid købe en dyr ramme, med billige komponenter. Så kan du skifte efterhånden!” – dette svar er givet mange gange, når spørgsmålet er faldet på, hvad man skal købe.
Denne cykel gør lidt op med denne tanke, og lanceres her som det (næsten) modsatte. Det er ikke en billig ramme, men den samlede pris på cyklen ligger i et leje, hvor man uden problemer kan finde en god carbonramme med – netop – billige komponenter.
Hvad den bedste løsning er, er meget svært at give et entydigt svar på. Det er nok heller ikke et, der nødvendigvis skal besvares i en test som denne. Lad det være et emne på klubturene fremover, og se hvad I kommer frem til.
Hvorom alt er, så er det modigt af Canyon at gøre op med dette mantra.
Konklusion:
Der er ingen tvivl om, at dette her er en meget fornuftig cykel – ikke mindst til prisen. Man får sig en geargruppe der fungerer helt eminent, og den er monteret på en meget fornuftigt sammensat cykel med en masse gode kvaliteter.
Skal man pege på en målgruppe for denne cykel, kommer man straks i noget større problemer. Her sætter cyklen sig lidt imellem to stole, og ved ikke helt til hvilken side den helst vil:
1: Fuldblods racercykel, med lækre detaljer og en geargruppe i den tunge ende af prisskalaen. Prisen på cyklen lægger den tættest på denne kategori, men udstyrsniveauet kan ikke helt følge med
2: Budgetracer, hvor komponenter bærer præg af kompromiser. Bæres i væsentlig del af geargruppen, og hører ikke helt til her i denne gruppe. Hverken når man tænker på prisen, eller med nogle af de detaljer cyklen er udstyret med.
Får man noget for sine penge? – ja! – det gør man i meget høj grad. Skal man finde gruppen som ’opgraderingskit’ (greb, for- og bagskifter, batteri og kabler) skal man bløde i omegnen af kr. 8500 (inkl. montering), så med alle de andre dele i geargruppen kommer man rask væk op i nærheden af 2/3 af cyklens samlede pris. Set i det lys får man en ramme, og nogle komponenter der i funktion langt overstiger den pris man her betaler for dem.
Det bed vi særligt mærke i:
+ Pris, detaljer, geargruppe
- Hjul, udseende
Køb dette produkt, hvis:
Du vil ’prøve’ Di2 – her monteret på en fornuftig ramme, til en meget fornuftig pris.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce