Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL

Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL

24. maj 2019 19:00

En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Canyon
Model: Ultimate CF SLX 9.0 Disc
Fås i størrelserne: S - XL
Farve: Sort/rød
Vægt: 6,95 kilo (størrelse M).
Vejledende udsalgspris: 49.599,- kroner

 


Indledning

Canyon var de første som for alvor satte high-end cykler per postordre på landkortet og gjorde kvalitetsstel med gode komponenter lidt lettere tilgængelige for flere pengepunge.

 

Siden er tyskerne bare vokset og vokset og er i dag respekterede som et af de absolut førende brands på markedet. Nye modeller i forskellige segmenter kommer hele tiden til og så har Canyon deres faste plads ved højbordet på World Tour’en, hvor både Katusha og Movistar kører på rammerne.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Canyon har også været blandt de første til for alvor at omfavne skivebremserevolutionen, som er at finde som en mulighed på alle deres landevejsmodeller.

 

Vi har haft fingrene i en af topmodellerne - Ultimate CF SLX 9.0 Disc.

 

 

Test

Canyons landevejsflåde er især kendt for to modeller. Aeroad - den aerodynamiske hurtigcykel og så den mere traditionelle Ultimate, som med sine mere runde rørformer og klassiske geometri er en sand allrounder.

 

Canyon opererer med flere forskellige versioner af stellene. SLX har det letteste carbon-layup og er mærkets topramme, som også profferne kører på.

 

Ultimate’en er ofte det foretrukne våben for Grand Tour-rytterne, som gør sig til i klassementet og det var også en Ultimate som i 2018 trillede først over stregen til VM med spanske Alessandro Valverde som pilot i bjergrige Innsbruck. Godt nok med fælgbremser, hvor vores testcykel er med skiver.

 

 

Lav vægt = masser af acceleration

Man kan godt forstå, hvorfor bjerggederne elsker Ultimate’en! Vores testcykel vejer under syv kilo med skivebremser, hvilket er ikke mindre end imponerende.

 

Det kan man også mærke med det samme ude på landevejen. Cyklen føles let og reagerer prompte på alle kommandoer fra benene. Derfor bliver man hurtigt ivrig efter at ramme nogle bakker og nogle skarpe sving, hvor man kan trykke gashåndtaget i bund for at accelerere væk. Her er Ultimate’en i sit es og leverer fantastisk.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Det forstærkede krankområde er stærkt og stift nok til at lede kræfterne ud i rammen uden flex og især bagenden på cyklen imponerer ved at være stabil og sikker under pres, så man sikkert og trygt kan fyre den af med sine kraftudladninger, uden at cyklen bliver ustabil eller at baghjulet flytter sig sidevejs.

 

Allerede på første testtur kører man og tænker, at det ville have været ultimativt at teste denne cykel i bjergene. Både de lange af slagsen, hvor letheden for alvor kommer til sin ret, men også kortere og stejlere stigninger, hvor den fine stivhed-til-vægt-ratio giver en meget, meget sjov cykel at køre.

 

Ultimate’en henvender sig på den måde til alle dem, som elsker at køre aggressivt og den er selvsagt gearet til væddeløb på alle niveauer.

 

 

Aerotendenser

SLX 9.0 Disc-modellen er udstyret med et par 48,5 millimeter høje hjul fra DT Swiss. Arc 1400-modellen for at være helt præcis.


Et klart vidnesbyrd om, at den klassiske rammegeometri sagtens kan spices op til danske forhold og fladbanetons.

 

Hjulene matcher rammen fint og er tilpas stive til at også de kan klare masser af accelerationer og temposkift på en let og elegant måde.

 

Dog er det helt klart og tydeligt, at Ultimate’en - selv i dette setup - har det bedst i det kuperede terræn, bjergene eller i situationer med masser af accelerationer. På lange, lige stykker med høj og konstant fart føles den lidt mindre effektiv.

 

Det er på sin vis helt naturligt, for Ultimate’en er lavet til at være en allrounder, snarere end en specialist.

 

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Køreegenskaber

Som tidligere nævnt, så imponerer cyklen os ved at være eminent til at håndtere store kraftudladninger og forblive rolig og stabil under accelerationer. Her er bagenden stiv som et bræt og fører med let og elegant hånd sin rytter på vej og leverer en meget solid rygrad i rammen.

 

Fronten er lidt mere levende. Det kræver lidt tilvænning og den føles i starten lidt mere livlig end de fleste måske foretrækker. Det har delvist med vægten at gøre, for den reagerer hurtigt og let.

 

Det stiller nogle krav til rytteren og understreger, at denne rammemodel er lavet til ’gode’ ryttere primært. Folk der er vant til at håndtere en cykel og som kan klare og drage fordel af en hurtig respons.

 

For en motionist vil det måske kræve lidt tilvænning, men omvendt også ganske givet være med til at udvikle ens tekniske kunnen.

 

Skal man have cyklen med i bjergene, så vil det være fornuftigt at bruge nogle uger på at lære den godt at kende først.

 

Til gengæld får man så masser af komfort, trods den store stivhed. Ultimate’en er en fornøjelse at køre på uanset underlag. Der er fin vibrationsdæmpning på ujævne overflader, mens den også tager godt imod alle stød og bump, uden at man er generet.


En klar bonus, at en rendyrket racer også sagtens kan lægge ramme til rigtig lange ture uden problemer.

 

 

Udstyr og integrationer

Er der noget, som Canyon kan, så er det at smide kvalitetskomponenter på deres rammer. Således også her!

 

SLX 9.0 Disc-modellen har udelukkende komponenter fra øverste hylde.

 

Læs også
Optakt: Presidential Tour of Türkiye

 

Mest bemærkelsesværdig er den nye SRAM Red eTap AXS-gruppe. Den meget omtalte gruppe leverer elektroniske gearskifte uden kabler og 12-tandhjul på kassetten.

 

Og det dur! Gearskiftet er kontant og hurtigt og har i testperioden fungeret upåklageligt.


Skifterne i grebene er sat op således, at man skifter op på kassetten med det ene greb og ned med det andet. Stort set samme system, som man ser i en racerbil. Skal man skifte klinge foran, så trykker man i begge sider på samme tid og så skifter den selv enten op eller ned, alt efter den nuværende position.

 

Et fedt system som desuden har tonsvis af indstillingsmuligheder via SRAM’s tilhørende app, så ens gearskifte kan fintunes efter ens egen smag.

 

Det er også værd at bemærke det integrerede styr fra Canyon, som giver et aerodynamisk og rent look, som virkelig klæder cyklen. Naturligvis lavet i carbon, så vægten holdes nede.

 

Konklusion
Canyon Ultimate SLX 9.0 Disc er en sand race-maskine, som nærmest tigger om at blive kørt til grænsen og presset til det yderste. Det er i verdensklasse på bakker og giver konkurrenterne rynker over cykelbrillerne, når man trykker den op i fart efter et sving.

 

Således har den det bedst i varieret terræn og er med garanti en dræbermaskine i bjergene.

 

Køregenskaberne er i kombination med komforten uovertruffen, selv om det også er en cykel, som stiller nogle krav til sin pilot.

 

Og så er der komponenterne, som alle er fra øverste hylde og gør det ekstra imponerende, at Canyon kan sælge en absolut topramme til en pris, som er halvdelen af, hvad mange andre brands tager for en tilsvarende oplevelse.

 

Bevares, cyklen er ikke billig, men relativt set er det en rigtig god pris for en cykel som kan alt og som er god nok til verdensmesteren.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?