Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Canyon Ultimate CF RED AERO

Test: Canyon Ultimate CF RED AERO

24. august 2009 16:08Foto: A.S.O.

Feltet.dks testredaktion har senest haft chancen for at teste Canyon Ultimate CF RED AERO.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Modeller Basis modellen hedder Ultimate CF Red SL og sælges til 23.649 kr – vægt 6,50 kg.

Den fås yderligere i en SL+ model hvor sadelpind, styr og frempind er udført i carbon. Dette skærer vægten ned til 6,30 kg. Pris 24.799 kr. Den fås så yderligere i en ”AERO”-model, som er den model vi har testet. AERO betegnelsen dækker over at cyklen kommer med Mavic Cosmic Carbone SLR hjulsæt. Vægt 6,50 kg. Pris 28.399 kr.

Design
Rammemæssigt er den identisk med den Silence-Lotto holdet kører på. CF RED AERO er bygget op omkring Canyons Ultimate CF carbon ramme (920gram), rammen som Canyon baserer deres landevejsprogram på. Dog fås rammen i en SLX-model, hvor der er skåret yderligere 30g af vægten, så den ryger ned på 890gram. CF RED AERO er monteret med Sram Red gruppen (eneste gruppe pt. under 2000g) dog med undtagelse af kranksættet, der består af Fulcrum Racing Torque RS (valgfrit om det skal være Compact (50/34) eller normal gearing (53/39)).

Canyon benytter ikke ISP (integrated SeatPost) på nogle af deres modeller trods de sikkert ville kunne opnå yderligere vægtreduktion her. Se flere specifikation vedr. komponenter på Canyons hjemmeside.

Der er ingen tvivl om at vægt kontra pris stadig står højt på enhver rytters liste, når der skal træffes beslutning om valget af cykel.
Testcyklen udmærket sig som sagt også med en totalvægt på sølle 6,50kg,- opgivet på producentens hjemmeside. Det tog jeg dog med ophøjet sindsro og det skulle nu komme an på en prøve, før jeg var overbevist om den lave vægt. Så straks efter jeg havde modtaget cyklen fik jeg monteret mine Time RXS pedaler, 2 stk Specialized flaskeholdere og min Garmin 705 computer. Cyklen kom på vægt-krogen og – 6,77kg total! Imponerende, da det ikke er verdens letteste hjulsæt den er monteret med. Vægtmæssigt må vi konstatere at Canyon så absolut er i den konkurrencedygtige ende.

Dog står udseende og finish ligeledes højt på listen, når der skal vælges cykel og det er naturligvis et individuelt valg, hvad man foretrækker her. Her dumper cyklen gevaldigt i forhold til min smag. Testcyklen kom i en mørk mat carbon-finish, dog uden synlig carbonstruktur. Det skulle da lige være den 2x4cm firkant, der sad nede ved forskifteren. Her var carbonstrukturen helt synlig,- om det er tænkt fra producentens side, som værende forstærkende,- næppe, og uanset om det er, så er det i mine øjne kikset. Står man med cyklen i solen flader den helt igennem. Her træder enhver synlig ”samling” frem og rammen virker netop ikke som en kompakt enhed, der er kræset for. Det er naturligvis smag og behag, men jeg er ellers ikke sart og meget til det unikke, det ”prototype-agtige”.

Canyon’ens look er dog væsentlig mere prototypeagtig end godt er. Den skiller sig ud, men ikke på den gode måde. Canyon har ligeledes brugt en del kræfter på at skære i vægten på gaflen. Vægtmæssigt er det lykkes meget godt, men rent æstetisk er det ikke heldigt. Gaflen minder mest af alt om en af de gafler, jeg havde på min første Principia tilbage i ’90erne. Og det er ganske gennemgående for rammens design og grafik ,- den synes et årti bagefter. Et andet eksempel er sadelrørets udformning. Hvor vi i dag oftere ser flere og flere rammer med enten dråbeformede rør eller helt klare og skarpe linier, vælger Canyon at vende deres sadelrør, så det er bredt mod vinden og oven i købet blot gøre det bredt i den ene side. Ja, det lyder underligt, men røret bliver bredere nedefter, men kun i højreside (set forfra). Det skal retfærdighed siges, at det uden tvivl styrker stivheden i spændingsmrådet omkring krankboksen, men det er vel et spørgsmål om at få æstetik og funktionalitet til at gå op i en højere enhed. Det er ikke lykkes her.

Konceptet med at kalde produktet ”AERO” fordi der er monteret et aerodynamisk hjulsæt, sammenholdt med det kejtede anti-aerodynamiske sadelrør, falder i min optik til jorden.

Fra producentens side er valget af komponenter (sadel, sadelpind, frempind, styr, styrbånd og dæk) særdeles konservativt og holdt i mørke farver. Det er materialer i topklasse og de opfylder alle fornuftige krav til styrke og vægt, men det er kedeligt.

De steder jeg kom frem, viste jeg cyklen og konklusionen var alle steder den samme,- ”den er ikke ”hot””.

Test
Jeg havde cyklen i små 14 dage og den blev grundigt testet. Alt i alt en fornøjelse at arbejde på. Den føles let kørt, sprød og stiv i enhver henseende. Såvel på de stejle opkørsler som nedkørslerne. Testcyklen var monteret med Compact kranksættet, som i mine øjne dog mest er henvendt til motionister. Så med mindre, du ofte tager turen sydpå til alperne, bør du gå efter 53/39 gearingen. Jeg har selv kørt Sram Red fra den blev lanceret og har kun positive ting tilovers for gruppen. Det eneste minus jeg kan komme på, er at gruppen ikke med ét klik kan skifte flere tænder ned bagpå, ligesom Campagnolos grupper.

RED-gruppen skifter sikkert og præcist og bremserne er lette at dosere. Srams gearskifte, uanset om det er til landevej eller mtb, er væsentlig mere kantet og kontant a la Campagnolos, modsat Shimanos, der er mere blødt og rundt. Jeg foretrækker Sram, men det er en temperamentssag.

Rammen virker stiv og responderer prompte, når der sættes fra land.
Hjulsættet Mavic Cosmic Carbone SLR med gennemgående carbon eger og en samlet vægt på 1595gram (forhjul 725g., baghjul 870g.) er lækkert og super flot. De 52 mm høje fælge gør det rigtigt godt og de styrer let og sikkert selv i kraftig sidevind. Fælgen afsluttes med en alu-rim som bremsemæssigt gør det rigtigt godt, såvel i regnvejr som tørvejr.

Pris
6,50 kg cykel til 28.399 kr må betegnes som absolut acceptable og endda til den gode side, hvis vi udelukkende kigger på pris, kvalitet og vægt og taget i betragtning, at cyklen er monteret med et hjulsæt i 10.000-12.000 kr. klassen.

Når jeg skal spenderer 28.399 kr forventer jeg dog ligeledes at cyklen tager sig godt ud. Det halter, efter min mening, gevaldigt i dette tilfælde. Uden jeg dog har set den, vil jeg helt klart vælge rammen i Team White farven, som den også fås i. Dette vil kompensere en del for den haltende finish på den testede ramme.

Netop cyklens ydre gør at helhedsindtrykket skrænter, og det kan være udslagsgivende i, om valget falder på netop denne cykel eller en anden.

Der er ingen tvivl om at Canyon forsøger at finde så bred en appel som muligt, med det konservative valg af komponenter, farve og grafik. Det gør dog også, at der ryger nogle potentielle kunder i svinget. Når vi står over for købet af en færdig-samlet-cykel, så skal der ikke være mange komponenter, vi synes, der skal skiftes ud, før valget falder på en saml-selv-cykel, hvor vi kan få lige nøjagtig de farver og komponenter vi ønsker. Produktet bliver hermed unikt og personligt,- men ganske sikkert også en smule dyrere.

Et alternativ
Ja, der er sikkert mange, men d. 1/7 testede vi her på sitet Vision NC 890. Et godt alternativ dog med Dura Ace, Fulcrum Racing 1 og en totalvægt på 6,9 kg (inkl. pedaler) til ca. 28.000. Nu er smag som sagt personligt, men den tager sig, i mine øjne, væsentlig bedre ud end Canyon’en. Valget er heldigvis dit!

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?